Gå til innhold

Må man veie seg på første svangerskapskontroll?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid, og neste uke skal jeg på første svangerskapskontroll hos legen. Da er jeg 12 uker. Jeg har et anstrengt forhold til vekt, blir stressa når jeg er på besøk hos noen som har vekt på badet, hele dagen er ødelagt de gangene jeg har veid meg, det er med andre ord et veldig sårt og følsomt tema for meg. Har alltid følt at jeg veier altfor mye, både da bmien min viste at jeg var undervektig og selvsagt nå som jeg vet at jeg er 10-15 kg for mye (kanskje mer også, lenge siden jeg har veid meg).

Siste året har vært tøft, vi har vært prøvere, hatt noen spontanaborter og jeg trøstespiser. Nå gruer jeg meg så til svangerskapskontroll..

Må jeg veie meg? Veier man seg da eventuelt med klær? (klær veier jo litt de også). Sier legen noe på at man veier for mye?



Anonymous poster hash: dfa98...a31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AllisHagtorn

Man må ikke det, men ikke alle har lagt fra seg dette som fast sjekkpunkt.

Opplys med en gang at du grunnet anstrengt forhold til mat og vekt vil slippe å veie deg. Jeg fikk alltid valget, og på helsestasjonen stod vekten i gangen for frivillig bruk.

Du bør dog ta kontakt med psykolog for å få tatt hånd om trøstespisingen, og være klar over at faren rundt eventuell svangerskapsdiabetes.

Spiseproblemer og problematisk kroppsbilde er dessverre lett overførbart til barn, og er en stor bidragsyter til at mange unge utvikler problemer selv.

Derfor bør du jobbe med dette nå og ha fokus på å komme bort fra dårlige tanker og handlinger :)

Endret av AllisHagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å følge med vekten så om du ikke veier deg hos legen bør du veie deg hjemme og følge med. Hvis ikke så kan det være vanskelig å eks. Oppdage svangerskapsforgiftning senere i svangerskapet. Jeg liker heller ikke å veie meg, men veier meg hjemme og skriver det på helsekortet før jeg kommer.

Anonymous poster hash: 74489...d3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet akkurat hvordan du har det. Som spiseforstyrret gjennom mange år, nektet jeg å forholde meg til vekta, fordi jeg vet hva den gjør med psyken. Fastlegen min, som har vært der gjennom alt de siste 10 årene, var den som bestemt fikk meg opp på vekta første svangerskapskontroll. For, som hun sa, nå er faktisk hensynet til babyen overordnet hensynet til meg. Det var det som hjalp meg til å innse hvor egoistisk det er å ikke veie seg. MEN- du kan lukke øynene mens du veier deg og få jordmor/lege til å skrive ned vekta di på svangerskapsskjemaet uten at du vet hva den er, på den måten kan de følge med og ha kontroll på ønsket vektoppgang uten at du trenger å vite akkurat tallet.

Anonymous poster hash: 5535d...909

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det må du ikke. Jeg har selv tidligere problemer med vekt og alt, og ga beskjed til jordmor om dette. Vi har minimalt fokus på vekt. Vi prater om mat og hvordan jeg opplever kroppens forandringer, uten å veie meg.

Jeg veide meg 2. jordmorkontroll i uke 12, og igjen i uke 25. Hadde ingen hensikt å veie meg mellom de. Vi har fokus på magemålet, ikke vekt. Det viktigste er faktisk ikke å gå opp X antall kilo. Det er ingen som MÅ vite at de har gått opp 15 kilo f.eks. Skjønner ikke hvorfor det skal være egoistisk å ikke veie seg.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grudde meg veldig til å veie meg første gang jeg var gravid, jeg visste at jeg som nygift hadde en del ekstra "kose-seg-kilo". Veide ca 10 kilo over trivselsvekt og trodde faktisk at jordmoren kom til å kommentere vekten min, men hun leet ikke på et øye engang! Tror de er utrolig mye mer opptatt av hvor mye vekten øker i svangerskapet (i forhold til vann i kroppen som er et faretegn!), enn hva du veier når du blir gravid. Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snuttepi

Hos min lege skal man alltid føre på vekt, for å følge med på evt plutselig vektoppgang mtp forgiftning og slikt. Jeg veide meg alltid hjemme, det er mye bedre enn å måtte stå på vekta hos legen. Jeg gikk opp 17 kilo totalt, og fikk aldri kommentarer om vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Argumentet med svangerskapsforgiftning og vekt skjønner jeg ikke- man måler jo protein og blodtrykk hos jordmor og lege, og vekt hos en gravid kvinne alene er aldri en indikator på forgiftning.

Man går for sjeldent på kontroll til at man ville oppdaget svangerskapsforgiftning basert på vektoppgang alene.

Det er heller ikke egoistisk å la være å veie seg, man kan heller fokusere på normalt sunt kosthold og generelle råd. Om man går opp 5 eller 25 kilo har ingenting å si for fosteret sålenge man har helt normal livsstil.

Mange helsestasjoner og leger har gått bort fra dette med vektfokus fordi de ser det gir mer negative virkninger enn hva fordelene av det gir.

Endret av AllisHagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan tvinge deg til å veie deg, men da aksepterer du samtidig at lege/jordmor ikke kan gi deg optimal oppfølging. Både med utvikling av ødemer, preeklampsi, fostervekst, og i tillegg risikerer du over-/underdosering av medisiner og narkose hvis det feks skulle bli nødvendig med keisersnitt.

Anonymous poster hash: 9354d...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid, og neste uke skal jeg på første svangerskapskontroll hos legen. Da er jeg 12 uker. Jeg har et anstrengt forhold til vekt, blir stressa når jeg er på besøk hos noen som har vekt på badet, hele dagen er ødelagt de gangene jeg har veid meg, det er med andre ord et veldig sårt og følsomt tema for meg. Har alltid følt at jeg veier altfor mye, både da bmien min viste at jeg var undervektig og selvsagt nå som jeg vet at jeg er 10-15 kg for mye (kanskje mer også, lenge siden jeg har veid meg). Siste året har vært tøft, vi har vært prøvere, hatt noen spontanaborter og jeg trøstespiser. Nå gruer jeg meg så til svangerskapskontroll.. Må jeg veie meg? Veier man seg da eventuelt med klær? (klær veier jo litt de også). Sier legen noe på at man veier for mye? Anonymous poster hash: dfa98...a31

Du kan veie deg hjemme på badet om morgenen før du drar, i lite klær. Så skriver du det på helsekortet. Det gjorde jeg, gikk helt fint det.

Anonymous poster hash: 5fe7e...526

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen ville ta jeg skulle veie meg mens jordmora sa at jeg ikke trengte og heller kunne følge med hjemme og si fra om jeg gikk ned eller opp for mye. Var oftere hos jordmora enn fastlegen. Har heller ikke det beste forholdet til vekten min men prøvde å ikke tenke på det.



Anonymous poster hash: cd7f2...89a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...