Gå til innhold

Når skal det slutte å gjøre vondt å amme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en baby på 3 uker og jeg syns det er forjævlig vondt å amme. Har fått sjekket sugetaket sikkert hundre ganger og det er visst supert. Har prøvd ulike ammestillinger, vært hos legen og utelukket brystbetennelse og sånn og likevel verker det så sykt i puppen både under og etter amming. Er også vondt i vorta selv om jeg ikke er sår. Jo oftere babyen ammer jo vondere blir det. Det er forøvrig ikke vondt hvis jeg pumper. Noen som har opplevd det samme? Tips?

Anonymous poster hash: 944f7...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvd å smøre med purelan? Det hjalp på mine såre brystvorter! Ellers er det mange som sier det kan hjelpe med brystskjold, har du prøvd det?

Anonymous poster hash: b27b4...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smører på purelan hver dag. Ellers bruker jeg sånne melkepppsamlere og har prøvd brystskjold uten bedring under amming. TS

Anonymous poster hash: 944f7...a42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sopp som ikke er trøske? Det hadde jeg. Micronazol etter amming gjorde susen! Tørk av med vann før du skal amme.

Anonymous poster hash: 79519...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smurte meg også med Purelan da jeg ammet i starten, og jeg hadde så smerter under suging og i brystet generelt at jeg kontaktet og besøkte barselpoliklinikken.

Etter en titt på brystene og litt prøvetaking, så fikk jeg en liten kompress med en SVÆR dæsj Purelan påsom fikk sjansen til å sitte i noen timer siden mini fikk seg en skikkelig sovekule akkurat rett etterpå (sykt flaks), og jeg ble faktisk mye bedre.

Så "the more the merrier" for min del. Jeg smurte bare tynt på brystvortene og la ammeinnlegget innpå, det hjalp jo ingenting.

Så kjøp noen små kompresser (5x5cm) og dæsj på en god kladd med krem. Jeg ble hvertfall bedre av det. :)

Fikk forøvrig en telefon fra de etter et par dager om at jeg hadde kraftig bakterievekst av staflykokker (eller strepto-?) i melka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får du hvite på brystvorter etter amming? Sånn brennende smerter?

Vet ikke hvordan jeg skal beskrive smertene annet enn at det er forferdelig vondt. Ser ikke noe hvitt på vortene

Anonymous poster hash: 944f7...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sopp som ikke er trøske? Det hadde jeg. Micronazol etter amming gjorde susen! Tørk av med vann før du skal amme.

Anonymous poster hash: 79519...2ff

Da må jeg kanskje en tur til legen igjen da. Eller kan jeg få det på helsestasjonen?

Anonymous poster hash: 944f7...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smurte meg også med Purelan da jeg ammet i starten, og jeg hadde så smerter under suging og i brystet generelt at jeg kontaktet og besøkte barselpoliklinikken.

Etter en titt på brystene og litt prøvetaking, så fikk jeg en liten kompress med en SVÆR dæsj Purelan påsom fikk sjansen til å sitte i noen timer siden mini fikk seg en skikkelig sovekule akkurat rett etterpå (sykt flaks), og jeg ble faktisk mye bedre.

Så "the more the merrier" for min del. Jeg smurte bare tynt på brystvortene og la ammeinnlegget innpå, det hjalp jo ingenting.

Så kjøp noen små kompresser (5x5cm) og dæsj på en god kladd med krem. Jeg ble hvertfall bedre av det. :)

Fikk forøvrig en telefon fra de etter et par dager om at jeg hadde kraftig bakterievekst av staflykokker (eller strepto-?) i melka.

Da prøver jeg det. Takk for tips!

Anonymous poster hash: 944f7...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg kanskje en tur til legen igjen da. Eller kan jeg få det på helsestasjonen?

Anonymous poster hash: 944f7...a42

Du kan få de til å sjekke på helsestasjonen, men om babyen trenger behandling må du til fastlegen og få resept

Anonymous poster hash: 8b4c1...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg kanskje en tur til legen igjen da. Eller kan jeg få det på helsestasjonen?

Anonymous poster hash: 944f7...a42

Legen min sa jeg bare kunne kjøpe det, trengte ikke resept heller.

Anonymous poster hash: 79519...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gadde også utroooolig vondt de to første mnd, så vondt at tårene trillet hver gang. Vi hadde sopp og det ble borte med en gang vi fikk behandling. Hør med legen om det kan være verdt et forsøk, jeg tror de regner det som ufarlig.

Anonymous poster hash: c22fd...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gadde også utroooolig vondt de to første mnd, så vondt at tårene trillet hver gang. Vi hadde sopp og det ble borte med en gang vi fikk behandling. Hør med legen om det kan være verdt et forsøk, jeg tror de regner det som ufarlig.

Anonymous poster hash: c22fd...fca

Er det sånn 14 dagers kur for mor og barn?

Anonymous poster hash: 944f7...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du får utelukket sopp og fortsatt har vondt kan det være utdrivingssmerter. Hadde vondt i tre mnd med første barnet mitt. Det avtok gradvis. Fikk nesespray av fastlegen, det hjalp på, men husker det som helt forjævlig vondt ved hver amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du får utelukket sopp og fortsatt har vondt kan det være utdrivingssmerter. Hadde vondt i tre mnd med første barnet mitt. Det avtok gradvis. Fikk nesespray av fastlegen, det hjalp på, men husker det som helt forjævlig vondt ved hver amming.

Hvordan holdt du ut? Babyen har i tillegg blitt ganske urolig ved brystet så nå er jeg på nippet til å gi opp :/ TS

Anonymous poster hash: 944f7...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan holdt du ut? Babyen har i tillegg blitt ganske urolig ved brystet så nå er jeg på nippet til å gi opp :/ TS

Anonymous poster hash: 944f7...a42

Da er det helt sikkert sopp, baby kan få vondt i munnen av det. Har babyen hvitt belegg på tunga eller i munnen? Ring helsestasjon i morgen

Anonymous poster hash: 8b4c1...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Baby nektet flaske, så da måtte jeg jo bare. Ser at du skriver du har vondt hele tiden under amming - jeg fikk vondt hver gang utdrivningsrefleksen kjørte igang, men det gav seg utover i løpet av ammingen.

Hvis barnet tar flaske kan du jo forsøke å pumpe og gi, dersom det er mindre ille.

Men det er nok lurt å få utelukket sopp først.

Edit: leif

Endret av casting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det helt sikkert sopp, baby kan få vondt i munnen av det. Har babyen hvitt belegg på tunga eller i munnen? Ring helsestasjon i morgen

Anonymous poster hash: 8b4c1...cdf

Babyen har hvitt belegg på tunga, men siden det gikk an å fjerne det sa legen at da var det melkebelegg. Skal ringe helsestasjonen å høre hva de sier i morgen.

Anonymous poster hash: 944f7...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en baby på åtte uker og jeg må innrømme at smerten er ikke helt borte ennå. Men det har blitt mye bedre! I begynnelsen var det som det var kniver i munnen på babyen, men etter tre-fire uker var det bare vondt i starten og nå er det bare litt generell sårhet i brystvortene, og ammingen er så godt som smertefri.

Det er viktig at man får utelukket problemer som betennelse og sopp, men det var ingen av delene hos meg. Det var bare "vanlig" sårhet, på tross av godt sugetak hos babyen. Så jeg måtte bare ta tiden til hjelp. Skulle gjerne vært advart om hvor at dette var vanlig på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen har hvitt belegg på tunga, men siden det gikk an å fjerne det sa legen at da var det melkebelegg. Skal ringe helsestasjonen å høre hva de sier i morgen.

Anonymous poster hash: 944f7...a42

Min lege ville heller ikke behandle, men helsestasjon sa at vi måtte ha behandling og da fikk vi det :) heller det enn å måtte slutte å amme, det er verdt det til slutt :)

Anonymous poster hash: 8b4c1...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...