Gå til innhold

sykemelding når man er ekstravakt og opptjening av foreldrepenger?


MariaHP

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er gravid og skal ha barn i begynnelsen av april. Er ca 15 uker på vei nå.

Jeg jobber en god del som vikar i barnehager, pluss at jeg har en fast kontrakt på et sykehjem hver tredje helg pluss at jeg har jobbet en god del ekstra i feriene. Det jeg sliter litt med nå er at det er en god del tunge arbeidsoppgaver på det sykehjemmet. Mye tunge løft osv. Sliter mye med svimmelhet og kjenner at jeg blir veldig sliten av den jobben.

Jeg vil veldig gjerne fortsette å jobbe i barnehagene men jeg syns det blir for tungt med sykehjemmet i tillegg. Har jeg som ekstravakt krav på sykemelding? Hvordan regner de ut sykepengene når jeg ikke jobber samme timeantall hver gang? Går det an å sykemelde seg fra et arbeidsforhold mens man jobber andre plasser?

Jeg har en god del forskjellige arbeidsgivere. Jeg lurer derfor på om man må levere søknad om permisjon til alle arbeidsplassene eller dette er noe som går av seg selv etterhvert?

setter pris på svar! Ikke lett å være gravid for første gang uten en fast jobb har jeg funnet ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jobben er farlig for den gravide eller fosteret så kan man få svangerskapspenger frem til permisjonen starter. Men kun om arbeidsplassen ikke kan tilrettelegge for deg, så du må snakke med sjefen din først og be om tilrettelegging, og kan de ikke eller at det ikke hjelper så kan du søke om svangerskapspenger, ved hjelp av fastlegen din. Man blir ikke sykemeldt pga tungt arbeid, du er ikke syk.

Man kan sykemelde seg fra en jobb og ikke en annen ja. Og man må ha jobbet i bare 4 uker for å ha krav på sykepenger og svangerskapspenger. Om man kan få svangerskapspenger for en jobb og ikke en annen vet jeg ikke. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Svangerskapspenger.1073746211.cms



Anonymous poster hash: 81896...1d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du søker NAV om permisjon ikke arbeidsgiver. Arbeidsgiver må du informere og det er forskjellige rutiner på det men det er ofte et skjema du må fylle ut som de har laget selv. Om barnehagene og sykehjemmet er alle kommunale så holder det med ett skjema til kommunen.



Anonymous poster hash: 81896...1d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved sykemelding får man vel kun det man har fast.

Anonymous poster hash: 60323...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke sykemelding fra ekstravakter. Du kan få sykemelding fra jobben hver tredje helg og fortsette som ekstravakt. Dersom du blir sykemeldt fra alle jobber får du sykepenger kun fra det du har fast eller som fast vikar. I ditt tilfelle er det hver tredje helg.

Anonymous poster hash: a8de5...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...