Gå til innhold

Dårlig på og si ifra til fremmede!!


MarianneE

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Gemini

Jeg er alt for dårlig til å si fra-desverre.

Et sted jeg har opplevd sniking flere ganger er når jeg skal sjekke inn bagasje på flyplassen. Da hender det seg at det kommer en "viktig" person som bare MÅ gå foran fordi h*n har det SÅ travelt.

Akkurat som om jeg har så fryktelig god tid når jeg står der! (Vel..det har jeg vel forsåvidt, siden jeg har panikk for å komme forsent til flyet..men det kan da ikke h*n vite?) Det må da gå an å møte opp til innsjekking i såpass tid at man har tid til å stå i kø.

Neste gang dette skjer skal jeg si fra!!

Er flink til å si fra om noen sniker foran meg i kø på en uteplass eller i kø i en bar da, men det teller vel ikke?

(Dessuten sniker jeg selv i de sammenhengene, men slipper somregel unna med det..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig i at det er ekkelt og undøvendig at folk skal ta på brødvarer andre skal kjøpe' date=' men når det gjelder frukt og grønt blir det litt annerledes: man ønsker jo ikke å kjøpe dårlig frukt? Og man vasker jo grønnsaker og frukt når man kommer hjem (Sånne produkter har jo blitt tatt på av ganske mange før de kom i butikken og, de har ofte jordrester på seg som sikkert ikke er så mye bedre enn fingrene til en medkunde..[/quote'] Og for ikke å snakke om sprøytemidler...

:enig_animasjon:

Frukt og grønnsaker er dyrt og ekstremt dårlig i mange butikker. Hvis butikkene hadde klart å ta inn kvalitetsvarer og behandlet dem riktig, hadde kunden sluppet å måtte sortere selv.

Jeg prøver å la være å ta direkte på varene, bruker en plastpose på hånden til å ta med.

Jeg synes det er ekkelt hvis folk ikke vasker frukt og grønnsaker før de spiser dem jeg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om de som har skrevet dette har barn selv?

Hva har det med saken å gjøre? Handlevogner har da "barneseter" som ungene kan sitte i, og dersom de er for store til det, må de da kunne gå ved siden av? Skitne sko og støvler oppi handlevogner der man skal ha mat er en fryktelig ekkel uvane, som burde være fullstendig unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig ikke bare jeg som engasjerer meg i dette, nei!

Ang. "The Look" jeg har prøvd, men er nok ikke streng nom ikke i blikket. Tror man må være mor for og klare det. (Vi har vel alle fått "mamma-blikket" på oss?)

Ser jeg får litt pepper for og reagere på hun som stod og plukka og klemte på jordbæra.

Tror nok dere og hadde reagert om dere så noen som stod og trykka på frukten slik at den ble bløt og ødelagt.

Men, vi bør så absolutt lage "Nå-skal-jeg-ikke-la-meg-plukke-på-men-si-ifra-klubb!!

Jeg skal prøve og bli flinkere til dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg får litt pepper for og reagere på hun som stod og plukka og klemte på jordbæra.

Tror nok dere og hadde reagert om dere så noen som stod og trykka på frukten slik at den ble bløt og ødelagt.

Du skal ikke få pepper av meg for det, for jeg er helt enig med deg. Så faktisk det samme her om dagen, der en dame omtrent gav jordbærene full kroppsmassasje før hun valgt en kurv. Jeg sto seriøst og vurderte om jeg skulle gå bort til kurven hennes og slikke på et av bærene for så å legge det nen i kurven igjen for å se på hvordan hun ville reagere. Men så kom jeg på hvordan hun hadde enevendt og fingret i hele kurven og så ville jeg ikke. :oops: :wink:

Om jeg ikke er alene i butikken pleier jeg å si høyt til den jeg er sammen med ting som "Så du hvor han sneik i køen" eller "Æsj sjå ekkelt - tenk å fingre sånn på all frukten." Jeg tror det har en bedre effekt enn å si det direkte til personen. Dessuten er jeg litt konfliktsky. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke få pepper av meg for det, for jeg er helt enig med deg. Så faktisk det samme her om dagen, der en dame omtrent gav jordbærene full kroppsmassasje før hun valgt en kurv. Jeg sto seriøst og vurderte om jeg skulle gå bort til kurven hennes og slikke på et av bærene for så å legge det nen i kurven igjen for å se på hvordan hun ville reagere. Men så kom jeg på hvordan hun hadde enevendt og fingret i hele kurven og så ville jeg ikke. :oops: :wink:

:hoho:

Men om man ser noen som sniker, hva om man går bort til vedkommende, prikker enn på skuldra og spør om du kan gå forran vedkommende, siden han/hun tydelig ikke synes det gjør noe og snike seg fremover i køen..... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I den situasjonen så hadde jeg nok tidd stille ja. Men istedet hadde jeg nok sikkert gitt henne et "megetsigende" (er det det det heter?) blikk! :wink:

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå føler jeg en seriøs trang til å starte en klubb for å si fra til kjerringer som føler sterk trang til å kjefte på alle som ikke følger akkurat deres normer. Skjønt, det slår meg som en bedre løsning at dere får gå rundt med geipene og de stygge blikkene deres og blåse dere opp over andres feil, så får dere se hvor lykkelige dere blir.

Det minner meg om en dag jeg hjalp opp en tilfeldig unge som hadde falt og lå med skiene i kryss. Da kom det en bil forbi i stor fart (i et boligfelt), hvorpå den kvinnelige passasjeren rullet ned vinduet og kjeftet meg huden full for å la ungene leke ved veien. Er det slik dere vil bli?

Hva med å være assertiv nok til å si Au! når noen kjører på foten, be folk være stille når de snakker på kino, og ellers ikke kaste bort livet på å irritere seg over andre eller drive symbolsk hygienehysteri?

Irriterte hilsener

Fløyel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Jeg blir så irritert over folk som irriterer seg over andre folks irritasjon... :ler:

Ta nå ikke alt så alvorig da, fløyel! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så sinna da Fløyel... :-(

jeg vil da bare lære meg å si fra når noen tråkker over grensene mine go misbruker min høflighet - ikke bli en komplett bitch... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å kjenne litt på frukten for å se om den er moden og å ødelegge den. Og å skylle frukt under vann når man kommer hjem fjerner ikke akkurat noen bakterier, så jeg ser ikke hva som er så ekkelt med de som ikke "vasker" frukten når de kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som irriterer dere over unger i handlevogn:

Er dere klar over hvor rett ut sagt drittent det er i en butikk? Fra før?

Folk har grillkull, blomsterjord, potetnett, buntgulerøtter, fet grillkylling, fiskeboller i beger, lekke melkekartonger osv. i samme handlekurver, og på samme rullebånd.

Uansett hvor mye man vasker, det er IKKE lurt å legge mat i kurv eller på båndet uten emballasje. Folk som ikke bruker pose på brød eller frukt burde sett hvordan det ser ut under rullebåndet...

Er du redd for basiller, så pakk inn alt, for det er IKKE rent i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg bare prøvde å nyansere debatten litt.

Jeg lukter på tomatene i butikken, og klemmer på brien i ostedisken for å kjenne om den er moden. Det kommer jeg ikke til å slutte med. Dersom noen kommer og kjefter på meg for det, kommer jeg til å kjefte tilbake.

Jeg har bodd et år i Nederland, hvor jeg oppfattet de sosiale normene som mye sterkere enn her i Norge. Det var både på godt og vondt:

Medstudenter kjeftet på andre som ikke ryddet opp etter seg i kantina. Her i Norge er dette nærmest utenkelig, selv om jeg skal innrømme at jeg selv har hatt god lyst noen ganger.

En annen gang opplevde jeg en gammel dame som nesten gikk fra konseptene i raseri over at dama bak henne i postkøen ikke stod nøyaktig bak den markerte ventelinja (men ca 20 cm over, ingen fare for at hun skulle se koder e.l). Hun skapte en sur stemning i hele butikken, og kan neppe ha vært særlig lykkelig selv da hun gikk ut.

Det er helt greit å si i fra dersom noen tråkker på dine personlige grenser (bokstavelig eller billedlig talt). Men når dere skal starte en si-fra-folkeaksjon, så tenk på at det er forskjellige normer i butikk-situasjoner, på cafeer og offentlige transportmidler o.s.v

Etheral hadde f.eks. for en tid siden en tråd om hvor irriterende det var med bessewissere. Men det er jo ikke annet enn folk som føler for å si fra om ting i tide og utide.

For all del - si i fra om hva dere vil til hvem dere vil. Poenget mitt er at dere ikke alltid vil oppleve at alle synes dere har rett.

mvh

Fløyel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til dere som irriterer dere over unger i handlevogn:

Er dere klar over hvor rett ut sagt drittent det er i en butikk? Fra før?

....

Er du redd for basiller, så pakk inn alt, for det er IKKE rent i butikken.

Jepp, jeg pakker uansett inn alt av grønnsaker o.l., og jeg er fullstendig klar over at det ikke er sterile omgivelser i en butikk. Men sko tråkker man tross alt med der folk har spyttet, bikkjer pisset og der det er søle og sørpe; disse tingene er det tross alt lite av på de fleste butikker :wink: . Og som GreenSky sier, det blir jo ikke akkurat noe mer rent med sko i handlevogna, selv om det likevel er skittent i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå føler jeg en seriøs trang til å starte en klubb for å si fra til kjerringer som føler sterk trang til å kjefte på alle som ikke følger akkurat deres normer. Skjønt, det slår meg som en bedre løsning at dere får gå rundt med geipene og de stygge blikkene deres og blåse dere opp over andres feil, så får dere se hvor lykkelige dere blir.

Det minner meg om en dag jeg hjalp opp en tilfeldig unge som hadde falt og lå med skiene i kryss. Da kom det en bil forbi i stor fart (i et boligfelt), hvorpå den kvinnelige passasjeren rullet ned vinduet og kjeftet meg huden full for å la ungene leke ved veien. Er det slik dere vil bli?

Hva med å være assertiv nok til å si Au! når noen kjører på foten, be folk være stille når de snakker på kino, og ellers ikke kaste bort livet på å irritere seg over andre eller drive symbolsk hygienehysteri?

Irriterte hilsener

Fløyel

Jøjegmeg, det er jo ikke akkurat det samme da!

jeeezzzzz :o

Fordi jeg irriterer meg over at folk maltrakterer frukten og ikke gidder å kjøpe det de har pelt på ( nå snakker jeg om å mose jordbær og ikke å ta på et eple! ) og at jeg misliker køsnikere, så vil jeg bli som ovennevnt ?

Jaja, deg om det!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Foreldre som lar barna skrike og skråle i en togkupé...makan til dårlige antenner hos mange alene-foreldre: vi andre passasjerer digger ikke ungene dine slik du gjør. Spar kruttet deres til dere kommer hjem!

Så utrolig enig. Jeg tar ofte bussen i verste rushtid, og med overfullt buss blir man noe irritert over foreldre som ikke gjør NOE for at ungen skal slutte å skrike lungene av seg :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på pakten om å si ifra! At folk tar seg så vanvittig til rette av og til, er utrolig irriterende, men det verste er at jeg ikke klarer si ifra og etterpå går og gremmes over det lenge.

Til floyel:

Jeg tror ikke de av oss som har lyst til å bli flinkere til å si ifra, ønsker å forsure verden for andre. Jeg tror heller vi vil tørre å si ifra når vi blir tråkka på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...