Gå til innhold

Fotooppgaver for elever med downs syndrom


Gjest Tankevekker

Anbefalte innlegg

Gjest Tankevekker

Hei,

jeg er en mann på 28 år som underviser en gjeng med 5 spesialelever 3 timer i uka. To av elevene har downs syndrom. Jeg skal lage opplegg til de, men jeg har ingen spesialpedagogisk kompetanse. Selv om jeg tror jeg senker nivået tilstrekkelig, treffer jeg dem ikke og det blir tre lange timer hvor jeg til slutt ender opp med å sette på en episode av Mot i Brøstet fordi jeg blir utslitt av å hale og dra ting ut av de. Ellers i ukene underviser jeg 17 timer på Medier og Kommunikasjon.

Jeg lurte på om det er noen her som jobber med barn/ungdom som krever særskilt tilrettelegging eller om noen har barn selv med disse behovene som kan gi meg tips til hvordan jeg kan lage oppgaver de mestrer?

Jeg klandrer ikke elevene, da de har vanskelige forutsetninger, så det er jeg som må gjøre justeringer. Jeg skal hovedsakelig ha de i foto. Vi bruker enkle kompaktkameraer til å ta bilder med. Noen som kan gi meg noen ideer her? ER gått litt tom... :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ringe foreningen for foreldre med Downs syndrom? :) bare si du ønsker å lage et så bra opplegg som mulig og om de har noen innspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å snakke med lærerne som er de nærmeste lærerne til elevene? Kanskje du kan tenke tverrfaglig. Det greieste er egentlig å snakke med de som kjenner elevene best. Da kan du i det minste få en pekepinn om interesser og nivå. Dessuten går jeg ut i fra at elevene har en IOP som forteller om hva de skal jobbe mot det neste året, hva står det der?

Kan du gi oppgaver som strekker seg ut over de tre timene du har dem? Er det tre sammenhengende timer, eller er det tre timer fordelt over uka?

Har dere mulighet til å bruke digitalt kamera? Mange av mine elever liker godt å se på bildene som er tatt, ganske snart etter at de er tatt. Gjerne på SmartBoard (eller annen type fremvisning), men også skrevet ut.

Dette er avhengig av hvor elevene ligger, og jeg går ut i fra at de vet hvordan et kamera fungerer, men her er kanskje noen tips:

- Matematikk: Eleven kan ta bilde av ulike geometriske former, gjenstander med spesielle farger, preposisjoner (en elev sitter oppå borde, en elev sitter under bordet f.eks. Eller "ballen ligger under sofaen" e.l.)

- Ta bilde av aktiviteter i løpet av en dag

- Gå tur i skogen, og la elevene ta bilder av ting de liker.

- La elevene ta bilder av personer de liker å være sammen med (men husk personvern og tillatelse til å ta bilde av enkeltpersoner. Dette er strengt på skoler)

Lag kollasjer av bildene elevene tar.

Spør elevene hva de interesserer seg for. Kanskje noen interesserer seg spesielt for himmelen, og kanskje vedkommende kan ta bilder av himmelen en eller flere ganger om dagen og se hvordan den forandrer seg?

Kan dere f.eks. plukke ut ett spesielt tre, og ta bilde av dette treet en gang om dagen/en gang i uka og se hvordan det forandrer seg over tid?

Har dere mulighet til å ta bilder i fart? Enten ta bilde av ting som beveger seg, eller ta bilde av noe mens man beveger seg selv.



Anonymous poster hash: ad069...b47
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at det faktisk hadde vært "kult" for elevene å benytte nye versjoner av de gamle polaroidkameraene (en får kjøpt disse rimelig). Hvor en kan fly utendørs og ta bilder, for så å se resultatene rett etterpå, kunne bytte med hverandre osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...