Gå til innhold

Dårlig på og si ifra til fremmede!!


MarianneE

Anbefalte innlegg

Selv elsker jeg å si ifra på en litt høflig måte, selv om jeg ikke alltid tør, for det er så morsomt og se reaksjonene.

Egentlig tror jeg du kommer lengst ved å si ifra i en høflig men bestemt tone. Vi har alle en moral antenne, enn så liten den kan være, så vi reagerer når vi hører at andre reagerer. Er personen uenig, får dere en prat, også er det mindre slitsomt og mere inspirerende emm å si ifra på en høflig måte.

Så absolutt!

Det er ikke om og gjøre og sjelle ut folk og drite dem (og seg selv) ut, men gjøre sine egene grenser tydelige på en ordentlig måte.

Å kjefte og smelle på fremmede folk taper du bare sjøl på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hva har det med saken å gjøre? Handlevogner har da "barneseter" som ungene kan sitte i, og dersom de er for store til det, må de da kunne gå ved siden av? Skitne sko og støvler oppi handlevogner der man skal ha mat er en fryktelig ekkel uvane, som burde være fullstendig unødvendig.

Tydelig at du ikke har hatt barn som har slått seg fordi setene på handlevognene løsner. Jeg vil oppfordre til å studere setene og festene nøye neste gang du ser en handlevogn. Jeg har opplevd to ganger at ryggen på setet har falt bakover fordi festene faktisk ikke holder.

Nei takke meg til å ha ungen i handlekurven.

Hva er så ekkelt med det forresten? Maten er da emballert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du er så redd for dritt og bakterier vil jeg oppfordre deg til å skaffe en sånn handlebag på hjul slik som pensjonister har. Da kan du være sikker på at hygienen er i orden.

Det aller mest uhygieniske man er ute for ved dagligvarehandel er faktisk bæreposene. De er laget av resirkulert søppel. Lar man dårlig emballert mat ligge i dem for lenge kan farlige stoffer komme over i maten.

Handlebag er tingen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takke meg til å ha ungen i handlekurven.

Hva er så ekkelt med det forresten? Maten er da emballert.

Ja, selve maten er emballert, men jeg skal da sette esker og bokser inn i hyller og kjøleskap, og der vil jeg heller ikke ha all dritten fra skitne sko.

Handlebag er tingen ja.

Har faktisk egen "miljøbag" til å handle i, dog ikke på hjul. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selve maten er emballert, men jeg skal da sette esker og bokser inn i hyller og kjøleskap, og der vil jeg heller ikke ha all dritten fra skitne sko.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En handlekurv er designet slik at mesteparten av sand som kommer i den, faller gjennom. Jeg kan ikke huske en gang at jeg har sett sand liggende i en handlekurv. Jeg har sett mye annet svineri slik som haugevis av brosjyrer, tyggis og lignende. Jeg kan vanskelig se for meg at skitne kjøkkenskap pga. sand på emballasjen forårsaket av skitne barnesko i handlekurver kan være noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg står og holder meg for ikke å alltid si ifra jeg, det er ikke alltid det er min business hva som foregår og noenganger må jeg også holde kjeft. Det koster meg lite å si ifra til fremmede, men begynner heldigvis å få teken på når det er bra og når det er busybody..

På Rema var det en kvinne en dag som gikk og klaget til kassedamen, det var et par innvandrerkvinner i full skrud (dekket fra hode til tær, ikke ansikt) som drev og tafset på alle brødene, stakk hånden nedi og klemte på dem. Ganske heslig for oss, helt normalt for dem. Kassedamen sa at det er et problem, de sier ifra hver gang de er der, men de fortsetter bare likevel. Hva skal man da gjøre?

Interessant problemstilling syntes jeg. Man kan vel ikke ha matpoliti som står klar til å hive ut overtredere i matbutikken heller. Det fikk meg også til å tenke på hvordan de i usa f.eks som har blandings av mange kulturer, løser problemet med å ha alle varer i forseglet innpakning. Da kan man ikke tafse. Men jordbæra ligger fremme til fri klemming der også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. dritten fra barn, hver dag får du andre menneskers snørr og dobakterier på hendene dine. 70% av menn vasker ikke henda etter dobesøk, der de hendene tar er det god sjanse for at du også vil plante labben enten ved å ta på rekkverk, en sukkerpose eller et håndtrykk.

Aksepter det eller bosett deg i en boble / helt avskjært fra sivilisasjon. Vi er ikke så ømfindtlige, se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det skal nok en del til for at jeg sier ifra til fremmede også, er ikke like lett og skulle si ifra om hva man synes er feil til mennesker man ikke kjenner.

I ditt tilfelle hadde ikke jeg heller sagt noe, men det blir jo noe blikksendinger som jeg ikke helt kan for selv. Som at jeg ser på henne med et kritisk blikk, forundring, overrasket osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over folk som steller seg opp for å prate midt i veien for meg. Gjerne med barnevogner og 3 voksne. Toppen av rulletrappa, akkurat der hvor fortauet/gågata er smalest osv, så man må lirke seg forbi. Har hatt lyst til å si til dem at hvis de flytta seg tre meter så ville folk klare å komme seg fint forbi dem, men har enda ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...