Gå til innhold

Løfting etter keisersnitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er grunnen til at man ikke kan løfte etter keisersnitt? Er det fordi stingene kan gå opp? Hvordan vil man evt merke det? Er det noen som har løftet tidligere enn 6 uker og opplevd dette?

Anonymous poster hash: 46224...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arrbrokk. Bukveggen er veldig svak der arret er og hvis du løfter for tungt kan magemusklene bli dyttet ut.

Anonymous poster hash: cdc0c...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de skriver over, det øker risikoen for brokk og i tillegg må livmor, muskler, fascie og hud få tid til å gro seg så sterkt og pent som mulig. Greit å gjøre sitt ytterste for en sterk livmorvegg for å kunne tåle evt rier ved en evt neste fødsel.



Anonymous poster hash: 6124a...325
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er risiko for brokk.

I utgangspunktet skal man ikke løfte noe tyngre enn barnet de første 6 ukene, men det er ikke alltid dette er gjennomførbart. Da må man nesten bare kjenne på kroppen hva som føles greit og ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løftet vogn og bilstol før 6 uker. Skjønner ikke hvordan folk greier å komme seg rundt uten? Man skal jo til både legen og helsestasjon før 6 uker. Ikke alltid mannen kan være med. Gikk greit for meg, kjente fort når jeg hadde overbelastet og lot selvfølgelig være å gjøre det igjen etterpå.

Anonymous poster hash: af955...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg løftet vogn og bilstol før 6 uker. Skjønner ikke hvordan folk greier å komme seg rundt uten? Man skal jo til både legen og helsestasjon før 6 uker. Ikke alltid mannen kan være med. Gikk greit for meg, kjente fort når jeg hadde overbelastet og lot selvfølgelig være å gjøre det igjen etterpå.

Anonymous poster hash: af955...e1b

Selvfølgelig så kan det gå bra å hifse og hoie med vogn og bæreposer to uker etter snitt. Men i verste fall så kunne du ha fått revne i operasjonssnittet med påfølgende infeksjon, eller løftet på deg et brokk. Ja, det er mye å tenke på postoperativt etter en så stor operasjon som keisersnitt, men det er jo nettopp en av grunnene til at KS skal forholdes de som absolutt MÅ ha det. Lurt å prøve å tilrettelegge så mye som mulig etter KS, venninna mi har hatt to snitt og begge ganger så har moren hennes bodd sammen med dem de første tre ukene postoperativt nettopp for å unngå å ta så mange unødvendige risikoer.

Anonymous poster hash: 6124a...325

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løftet vogn og bilstol før 6 uker. Skjønner ikke hvordan folk greier å komme seg rundt uten? Man skal jo til både legen og helsestasjon før 6 uker. Ikke alltid mannen kan være med. Gikk greit for meg, kjente fort når jeg hadde overbelastet og lot selvfølgelig være å gjøre det igjen etterpå.

Anonymous poster hash: af955...e1b

Derav kommentaren om at det ikke alltid er gjennomførbart... :P

Jeg skal være ærlig og si at jeg satte meg en vektgrense på rundt 5 kg etter at samboeren begynte på jobb igjen etter 2-3 uker og økte det gradvis derfra etter hva som føltes greit for kroppen. Jeg unngikk å løfte på eldstemann før mini var 6 uker, men utover det så måtte jeg nesten bare prøve meg frem med hva som var greit og ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løftet vogn og bilstol før 6 uker. Skjønner ikke hvordan folk greier å komme seg rundt uten? Man skal jo til både legen og helsestasjon før 6 uker. Ikke alltid mannen kan være med. Gikk greit for meg, kjente fort når jeg hadde overbelastet og lot selvfølgelig være å gjøre det igjen etterpå.

Anonymous poster hash: af955...e1b

Her var det ingen problemer med å ikke løfte tyngre enn baby i seks uker. Skulle vi ut til for eks legen tok jeg bare ut babyen fra bilstolen og bar kun ham. Null stress! Og unngikk å dra dit jeg trengte vogn. Var det krise var jeg så frekk at jeg spurte store, sterke forbigående mannfolk om å hjelpe meg med vogna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere løfter egentlig? Her er det gubben som handler mat de første ukene og tar seg av eldste mann mens jeg tar meg av nurket. Skal vi noe sted har jeg bæresjal.

Anonymous poster hash: 46224...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk egentlig helt fint her også. Spurte folk om hjelp og mannen gjorde alt når han var hjemme. Glemte meg et par ganger når storebror datt rett på trynet i gulvet, da løp jeg til og løftet han opp uten å tenke meg om. Men det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det større belastning og bære rundt på ungen til lege og lignende enn og ta vogna inn og ut av bilen. Jeg har en tung baby og han kom kjapt opp i 6 kg. Jeg hadde mye mer vondt etter å ha bært rundt på han. Heldigvis var han ikke en baby som trengte å bæres nor særlig

Anonymous poster hash: af955...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...