AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #1 Skrevet 8. oktober 2014 Så var dette også bekreftet. Utlendingene tar jobbene og nordmenn blir gående ledige. Som om vi ikke visste dette fra før. http://www.dagbladet.no/2014/10/08/nyheter/arbeidsinnvandring/politikk/arbeidsliv/innvandring/35647110/ Men neiiiiida, arbeidinnvandring må vi ha. Og så lønner det seg jo så godt... Velkommen til den virkelige virkelighet. Anonymous poster hash: 41adb...bc3 7
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2014 #2 Skrevet 8. oktober 2014 Vel, men nu kan v ikke skylde på utlendingene. 1
Gjest Thai clinch Skrevet 8. oktober 2014 #3 Skrevet 8. oktober 2014 Det er flere på venstresiden som advart mot for høy innvandring og for høy arbeidsinnvandring. Deriblant Ottar Brox, samfunnsforsker og Sv politiker. Men de har blitt oversett og overdøvd av "de gode krefter" på venstresiden som spiller empatikortet og "tenk på de fattige" hver gang debatten har blitt tatt opp. http://www.samfunnsforskning.no/Publikasjoner/Bok-og-tidsskriftsartikler/2006/2006-039 http://no.wikipedia.org/wiki/Unni_Wikan 9
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #4 Skrevet 8. oktober 2014 Vel, men nu kan v ikke skylde på utlendingene. Nei, ok. Hvem var det da som kom/kommer og tar jobbene, tro? Anonymous poster hash: 41adb...bc3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #5 Skrevet 8. oktober 2014 Nei, ok. Hvem var det da som kom/kommer og tar jobbene, tro? Anonymous poster hash: 41adb...bc3 Du høres ut som en venstresidig antirasist som skal kaste dårlig lys på folk som er skeptisk til for høy arbeidsinnvandring. Anonymous poster hash: 8cdf2...b73 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #6 Skrevet 8. oktober 2014 Du høres ut som en venstresidig antirasist som skal kaste dårlig lys på folk som er skeptisk til for høy arbeidsinnvandring. Anonymous poster hash: 8cdf2...b73 Slutt med å prøve å tillegge meg meninger. Jeg bare konstanterer fakta ang arbeidsinnvandringen. Intet annet. Det kommer til å gå til helvete. Anonymous poster hash: 41adb...bc3 1
Drizzt Skrevet 8. oktober 2014 #7 Skrevet 8. oktober 2014 Ehm. La meg oppsummere det litt. Først skryter nordmenn av verdens laveste arbeidsledighet. Så sier de at det er stor mangel av arbeidskraft innenfor mange sektorer (særlig ingeniører og IT-folk). Så klager de høyt at utlendinger ''tar jobbene'' deres. Likevel stemmer de 2 ganger på rad for en regjering, bestående av partier som åpner for masseinnvandring. Og nå klager disse partiene og deres lakeier at ting ble akkurat slik de ville ha dem. 8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #8 Skrevet 8. oktober 2014 Ehm. La meg oppsummere det litt. Først skryter nordmenn av verdens laveste arbeidsledighet. Så sier de at det er stor mangel av arbeidskraft innenfor mange sektorer (særlig ingeniører og IT-folk). Så klager de høyt at utlendinger ''tar jobbene'' deres. Likevel stemmer de 2 ganger på rad for en regjering, bestående av partier som åpner for masseinnvandring. Og nå klager disse partiene og deres lakeier at ting ble akkurat slik de ville ha dem. Tror vi snakker om svensker og polakker her. Ikke så mye en norsk regjering kan gjøre med det... Anonymous poster hash: 648be...ff4 5
Gjest FuturePrimitive Skrevet 8. oktober 2014 #9 Skrevet 8. oktober 2014 Ut med disse jævlene. Ut for faen. Ship de hjem igjen Anonymous poster hash: 1bd08...9c8 Faen snakker du om idiot? Unge mennesker fra mindre heldige land enn Norge tar jobber som bortskjemte drittunger fra Norge ikke vil ha, da de heller vil NAVe eller studere en eller annen meningsløs utdannelse innen media eller humaniora. Det har alltid vært fritt frem for norske ungdommer i serviceyrker og byggebransjen. Problemet er bare at vi som resutrantkunder ikke orker se de misfornøyde og sure kjeftene til drittungene fra Norge. Vi ser heller en fornøyd og glad ung svenske. Vi orker heller ikke betale snekkere så mye at de tjener like mye som en prins fra Dubai. Derfor "tar" polakker jobbene våre. Slutt å grin og skyld heller på myndigheter og oss selv som legger til rette for det. 5
Mann 42 Skrevet 8. oktober 2014 #10 Skrevet 8. oktober 2014 Det kommer ca 70-80.000 europeiske arbeidsinnvandrere hvert år fra diverse land i EØS-området. 1
Mann 42 Skrevet 8. oktober 2014 #11 Skrevet 8. oktober 2014 Faen snakker du om idiot? Unge mennesker fra mindre heldige land enn Norge tar jobber som bortskjemte drittunger fra Norge ikke vil ha, da de heller vil NAVe eller studere en eller annen meningsløs utdannelse innen media eller humaniora. Det har alltid vært fritt frem for norske ungdommer i serviceyrker og byggebransjen. Problemet er bare at vi som resutrantkunder ikke orker se de misfornøyde og sure kjeftene til drittungene fra Norge. Vi ser heller en fornøyd og glad ung svenske. Vi orker heller ikke betale snekkere så mye at de tjener like mye som en prins fra Dubai. Derfor "tar" polakker jobbene våre. Slutt å grin og skyld heller på myndigheter og oss selv som legger til rette for det. Sant nok. Det har strengt tatt ikke manglet på folk til å fylle plassene, bare på vilje til å utdanne seg i den retningen. Jeg vet ikke helt hva politikere evt skulle gjort med det, heller. Bortsett fra å ikke inngå EØS-avtalen, selvsagt. Den gjorde det jo mulig å importere billig arbeidskraft fra andre europeiske land i stor stil. Jeg husker ikke helt hva netto-innvandringen er, men hvert år kommer det rundt 70.000 nye arbeidsinnvandrere. De fleste av dem reiser jo hjem etter noen år, men en del blir værende også. 2
Equinox Skrevet 8. oktober 2014 #12 Skrevet 8. oktober 2014 Faen snakker du om idiot? Unge mennesker fra mindre heldige land enn Norge tar jobber som bortskjemte drittunger fra Norge ikke vil ha, da de heller vil NAVe eller studere en eller annen meningsløs utdannelse innen media eller humaniora. Det har alltid vært fritt frem for norske ungdommer i serviceyrker og byggebransjen. Problemet er bare at vi som resutrantkunder ikke orker se de misfornøyde og sure kjeftene til drittungene fra Norge. Vi ser heller en fornøyd og glad ung svenske. Vi orker heller ikke betale snekkere så mye at de tjener like mye som en prins fra Dubai. Derfor "tar" polakker jobbene våre. Slutt å grin og skyld heller på myndigheter og oss selv som legger til rette for det. Du kan ha ett poeng men uansett hadde det kanskje vært mer ok om folk som var arbeidsledige eller kommer fra tiltak via NAV hadde hatt større mulighet til å komme seg inn i arbeidslivet enn at vi har økt arbeidsinnvandring. Omleggingen av uførestønaden som kommer i 2015 legger opp til at det skal bli lettere å hvertfall bruke restarbeidsevne men man må jo ha en plass å prøve den ut, jeg tviler på at det blir lettere dess flere som kommer for å jobbe. 1
Gjest FuturePrimitive Skrevet 8. oktober 2014 #13 Skrevet 8. oktober 2014 Sant nok. Det har strengt tatt ikke manglet på folk til å fylle plassene, bare på vilje til å utdanne seg i den retningen. Jeg vet ikke helt hva politikere evt skulle gjort med det, heller. Bortsett fra å ikke inngå EØS-avtalen, selvsagt. Den gjorde det jo mulig å importere billig arbeidskraft fra andre europeiske land i stor stil. Jeg husker ikke helt hva netto-innvandringen er, men hvert år kommer det rundt 70.000 nye arbeidsinnvandrere. De fleste av dem reiser jo hjem etter noen år, men en del blir værende også. Helt flott det. Kom til Norge for å jobbe, og "ta jobbene" fra norske unge som ikke vil ha jobbene likevel. Helt greit for meg. Folk må gjøre det folk må gjøre. VI har det så godt i dette landet at vi ikke engang evner å sette oss inn i hvordan en helt normal europeer har det. Utrolig. Ikke en gang svensker forstår vi lenger. Artig å se oljeprisen falle dag etter dag..personlig er jeg short, men tviler på at den jevne nordmann er det (eller vet hva det ER en gang) lol.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 8. oktober 2014 #14 Skrevet 8. oktober 2014 Du kan ha ett poeng men uansett hadde det kanskje vært mer ok om folk som var arbeidsledige eller kommer fra tiltak via NAV hadde hatt større mulighet til å komme seg inn i arbeidslivet enn at vi har økt arbeidsinnvandring. Omleggingen av uførestønaden som kommer i 2015 legger opp til at det skal bli lettere å hvertfall bruke restarbeidsevne men man må jo ha en plass å prøve den ut, jeg tviler på at det blir lettere dess flere som kommer for å jobbe. Folk i Norge vil heller være syke enn å nedverdige seg til å jobbe i serviceyrker. Jeg var forleden i fuckings DANMARK..naboene våre. Der jobber det voksne dansker i serviceyrker, dagligvare og bygg. De er også stolte av jobben sin, og flinke. Vi snakker her om Danmark, ikke Polen eller Ungarn. 2
Equinox Skrevet 8. oktober 2014 #15 Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Folk i Norge vil heller være syke enn å nedverdige seg til å jobbe i serviceyrker. Jeg var forleden i fuckings DANMARK..naboene våre. Der jobber det voksne dansker i serviceyrker, dagligvare og bygg. De er også stolte av jobben sin, og flinke. Vi snakker her om Danmark, ikke Polen eller Ungarn. Det gjelder nok noen men neppe alle, derav sa jeg at du kan ha ett poeng, men jeg regner med at det ikke er enkelt for de som av en eller annen grunn har vært utenom arbeidslivet og omsider skal prøve å komme tilbake, og i tillegg forholde seg til arbeidsinnvandring, poenget mitt er at endel av de som omsider blir og er ufør av ulike grunner kunne ha hvertfall delvis unngått det med omskolering og utprøving i ulike jobber som tilfaller arbeidsinnvandrere. Jeg mener jo selvfølgelig ikke at vi ikke skal ha arbeidsinnvandring i Norge men det påvirker de som stiller bakerst i køen pga fravær i arbeidslivet. Jeg skal selv om litt forhåpentligvis ut i praksis plass via NAV, hva det blir og når vet jeg ikke men håper noe ordner seg hvertfall. Endret 8. oktober 2014 av Equinox
Drizzt Skrevet 8. oktober 2014 #16 Skrevet 8. oktober 2014 Tror vi snakker om svensker og polakker her. Ikke så mye en norsk regjering kan gjøre med det... Anonymous poster hash: 648be...ff4 Aha. Så hva er det som gjør svensker og polakker så etterspurt i Norge slik at de foretrekkes framfor nordmenn og dermed ''stjeler'' jobbene?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #17 Skrevet 8. oktober 2014 Aha. Så hva er det som gjør svensker og polakker så etterspurt i Norge slik at de foretrekkes framfor nordmenn og dermed ''stjeler'' jobbene? I de bransjene jeg har erfaring fra, villige til å jobbe mer eller mindre døgnet rundt, melder ikke fra om brudd på arbeidsmiljøloven og godtar langt lavere lønn enn det man kan akseptere hvis man skal leve i Norge over lengre tid. Anonymous poster hash: ae466...6c5 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #18 Skrevet 8. oktober 2014 Aha. Så hva er det som gjør svensker og polakker så etterspurt i Norge slik at de foretrekkes framfor nordmenn og dermed ''stjeler'' jobbene? Som det nevnes under: arbeidsmoral i serviceyrkene (svensker) og aksept for lav lønn og manglende HMS i byggebransjen (polakker). Men alt er selvfølgelig de naive sosialistenes skyld, allikevel... Anonymous poster hash: 648be...ff4 1
Drizzt Skrevet 8. oktober 2014 #19 Skrevet 8. oktober 2014 I de bransjene jeg har erfaring fra, villige til å jobbe mer eller mindre døgnet rundt, melder ikke fra om brudd på arbeidsmiljøloven og godtar langt lavere lønn enn det man kan akseptere hvis man skal leve i Norge over lengre tid.Anonymous poster hash: ae466...6c5 Som det nevnes under: arbeidsmoral i serviceyrkene (svensker) og aksept for lav lønn og manglende HMS i byggebransjen (polakker). Men alt er selvfølgelig de naive sosialistenes skyld, allikevel... Anonymous poster hash: 648be...ff4 Jeg skulle også nevne arbeidsmoral som en mulig grunn for at utenlandske arbeidstakere foretrekkes i større grad. Aksept for lav lønn ... Vel, det er ingen hemmelighet at nordmenn velger bort jobber som ikke kan betale for luksus. Lavtlønte jobber tas da naturlig nok fra utlendinger som ikke er så opptatte av å leve i luksus. Svenskene (og polakkene) har fått på seg et godt rykte på seg og det er nok også en grunn for at de foretrekkes i noen yrker. I andre yrker er det rett og slett ikke nok norske spesialister og store norske bedrifter er stadig på jakt etter nye ansatte i utlandet.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #20 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg skulle også nevne arbeidsmoral som en mulig grunn for at utenlandske arbeidstakere foretrekkes i større grad. Aksept for lav lønn ... Vel, det er ingen hemmelighet at nordmenn velger bort jobber som ikke kan betale for luksus. Lavtlønte jobber tas da naturlig nok fra utlendinger som ikke er så opptatte av å leve i luksus. Svenskene (og polakkene) har fått på seg et godt rykte på seg og det er nok også en grunn for at de foretrekkes i noen yrker. I andre yrker er det rett og slett ikke nok norske spesialister og store norske bedrifter er stadig på jakt etter nye ansatte i utlandet. Og i et tidligere innlegg i tråden snakket du om at nordmenn to ganger hadde stemt frem en regjering som la til rette for at utlendinger tok jobbene fra dem. Det du skriver over her har jo ingenting med rødgrønn politikk å gjøre. Så hva mener du, egentlig? Anonymous poster hash: 648be...ff4 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå