Gå til innhold

far får ikke fri for å bli med til jordmor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et risikosvangerskap som de kaller det. Pga gjentakende aborter og blødning i dette svangerskao

pet. Det er tungt for meg å gjøre alt alene og jeg sliter med blodtrykksfall og at jeg nesten svimer av ofte!

Jeg vil gjerne ha med samboeren på en jordmortime, glukosebelastningen og oul. Men når han spør om fri så får han ikke. Verken med eller uten lønn. Er det noe vi kan gjøre?

Anonymous poster hash: 30ea3...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kom ikke fram, men far vil veldig gjerne bli med også!

Anonymous poster hash: 30ea3...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han ikke noe avspasering? Trodde alle hadde krav på ulønnet perm da.

Anonymous poster hash: a94da...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ingen avspasering. Han er rørlegger forresten.

Anonymous poster hash: 30ea3...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ingen avspasering. Han er rørlegger forresten.

Anonymous poster hash: 30ea3...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må han vel nesten ta en feriedag eller dere må få byttet tid på timen dersom han har mulighet til å være med til en annen tid.
Kan det være han kan få lov å få fri dersom han bruker av lunsjpausen sin og kun har en kort tid fri uten lønn før/etter lunsj?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så er det slik i Norge at far ikke har "rett" til fri for jordmortimer. Helt på trynet spør du meg da far er like mye en forelder som mor



Anonymous poster hash: e5497...4b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke opp om sjefen kan godta å bruke lunsjen og en halvtime etter ca. Uten lønn. Syns det er helt på trynet selv at far ikke har rett på noen ting nesten. Det er viktig at han får et innblikk i hva som skjer, kommer til og skje og får en mulighet til å bli "kjent" og følge opp barnet sitt.

Og gan trenger (mye mer enn meg) å få et innblikk i foreldretilværelsen, fødsel og det å gå gravid med de plager det medfører. Når det er sagt så er det mye fint med alt dette som jeg også ønsker at han skal oppleve :)

Anonymous poster hash: 30ea3...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er på trynet i det hele tatt at far ikke har krav på fri for jordmortimer. Far er faktisk ikke gravid, og da trenger han ikke være med for å observere mor levere inn urinprøve og bli veid. Jeg skjønner heller ikke nødvendigheten av at far må ha fri fra jobb for at han skal "få et innblikk i foreldretilværelsen, fødsel og det å gå gravid med de plager det medfører", det kan han vel lære av sitt kommende barns mor eller lese en bok om.

Når det gjelder OUL så syns jeg det er en selvfølge at man tar fri fra jobb for å delta på. Har man ikke krav på avspasering, så får han be om trekk i lønn for den tiden eller jobbe et par timer overtid etterpå. Virker merkelig at det ikke lar seg gjøre i en slik bransje.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at far ikke har rett på fri, men snakk om firkantet arbeidsgiver! Det er idiotisk å være så strenge på fri til helt legitime ting, med mindre det er snakk om en person som tar seg fri i hytt og pine. Det er ikke en måte man behandler arbeidstakere på hvis man ønsker å beholde dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er på trynet i det hele tatt at far ikke har krav på fri for jordmortimer. Far er faktisk ikke gravid, og da trenger han ikke være med for å observere mor levere inn urinprøve og bli veid. Jeg skjønner heller ikke nødvendigheten av at far må ha fri fra jobb for at han skal "få et innblikk i foreldretilværelsen, fødsel og det å gå gravid med de plager det medfører", det kan han vel lære av sitt kommende barns mor eller lese en bok om.

Når det gjelder OUL så syns jeg det er en selvfølge at man tar fri fra jobb for å delta på. Har man ikke krav på avspasering, så får han be om trekk i lønn for den tiden eller jobbe et par timer overtid etterpå. Virker merkelig at det ikke lar seg gjøre i en slik bransje.

Normalt sett er jeg enig med deg, men her er det snakk om et risikosvangerskap, og da vil jeg tro at far har behov for mer informasjon fra lege enn ved et normalt svangerskap.

Anonymous poster hash: eceb5...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett er jeg enig med deg, men her er det snakk om et risikosvangerskap, og da vil jeg tro at far har behov for mer informasjon fra lege enn ved et normalt svangerskap. Anonymous poster hash: eceb5...6e7

Jaja, da får han ta feriedager og bli med til lege hvis det blir aktuelt, men nå var det snakk om jordmor og der har vel strengt tatt ikke den kommende far noen grunn til å være med.

Anonymous poster hash: 3698c...c67

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan far bytte vakt, jobbe overtid en dag så han kan avspasere for å bli med deg? Sier meg også absolutt enig i det Sol79 skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal far være med på alt av legetimer/jordmorbesøk?

Nei her er jeg veldig enig med Sol altså! Om dette hadde vært lovfestet så hadde det fått konsekvenser for permisjonstiden. Det er svært kostbart for samfunnet om alle skulle tatt fri for dette. For det er jo faktisk ikke bare dere som er gravide heller....

Anonymous poster hash: 569d1...474

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal far være med på alt av legetimer/jordmorbesøk?

Nei her er jeg veldig enig med Sol altså! Om dette hadde vært lovfestet så hadde det fått konsekvenser for permisjonstiden. Det er svært kostbart for samfunnet om alle skulle tatt fri for dette. For det er jo faktisk ikke bare dere som er gravide heller....

Anonymous poster hash: 569d1...474

Men her er det ikke snakk om alle, men om en med risikosvangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men her er det ikke snakk om alle, men om en med risikosvangerskap.

Og så? Det finnes ingen medisinsk grunn til at far bør være med. Altså - tror det er lurt av arbeidsgiver å være fleksibel om det er mulig, men lovfestet rett til far i disse tilfellene mener jeg er tull.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her er det ikke snakk om alle, men om en med risikosvangerskap.

Selv om det er et risikosvangerskap, hva skal far gjøre på f.eks glukosebelastning? Dvs blodsukkermålinger før og etter at det drikkes sukkervann, og venting. Jeg skjønner at arbeidsgiver ikke vil gi permisjon til det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så? Det finnes ingen medisinsk grunn til at far bør være med. Altså - tror det er lurt av arbeidsgiver å være fleksibel om det er mulig, men lovfestet rett til far i disse tilfellene mener jeg er tull.

Selv om det er et risikosvangerskap, hva skal far gjøre på f.eks glukosebelastning? Dvs blodsukkermålinger før og etter at det drikkes sukkervann, og venting. Jeg skjønner at arbeidsgiver ikke vil gi permisjon til det.

Jeg sier ikke at det er en medisinsk grunn, men en årsak til at TS trenger at far er med på kontrollene, i motsetning til friske gravide.

Hos oss er det ikke noe problem å få fri til slikt, så lenge arbeidet ellers blir gjort og det ikke er snakk om en som vil ha fri hele tiden. Det er også en håndverkerbedrift.

Jeg synes det virker som arbeidsgiveren sier nei bare av prinsipp.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er en medisinsk grunn, men en årsak til at TS trenger at far er med på kontrollene, i motsetning til friske gravide.

Hos oss er det ikke noe problem å få fri til slikt, så lenge arbeidet ellers blir gjort og det ikke er snakk om en som vil ha fri hele tiden. Det er også en håndverkerbedrift.

Jeg synes det virker som arbeidsgiveren sier nei bare av prinsipp.

Jeg synes fortsatt ikke at far trenger å være med på glukosebelastning når det ikke passer for jobben. Legebesøk gjøres oftest av syke folk eller folk med risiko for sykdom, uten at det betyr at partner alltid kan ta fri fra jobb for å være med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...