Gå til innhold

Fortelle legen om tidligere rusmisbruk - taushetsplikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En person som for 6 mnd siden var rusmisbruker... Har ingenting å gjøre på et sted det flyter av sterke medisiner. Sannsynligheten for at hun stjeler medikamenter i praksisperioden er overhengende stor. Større enn at hun ikke stjeler. En alkoholiker bør heller ikke jobbe på polet.Anonymous poster hash: 6982e...41d

Litt sjalusi på sykepleiere, fordi de har litt høyere utdanning, eller? For det har jeg opplevd i praksisperioder. Forøvrig stjeler de færreste medisiner fra jobb, og gjør de det, kan de likesågodt være ufaglærte og hjelpepleiere. Du er svært opptatt av dette, du...

Anonymous poster hash: 34249...dc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det finnes ikke hjelpepleiere med samme problem?

Forresten så er jo rusmisbruket til ts i fortiden. Hvem snakker om å stjele, bortsett fra deg?

Anonymous poster hash: 34249...dc1

Rusmisbruket tilhører ikke fortiden når det bare har gått 6 mndr. Tok vel ca 10 år før jeg selv sluttet å hige etter dop under stressede perioder. Har vært rusfri i 15 år nå, og kan endelig si at jeg ikke føler behov lenger.

Anonymous poster hash: f447f...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er riktig? Når rusmisbruket hører fortiden til? Og man eventuelt kan bekrefte det ved utin -og blodprøver? Jeg skjønner det selvsagt om det er et problem i nåtiden, men ikke fortiden. Jeg vet sikkert at det er fastleger som ikke tenker slik i alle fall, selv om sikkert noen er så "strenge".

Anonymous poster hash: 34249...dc1

Ja jeg er helt sikker. Det handler ikke om at legen er streng, men at de er ilagt føringer og instrukser fra sentralt hold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er helt sikker. Det handler ikke om at legen er streng, men at de er ilagt føringer og instrukser fra sentralt hold.

Dette kan jeg bekrefte. Jeg jobber med narkomane, og vi regner ikke seks måneders rusfrihet som tilfredsstillende. Dette finnes det retningslinjer for når det komme til helsepersonell. Jeg har behandlet en del narkomane sykepleiere gjennom årene, og det har alltid vært krevd svært langvarig rusavstand før det har vært aktuelt å få dem tilbake i jobb. Det er ikke så mye rom for skjønn når det kommer til dette.

Dessuten: Ts opplever så store problemer med ettervirkningene av sitt rusmisbruk at hun ønsker legehjelp. Da er det ikke tilbakelagt. Det er et høyst reelt problem her og nå, selv om hun ikke er i aktiv rus. Dette ligger ikke på noen måte i fortiden, selv om ts ønsker å tro det.

Anonymous poster hash: a844e...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, TS her.

Jeg kommer ikke til å revurdere utdannelsen min, til dere som mener jeg burde det. Hadde jeg hatt en trang til å ruse meg, hadde det selvfølgelig ikke vært forsvarlig for meg å bli sykepleier. Men nå har det seg sånn at jeg verken føler behov eller lyst for å være ruset. Jeg har bestemt meg for å leve et rusfritt liv, og det har jeg stått fast ved fra jeg bestemte meg for at nok var nok, til tross for en vanskelig periode den første tiden.

Til dere som er bekymret for stjeling på jobben, så er det forståelig. Men jeg vil informere om at jeg aldri har tatt noen form for rusfremkallende medikamenter, jeg har aldri stjålet fra noen og det er uaktuelt for meg å gjøre noen av delene i fremtiden.

På en annen side så er jeg fullstendig klar over at en rusfrihet på 6 måneder overhodet ikke er lenge. Jeg er ikke naiv, statistikken for tilbakefall er skyhøy og folk sprekker i hytt og pine. Så ja, jeg må fortsatt jobbe med meg selv for å hindre at lysten skal komme tilbake. Men tro mine ord, dette er en periode i livet mitt som jeg virkelig føler meg ferdig med for godt. Hadde det mot formodning kommet en dag der jeg hadde vurdert å ruse meg, hadde jeg selvfølgelig avsluttet utdannelsen og funnet meg et annet yrke. Jeg hadde aldri vært egoistisk nok til å sette meg selv foran andres liv og helse.

Angående angsten, så påvirker ikke den livet mitt i en ekstremt stor grad, jeg fungerer godt i en 50% stilling i tillegg studiene. Jeg tar tak i det for å hindre at det utvikler seg videre og håper på å bli kvitt den etter hvert. Jeg får nå hjelp for angsten og ser lyst på livet som rusfri.



Anonymous poster hash: 142a7...60f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg ser dette er en gammel tråd...men får uansett lyst til å si at selv om en har vært borti amfetamin og hasj ,betyr ikke det at man stjeler medisiner på jobb!! Det er så tydelig å se at enkelte har lett for å dra alle over en kam!Hos en pillemisbruker ville sjansen vært der,men dette er noe annet! Lykke til kjære deg,håper alt går bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...