Gå til innhold

Nattavvenning


KatteLatte

Anbefalte innlegg

Til dere som har gjennomført nattaavvenning:

Hvor gammelt var barnet da dere gjorde det?

Hvem gjorde det? Mor, far eller begge?

Hvor mange netter tok det før barnet sov natten igjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han var litt over åtte måneder. Da var han oppe i tre måltider for dag, og det var tydelig for meg at han spiste mer av vane enn av reell sult.

Faren tok de to første nettene. Første natten var det bare litt sutring to ganger før han fikk han til å falle til søvn igjen. Andre natten var det en times tid med småskriking, men så falt han til ro igjen. Tredje natten gikk det helt fint. Jeg bysset han litt også sovnet han.

Han begynte ikke å sove gjennom før han var godt over året, så at jeg sluttet å amme på natten gjorde ikke at han begynte å sove natten gjennom, men det var ikke skriking etter mat som gjorde at han våknet.

Edit: Han var vel halvannet før han begynte å sove gjennom de fleste nettene, men det var slutt på våkentid på natten da han var sånn 14 mnd. Da var det bare å gi han smokken også sovnet han.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var litt over åtte måneder. Da var han oppe i tre måltider for dag, og det var tydelig for meg at han spiste mer av vane enn av reell sult.

Faren tok de to første nettene. Første natten var det bare litt sutring to ganger før han fikk han til å falle til søvn igjen. Andre natten var det en times tid med småskriking, men så falt han til ro igjen. Tredje natten gikk det helt fint. Jeg bysset han litt også sovnet han.

Han begynte ikke å sove gjennom før han var godt over året, så at jeg sluttet å amme på natten gjorde ikke at han begynte å sove natten gjennom, men det var ikke skriking etter mat som gjorde at han våknet.

Takk for svar! Min er også litt over åtte måneder nå, og spiser bare oftere og oftere om natta. Tror ikke det kommer mye melk utpå natta, så det er nok bare en vane og for kos. Prøver å få pappaen til å ta første avvenningsnatt i natt, men han har ikke lyst. Jeg er så sliten at jeg orker ikke å ta kampen selv nå. Tror ikke hun kommer til å sove natta igjennom her heller, for hun sover generelt dårlig og urolig på natta, men det hadde vært deilig å få slippe å ha puppen ute hele tida i det minste, også blir det enklere med barnevakt om hun ikke er avhengig av mat nattestid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Min er også litt over åtte måneder nå, og spiser bare oftere og oftere om natta. Tror ikke det kommer mye melk utpå natta, så det er nok bare en vane og for kos. Prøver å få pappaen til å ta første avvenningsnatt i natt, men han har ikke lyst. Jeg er så sliten at jeg orker ikke å ta kampen selv nå. Tror ikke hun kommer til å sove natta igjennom her heller, for hun sover generelt dårlig og urolig på natta, men det hadde vært deilig å få slippe å ha puppen ute hele tida i det minste, også blir det enklere med barnevakt om hun ikke er avhengig av mat nattestid.

Så lenge hun er oppe i tre måltider per dag så er det ingenting i veien for å nattavvenne nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun er oppe i tre måltider per dag så er det ingenting i veien for å nattavvenne nå. :)

Hun har fire: grøt til frokost, frukt og mm til lunsj, middagsglass til middag og grøt til kvelds. I tilleg får hun mm på senga før hun legger seg og før hun står opp.

Burde jeg droppe å amme henne i senga før hun står opp om morgenen? Stå opp med henne først, og så gi mm? Eller har det ikke noe å si siden hun likevel er våken og klar for å begynne dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har fire: grøt til frokost, frukt og mm til lunsj, middagsglass til middag og grøt til kvelds. I tilleg får hun mm på senga før hun legger seg og før hun står opp.

Burde jeg droppe å amme henne i senga før hun står opp om morgenen? Stå opp med henne først, og så gi mm? Eller har det ikke noe å si siden hun likevel er våken og klar for å begynne dagen?

Jeg fortsatte å amme på morgnen helt til han var 13 mnd. Det var det siste vi kuttet ut. Fra han var 10 mnd ble det naturlig nedtrapping da jeg begynte på skolen igjen. Så da ammet jeg han hver morgen, på ettermiddagen og på kvelden før leggetid. Etter hvert kuttet jeg ut ettermiddagsammingen, så kveldsammingen og til slutt morgenammingen. Gikk helt fint. Han sov på eget rom, og klarte fint å skille det å ikke få om natten, og det å få pupp i vår seng før vi stod opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snuttepi

Jeg gjorde nøyaktig det samme som Teriyaki. Min var nesten 9 mnd, og jeg skulle begynne å jobbe igjen. Pappaen tok to netter, så var det verste over. Jeg fortsatte å amme morgen og kveld, og ga siste morgenpupp da han var 15 mnd. Da hadde jeg ventet lenge på at han skulle bli lei eller bite, slik at jeg hadde en annen grunn til å slutte enn at jeg selv var lei....men lei ble han ikke, så til slutt kuttet jeg bare. Gikk fint det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært igjennom tre netter med avvenning. De to første tok samboeren min, jeg la meg på sofaen i stua i håp om å ikke høre gråten (men det gjorde jeg). Det var tøft, men det gikk faktisk bedre enn forventet. Spesielt i femtida gråt hun lenge. Den første natta var tøffest, så ble det bedre andre natta. Begge nettene måtte han ta henne opp til seg i hans seng sånn i femtida, så hun fikk ligge inntil ham for å få sove. Det ble søvn på vesla, men ikke så mye på pappaen :). Den tredje natta tok faktisk svigermor! Jeg har en fantastisk flink svigermor, hun har mange barn selv, og en haug med barnebarn. Hun lar seg ikke stresse av noe som helst når det kommer til barn, og tok dette på strak arm. Vesla overnattet hos henne. Den natta sov hun så godt som hun aldri før har gjort! Hun sovnet halv åtte, og våknet ikke før fem!! Hun hadde laget litt lyd et par ganger på kvelden, men da gikk bare svigermor inn og hysjet på henne, trengte ikke å ta på henne, og da sov hun videre. Klokka fem våknet hun og sutret litt, så svigermor tok henne inn til seg i senga si. Der lå hun våken en halvtimes tid og bare leika med håret til svigermor o.l, også begynte hun å gråte bittelitt. Da tok svigermor henne opp i armene, og hun sovnet igjen :). Så sov hun til klokka åtte! :) jeg har en fantastisk flink svigermor! :)

I kveld skal vi legge henne på eget rom for første gang, siden det gikk så greit hos svigermor. Er spent på hvordan det kommer til å gå. Det blir også jeg som må stå opp i natt, og da er jeg spent på om hun finner seg i å ikke få pupp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...