Gå til innhold

Graviditet, fødsel og spedbarnstid 2. gang kontra 1. gang


Ava Mae

Anbefalte innlegg

Jeg er godt over halveis i svangerskap nummer to og det begynner sakte men sikkert å sige inn at alle de gangene jeg har tenkt -herregud,tenk om jeg hadde hatt to!!! faktisk snart er en realitet. Jeg har begynt å se flere og flere situasjoner som ikke nødvendigvis blir utfordrende men som fordrer at man tenker og gjør ting litt anderledes enn det vi gjør pr i dag og jeg lurer veldig på hvordan dette vil bli. Hvordan er det egentlig å få barn nummer to kontra den første gangen?

Jeg synes for eksempel at mitt nåværende svangerskap så langt har vært mer slitsomt enn det var med førstemann, for storebror på 3 skal jo uansett ha sitt selv om magen vokser og krever sitt av kroppen. Barsel og spedbarnstiden synes jeg også var tøff men samtidig er det jo litt spesielt med førstemann. Jeg ser for meg at å gå fra to til tre er et større sjokk enn det kanskje er å gå fra tre til fire? Jeg føler meg mye tryggere denne gangen siden jeg har gjort alt dette før, men er kontrastene mellom å gå fra ett til to barn likevel så store at man bør forberede seg på et nytt lite sjokk? Noen som vil dele sine erfaringer med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var overgangen fra 0 til 1 barn veldig stor! Jeg var i god form under svangerskapet men fikk helt sjokk over den smertefulle fødselen, og fikk en urolig, grinete baby som nesten ikke sov og som ville die hele tiden (nektet å ta smokk). Jeg fikk rett og slett sjokk, jeg som bare hadde gledet meg til å "nyte babytiden" slik som alle sa til meg. Var faktisk så heftig for både forholdet og meg selv at vi bestemte oss for å ikke få flere. Men tiden gikk og babyen vokste seg til å bli en enkel, blid smårolling som sov godt på nettene. Så da ble vi gravide igjen. Hadde igjen et enkelt svangerskap men var mye sliten på slutten. Men ikke verre enn at jeg fint klarte å ha 1-åringen hjemme en dag i uka.

Fødsel nr 2 forløp veldig fint fordi jeg visste hva jeg gikk til og allerede hadde avtalt å få epidural (fikk den dog ikke før ved 9 cm da jeg åpner meg så raskt...). Baby nr 2 var langt mer normal, sov både i vogn og bilstol og våkna annenhver time for pupp og ellers sov han mest. Ble ikke noe sjokk i det hele tatt, føltes bare mer meningsfylt å ha helgene fulle av barneaktiviteter når vi har to barn i stedet for bare ett :) Men om jeg hadde fått en enkel baby som nr 1 og en krevende baby som nr 2 så kan det godt hende at jeg hadde følt det annerledes. Uansett var jeg mer avslappet med nr 2, og hadde både baby og storebror på 2 år mye hjemme i løpet av året jeg var i perm.



Anonymous poster hash: c1d28...f78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...