Gå til innhold

Hva skal jeg kle på nyfødt i vogna nå?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her jeg bor er det om dagen mellom 5-10 grader og en god del vind. Jeg er førstegangsmor og livredd for å gjøre feil... Hva skal jeg ha i vogna? Har ullfell, tykk voksipose, ullteppe og tykk vinterdyne, hva bør oppi? Og hva skal baby ha på seg? Ullbody og ullstillongs, tykk ulldress oppå der? Eller bomull hvis jeg har voksipose? Baby må jo ikke bli overopphetet heller? Uff, synes dette er vanskelig...

Anonymous poster hash: e4dc0...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker voksipose, lammeskinn under den(vet ikke om den egentlig har noen effekt da) og ulldress. Bruker som regel bomullsklær men når temperaturen nærmer seg 0, har hun ullklær under.

Du må egentlig bare se ungen din ann, noen er varm og noen er kald av seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Regelen er at du skal tenke følt temperatur, ikke hva gradestokken viser.

Er det mer enn følt minus 10 skal ikke spedbarn ut pga fare for utvikling av astma.(Du finner følt temp ved å holde musepekeren over gradene på Yr/Pent osv).

Jeg ville hatt lammeskinn og dunpose som basis, og så kan du åpne/lukke posen altettersom.

Personlig kler jeg kun i ull(eller ullsilke), men ikke alle tåler det rett på huden.

Nå hadde jeg tatt en indre lag ull(body og strømpebukse), en tynn lue i ullsilke og enten heldress i ullfleece med hetten over eller en ekstra lue i ullfleece. Så sokker/tøfler i ullfleece og votter i det samme. Om armene er lange på dressen holder tynnere votter frem til det blir kaldere.

Det blir for varmt å lukke posen helt ved 10 grader/sol/lite vind, så da hadde jeg kjent etter på om jeg tok bort ekstra hette/hvor mye jeg trengte åpne pose.

Det er viktig at ikke spedbarn blir overopphetet, det er farligere enn at de blir litt kalde og du raskt for kledd på.

Kjenn etter i nakkegropen jevnlig, da merker du ditt barns egne temp. Noen har varme babyer, andre ikke.

Merker du det blir for varmt kan du bare ta en litt tynnere dress, og ha med ullfleecedress eller ekstra lag i stellevesken om været plutselig skifter.

Jeg la ofte votter/ekstra sokker/lue i bunnen av posen, så kunne jeg bare kle på underveis om nødvendig.

Når du skal innendørs, selv på relativt korte turer knapper du opp hele posen og tar av lua/tykke votter etc. Knepp gjerne opp dressen og, spedbarn klarer ikke regulere varme selv og blir fort varme/kalde.

Tørr bleie er og viktig i kulda, så jeg skifter alltid før jeg gikk ut. Spesielt for gutter er dette viktig, de blir raskere nedkjølt om det er vått nedi bleia og samtidig kaldt over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hva skal ungen ha på seg i minusgrader hvis den skal ha tykk ulldress oppi vinterdunpose i +10 grader. Vi bruker ull underst, tynn ullue, fleecedress med hele føtter og hender og ullteppe brettet to ganger over med lammeskinn i bunnen. Ungen er bare tre uker og er god og varm i det.

Voksiposen finner vi frem i under 5 plussgrader.

Anonymous poster hash: eb52b...060

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AllisHagtorn

Herregud, hva skal ungen ha på seg i minusgrader hvis den skal ha tykk ulldress oppi vinterdunpose i +10 grader. Vi bruker ull underst, tynn ullue, fleecedress med hele føtter og hender og ullteppe brettet to ganger over med lammeskinn i bunnen. Ungen er bare tre uker og er god og varm i det.

Voksiposen finner vi frem i under 5 plussgrader.

Anonymous poster hash: eb52b...060

Om du siktet til mitt innlegg så skrev jeg ikke det.

Jeg skrev at det blir for varmt i 10 grader, og at man da kan ha tynnere dress og åpen pose, og ta tykkere dress ved kaldere vær.

Altså mot minus.

Jeg svarte generelt for høst/vinter- og det er stor forskjell på 10 grader og sol mot 5 grader med sur vind(som kan være følt minusgrader).

Endret av AllisHagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har voksi-pose og bomullsklær (body + bukse eller strømpis) og tynn lue. Skinnfell under posen, men det er bare fordi.. tja... vet ikke, hadde den i vognen fra før :P Han er hvertfall god og varm! Passer på å sjekke han ofte, og lukke posen litt opp om han blir varm. Evt bare legge klaffene forsiktig over hverandre istedet for å snøre ordentlig igjen! Gjør han/hun hvertfall ikke for varm! Det er svært ubehagelig for babyen og ikke minst farlig for overoppheting. Tenk på hva du selv har på deg og gjør det samme + LITT til. (Gjelder når han er oppe av vognen, ikke i pose)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo og hvor god vogn du har. Er den vindtett og lun trenger du ikke så mye oppi.

Dette er jo og et tema de på din lokale helsestasjon best kan veilede deg i.

Anonymous poster hash: fc4c3...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hva skal ungen ha på seg i minusgrader hvis den skal ha tykk ulldress oppi vinterdunpose i +10 grader. Vi bruker ull underst, tynn ullue, fleecedress med hele føtter og hender og ullteppe brettet to ganger over med lammeskinn i bunnen. Ungen er bare tre uker og er god og varm i det.

Voksiposen finner vi frem i under 5 plussgrader.

Anonymous poster hash: eb52b...060

De fleste kler ungen i alt for mye. Nå er det rundt 5 grader og baby sover ute i voksipose og tynn strømpebukse, en litt tykkere jakke, votter og tynn lue. Hun er god og varm i det. Vet flere her som kler babyen i tykk ulldress med ull under der igjen oppi posen. Må jo være grusomt varmt. De posene er jo så varme i seg selv.

Anonymous poster hash: fd6b5...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Oslo, og har en kar på snart 7 uker. Han er veldig varm av seg, og svetter masse. Når vi er ute nå for tiden så har vi body + bukse, ullsokker og bomullslue. I vogna har vi høst/vårposen til Voksi. Det hender han blir illsint fordi det er for varmt. Syns det er vanskelig, spesielt når alle sier at "barn liker å ha det varmt". Nei, vår kar ender opp grinete og med varmeutslett. Prøv deg fram og vurder om barnet ditt er varm eller kald av seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde baby ute i vognen i går, da lå han i bommullstøy innerst, svøpt i ullteppe og med dyne over. Vindtrekk på og lue i ull/silke. Var ute i ca to timer og han hadde fin temp hele veien. Synes det blir for varmt med vognpose nå (har easygrow nature, den er veldig varm). Baby er to uker, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lag tynne ullklær, dvs body, strømpebukse, tynn lue og tynne votter. Oppi voksipose. Det gjør vi hvertfall:) Jeg tror vår baby er litt varm av seg. Har forsåvidt skinn under posen, men det er kun fordi det allerede lå der...Kan ikke skade hvertfall;)



Anonymous poster hash: fe878...82f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når min var nyfødt i fjord høst/vinter hadde jeg bare på han ullbody og ullstrømpebukse i vognposen store deler av vinteren. Men det var veldig mildt, da! Anbefaler å kjøpe en tynn ulldress, nesten som en nattdrakt. De er fin og ha over :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et mye større problem at folk overkler babyen enn at de er for kalde. Og mye farligere for babyen å bli overoppheta enn å fryse.

En rekker langt med sunn fornuft, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...