Gå til innhold

Hvor viktig er folat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg vet jo at det er anbefalt å ta folat, og jeg har tatt det fra jeg fant ut at jeg er gravid (da var jeg litt over 4 uker på vei). Men de siste dagene har kvalmen vært så ille at jeg ikke har klart å få i meg tablettene.. Det har bare vært to dager jeg ikke har fått dem i meg, så jeg regner ikke med at det er verdens undergang.. Men når begynner det å ha noe å si? Og hva kan jeg gjøre når jeg ikke får det i meg? Til vanlig har jeg ikke noe problem med å svelge tabletter uansett størrelse, men kvalmen gjør at jeg brekker meg veldig lett. Det går heller ikke å knuse dem og putte i youghurt eller lignende, da det er svært få type matvarer jeg får i meg om dagen..
Håper noen har tips og råd og komme med.



Anonymous poster hash: 2a5c7...369
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helst skal man jo ta det fra tre mnd før man blir gravid. Men avhengig av kostholdet ditt, kan det jo hende det gikk greit at du ikke gjorde det. Om du er redd du har for lite folat i deg, kan legen din sjekke det med blodprøve.

Anonymous poster hash: 17ca8...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det _kan_ være forskjell på liv eller død i enkelte tilfeller, om ungen får ryggmargsbrokk.

Anonymous poster hash: 9fc8c...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig har det lite å si, det er bare en ekstra forsikring. Jeg har fått tre flotte og sprell levende barn uten en eneste fysisk skavank, uten å ta tilskudd av folat. De fleste av oss her på kg, hadde ikke mødre som tok folat under svangerskapet.

Tok folat med sistemann, han var akkurat like fin som søskene, hverken mer eller mindre.

Et par dager fra eller til utgjør liten forskjell, vi får i oss en del folat gjennom et vanlig kosthold og noen av oss får nok gjennom dette kostholdet, tilskuddet er bare en ekstra forsikring, da folat er viktig under svangerskap.

Om du spiser brokkoli og andre mørkt grønna grønnsaker, korn, appelsin, melk og sikkert et par ting til, så får du i deg folat.

Edit: Med de to første kastet jeg opp tildels mye, i 8 måneder med hver og fikk ikke i meg så fryktelig mye fornuftig bestandig og det gikk bra. Folat ble heller ikke spesielt anbefalt på denne tiden.

Folat har også størst effekt om du tar dem fra før unnfangelsen.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på alle de som ikke blir planlagt gravid, som derfor ikke tok folat i 3 mnd før de ble gravid. Og de som aldri tok folat som våre mødre. Det går fint i de aller aller fleste tilfellene, men ta folat når du kan.



Anonymous poster hash: 97d06...454
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er du på vei? Nevralrøret lukkes i uke 6, men det anbefales å ta folat til uke 12 pga mange som ikke har hundre prosent iversikt over hvor langt de er på vei. På den måten havner de aller fleste innenfor:)

Anonymous poster hash: 64bef...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helst skal man jo ta det fra tre mnd før man blir gravid. Men avhengig av kostholdet ditt, kan det jo hende det gikk greit at du ikke gjorde det. Om du er redd du har for lite folat i deg, kan legen din sjekke det med blodprøve.

Anonymous poster hash: 17ca8...4c4

Hadde et bra kosthold før graviditeten samt de første ukene, men nå kan jeg nok ikke skryte på meg det mer.. På grunn av kvalmen er det få ting jeg orker å få i meg. Tenkte å om noen blodprøver neste gang jeg er hos legen. Før graviditeten tok legen ganske jevnlige prøver av meg på grunn av mye sykdom, og jeg har aldri manglet folat. Har hatt litt lave jernlagre en gang, men da fikk jeg beskjed om å spise litt leverpostei i ny og ne, og det var nok:) De ukene jeg ikke visste at jeg var gravid, samt ukene før får jeg jo desverre ikke gjort noe med. Håper kvalmen snart avtar litt:) Takk for svar!

ts

Anonymous poster hash: 2a5c7...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det _kan_ være forskjell på liv eller død i enkelte tilfeller, om ungen får ryggmargsbrokk.

Anonymous poster hash: 9fc8c...7af

Men når risikerer jeg det? Jeg tar jo stort sett folat hver dag, men noen ganger kaster jeg opp igjen/får den ikke ned på grunn av brekninger. Flertallet av dagene tar jeg jo folat.

Anonymous poster hash: 2a5c7...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig har det lite å si, det er bare en ekstra forsikring. Jeg har fått tre flotte og sprell levende barn uten en eneste fysisk skavank, uten å ta tilskudd av folat. De fleste av oss her på kg, hadde ikke mødre som tok folat under svangerskapet.

Tok folat med sistemann, han var akkurat like fin som søskene, hverken mer eller mindre.

Et par dager fra eller til utgjør liten forskjell, vi får i oss en del folat gjennom et vanlig kosthold og noen av oss får nok gjennom dette kostholdet, tilskuddet er bare en ekstra forsikring, da folat er viktig under svangerskap.

Om du spiser brokkoli og andre mørkt grønna grønnsaker, korn, appelsin, melk og sikkert et par ting til, så får du i deg folat.

Edit: Med de to første kastet jeg opp tildels mye, i 8 måneder med hver og fikk ikke i meg så fryktelig mye fornuftig bestandig og det gikk bra. Folat ble heller ikke spesielt anbefalt på denne tiden.

Folat har også størst effekt om du tar dem fra før unnfangelsen.

Takk for beroligende svar:)

Satser jo på at det går bra, og tar jo folat hver dag når det er mulig. Har tenkt det samme selv, min mor tok jo ikke folat og jammen ble jeg frisk jeg også hehe.. Før graviditeten hadde jeg et bra kosthold, så det at jeg ikke tok tilskudd av folat før jeg fant det ut tror jeg ikke er krise, har jo aldri manglet folat i hele mitt liv.

ts

Anonymous poster hash: 2a5c7...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på alle de som ikke blir planlagt gravid, som derfor ikke tok folat i 3 mnd før de ble gravid. Og de som aldri tok folat som våre mødre. Det går fint i de aller aller fleste tilfellene, men ta folat når du kan.

Anonymous poster hash: 97d06...454

Det gjør jeg selvfølgelig! Ja, stort sett går det nok bra..:)

ts

Anonymous poster hash: 2a5c7...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er du på vei? Nevralrøret lukkes i uke 6, men det anbefales å ta folat til uke 12 pga mange som ikke har hundre prosent iversikt over hvor langt de er på vei. På den måten havner de aller fleste innenfor:)

Anonymous poster hash: 64bef...292

Det har jeg ikke tenkt på! Jeg tror jeg er snart åtte uker, men er ihvertfall over seks uker (med mindre jeg har en syklus på 60 dager, og det har jeg nok ikke. Syklusen min har vært noe ustabil og variert fra 30-37 dager de siste månedene, men dersom jeg regner 40 dager er jeg uansett 7 uker:) Takk for svar!

ts

Anonymous poster hash: 2a5c7...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke så går det ikke. Men jeg ville virkelig prøvd hardt å få de i meg. I de aller fleste tilfeller går det jo selvfølgelig bra, men det er tungt å sitte med tanker om hva man kunne gjort anderledes, dersom det faktisk er noe galt med barnet.

Anonymous poster hash: d8244...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...