Gå til innhold

Kjenner ei som jobber på fødeavdelingen jeg skal føde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg nærmer meg fødsel og i tillegg til den vanlige skrekken for å føde har det nå kommet opp en ny bekymring.. Jeg kjenner ei som jobber på føden og la oss ikke gå rundt grøten; vi går ikke overens.. Hun sier ikke Hei tilbake når vi møtes på gata og hun er generelt et ukoselig vesen. Hun er ikke jordmor men frykten for at jeg må hanskes henne i en tid som uansett er utavdegsjæl skremmer meg så mye at jeg har vurdert å bytte fødested til tross for at det er 2 timer lenger unna (og jeg bor 10min unna fødestua her). Har ikke lyst til å ha med henne å gjøre men vet samtidig ikke hvordan jeg skal få fram det uten å såre eller støte noen. For selvom jeg ikke liker henne så har jeg ingen ønske om at hun skal føle det samme som hun får andre til å føle. Hva gjør jeg??

Anonymous poster hash: b0d03...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo en viss mulighet for at hun selv skygger unna, men hvis ikke så kan du si i fra til jordmor som har ansvaret for deg at du ikke ønsker henne tilstede f.eks fordi du syns det blir for privat siden dere kjenner hverandre. Men ikke brett ut hva du syns om henne osv. Da blir du fort sett på som den psykoen. Ta det på en vennlig måte.

Lykke til med fødsel og den lille!

Anonymous poster hash: 52076...07a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man kjenner noen privat er grunn nok til å kunne be om at de ikke skal ha noe med deg som pasient å gjøre. Det ville de fleste bedt om, også hvis de hadde et godt forhold til personen. Så ikke engste deg for at det vil bli tatt ikke opp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si du føler deg mer komfortabel med å ha totalt fremmede du ikke kommer til å møte igjen rundt deg i forbindelse med fødselen.



Anonymous poster hash: 52d55...9ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal pasientene begynne å styre hvem som jobber med hva?

Er man på jobb i hvite frakker så er man profesjonell og behandler alle likt. Man gir beskjed til nærmeste overordnede at "pasient x på rom y er nabo, familie eller venninne". Overodnede avgjør om hun skal jobbe som normalt til tross for denne infoen om tilknytning eller om det er nødvendig med omrokkeringer mht. Arbeidsoppgaver. Da dette nødvendigvis innvolverer flere på en arbeidsplass er ikke dette man gjør uten videre fordi at pasient x og y ikke vil ha noe å gjøre med en ansatt.

Anonymous poster hash: 6451d...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor her sa at kjenner man noen på føden så skal ikke de være med på fødselen. Jeg kjenner flere og kommer til å skrive det i fødebrevet. Legene er ikke like greie å unngå om det kun er de på vakt, men tenker spesielt på jordmorstudenter og en assistent.

Edit: som helsepersonell så styrer jeg unna de pasientene jeg kjenner så langt det er mulig.

Endret av lillemeg90
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jobber i helsevesnet og ofte er det både sykepleiere og pasienter som sier i fra at man helst vil slippe å ha den pasienten/sykepleier osv hvis det lar seg gjøre. Som regel er dette forde man kjenner hverandre og ingen andre på den avdelignen synes det er rart, da bare omrokkerer man litt. Vi er jo i bunn og grunn bare mennesker, med relasjoner utenfor jobb. Men så klart i en krisesituasjon så må man jo bare. Man er i en sårbar posisjon som pasient så klart man kan ønske. Hvis du sier at du kjenner denne damen og synes det blir for intimt at hun evt skal være med på fødsel så er det greit. Behøver ikke si at forholdet mellom dere er dårlig.



Anonymous poster hash: e75fe...cbf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal pasientene begynne å styre hvem som jobber med hva?

Er man på jobb i hvite frakker så er man profesjonell og behandler alle likt.

Anonymous poster hash: 6451d...60b

Faktisk, ja. Og nei, er man profesjonell, så vet man at man ikke klarer å behandle alle likt. En krisesituasjon er noe ganske annet enn en fødesituasjon og andre behandlingssituasjoner som krever kontinuerlig kommunikasjon mellom personale og pasient.

Anonymous poster hash: 71dda...b5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal pasientene begynne å styre hvem som jobber med hva?

Er man på jobb i hvite frakker så er man profesjonell og behandler alle likt. Man gir beskjed til nærmeste overordnede at "pasient x på rom y er nabo, familie eller venninne". Overodnede avgjør om hun skal jobbe som normalt til tross for denne infoen om tilknytning eller om det er nødvendig med omrokkeringer mht. Arbeidsoppgaver. Da dette nødvendigvis innvolverer flere på en arbeidsplass er ikke dette man gjør uten videre fordi at pasient x og y ikke vil ha noe å gjøre med en ansatt.

Anonymous poster hash: 6451d...60b

Dette stemmer jo ikke. Det er helt vanlig å ta hensyn til relasjoner mellom helsepersonell og pasient.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal pasientene begynne å styre hvem som jobber med hva?

Er man på jobb i hvite frakker så er man profesjonell og behandler alle likt. Man gir beskjed til nærmeste overordnede at "pasient x på rom y er nabo, familie eller venninne". Overodnede avgjør om hun skal jobbe som normalt til tross for denne infoen om tilknytning eller om det er nødvendig med omrokkeringer mht. Arbeidsoppgaver. Da dette nødvendigvis innvolverer flere på en arbeidsplass er ikke dette man gjør uten videre fordi at pasient x og y ikke vil ha noe å gjøre med en ansatt.

Anonymous poster hash: 6451d...60b

Ja, det kan de. Det fører ikke til særlig mye problemer og det er vanlig!

Som regel er det helsearbeideren selv som sier i fra, men hvis ikke er det ingenting i veien for at pasienten sier i fra selv.

Hvis du tror at alle som jobber i helsevesenet blir en slags maskin med en gang de tar på seg en hvit frakk tar du grundig feil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal pasientene begynne å styre hvem som jobber med hva?

Er man på jobb i hvite frakker så er man profesjonell og behandler alle likt. Man gir beskjed til nærmeste overordnede at "pasient x på rom y er nabo, familie eller venninne". Overodnede avgjør om hun skal jobbe som normalt til tross for denne infoen om tilknytning eller om det er nødvendig med omrokkeringer mht. Arbeidsoppgaver. Da dette nødvendigvis innvolverer flere på en arbeidsplass er ikke dette man gjør uten videre fordi at pasient x og y ikke vil ha noe å gjøre med en ansatt.Anonymous poster hash: 6451d...60b

dette er jo helt vanlig praksis i flere omsorgsyrker.

Anonymous poster hash: 2a486...ea6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...