Gå til innhold

Kolikkbarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når begynte skrikingen? Har lest at det starter mellom 2-4 uker etter fødsel. Stemmer dette hos dere?

Anonymous poster hash: a4efe...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det stemte her. Eller vent... Startet vell egentlig helga etter jeg kom fra sykehuset(da var hun litt over 1 uke gammel)

Anonymous poster hash: 43545...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her startet det på sykehuset. Hun skrek og skrek. Jeg fikk ikke sove på flere døgn. Sykepleierne avlastet meg litt, men da lå jeg bare på rommet og hørte gjennom veggene at barnet skrek i fanget deres eller mens hun ble trillet i korridorene. Varte i nesten 6 mnd, så var det plutselig borte, omtrent over natta.



Anonymous poster hash: 0c08c...eb9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett mye etter dette på nettet fordi jeg var så redd for å få kolikkbarn selv. De fleste er mellom 2-4 uker som du sier, også er det endel som merker det tidligere og noen (færre) hvor det startet i uke 4-6.

Anonymous poster hash: 148c2...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel starter det også senere enn disse "magiske grenseukene".

Anonymous poster hash: fb9e1...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Startet på sykehuset, men ble ikke ille før etter en ukes tid.

samme her, starta når hun var 5 dager gammel, var innlagt en stund pga brystbetennelse. Og det tok seg kraftig opp når vi kom hjem. skriking 10/11 timer i strekk. Barnet var ekstremt urolig, kunne aldri legge henne ned til å sove i vugge i stua feks. Måtte alltid ha henne i vogna og kjøre den frem og tilbake over dørstokk om hun skulle sove inne. Ute måtte jeg trille på grusvei skulle hun sovne. Ellers ble det MYE bilkjøring da det sto på som verst. Prøvde kiropraktor, naprapat, manuell terapaut, fotsoneterapi, fysioterpai uten at det hadde noe effekt. Fotsoneterapien hjalp litt, en ukes tid ihvertfall. Hun holdt på i 6 gode mnd husker jeg. Men har alltid vært urolig i forhold til søvnen, har alltid måtte trilla i søvn slik jeg forklarte over her. Hun sov ikke en natt igjennom før hun var ett år. Baby- perioden var et slit - men det er jo verdt det nå. Men jeg kunne ikke tenke meg fler enn et barn, jeg er så vettskremt av denne ekstreme kolikk erfaringen at jeg vet jeg ikke klarer å gå igjennom det en gang til. Møtte rett og slett veggen av å aldri få sove noe selv.

Anonymous poster hash: 3a8f1...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her, starta når hun var 5 dager gammel, var innlagt en stund pga brystbetennelse. Og det tok seg kraftig opp når vi kom hjem. skriking 10/11 timer i strekk. Barnet var ekstremt urolig, kunne aldri legge henne ned til å sove i vugge i stua feks. Måtte alltid ha henne i vogna og kjøre den frem og tilbake over dørstokk om hun skulle sove inne. Ute måtte jeg trille på grusvei skulle hun sovne. Ellers ble det MYE bilkjøring da det sto på som verst. Prøvde kiropraktor, naprapat, manuell terapaut, fotsoneterapi, fysioterpai uten at det hadde noe effekt. Fotsoneterapien hjalp litt, en ukes tid ihvertfall. Hun holdt på i 6 gode mnd husker jeg. Men har alltid vært urolig i forhold til søvnen, har alltid måtte trilla i søvn slik jeg forklarte over her. Hun sov ikke en natt igjennom før hun var ett år. Baby- perioden var et slit - men det er jo verdt det nå. Men jeg kunne ikke tenke meg fler enn et barn, jeg er så vettskremt av denne ekstreme kolikk erfaringen at jeg vet jeg ikke klarer å gå igjennom det en gang til. Møtte rett og slett veggen av å aldri få sove noe selv.

Anonymous poster hash: 3a8f1...79a

ikke meningen å skremme folk angående kolikk - men det er ikke til å stikke under en stol at jeg heller hadde føda 20 ganger på rappen enn å gå igjennom en slik periode igjen. Uansett hvor tungt det var så kunne jeg ikke vært foruten den nydelige datteren jeg har nå :) Hun er 3, og det er jo heldigvis slik at kolikk går over etter noen mnd.

Anonymous poster hash: 3a8f1...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres utrolig tungt ut. Her var det "bare" skriking i 3-6 timer hver ettermiddag/kvrld,og det gav seg da han var to mnd, på dagen. Synes det var ille nok, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres utrolig tungt ut. Her var det "bare" skriking i 3-6 timer hver ettermiddag/kvrld,og det gav seg da han var to mnd, på dagen. Synes det var ille nok, jeg.

det er ekstremt slitsomt, jeg er såpass skremt av den opplevelsen at jeg er ganske sikker på at det blir bare et barn her i gården. Hun er dog verdens herligste da :) Så selvom det var beyond ekstremt slitsomt da det sto på, så er jeg utrolig glad jeg fikk henne. Men jeg ser ikke for meg at det blir flere. Min tante hadde 3 barn med kolikk, og jeg hadde visst kolikk da jeg også var liten - tror det går litt i arv hos oss, om det er mulig at det kan det :P

Anonymous poster hash: 3a8f1...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte så smått på sykehuset, da vi kom hjem ble det ekstremt. Følte allikevel det gikk veldig greit og er ikke avskremt, hadde nesten regnet med å få et kolikkbarn :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolikk kan jo være mye forskjellig, og noe kan behandles, og ihvertfall lindes. Slik som intoleranser i det uferdige tarmsystemet som gir ekstra mye magevondt, låsninger og vondter fra magetiden og fødsel som manuellterapeuter og kiropraktorer kan hjelpe med, noen er bare utrygge og trenger hudkontakt og bli båret. Noen får rett og slett ikke nok mat fra pupp eller flaske, og skriker fordi de er sultne.. Noen er plaget med reflux, ekstremvarianten av sure oppstøt.

Og noen ganger finner man dessverre ingen årsak og heller ingen lindring annet enn å ta tiden til hjelp. Men det er mye mer sannsynlig at du får et barn uten kolikk enn et barn med, tross alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De var vel to uker, lett kolikk, men nok når de var to. Sov ok om natten, på dagen bodde de i vippestol der vi måtte vippe de mens vi holdt smokk. Tok vel 4 mnd før vi kunne legge de fra oss mer en 10 sek. uten hylgråt. Det positive er jo at alt er opptur etterpå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolikk kan jo være mye forskjellig, og noe kan behandles, og ihvertfall lindes. Slik som intoleranser i det uferdige tarmsystemet som gir ekstra mye magevondt, låsninger og vondter fra magetiden og fødsel som manuellterapeuter og kiropraktorer kan hjelpe med, noen er bare utrygge og trenger hudkontakt og bli båret. Noen får rett og slett ikke nok mat fra pupp eller flaske, og skriker fordi de er sultne.. Noen er plaget med reflux, ekstremvarianten av sure oppstøt.

Og noen ganger finner man dessverre ingen årsak og heller ingen lindring annet enn å ta tiden til hjelp. Men det er mye mer sannsynlig at du får et barn uten kolikk enn et barn med, tross alt!

Helt sant. Her prøvde vi alt mulig, alle mulig terapauter, kiropraktorer osv. Ingenting hjalp. Her var det EKSTREMT da det sto på. Det er litt sånn at jeg må se på babybilder for å huske hvordan datteren min var som baby - for når jeg tenker etter så husker jeg bare skrik, skrik og atter skrik. Det er jo kjempe synd, og jeg føler mye av den koselige stunden som mange andre snakker om har jeg gått glipp av. Allikevel ville jeg aldri vært min datter foruten, hun er jo verdens herligste. Og det ga seg jo etter et halvt år, men det var tunge perioder og mye gråt.

Anonymous poster hash: 3a8f1...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med det at jeg leste at i kulturer hvor man bærer unger, har man aldri klikk-barn? Har dere hørt om det, eller er det bare en myte? Og har dere prøvd bæring?

Anonymous poster hash: 971a0...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hva med det at jeg leste at i kulturer hvor man bærer unger, har man aldri klikk-barn? Har dere hørt om det, eller er det bare en myte? Og har dere prøvd bæring?

Anonymous poster hash: 971a0...e5a

Tror det er noe i det. De får mye nærkontakt og konstant bevegelse noe som er bra når det kommer til å forebygge luft. Hadde vært interessant om det fantes noen forskning på det

Anonymous poster hash: 43545...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si noe bastant, men det er nå veldig mange foreldre som kjøper bæretøy og bærer babyene konstant uten at det hjelper noe særlig. De bare kjøper bæretøyet for å avlaste armer og rygg.

Når det er sagt, så roet min seg mer i bæretøy enn i armene når han hadde vondt, så noe hjelper det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med det at jeg leste at i kulturer hvor man bærer unger, har man aldri klikk-barn? Har dere hørt om det, eller er det bare en myte? Og har dere prøvd bæring?

Anonymous poster hash: 971a0...e5a

Vi prøvde alt (manuellterapi, testing av evt allergier for bl.a. melk etc) og også bæring. I sjal, mei tai, bæreseler av ulike slag. Hun hatet å bli bært - lurer på om det var pga stive nakkemuskler, som gjorde at f.eks. sjal ble veldig ukomfortabelt for henne. Manuellterapien hjalp kanskje bittelitt (vi gikk mange ganger), men det beste for oss var rett og slett å ta tiden til hjelp, og gjøre det så behagelig som mulig for barnet mens det sto på.

Anonymous poster hash: 0c08c...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi prøvde alt (manuellterapi, testing av evt allergier for bl.a. melk etc) og også bæring. I sjal, mei tai, bæreseler av ulike slag. Hun hatet å bli bært - lurer på om det var pga stive nakkemuskler, som gjorde at f.eks. sjal ble veldig ukomfortabelt for henne. Manuellterapien hjalp kanskje bittelitt (vi gikk mange ganger), men det beste for oss var rett og slett å ta tiden til hjelp, og gjøre det så behagelig som mulig for barnet mens det sto på.

Anonymous poster hash: 0c08c...eb9

Min siste hatet også bæretøy. Det skyldes nok at han var stiv etter fødselen og hadde låsninger i både nakke, rygg og bekken. Manuellterapeut hjalp oss mye, men han likte aldri bæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...