Gå til innhold

Hvordan gjør man det med drikking i prøvingen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjorde du?

Prøving kan jo ta lang tid, skal man da ikke drikke om man feks er bedt bort/osv?

Anonymous poster hash: 0f108...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solstråla88

Jeg drikker veldig lite til vanlig, men drakk ikke mellom el og ikm om jeg var bedt med ut på jobbmiddag feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør jo ikke det. Men litt annerledes om prøvingen tar lang tid. Selv drakk jeg kun når jeg hadde mensen, men tiden mellom mens og eggløsning er jo ganske safe da. Alkoholen gjør (kan gjøre) større skade på foster/embryo jo tidligere i svangerskapet det er. I tillegg øker alkohol sjansen for spontanabort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør jo ikke det. Men litt annerledes om prøvingen tar lang tid. Selv drakk jeg kun når jeg hadde mensen, men tiden mellom mens og eggløsning er jo ganske safe da. Alkoholen gjør (kan gjøre) større skade på foster/embryo jo tidligere i svangerskapet det er. I tillegg øker alkohol sjansen for spontanabort.

Dette er tull, veldig tidlig deler man ikke blodbane med embryoet. Ikke før det tydelig vises på en test så jeg drakk normalt til mat etc. Min lege sa dette ikke var noe problem i prøving hvis man testet tidlig.

Anonymous poster hash: c3197...ee4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lest at alkohol kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, så derfor lurt å la vær.

Er et eget prøveforum her inne :)

Anonymous poster hash: 689b6...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tull, veldig tidlig deler man ikke blodbane med embryoet. Ikke før det tydelig vises på en test så jeg drakk normalt til mat etc. Min lege sa dette ikke var noe problem i prøving hvis man testet tidlig.

Anonymous poster hash: c3197...ee4

Alkohol går i kroppsvæskene, altså også utenfor blodbanen og i de væskene som omgir embryoet i eggleder og livmor. Hvor mye betydning alkohol har på embryoet i tidlig fase vet man ikke, men alkoholen når frem til embryoet. Mange kjemiske stoffer, og sannsynlig også alkohol, når også frem til eggposene, og til væsken som egget omgis av inni eggposen. Alkohol vil da kunne vandre inn gjennom celleveggen. Om det betyr noe, vet vi ikke. Jeg har ikke vært totalavholds selv, kommer til å være det under kommende ivf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er tull, veldig tidlig deler man ikke blodbane med embryoet. Ikke før det tydelig vises på en test så jeg drakk normalt til mat etc. Min lege sa dette ikke var noe problem i prøving hvis man testet tidlig.

Anonymous poster hash: c3197...ee4

Alkohol går i kroppsvæskene, altså også utenfor blodbanen og i de væskene som omgir embryoet i eggleder og livmor. Hvor mye betydning alkohol har på embryoet i tidlig fase vet man ikke, men alkoholen når frem til embryoet. Mange kjemiske stoffer, og sannsynlig også alkohol, når også frem til eggposene, og til væsken som egget omgis av inni eggposen. Alkohol vil da kunne vandre inn gjennom celleveggen. Om det betyr noe, vet vi ikke. Jeg har ikke vært totalavholds selv, kommer til å være det under kommende ivf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk ikke mellom eggløsning og mens. Nå ble jeg gravid på tredje forsøk, så det var enkelt å unngå. Hva jeg hadde gjort om ting dro ut i tid er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er av typen som fester og drikker hardt 3 ganger i uka så kan det være greit å roe litt med. Men å leve som vanlig er å anbefale. Vi var prøvere i 11 pp før det klaffet og jeg levde som normalt hele tiden. Ta et glass vin om du har lyst til det, spis gode oster og kos deg :)

Anonymous poster hash: b0259...3b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 5 dpo i dag og i går drakk jeg ett par drinker... to somersby, to glass med 1 dl vodka og 5 dl sprite (brus) og så shotet jeg èn liten bacardi, ble brisen, men så kjøpte jeg en pepsi max på slutten før jeg dro hjem, sånn for å ikke fortsette å drikke masse og bli helt full osv. Vet jo at jeg er prøver og sånt.. så prøvde å ikke ta helt av, men samtidig kose meg for det.

Jeg drikker svært sjeldent, og prøver å bare leve så normalt som mulig helt fram til positiv test. At jeg drakk i går kveld tror jeg ikke har no særlig påvirkning på noen som helst måte. De forrige pp`ene var jeg 100% avholds i dpotidene... men bortsett ifra den måneden jeg ble gravid, da hadde jeg drukket et glass vin. Så det skal nok mere til før noe ødelegger/påvirker negativt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tull, veldig tidlig deler man ikke blodbane med embryoet. Ikke før det tydelig vises på en test så jeg drakk normalt til mat etc. Min lege sa dette ikke var noe problem i prøving hvis man testet tidlig.

Anonymous poster hash: c3197...ee4

Strengt tatt deler man aldri blodbane med baby. Oksygen og næring diffunderer ("hopper") fra mors blodårer til blodårer som er I morkaken, som igjen transporteres til embryo/foster via blodårer i navlestrengen. Men ja, på et tidlig stadium har ikke denne forbindelsen oppstått og embryoet får næring av plommesekken.

Likevel kommer alkoholen fram til embryoet. Om det påvirker eller ikke vet man ikke, men det er jo noen leger som mener det går greit før morkaken har begynt å fungere. Uansett ser man jo at det stort sett går bra. Er jo kjempemamge som ikke har Vært klar over graviditeten de første par ukene. Likevel en vurdering man må ta selv når man starter prøvingen.

Selv levde jeg som normalt.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde som normalt før jeg testet positivt tidlig i august. Prøvd veldig lenge på nr 2, det har blitt 2 år med prøving og en relativt sen MA, så mitt valg var å nyte sommervarmen med cava uten å tenke over alle eventualiteter. Ingen fyll, men moderate mengder.

For min del handlet det om at jeg hadde sluttet å håpe på at jeg skulle bli gravid igjen- man blir lei av ha forventninger det ikke blir noe av over så lang tid.

Det med å leve som normalt mellom eggløsning og forventet mens- eller leve som gravid i denne perioden- får bli opp til hver enkelt. Så lenge man har nulltoleranse for alkohol fra forventet mens skal ingen behøve å ha dårlig samvittighet. Mener nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å avstå fra alkohol mellom EL og IKM, men nå var jo vi heldige og det var bare en mnd. Vet ikke om jeg hadde gjort det samme om det tok tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...