Gå til innhold

polycystisk ovariesyndrom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelpes, er det noen andre kvinner her som har fått polycystisk ovariesyndrom ?

Jeg er 22 år, har ikke hat mensen på 2 år. Og fikk beskjed om at jeg har PCOS.

Jeg sitter nå på nette og leser om denne sykdommen, som kun 5-7% blir rammet av.

Og min største frykt grunnet denne "sykdommen" er barnløshet. I følge min gyn kan jeg få barn men, ...

Jeg spurte min gyn om jeg er steril eller kan bli det, grunnet cystene og denne PCOS,

Nei, sier hun og at at alt ser fint ut, jeg får skrevet ut noen hormonpiller og skal få mensen igjen "forhåpentligvis", så skal jeg begynne på pp om en mnd's tid. Og den gangen jeg bestemmer meg for at jeg vil ha barn så skal jeg slutte på pp i samarbeid med lege/gyn for da må jeg ha noen "andre" medisiner.

Altså unnskyld meg, men hvordan kan hun si at alt er i orden og det er ikke noe problem for meg å få barn når jeg den gang vil, jaha? hvorfor må jeg da ta andre medisiner for å kunne bli gravid?

Jo fordi med PCOS så ender man som regel opp barnløs. Moren min hadde flaks som fikk meg.

Jeg føler bare at livet mitt går i grus. Hvorfor er det alltid sånn at man må slite med noe, man skal ikke få lov til å ha fine stunder i livet spør du meg. For sliter man ikke med det ene så er det faen meg det andre, og hvis ikke det er noenting ja da skal jeg hvertfal love deg at du får ett slag i magen om ikke ett knivstikk i ryggen.

Min største frykt er/var at jeg skal miste min mulighet til å få mitt eget barn, da ser jeg liksom ikke noe poeng i å forsette.

Er det noen andre der ute som har PCOS, som kan fortelle litt om deres opplevelse hva gjorde du? Fikk du barn? Måtte du legge om kostholde helt? Er du blitt feit? Har du masse uønskede hår? Hva faen gjør man? Det er MINDRE % for å få kreft for faen!! Så akkurat nå hater jeg virkelig alt med livet og alt den dritten som man skal få slengt i tryne, før man har klart og reise seg fra det forrige...



Anonymous poster hash: e9926...4be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du....det er ikke så veldig vanskelig å få barn når du har PCOS så lenge man får bittelitt hjelp. Ikke krisemaximer nå.

Mange blir også kvitt PCOS om de slanker seg.



Anonymous poster hash: 79555...47b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å opprette to tråder, litt tålmodighet så får du svar vet du :)



Anonymous poster hash: 81bb6...d6d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også pcos, og mener at du krisemaksimerer litt. Ja, vi har slitt litt med å få barn, men med en samboer med nedsatt sædkvalitet, er jeg usikker hvems "skyld" dette er. Sannsynligvis en kombinasjon. Jeg har gått på fire pergotime-kurer (hormoner som gir eggløsning) og blitt gravid på to av dem - mistet dessverre begge ganger, men har blitt spontant gravid nå, og er i uke 22, og alt ser bra ut.

Det er mange muligheter i dag for par som sliter med å bli gravide. I og med at du ikke har hatt mens på to år, har du heller ikke hatt eggløsning, så du vil sannsynligvis trenge hormoner for å sette i gang dette når du ønsker å bli gravid. Pergotime-kur har for de fleste ingen eller milde symptomer. Hvis ikke dette fungerer, vil du henvises til ivf (prøverør). Du må slappe av. Dette kan på ingen måte sammenlignes med kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde PCOS og måtte ha hormonbehandling eller prøverør for å bli gravid uansett - så da gadd jeg ikke gå på P-piller. Fikk mensen 2 ganger etter pilleslutt og så ble jeg gravid. Er i uke 38 nå.

Det trenger ikke være så krise, bare ta livet med ro og er du overvektig kan det hjelpe mye å gå ned i vekt :-)

Anonymous poster hash: 604b5...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steril=ikke mulighet for liv. Dvs helt tette eller fjernede eggledere, eller fjernet livmor eller eggstokker og tilsvarende. Hos deg fungerer bare hormonbalansen for dårlig til å lage sykluser som modner brukbare egg. Det er ikke krise, da syklus kan styres utenfra med medisinsk fremstilte hormoner. Det kan gå med tabletter, eller du kan trenge sprøytestimulering eller full prøverør. Sjansen for å komme i mål er veldig god, men den blir aldri 100%, selv ikke hos friske. Ta pcos opp med fastlegen din og ta en diskusjon rundt livsstil og kostvaner mm. Pcos har ikke bare betydning for det kosmetiske og for fruktbarhet. Det er ekstra viktig å ta vare på helsen generelt, pga økt risiko for å utvikle diabetes, hjerte- og karsykdom, høyt blodtrykk mm. Siden du har fått diagnosen som så ung har du muligheten til å etablere gode vaner tidlig og la problemet få minst mulig innvirkning på livet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes, er det noen andre kvinner her som har fått polycystisk ovariesyndrom ?

Jeg er 22 år, har ikke hat mensen på 2 år. Og fikk beskjed om at jeg har PCOS.

Jeg sitter nå på nette og leser om denne sykdommen, som kun 5-7% blir rammet av.

Og min største frykt grunnet denne "sykdommen" er barnløshet. I følge min gyn kan jeg få barn men, ...

Jeg spurte min gyn om jeg er steril eller kan bli det, grunnet cystene og denne PCOS,

Nei, sier hun og at at alt ser fint ut, jeg får skrevet ut noen hormonpiller og skal få mensen igjen "forhåpentligvis", så skal jeg begynne på pp om en mnd's tid. Og den gangen jeg bestemmer meg for at jeg vil ha barn så skal jeg slutte på pp i samarbeid med lege/gyn for da må jeg ha noen "andre" medisiner.

Altså unnskyld meg, men hvordan kan hun si at alt er i orden og det er ikke noe problem for meg å få barn når jeg den gang vil, jaha? hvorfor må jeg da ta andre medisiner for å kunne bli gravid?

Jo fordi med PCOS så ender man som regel opp barnløs. Moren min hadde flaks som fikk meg.

Jeg føler bare at livet mitt går i grus. Hvorfor er det alltid sånn at man må slite med noe, man skal ikke få lov til å ha fine stunder i livet spør du meg. For sliter man ikke med det ene så er det faen meg det andre, og hvis ikke det er noenting ja da skal jeg hvertfal love deg at du får ett slag i magen om ikke ett knivstikk i ryggen.

Min største frykt er/var at jeg skal miste min mulighet til å få mitt eget barn, da ser jeg liksom ikke noe poeng i å forsette.

Er det noen andre der ute som har PCOS, som kan fortelle litt om deres opplevelse hva gjorde du? Fikk du barn? Måtte du legge om kostholde helt? Er du blitt feit? Har du masse uønskede hår? Hva faen gjør man? Det er MINDRE % for å få kreft for faen!! Så akkurat nå hater jeg virkelig alt med livet og alt den dritten som man skal få slengt i tryne, før man har klart og reise seg fra det forrige...

Anonymous poster hash: e9926...4be

Amen. Som å beskrive mine følelser.

Anonymous poster hash: 058f4...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det noen andre der ute som har PCOS, som kan fortelle litt om deres opplevelse hva gjorde du? Fikk du barn? Måtte du legge om kostholde helt? Er du blitt feit? Har du masse uønskede hår? Hva faen gjør man?"

Svarte visst ikke helt på dette. Jeg har en mild variant. Problemet ble først oppdaget da jeg var 35, under utredning for barnløshet. Vi prøvde i under ett år før vi søkte hjelp, pga min alder. Vi vet derfor ikke om det ville gått bra av seg selv med litt ekstra prøvetid. Pga dårlig tid har vi ivf-forsøk i år. Jeg har vært slank hele livet, har regelmessig mens, normalt kroppshår, ingen håravfall på hodet, ingen kviseproblemer.

Du kan gjøre en del for å minimere effektene av sykdommen. Søk f.eks på pcos i pinterest.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også pcos og føler klokka tikker kjempefort. Jeg prøver å gå ned i vekt for å kunne få pergotime men det er ikke lett bestanding da jeg har diabetes og insulinresistens. Vekta går like fort ned som opp igjen pga insulinet ikke fungerer. Har nå fått noen tabletter som skal hjelpe mot dette som inneholder metaformin så insulinet virker bedre. Jeg har vært gravid en gang for 6 år siden men hadde en sa i uke 11. Har ikke vært gravid siden. Jeg og eksen prøvde i 4 år til før vi gikk fra hverandre. Har nå ny kjæreste og vi flytter snart sammen håper jeg. Vil gjerne starte å prøve igjen snarest da jeg vet at drømmen om å få egne barn svinner henn jo eldre jeg blir spes med tanke på pcos og det å kunne få hjelp til å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan man bli testet for dette?

Anonymous poster hash: e5676...07a

Først og fremst kan man lese seg opp på nett hva symptomer/tegn er.

Mange kvinner opplever mye hårvekst, manglende/ujevn mens etc ++, og i kombinasjon med at man ved bruk av ultralyd kan sjekke om man har flere cyster på eggstokkene etc.

Anonymous poster hash: e64f4...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...