Gå til innhold

Hjelp til noen spørsmål. Gravid.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at jeg er gravid og 2-3 uker på vei, dvs 4-5 uker ifølge clearblue indikatoren. Jeg er bare 19 år nå og studerer på universitetet, og har bare delt dette med et par venninner. Kjæresten min, eller vi er ikke sammen lenger, ignorer meg og nekter og tro og høre på meg. Han har truet med saksøking og sier jeg ødelegger livet hans, hvis jeg får barnet. Jeg vil gjerne beholde, har vurdert det og jeg klarer ikke tanken på abort.

Men jeg søker og søker på nettet og jeg trenger litt hjelp, om noen vil ta seg tid til å svare på noen av spørsmålene..

Vitaminer: Jeg tar vitaminbjørner og de inneholder folsyre og omega 3 tabletter. Kan jeg fortsette med det nå som jeg er gravid? Jeg fant litt forskjellige på nettet ang. det, men er så redd for å gjøre noe feil som kan skade barnet.

redd for å miste: jeg vet at mammaen min har mistet et barn, hun har fått fire stykker inkluder meg, men jeg er så redd for å gjøre noe som gjør at jeg mister barnet. Kan jeg trene dans, stykre og turn sånn som før? Det stod at jeg ikke kunne noen steder. Jeg vil gjerne kunne trene litt og beholde god helse for både meg og barnet.

Kan foreldrene til barnefar saksøke meg ? Jeg har ikke gjort noe galt, det var han som løy om å bruke kondomen skikkelig. Jeg vet han ikke har noe å si på aborten, jeg vil virkelig ikke ødelegge livet hans, men kan han ødelegge noe for babyen?

Hvem får omsorgrsett etter fødselen, blir det automatisk meg? og hvem bestmmer navnet, sånn juridisk sett. Kan jeg få besteme det?

Det er litt mye, men jeg er så redd for at han kommer til å faktisk gjøre dette så vanskelig for meg, og det med saksøking var litt ekstremt, men det er ikke første gang jeg får trusler fra han og moren hans.

Tusen takk hvis noen vil hjelpe...



Anonymous poster hash: b60fb...42c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vitaminer: Så lenge di passer på å få i deg nok folsyre skal det være i orden. Vitaminbjørner høres ok ut, men kanskje kjøpe en pakke med ren folsyre ved siden av?

Trening: Ja, fortsett å tren som vanlig, så lenge det er aktiviteter du er vant til skal det ikke være skadelig for barnet, men jeg ville kanskje roet intensiteten litt og passet på å begrense hopp/ andre ting som belaster bekken i stor grad.

Saksøking: Nei, de kan ikke saksøke deg for å beholde barnet.

Omsorgsrett: Så lenge far til barnet ikke ønsker å ha noe med barnet å gjøre så får du full omsorgsrett og dermed også retten til å bestemme navnet.

- Husk å kreve barnebidrag, nekter han så bevis farskapet med en DNA test. (nav kan hjelpe med dette)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitaminer: Så lenge di passer på å få i deg nok folsyre skal det være i orden. Vitaminbjørner høres ok ut, men kanskje kjøpe en pakke med ren folsyre ved siden av?

Trening: Ja, fortsett å tren som vanlig, så lenge det er aktiviteter du er vant til skal det ikke være skadelig for barnet, men jeg ville kanskje roet intensiteten litt og passet på å begrense hopp/ andre ting som belaster bekken i stor grad.

Saksøking: Nei, de kan ikke saksøke deg for å beholde barnet.

Omsorgsrett: Så lenge far til barnet ikke ønsker å ha noe med barnet å gjøre så får du full omsorgsrett og dermed også retten til å bestemme navnet.

- Husk å kreve barnebidrag, nekter han så bevis farskapet med en DNA test. (nav kan hjelpe med dette)

Lykke til!

Takk for svaret ditt :) slapper litt av nå. tusen takk :) God klem fra meg..

Anonymous poster hash: b60fb...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på det mysteh sa, bare sjekk hvor mye folsyre det er i vitaminbjørnene. Gravide skal ha 400 mikrogram:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekket opp i det nå. Er kun 100 mcg folsyre i vitaminbjørner så det er ikke nok.. Du kan kjøpe folsyre på apoteket, og de har også slike gravidpakker med vitaminer man kan kjøpe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette med å miste "barnet" er veldig vanlig når man er kort på vei, akkurat nå er det bare celledeling og hjerteslag i slutten av uke 6, og blir foster i uke 9.

det er lite du kan gjøre, hvis det går galt er der som regel noe som er galt med selve embryoet, og hva moren din hadde har ingenting å si.

Anonymous poster hash: 5b751...02f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette med å miste "barnet" er veldig vanlig når man er kort på vei, akkurat nå er det bare celledeling og hjerteslag i slutten av uke 6, og blir foster i uke 9.

det er lite du kan gjøre, hvis det går galt er der som regel noe som er galt med selve embryoet, og hva moren din hadde har ingenting å si.

Anonymous poster hash: 5b751...02f

15 % sjanse fra ca. uke 3.

8 % sjanse fra uke 6.

5 % sjanse fra uke 8

2 % sjanse fra uke 9

mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke

Veldig vanlig hvor? Skremselspropaganda til yngre jenter. Jada.

Anonymous poster hash: 5da8a...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill deg ganske rawkt en avtale med jordmor på helsestasjonen eller fastlegen din. Det kan være greit å få luftet og snakket om alt det du lurer på. Jordmor har mye bedre tid enn fastlegen.

Du kan og forhøre deg med en farmasøyt på apoteket ang. Folat.

Hvor vidt du kommer til å miste barnet eller ikke er umulig for noen å svare deg på. Slikt skjer, uten særlige forvarsel. Lev som normalt.

Barnefar har like mye ansvar for at du har blitt gravid som du har, dere var vel to om å ha sex? Og han ble vel ikke voldtatt av deg? Så å saksøke deg for at du har blitt gravid

med han, er bare en dum og barnslig reaksjon fra en guttunge.

Benekter barnefar farskapet og du har oppgitt han som barnefar, vil nav kreve DNA testing.

Du har mulighet til å ikke oppgi barnefar på noen av papirene. Da er du den eneste som har ansvar for barnet. Men barnefar kan da kreve DNA test dersom han skulle komme på andre tanker enn han har gitt uttrykk for nå.

En annen ting er at alle barn har rett på en far. Så du har en del qvveininger å ta.

Dette ordner seg, med tiden. Lykke til med en stor ansvarsfull oppgave.

Anonymous poster hash: defcb...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullsnakk fra barnefar. Han kommer aldri til å klare å saksøke deg.

Men før du bestemmer deg for å beholde, kan det være lurt å forsikre seg om barnefar vil ha noe med barnet å gjøre eller ikke.

Kjekt å vite om du må gjøre dette alene, spesielt siden du er så ung og kanskje ikke har en veldig bra økonomi.

Ikke glem at det er store sjanser for at du må ha barnefar i livet ditt - resten av livet, om du bestemmer deg for å gå videre med svangerskapet. Er han og moren hans et slit, kan det være lurt å tenke om du virkelig vil dette.

Selv er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde gjort i denne situasjonen. Men så er jeg litt "pingle". Du er nok mye tøffere enn meg :)

Er i en lignende situasjon selv nå, så om du trenger å prate med noen, kan du sende meg et brev :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullsnakk fra barnefar. Han kommer aldri til å klare å saksøke deg.

Men før du bestemmer deg for å beholde, kan det være lurt å forsikre seg om barnefar vil ha noe med barnet å gjøre eller ikke.

Kjekt å vite om du må gjøre dette alene, spesielt siden du er så ung og kanskje ikke har en veldig bra økonomi.

Ikke glem at det er store sjanser for at du må ha barnefar i livet ditt - resten av livet, om du bestemmer deg for å gå videre med svangerskapet. Er han og moren hans et slit, kan det være lurt å tenke om du virkelig vil dette.

Selv er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde gjort i denne situasjonen. Men så er jeg litt "pingle". Du er nok mye tøffere enn meg :)

Er i en lignende situasjon selv nå, så om du trenger å prate med noen, kan du sende meg et brev :)

Han må da uansett betale bidrag om han velger å ha noe med barnet å gjøre eller ikke.

Anonymous poster hash: 9f8fe...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har funnet ut at jeg er gravid og 2-3 uker på vei, dvs 4-5 uker ifølge clearblue indikatoren. Jeg er bare 19 år nå og studerer på universitetet, og har bare delt dette med et par venninner. Kjæresten min, eller vi er ikke sammen lenger, ignorer meg og nekter og tro og høre på meg. Han har truet med saksøking og sier jeg ødelegger livet hans, hvis jeg får barnet. Jeg vil gjerne beholde, har vurdert det og jeg klarer ikke tanken på abort.

Men jeg søker og søker på nettet og jeg trenger litt hjelp, om noen vil ta seg tid til å svare på noen av spørsmålene..

Vitaminer: Jeg tar vitaminbjørner og de inneholder folsyre og omega 3 tabletter. Kan jeg fortsette med det nå som jeg er gravid? Jeg fant litt forskjellige på nettet ang. det, men er så redd for å gjøre noe feil som kan skade barnet.

redd for å miste: jeg vet at mammaen min har mistet et barn, hun har fått fire stykker inkluder meg, men jeg er så redd for å gjøre noe som gjør at jeg mister barnet. Kan jeg trene dans, stykre og turn sånn som før? Det stod at jeg ikke kunne noen steder. Jeg vil gjerne kunne trene litt og beholde god helse for både meg og barnet.

Kan foreldrene til barnefar saksøke meg ? Jeg har ikke gjort noe galt, det var han som løy om å bruke kondomen skikkelig. Jeg vet han ikke har noe å si på aborten, jeg vil virkelig ikke ødelegge livet hans, men kan han ødelegge noe for babyen?

Hvem får omsorgrsett etter fødselen, blir det automatisk meg? og hvem bestmmer navnet, sånn juridisk sett. Kan jeg få besteme det?

Det er litt mye, men jeg er så redd for at han kommer til å faktisk gjøre dette så vanskelig for meg, og det med saksøking var litt ekstremt, men det er ikke første gang jeg får trusler fra han og moren hans.

Tusen takk hvis noen vil hjelpe...

Anonymous poster hash: b60fb...42c

Du har fått mange gode svar her, vil bare tilføye at her finner du råd om hva du kan spise og ikke: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

Koffein er noe man bør begrense, dette står det mye om på internett. Noen mener det øker abortfaren.

Lykke til :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...