Gå til innhold

Arbeidsgivere tilbyr kvinnelige ansatte å fryse ned eggene sine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å kunne fokusere på karriere, og legge barn på hylla en stund. Hva tenker dere om dette? En god mulighet, eller en falsk trygghet overfor kvinnene?

Jeg tenker at man har ingen garanti for en graviditet på denne måten senere. Er vel litt dårligere odds for at fryste egg fører til graviditet?

http://www.tv2.no/2014/10/15/nyheter/6124236



Anonymous poster hash: 5f04e...02d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Permisjonsprdningene i USA er tilrettelagt slik at mødre enten må la spedbarna bli passet på av barnepike fra svært tidlig alder i rundt 40+ timer i uka eller ta ulønnet fri (som de ikke har rett på) eller si opp og gjenoppta karrieren etter noen år.

Dette vil neppe bli populært i Norge med mindre nåværende permisjonsordning krasjer totalt.

Som arbeidsgiver i Norge så er ikke dette noe som hadde fristet meg. I stedet for at Stine og Maria tar mammaperm i 2015 så skal jeg investere mer i dem og miste dem i 2020, samt at firmaet mitt må betale Volvat eller Aleris eller tilsvarende kanskje et par hundre tusen kroner for flerfoldige innsett og hormonkurer, samt at de begge skal få fri til X antall legetimer i 2019...

Nei takk. Dette blir for privat for bedriftshelsetjenesten etter min smak.

Jeg hadde heller ikke ønsket å benytte meg av dette, spesielt ikke i USA. Jeg hadde da fryktet at karrieren min ble helt rævkjørt når jeg valgte å bruke eggene/bli gravid, eller kanskje frykte å miste jobben før fertilitetsbehandlingen var overstått - nettopp fordi denne ordningen skriker: VI ØNSKER IKKE AT DU FÅR BARN MENS DU JOBBER HER!

Men, for amerikanske karrierekvinner er dette trolig et fint tilbud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjonsprdningene i USA er tilrettelagt slik at mødre enten må la spedbarna bli passet på av barnepike fra svært tidlig alder i rundt 40+ timer i uka eller ta ulønnet fri (som de ikke har rett på) eller si opp og gjenoppta karrieren etter noen år.

Dette vil neppe bli populært i Norge med mindre nåværende permisjonsordning krasjer totalt.

Som arbeidsgiver i Norge så er ikke dette noe som hadde fristet meg. I stedet for at Stine og Maria tar mammaperm i 2015 så skal jeg investere mer i dem og miste dem i 2020, samt at firmaet mitt må betale Volvat eller Aleris eller tilsvarende kanskje et par hundre tusen kroner for flerfoldige innsett og hormonkurer, samt at de begge skal få fri til X antall legetimer i 2019...

Nei takk. Dette blir for privat for bedriftshelsetjenesten etter min smak.

Jeg hadde heller ikke ønsket å benytte meg av dette, spesielt ikke i USA. Jeg hadde da fryktet at karrieren min ble helt rævkjørt når jeg valgte å bruke eggene/bli gravid, eller kanskje frykte å miste jobben før fertilitetsbehandlingen var overstått - nettopp fordi denne ordningen skriker: VI ØNSKER IKKE AT DU FÅR BARN MENS DU JOBBER HER!

Men, for amerikanske karrierekvinner er dette trolig et fint tilbud.

Slik jeg ser det mener bedriftene at de skal jobbe hos dem frem til de vil ha barn, og at de deretter er ute av gamet. Så worst case sitter kvinnene igjen uten barn, og uten jobb. Ikke noe jeg hadde vært villig til å risikere.

Skal ikke se bort i fra at dette skjer i Norge også i fremtiden ettehvert som arbeidsmarkedet blir vanskeligere. Det foreligger allerede en diskriminering av kvinner i fertil alder, og det er også arbeidsplasser som betaler menn for å unngå at de tar pappapermisjon. Ikke helt det samme, men begge deler gir signaler om at det ikke er ønskelig at folk får barn.

Anonymous poster hash: 5f04e...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...