Gå til innhold

Skal kjøpe beltestol - Men hvilken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da er tiden kommet for å kjøpe beltestol til barnet.

Er usikker på hvilken, og hva som egentlig er forskjellen på de ulike. Jeg mener, det er jo bilens belter som sikrer barnet uansett.

Har isofix, så vil ha beltestol med isofix.

Noen tips?

Barnet er langt for alderen, både i rygg og bein.



Anonymous poster hash: 9de52...932
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men er det noe forskjell i forhold til sikkerhet på slike beltestoler? Eller har det mest med komfort/om barnet kan vokse med stolen å gjøre?

For å sammenligne; Ville en stol fra Biltema vært like sikker som Cybex eller Besafe sin? Har ikke planer om å kjøpe fra Biltema uansett, bare lurer. Med andre stoler er det jo store forskjeller, men er det det med disse beltestolene også?



Anonymous poster hash: 9de52...932
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest litt nå, og ser jo at det er store forskjeller.

Samtidig så blir jeg så veldig skeptisk på om vi virkelig skal gå over til beltestol allerede. Barnet er tre år, men veldig høy. Bruker str. 104. Likevel bare 16 kg, og jeg er så redd for at barnet ikke skal sitte i ro og holde selene på seg slik at det er trygt. Samtidig så er det jo nesten ikke plass igjen til beina når h*n sitter i stolen. Likevel kan h*n enda vokse litt til i overkroppen før toppen av ørene når toppen av stolen.

Den ene stolen vi har er sarvete og ubrukelig, så den kommer ikke til å bli brukt mer uansett. Det er Besafen vi kan bruke en stund til. Samtidig blir vi tvunget til å bytte om noen måneder uansett, for det kommer et til familiemedlem, og pga veldig høy far så er det rett og slett ikke plass til å ha bakovervendt stol bak førersetet, så der må det være forovervendt stol. Det vil si at barnet bare har max 4-5 mnd til i god bakovervendt stol uansett.

Blir sånn i tvil, for jeg føler ikke disse beltestolene er noe trygge, jeg.



Anonymous poster hash: 9de52...932
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Jeg hadde drøyd absolutt lengst mulig.

Men em bakovervendt babystol tar jo ikke så stor plass, så den får vel plass bak førersetet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest litt nå, og ser jo at det er store forskjeller.

Samtidig så blir jeg så veldig skeptisk på om vi virkelig skal gå over til beltestol allerede. Barnet er tre år, men veldig høy. Bruker str. 104. Likevel bare 16 kg, og jeg er så redd for at barnet ikke skal sitte i ro og holde selene på seg slik at det er trygt. Samtidig så er det jo nesten ikke plass igjen til beina når h*n sitter i stolen. Likevel kan h*n enda vokse litt til i overkroppen før toppen av ørene når toppen av stolen.

Den ene stolen vi har er sarvete og ubrukelig, så den kommer ikke til å bli brukt mer uansett. Det er Besafen vi kan bruke en stund til. Samtidig blir vi tvunget til å bytte om noen måneder uansett, for det kommer et til familiemedlem, og pga veldig høy far så er det rett og slett ikke plass til å ha bakovervendt stol bak førersetet, så der må det være forovervendt stol. Det vil si at barnet bare har max 4-5 mnd til i god bakovervendt stol uansett.

Blir sånn i tvil, for jeg føler ikke disse beltestolene er noe trygge, jeg.

Anonymous poster hash: 9de52...932

For en treåring er bakovervendet det beste. Men det er ikke alltid det lar seg gjøre. Om barnet er tungt nok, dvs over 15 kg, er beltestol løsningen. Alternativt stol med pute foran.

Cybex Solution x2 fix er en god beltestol. Denne kan fås med en sånn pute foran, den kalles da Cybex Pallas 2 fix.

http://cybex-online.com/no/carseats/solutionx2fix.html

http://cybex-online.com/no/carseats/pallas2fix.html

Når barnet er 4 år kan puten fjernes og stolen brukes som vanlig beltestol.

Anonymous poster hash: 2cf40...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde drøyd absolutt lengst mulig.

Men em bakovervendt babystol tar jo ikke så stor plass, så den får vel plass bak førersetet?

Husker ikke hvordan det var sist, men han er så høy at setet må være helt bak, så det er ikke mye plass. Tror stolryggen da kræsjer i ryggen til babystolen.

Vil jo så klart helst drøye det! :)

For en treåring er bakovervendet det beste. Men det er ikke alltid det lar seg gjøre. Om barnet er tungt nok, dvs over 15 kg, er beltestol løsningen. Alternativt stol med pute foran.

Cybex Solution x2 fix er en god beltestol. Denne kan fås med en sånn pute foran, den kalles da Cybex Pallas 2 fix.

http://cybex-online.com/no/carseats/solutionx2fix.html

http://cybex-online.com/no/carseats/pallas2fix.html

Når barnet er 4 år kan puten fjernes og stolen brukes som vanlig beltestol.

Anonymous poster hash: 2cf40...1f6

Ja, i verste fall må vi nok begynne med beltestol. Angående den der puten, så så jeg en test av en sånn stol, og det virket direkte farlig. Under kollisjon hvor bilen snurret så fløy barnet ut av setet og slo hodet i tak og alt mulig. Dødelig med andre ord. Så er skeptisk til akkurat det.

Anonymous poster hash: 9de52...932

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en britax i klasse 2/3 som har 5pkt sele som kan brukes opp til 18 kg. Disse tas ut og bilens belter brukes når barnet er for tung for setets seler. Finnes med og uten isofix. Vi skal ha dette snart til vår på 3.5 som overhodet ikke er klar for 3pkt sele. Gi meg et øyeblikk med Google så skal jeg se om jeg finner hvilken modell det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut britax advansafix. Dette klikkes fast med isofix, har 5pkt sele opp til 25 kg, og kan brukes opp til 36 kg med bilens seler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at det er farligere med fempunkts enn bilens seler fremovervendt.

(Kan være meg som husker dårlig, men er logisk da fempunkts ikke gir etter og vil gi større krefter i nakken)

Anonymous poster hash: faa25...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at det er farligere med fempunkts enn bilens seler fremovervendt.

(Kan være meg som husker dårlig, men er logisk da fempunkts ikke gir etter og vil gi større krefter i nakken)

Anonymous poster hash: faa25...baf

Du husker riktig. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men fempunkts er ikke farligere enn løs unge i bilen. Som kan bli resultatet om barnet av en eller annen grunn snus før det fullt aksepterer at det skal sitte fastspent i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også cybex solution, og er veldig fornøyd med den :)

Anonymous poster hash: d0458...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte sette babysetet bak far fordi det ikke var plass til det bakovervendte der. Da fikk eldste ett drøyt halvår ekstra bakovervendt.

Og jeg ville nok også ventet så lenge som mulig med å bytte til fremovervendt (men absolutt valgt beltestol når jeg gjorde.)

Det med at det er trangt til bena er det kun vi voksne som tror er ett problem. Barna kan fint sitte med bøyde ben når de sitter bakovervendt. Ofte velger de å sette føttene i setet uansett, fordi de liker å sitte sånn...

Vi har Britax seter med isofix til våre barn, og er veldig fornøyd med dem.

Ville absolutt kjøpt et annerkjent merke når jeg kjøpte bilstol. Man tuller ikke med sikkerheten.



Anonymous poster hash: 15c9a...f15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...