Gå til innhold

Dårlig på og si ifra til fremmede!!


MarianneE

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s

Hva har det med saken å gjøre? Handlevogner har da "barneseter" som ungene kan sitte i, og dersom de er for store til det, må de da kunne gå ved siden av? Skitne sko og støvler oppi handlevogner der man skal ha mat er en fryktelig ekkel uvane, som burde være fullstendig unødvendig.

Vel, all mat har da embalasje (ofte flere lag til og med :-? Noe som virkelig irriterer meg, forøvrig - maken til søppelproduksjon og ressurssløsing.. men det er en annen sak..)

Så om melkekartongen din ligger i en handlevogn der det har sittet en tre-åring dagen før - hvordan kan det gjøre noe?

Tror du alle som har håndtert melkekartongen (eller hva det når er) har vasket hender for hver eneste gang de har tatt i et håndtak ol? Tror faktisk de fleste har mer basiller og skit på hendene sine etter en dag i byen enn et lite barn har under joggeskoene sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har det med saken å gjøre? Handlevogner har da "barneseter" som ungene kan sitte i, og dersom de er for store til det, må de da kunne gå ved siden av? Skitne sko og støvler oppi handlevogner der man skal ha mat er en fryktelig ekkel uvane, som burde være fullstendig unødvendig.

Man pakker jo frukt og enkelte andre ting i butikken inn i poser da.

Dessuten så er det ikke alle barn som er så utrolig velvillig at de går pent ved siden av.

Jeg putter de rett som det er oppi vognen.

Jeg ser ikke på det som noe forferdelig galt. Jeg ligger også maten oppi vognen, men mat som ikke er innpakket som frukt o.l. pakker jeg inn i poser og dermed er det problemet løst.

Jeg har heller aldri møtt på en person som har gitt meg "the look" eller sagt i fra fordi jeg gjør dette.

Jeg synes også det er bedre å gjøre dette enn at ungene skal bli vanskelige og hyle og skrike til stor sjenering for resten av butikken.

Det aller verste jeg vet er folk som spiser av drueklasene og andre ting i løsvekt uten å betale for det.

Folk som ikke gidder å hjelpe til på bussen, men som bare snur seg vekk og glor ut av vinduet, folk som sniker i køen, folk som ikke gidder å dele setet på bussen når det er fullt osv osv.

Det var visst en del som irriterte meg, men det er fordi jeg har lagt mer merke til disse tingene etter at jeg ble mor.

Det kan vel komme av at jeg forventer å få den hjelpen jeg gir i retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg sier som regel ifra, når folk sniker i køen og når foreldre lar barna sine bråke uhemmet i togkupeén.

Køsniking er det gjerne eldre folk og tenåringer jeg pleier å si fra til: "Her er det kø!" sier jeg og mange av dem blir sure. Tenåringene som er dårlig oppdratte ser bare teit på meg. Det driter jeg i.

Foreldre som lar barna skrike og skråle i en togkupé...makan til dårlige antenner hos mange alene-foreldre: vi andre passasjerer digger ikke ungene dine slik du gjør. Spar kruttet deres til dere kommer hjem!

Hmm.....små barn har faktisk ikke volumbryter, eller av-knapp for den saks skyld.

Noe jeg tror ALLE foreldre en eller flere ganger har ønsket at de hadde.

Om du prøver å kneble dem blir du tatt for barnemishandling.

Poenget mitt er at små barns skriking og bråk er ikke nødvendigvis noe foreldrene kan gjøre så mye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående melkekartonger, fruktposer og annen innpakning; selv om selve maten er pakket inn, så setter jeg jo fra meg pakkene på benken og inne i kjøleskap og kjøkkenskap, og der vil jeg jo heller ikke ha all dritten. Og bare for å gjenta det, selv om det er skittent ellers, er jo ikke det noen grunn til å gjøre det verre med unger oppi handlevogna.

Dessuten har ennå ingen forklart hvorfor de på død og liv må ha ungene sine oppi selve handlevogna, når de aller fleste vogner har barneseter til det bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten har ennå ingen forklart hvorfor de på død og liv må ha ungene sine oppi selve handlevogna' date= når de aller fleste vogner har barneseter til det bruk?

2 unger, et barnesete. Da må den ene sitte oppi selve vognen uansett.

Det er ikke lett når du sitter en ned i barnesetet og den andre sitter i å hyle fordi h*n ikke orker å gå. Da er det bedre å sitte barn nr 2 oppi vognen enn at barnet skal hyle seg igjennom hele handleturen.

Jeg har gjort det der et par ganger, la barnet hyle altså.

Da sender folk stygge blikk og det er ikke noe kjekt.

Så derfor blir begge plassert i vognen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner da virkelig ikke at folk skal ha så utrolig mye imot at man har ungene i handlevogna :o

Tror de som er redde for at det skal komme litt bakterier på kjøkkenbenken skal tenke seg om neste gang de kjøper smågodt :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de som er redde for at det skal komme litt bakterier på kjøkkenbenken skal tenke seg om neste gang de kjøper smågodt :roll:

Du sa det ja :enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for det om det finnes bakterier flere steder i omgivelsene, så skal man bare akseptere at folk sprer dritt med vilje? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo de folkene som faktisk tar av skoene på ungene da før de blir plassert i vognen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo de folkene som faktisk tar av skoene på ungene da før de blir plassert i vognen.

Det høres litt bedre ut, men dessverre har jeg ikke sett mange som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående klemming på frukt og grønt -

Advarer mot å ta på maten

Det er jo nokså stor forskjell på å løfte litt på dem og kikke, og å stå å beføle og klemme på tomatene. Eldre damer har en tendens til å skvise tomatene så de får merker, og da blir de iallfall ødelagt, om de ikke var det fra før. Selv prøver jeg å bruke øynene først, løfter opp det som ser bra ut, og er det vassent og mykt finner jeg noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig enig i at det ikke akkurat er noen ønskesituasjon med skitne og sølete støvletter i handlevognen.

Jeg tror egentlig aldri jeg har tenkt over at jeg burde VASKE melkekartongen utenpå før jeg setter den på frokostbordet. Man tar jo tross alt på kartongen og så på brødskiven...

Det er mye skitten embalasje som plutselig behandles som om den er ren, bare fordi den står i mitt kjøleskap. Kanskje jeg burde finne frem kluten oftere?

Men streng tatt, hvilke bakterier er det som kan være skadelig etter å ha bodd på en melkekartong noen timer? *lurer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror de som er redde for at det skal komme litt bakterier på kjøkkenbenken skal tenke seg om neste gang de kjøper smågodt :roll:

:Nikke: Og frukt og grønnsaker også. Hvem vet om de som har plukket på dem nettopp plukket seg i nesa eller har nylig vært på do uten å vaske hendene etterpå. Og å skylle frukt under vann fjerner ikke akkurat bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til floyel:

Jeg tror ikke de av oss som har lyst til å bli flinkere til å si ifra, ønsker å forsure verden for andre. Jeg tror heller vi vil tørre å si ifra når vi blir tråkka på.

Endelig en som har skjønt det!

Jeg ønsker og klare og si ifra når jeg føler at noen tråkker på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter titt og ofte treåringen min i handlevognen. Han er for stor til å sitte i barnesetet, og det er faktisk ikke alltid like lett å holde styr på en yr guttunge inne på et supermarked.

Vognene er så møkkete fra før, at jeg ærlig talt ikke har tenkt på at et par joggesko til eller fra utgjør den store forskjellen.

Andres fruktklemming får de styre med selv. Derimot har en opplevelse av hund-med-nesen-ned-i-løsvektgodisen hindret meg i flere sånne kjøp for all uoverkuelig framtid.

Og jeg sier alltid fra om noen sniker foran meg i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Derimot har en opplevelse av hund-med-nesen-ned-i-løsvektgodisen hindret meg i flere sånne kjøp for all uoverkuelig framtid.

:o

Tuller du? Hund i matvareforretning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten har ennå ingen forklart hvorfor de på død og liv må ha ungene sine oppi selve handlevogna, når de aller fleste vogner har barneseter til det bruk?

Ser du allerede har fått svar på hvorfor vi som har flere barn på død og liv bare MÅ ha ungene oppe i handlevognene. Og selvsagt passer vi på et de er mest mulig sølete og skitne før vi plaserer dem der :ler:

Jeg også lurte i grunnen litt på om du selv har barn, for jeg skal love deg at du vil komme i kontakt med masser av ulumske basselusker enten du vil eller ikke når de små styrer hverdagen til en.

Så må jeg bare poengtere til dem som lurte på hvorfor vi lot ungene få holde på og herje og skrike på tog og buss.

Den situasjonen har jeg aldri komt borti, men hadde jeg sett noe sånt hadde jeg ALDRI I LIVET ment at foreldrene burde få barna til å tie stilt.

Det er det latterligste jeg noen gang har hørt.

Unger er unger, og selvsagt prøver vi på roe dem, men

en kan ikke forvente at barn med tusen lopper i blodet skal sitte fint for "noen" har problemer med å takle litt barnestøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ah, også de menneskene som bruker hundre år på å bevege seg fremover, gjerne der det er altfor trangt å gå to personer rett ved siden av hverandre, og bestemmer seg for at de ikke vil gå der mer allikevel. Alltid like gøy å oppdra vel godt voksne mennesker. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du. Hvis dere nydelige jenter kommer og kjefter på meg i sånne situasjoner kommer jeg bare til å gjøre flere rampestreker :sjarmor:

Nei en gang så jeg en eldre dame som dumpet borti en kurv med moreller sånn at de falt utover gulvet, og dama bare så forsiktig ned på det og gikk videre. Da tappet jeg henne på skulderen og sa "Du, jeg tror du mista noen moreller der" , og pekte, "Skal jeg hjelpe deg og plukke dem opp?" Hvorav hun: :oops: og blah blah jeg så det ikke, osv, og vi plukket dem opp :sjarmor:

Selv elsker jeg å si ifra på en litt høflig måte, selv om jeg ikke alltid tør, for det er så morsomt og se reaksjonene.

Egentlig tror jeg du kommer lengst ved å si ifra i en høflig men bestemt tone. Vi har alle en moral antenne, enn så liten den kan være, så vi reagerer når vi hører at andre reagerer. Er personen uenig, får dere en prat, også er det mindre slitsomt og mere inspirerende emm å si ifra på en høflig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...