Gå til innhold

Finnes det regelverk/lover for barnehage som ringer barnevernet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg ble innlagt på psykiatrisk senter etter at jeg selv ba om det, samtidig ba jeg selv barnevernet om hjelp til å få dekket transportutgiftene som mine foreldre får i forbindelse med å måtte kjøre mine barn langt for at de skal få fortsette å gå i barnehagen så de fremdeles får ha noe av det normale rundt seg i hverdagens mens jeg prøver å bli frisk. Jeg informerte barnehagen om situasjonen min fordi jeg syntes det er en ryddig og grei måte å gjøre ting på.......

Men, så fikk jeg telefon fra barnevernet om at barnehagen hadde ringt dem. Barnevernet var nøye med å fortelle at det ikke på noe måte var en bekymringsmelding, og at de mente at barna mine har det bra. Barnehagen ville bare informere om at jeg er på psykiatrisk. Ingen andre er bekymret for barna mine heller.

Jeg har en stygg historie med barnevernet fra før, derfor har jeg selv sagt ifra når jeg har sett at det kanskje har vært nødvendig å informere om ting slik som nå på tross av at jeg har store følelsesmessige problemer med barnevernet og at de er en stor del av grunnen til at jeg har gått så langt i kjelleren som jeg har nå.

Burde ikke barnehagen kontaktet meg først for å fortelle at de ville ringe barnevernet ? (da ville jeg jo fortalt at jeg allerede har kontaktet dem selv) fordi at da føler jeg at jeg har bittelitt mer kontroll på dem enn når andre ringer. Da jeg begynte på studier til barn og ungdomsarbeiderutdannelse (som jeg ikke gjorde meg ferdig med) husker jeg at det stod at barnehagen kun skal kontakte barnevernet uten å informere foreldrene dersom det er mistanke om overgrep. Er dette en regel, finnes det noe lovverk som sier noe om dette?

Jeg kjenner at jeg har mistet tillitten til barnehagen og det frister ikke å være ærlig mot dem i fremtiden. Jeg har tilogmed gjentatte ganger bedt barnehagen om å si fra til meg hvis de oppdager noe utenom det vanlige med ungene noe de sa at de skulle.

Ettersom dette ikke er en bekymringssak så er ikke dette noe jeg gidder å bruke veldig mye krefter på, men jeg skulle gjerne likt å vite om det finnes noe lovverk ang dette med at barnehagen kontakter barnevern uten å informere foreldrene når det ikke er snakk om en bekymringsmelding. (Jeg har forøvrig ennå ikke fått høre noe fra bhg om dette,) men kommer til å ta det opp med dem hva jeg syntes om måten de gjorde dette på.



Anonymous poster hash: 01182...36b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Orker ikke svare på hele, er så tidelig på morgen.

Barnehage, skole, sykehus osv har noe som heter meldeplikt (har du og forsovidt som borger) det er å melde fra hvis noe kan/er være galt/vanskelig. Dette er faktisk en PLIKT, noe som må gjøres.

Vær glad for at noen passer på barna, det er gjort i beste mening.

Dette går bra, du har jo snakket med barnevernet. Det er jo veldig sjeldent de trapper opp ytterligere, hvis de gjør det så la de gjøre det. Sammarbeide.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jo ikke vi forhistorien her, men jeg er enig i at det i utgangspunktet er uryddig å ikke informere deg om at de skal kontakte barnevernet. Det kan høres ut som de mener det er viktig at bv har alle opplysninger, og det er vel også en grunn til at du får dekket transportutgifter, da ikke alle får det. Barnehagen og bv ser trolig at dere er en familie i en sårbar situasjon, og det høres ut som bhg frykter at bv ikke hadde all info. Men som sagt, er jeg enig i at de bhg burde snakket med deg først. Men dette tviler jeg på at det er noen regler for, da det i blant også kan være grunner til å ikke informere foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde kanskje sagt i fra om de kommer til å kontakte bv, men de må jo uansett kontakte dem. De kan ikke stole på at foreldre som sier at de selv har sagt fra til bv faktisk har gjort det.

Anonymous poster hash: 18011...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker. Skolen melder til Barnevernet hvis fraværet er for stort, og det er de åpen om. Barnehagen tror jeg IKKE konfronterer foreldrene før de kontakter BV.

Men det er da en del som jobber i barnehage her som vet mer om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen har meldeplikt til barnevernet ved bekymring. Barnehagen er også pliktig til å informere foreldrene om meldingen før den blir sendt. Dersom det er mistanke om vold/overgrep er barnehagen ikke lenger pliktig til å informere foreldrene. Sånn jeg ser det, skulle barnehagen ha snakket med deg før de tok kontakt med barnevernet. Så lenge det er snakk om evt hjelpetiltak til hjemmet kan foreldre selv ta kontakt med barnevernet, eller barnehagen tar kontakt etter samtykke fra foreldrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehagen har meldeplikt til barnevernet ved bekymring. Barnehagen er også pliktig til å informere foreldrene om meldingen før den blir sendt. Dersom det er mistanke om vold/overgrep er barnehagen ikke lenger pliktig til å informere foreldrene. Sånn jeg ser det, skulle barnehagen ha snakket med deg før de tok kontakt med barnevernet. Så lenge det er snakk om evt hjelpetiltak til hjemmet kan foreldre selv ta kontakt med barnevernet, eller barnehagen tar kontakt etter samtykke fra foreldrene.

Har du noen kilde på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen lovverk som sier at BH skal informere BVT før de sender melding. Det er derimot anbefalt i veiledningen. Men om du har vært innlagt så har du kanskje ikke vært verdens letteste å få tak i heller!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen har plikt til å melde bekymring når de har bekymring for barnet.

Du sier at barnehagen melder at de IKKE er bekymret for at barna blir ivaretatt. Når det ikke er bekymring har barnehagen taushetsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i barnevernet. Så lenge det ikke er snakk om vold eller misbruk så skal foreldrene informeres, helst før bekymringsmelding sendes.

Foreldrene skal også samtykke til at barnevern og barnehage innhenter og utveksler informasjon. Jeg vil si at det var både merkelig og uproff oppførsel av barnehagen. De burde snakket med deg først.

Anonymous poster hash: a7175...141

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagelovens §22.Opplysningsplikt til barneverntjenesten

Barnehagepersonalet skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenestens side. Uten hinder av taushetsplikt skal barnehagepersonalet av eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten, når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. lov om barneverntjenester § 4-10, § 4-11, § 4-12, eller når et barn har vist vedvarende alvorlige adferdsvansker, jf. samme lov § 4-24. Også etter pålegg fra de organer som er ansvarlige for gjennomføringen av lov om barneverntjenester, plikter barnehagepersonalet å gi slike opplysninger. Opplysninger skal normalt gis av styrer.

http://www.barnevernet.no/Forebygge/Bekymret/Ansatte-i-barnehage---opplysningsplikt/#_ftn4 sier blant annet at: Barnehagen bør som et utgangspunkt orientere foreldrene om at den sender melding til barneverntjenesten. I visse tilfeller kan det imidlertid være viktig av sikkerhetshensyn at barnehagen overlater til barneverntjenesten og eventuelt politiet å vurdere når og på hvilken måte foreldrene skal informeres. Eksempler på slike tilfelle kan være; ved mistanke om at barnet er utsatt for seksuelle overgrep, der barnet eller noen som står barnet nær er utsatt for andre former for vold eller overgrep, eller der det å orientere foreldrene kan medføre fare for noens liv eller helse.

Ved mindre grad av bekymring for et barn, der situasjonen ikke er så alvorlig at barnehagen har meldeplikt til barneverntjenesten, vil det som regel være naturlig å innkalle foreldrene til et møte. Under samtalen bør barnehagen formidle informasjon om hva henholdsvis barnehagen og barneverntjenesten kan hjelpe familien med. Barnehagen bør også tilby at en henvendelse til barneverntjenesten kan skje i samarbeid mellom foreldrene og barnehagen.

Endret av Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foreligger en bekymring når barnas mor er innlagt på psykiatrisk. Jeg tror barnehagen er bekymret, og at de har håndtert dette uproft. De ringer ikke barnevernet om de ikke er bekymret, samme hva de sier!

Anonymous poster hash: 1faa0...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...