Gå til innhold

Baby sover bare godt på oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en baby på 3,5 uker som er veldig urolig for tida. Hun har mye vondt i magen, og det eneste som hjelper er varme og trykk på magen. Derfor har det blitt til at jeg ofte legger henne oppå magen min på natta når jeg skal roe henne, for da får hun både varme og trykk på magen, men jeg kan samtidig slappe av. Før kunne jeg legge henne tilbake i sin seng etter en halvtime, men de siste dagene har hun hatt nesten konstant vondt, så hun våkner igjen etter kort tid når jeg legger henne tilbake.

Jeg synes det er bare fint å ha henne på magen min, men hun blir så utrolig varm av det, så jeg er redd for at hun skal bli overopphetet. Eller at det kan være farlig på noen annen måte så klart. Både samboer og jeg er på randen av sammenbrudd for tiden, pga lite søvn og mye gråting, og jeg klarer ikke å se at hun har det så vondt når jeg vet jeg kan hjelpe henne så lett. Og nå er jeg så trøtt at jeg tør ikke stole på at jeg klarer å holde meg våken i mange timer med henne oppå meg. Hva kan jeg gjøre?



Anonymous poster hash: 138ae...0b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være en løsning at dere sover på skift? Han har henne på seg i en time mens du sover, så bytter dere.

Anonymous poster hash: 46dfc...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du har på henne lite klær så hun ikke blir varm, og bruker hennes dyne over dere (din dyne bare over beina dine)? Eventuelt bare et tynt teppe over dere hvis hun fortsatt er varm. Jeg har sovet en del med baby på brystet i de periodene det har vært behov for det. Det går over. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på å ha et kjølig soverom, lite klær på babyen og en tynn t-skjorte på deg selv så blir dere ikke så varme. Høres ut som om du er i ferd med å få en skikkelig kolikkbaby (det utvikles mellom 2-4 ukers alder) så viktig å stålsette seg og finne løsninger som fungerer. Jeg hadde selv førstemann på brystet de første 3 mnd, det jeg var glad for var at det var førstemann som var krevende! Da går evt søsken lett som en plett senere ;) Anbefaler deg å ta med babyen til manuellterapeut (gratis, det er fysioterpaeut med videreutdanning) i tilfelle babyen har stive muskler/låsninger som gjør henne enda mer urolig og smertepåvrket. Vanlig å bli muskelstiv når man har mye magevondt. Du kan også prøve å la henne sovne oppi ei dyne som du holder og så legge henne over i ei trang vogn, så hun ikke plutselig legges over i en kald seng og våkner av det. Dyna gjør også at kroppen hennes får mer stabilitet, mange små har ustabil kjernemuskulatur og våkner gjerne av at de slår ut med armene. Du kan laste ned en gratis app som heter White Noise Lite, der er det mye søvndyssende lyder som babyer elsker, f eks vifte. Du kan også prøve å reive babyen (swaddle a baby, se på youtube).

Og sist men ikke minst, det er ikke mulig å skjemme bort en liten baby. Han som jeg hadde på brystet i 3 mnd sov natta gjennom 7 mnd gammel og har vokst opp som en svært enkel, harmonisk kosegutt :)



Anonymous poster hash: 17b60...f80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare legge til at begge mine har vært slik TS beskriver i perioder, uten at de har hatt kolikk. Helt normalt at de sliter litt med magen og har mye nærhetsbehov. Ingen grunn til å krisemaksimere ennå :)

Endret av Sushi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare legge til at begge mine har vært slik TS beskriver i perioder, uten at de har hatt kolikk. Helt normalt at de sliter litt med magen og har mye nærhetsbehov. Ingen grunn til å krisemaksimere ennå :)

Ja det er sant :) Min hadde heller ikke kolikk men hadde enorme nærhetsbehov, lakenskrekk og smokkenekt. Så det var bare å innrette seg etter det og ikke ha "kriseløsning" fra dag til dag. Jeg mente nok mest at man må finne løsninger som kan fungere i lengden uten at begge blir utslitt, slik som de begge er nå. Man må "stille om hodet" i tilfelle det varer en stund mener jeg :)

Anonymous poster hash: 17b60...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant :) Min hadde heller ikke kolikk men hadde enorme nærhetsbehov, lakenskrekk og smokkenekt. Så det var bare å innrette seg etter det og ikke ha "kriseløsning" fra dag til dag. Jeg mente nok mest at man må finne løsninger som kan fungere i lengden uten at begge blir utslitt, slik som de begge er nå. Man må "stille om hodet" i tilfelle det varer en stund mener jeg :)Anonymous poster hash: 17b60...f80

Da er vi enige. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet lege for å finne ut om det er en årsak til smertene som dere kan behandle. Jeg gjorde ikke det selv med min, og gikk igjennom tre måneders kolikkhelvete pga noe so, viste seg å være allergi, kunne spart oss for mye slit, tårer, krangling og dritt... Det betyr ikke at du krisemaksimerer, kun at du vil hjelpe ungen din.

Anonymous poster hash: a5cb1...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det går an å sove med dem oppå seg i bæresjal? Da faller de i alle fall ikke av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare legge til at begge mine har vært slik TS beskriver i perioder, uten at de har hatt kolikk. Helt normalt at de sliter litt med magen og har mye nærhetsbehov. Ingen grunn til å krisemaksimere ennå :)

Mine har også vært sånn de første par månedene. Da samsov vi, og ikke etter boka, heller. Men følte jeg måtte for at vi skulle få sovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det går an å sove med dem oppå seg i bæresjal? Da faller de i alle fall ikke av!

Det tror jeg øker sjansen for krybbedød ganske så mye.

Både med tanke på varme og luftveier. Det er en bæreslynge som gjør at barnet får haken for mye ned mot brystet, og dette har blitt tatt av markedet etter flere spedbarnsdødsfall. Jeg vil tro bæresjal med sovende foreldre(spesielt i liggende posisjon) vil kunne gi liknende problemer.

Anonymous poster hash: 81490...c31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg øker sjansen for krybbedød ganske så mye.

Både med tanke på varme og luftveier. Det er en bæreslynge som gjør at barnet får haken for mye ned mot brystet, og dette har blitt tatt av markedet etter flere spedbarnsdødsfall. Jeg vil tro bæresjal med sovende foreldre(spesielt i liggende posisjon) vil kunne gi liknende problemer.

Anonymous poster hash: 81490...c31

Jeg mener nemlig jeg så noe om dette da vi var på nyfødt intensiv. Og de vil jo ikke anbefale det om det øker sjansen forkrybbedød...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hadde også mye behov for nærhet de første ukene og hadde perioder hvor han kun ville sove oppå meg. jeg rigget meg til med puter på sidene og la meg langt inne på senga - og sånn sov jeg. jeg måtte sove litt for å ikke bli helt gal, og jeg sov uansett så lett at jeg våknet bare han rørte på en arm. Hvis han falt av ville han landet på myke puter i senga, men det skjedde aldri. jeg hadde på meg en tynn t skjorte og han lå i kun bleien, over oss hadde vi et veldig tynt bomullsteppe. Dette var i den varmeste perioden i sommer, nå behøver du sikkert litt mer tøy :)

Vi har for øvrig hatt god hjelp av Minifom-dråper mot luftsmerter, kjøpes reseptfritt på apoteket. Verdt å prøve hvis det blir ille for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv også varmeflaske, det funket utrolig bra for oss, kunne lirke han av oss en stund etter han sovnet, også sov han videre siden det var varmt der han ble lagt ned.

Anonymous poster hash: f817f...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...