Gjest Skrevet 8. oktober 2014 #61 Skrevet 8. oktober 2014 Hun hadde med seg et skriv i går som hun hadde fått printet ut. Det var lovverk om felling av trær på naboens tomt. Regelverk om avstand og høyde hvor reglene tilsier at vi kan baholde trærne som de er med den høyden og avstanden det er fra hennes tomtegrense. Men hun har streket under at lovverket tar strengere hensyn nå til om naboen sjeneres av trærne tross dette, det være seg utsikt, parabol, skygge. Vår plan var å hugge gradvis ned noen trær i årenes løp som vi benytter til ved. Vi har nok ved til denne og neste vinter, men av hensyn til denne naboen tar vi disse trærne denne vinteren. Da blir det ikke forgjeves. Og til glede for henne. Men helst vil hun ha dem fjernet nå. Vet dere, jeg ser på det som et mindre og mindre problem. Tusen takk. Jo, det er sikkert rett at i visse fall kan man kreve trær felt selv om de er lengre unna tomtegrensa enn i lovens hovdregel. Men poenget er at hun må bevise behovet for å felle akkurat disse trærne. Trær er en ressurs! De skaper le rundt huset, skygge, skjermer for innsyn, og så videre. Man kan ikke kreve trær felt hos en nabo fordi man misstenker at de påvirker signalet. Og det er her hun faktisk må komme på banen med en form for bevis! Før dere starter motorsaga.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #62 Skrevet 8. oktober 2014 Ser for meg ett scenario hvor dere fjerner trærne også får hun enda ikke inn signaler... *Det er fjellet der borte!!Vi må sprenge fjellet, jeg SKAL få inn signaler,koste hva det koste vil!!* Og etter at fjellet er borte og signalene fremdeles uteblir, kaster hun et nådeløst blikk på nabobygningen: "Du, Berit, er du veldig glad i det huset ditt? Svar meg nå før din mann kommer hjem." Anonymous poster hash: 165c5...ed9 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #63 Skrevet 8. oktober 2014 Har hun parabol så stemmer det nok. Kunne ikke bruke parabolen i min nye leilighet på grunn av en 4 mannsbolig som sto i veien for signalet. Her jeg bor er signalet lavt ifølge han som kom å peilet inn signalet. Anonymous poster hash: 4883a...253 1
Berit Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #64 Skrevet 8. oktober 2014 Og etter at fjellet er borte og signalene fremdeles uteblir, kaster hun et nådeløst blikk på nabobygningen: "Du, Berit, er du veldig glad i det huset ditt? Svar meg nå før din mann kommer hjem." Anonymous poster hash: 165c5...ed9 Har hun parabol så stemmer det nok. Kunne ikke bruke parabolen i min nye leilighet på grunn av en 4 mannsbolig som sto i veien for signalet. Her jeg bor er signalet lavt ifølge han som kom å peilet inn signalet.Anonymous poster hash: 4883a...253 Hvordan får du inn signal nål? Jo, det er sikkert rett at i visse fall kan man kreve trær felt selv om de er lengre unna tomtegrensa enn i lovens hovdregel. Men poenget er at hun må bevise behovet for å felle akkurat disse trærne. Trær er en ressurs! De skaper le rundt huset, skygge, skjermer for innsyn, og så videre. Man kan ikke kreve trær felt hos en nabo fordi man misstenker at de påvirker signalet. Og det er her hun faktisk må komme på banen med en form for bevis! Før dere starter motorsaga. Ja, det må hun gjøre. Min mann så på det igjen i dag og mente ganske bestemt at ikke trærne som nå er bladløse og spinkle kunne stå i veien for signalet hennes.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #65 Skrevet 8. oktober 2014 Hvordan får du inn signal nål? Ja, det må hun gjøre. Min mann så på det igjen i dag og mente ganske bestemt at ikke trærne som nå er bladløse og spinkle kunne stå i veien for signalet hennes. Kunne ikke bruke parabol siden huset selvsagt ikke kunne flyttes. Men kjedelig å bruke penger på parabol som ikke kunne brukesAnonymous poster hash: 4883a...253
Berit Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #66 Skrevet 8. oktober 2014 Kunne ikke bruke parabol siden huset selvsagt ikke kunne flyttes. Men kjedelig å bruke penger på parabol som ikke kunne brukesAnonymous poster hash: 4883a...253 Men du sa du fikk inn et svakt signal. Var dette pga parabolen?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #67 Skrevet 8. oktober 2014 Men du sa du fikk inn et svakt signal. Var dette pga parabolen? Nei da formulerte jeg meg feil. Er ikke så inne på dette, men han som var her som jobbet med slikt sa etter å ha målt att den plassen signalet sendes ut fra ligger lavt så det skal ikke mye til før man ikke kan ta det inn. I hvertfall her jeg bor. Måtte litt over takhøyde for å få det inn pga bygningen og det styret gadd jeg ikke. Men synes ikke hun naboen din kan kreve att dere gjør noe med trærne. kan være mulig signalet blir dårlig pga trærne men om det ikke er snakk om en hel skog kan hun vell flytte parabolen til en plass der trærne ikke er i veien?Anonymous poster hash: 4883a...253
Berit Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #68 Skrevet 8. oktober 2014 Nei da formulerte jeg meg feil. Er ikke så inne på dette, men han som var her som jobbet med slikt sa etter å ha målt att den plassen signalet sendes ut fra ligger lavt så det skal ikke mye til før man ikke kan ta det inn. I hvertfall her jeg bor. Måtte litt over takhøyde for å få det inn pga bygningen og det styret gadd jeg ikke. Men synes ikke hun naboen din kan kreve att dere gjør noe med trærne. kan være mulig signalet blir dårlig pga trærne men om det ikke er snakk om en hel skog kan hun vell flytte parabolen til en plass der trærne ikke er i veien?Anonymous poster hash: 4883a...253 Ja, hun kan flytte den. Men vi skal felle trærne det er snakk om, men får det gjort til vinteren. Hun mener at det ikke er godt nok og vil ha dem fjernet med en gang. Men, men, slik er det nå.
slask Skrevet 9. oktober 2014 #69 Skrevet 9. oktober 2014 Dette er helt idiotisk å skulle toppe furu, ask og bjørk! Vekstformen blir helt ødelagt! Be om å få en skriftelig vurdering fra leverandør av signaler på hvorfor trærne er til sjenanse, og be om å få redgjørels på hvorfor antenna ble satt opp slik at trærne er et problem. Antakelig har disse trærne ikke noe å si for tv-signalet, men er lettvinne å skylde på for leverandøren. Hun kan jo ikke ture fram og forlange hva som helst bare fordi hun er en søt gammel dame! Om du ikke håndterer å snakke med henne om dette, så la være å åpne når hun kommer. Eller si at du ikke vil diskutere det med henne, da du har bedt henne snakke med din mann om det. Og så spør du henne hvordan det står til med barnebarna! Dårlig TV-signal fra antenne kan like gjerne være fukt i kabel, korrosjonskadet elektronikk i antenneboks. Hvis hun ikke har inne-antenne da, men da blir det vanskelig å klage på trær utenfor. De fleste TV-antenner i dag har et lite elektronikk-kort (kretskort) i den lille boksen der kabelen monteres, men komponentene på det kortet skades av fukt, så noe særlig mer enn 4-5 års varer ikke denne (jeg kastet nettopp min egen pga dette, men klarer meg med innvendig antenne).
Berit Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter #70 Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Dårlig TV-signal fra antenne kan like gjerne være fukt i kabel, korrosjonskadet elektronikk i antenneboks. Hvis hun ikke har inne-antenne da, men da blir det vanskelig å klage på trær utenfor. De fleste TV-antenner i dag har et lite elektronikk-kort (kretskort) i den lille boksen der kabelen monteres, men komponentene på det kortet skades av fukt, så noe særlig mer enn 4-5 års varer ikke denne (jeg kastet nettopp min egen pga dette, men klarer meg med innvendig antenne). Jo mer jeg ser på de trærne, jo mer sikker blir jeg på at det ikke er de som står i veien for signalet for hennes parabol. Jeg skal nevne det du her sier om at det kan være fukt og andre ting. Trærne som hun sier er problemet har nå nesten ingen blader, de står ikke tett, det er mye luft imellom dem og avstanden er vel en ca 10-12 meter fra parabolen og huset. Den gangen vi hadde parabol, hadde vi montert den lavt på siden av terassen vår. Og på andre siden hvor parabolen vendte mot, var det flere tette trær enn hvordan det er hos naboen. Husker vi hadde noen problemer noen ganger, men det var ikke pga trærne. Det var pga snø om vinteren som dekket parabolen, eller ekstremt mye regn og vind kunne også forårsake blafringer. Jeg anbefaler alle som kan å koble det på fibernett i bakken. Lurer på om jeg skal ringe hennes leverandør og spørre om å få det skriftlig at hennes signal er borte? Kan jeg det, tro? Endret 9. oktober 2014 av Berit
Blackbird Skrevet 12. oktober 2014 #71 Skrevet 12. oktober 2014 Jeg byttet nylig fra Viasat til Canal Digital. Når montøren skulle installere, måtte han flytte parabolen fra veggen opp på taket mitt for å få signal- på grunn av ET stort grantre! Jeg så for meg at det kunne bli problemer når det stormer, regner og snør... men nei han mente at parabolen står godt, og bedre beskyttet der enn på veggen. (Har hatt den andre leverandøren i 6 år. Største problemet har vært snø på parabolhodet som jeg med letthet kunne fjerne pga parabolens tilgjengelighet..) Litt værre nå med C.D... ikke såå lett å komme seg opp på taket å fjerne snø midt på vinteren 1
Gjest Blondie65 Skrevet 12. oktober 2014 #72 Skrevet 12. oktober 2014 Jeg synes du fremstår som illojal når du lover ting din mann ikke vil samtidig som du gir deg til å diskutere et tema som du vil at han skal ta med henne. Du ber henne gå hjem og komme tilbake når din mann er hjemme. Det er ingen grunn til å holde på freden her for den har hun allerede brutt. Jeg hadde ikke rørt trærne med mindre det ble fremlagt bevis på at de tar signalene. Og uansett så skal hun bære kostnaden av dette, ikke dere.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #73 Skrevet 12. oktober 2014 Dårlig TV-signal fra antenne kan like gjerne være fukt i kabel, korrosjonskadet elektronikk i antenneboks. Hvis hun ikke har inne-antenne da, men da blir det vanskelig å klage på trær utenfor. De fleste TV-antenner i dag har et lite elektronikk-kort (kretskort) i den lille boksen der kabelen monteres, men komponentene på det kortet skades av fukt, så noe særlig mer enn 4-5 års varer ikke denne (jeg kastet nettopp min egen pga dette, men klarer meg med innvendig antenne). Nå er alle de tingene du nevner utelukket. Det har blitt målt flere ganger, av flere personer og det er faktisk trærne som står i veien for signalene. Fiber, kabel og andre mulighetr finnes ikke. Tven er sort. Naboen har lovet, snakket pent, baktalt og laget mye storm i vannglass fremfor å ville samrbeide. Når vi i tillegg finner saken ensidig brettet ut her, så synes jeg dette er å gå langt over streken. Kan moderator få stengt og aller helst fjernet denne og den andre tråden? Anonymous poster hash: 84fec...1b1
slask Skrevet 12. oktober 2014 #74 Skrevet 12. oktober 2014 Nå er alle de tingene du nevner utelukket. Det har blitt målt flere ganger, av flere personer og det er faktisk trærne som står i veien for signalene. Fiber, kabel og andre mulighetr finnes ikke. Tven er sort. Naboen har lovet, snakket pent, baktalt og laget mye storm i vannglass fremfor å ville samrbeide. Når vi i tillegg finner saken ensidig brettet ut her, så synes jeg dette er å gå langt over streken. Kan moderator få stengt og aller helst fjernet denne og den andre tråden?Anonymous poster hash: 84fec...1b1 Hmm, er du trådstarter, eller kanskje naboen med signalproblemene? Tror ikke noen tråd vil bli fjernet, men kanskje et og annet innlegg kan modereres hvis det ligger opplysninger som viser hvem partene er... 1
Berit Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter #75 Skrevet 12. oktober 2014 Jeg synes du fremstår som illojal når du lover ting din mann ikke vil samtidig som du gir deg til å diskutere et tema som du vil at han skal ta med henne. Du ber henne gå hjem og komme tilbake når din mann er hjemme. Det er ingen grunn til å holde på freden her for den har hun allerede brutt. Jeg hadde ikke rørt trærne med mindre det ble fremlagt bevis på at de tar signalene. Og uansett så skal hun bære kostnaden av dette, ikke dere. Jeg har ikke lovet noen ting som jeg ikke holder. Du tenker sikkert på det at jeg svarte ja til henne angående å hugge trærne. Det løftet holder jeg. Hun mente nok at det skulle skje så hurtig som mulig, men vi snakket ikke om når det skulle skje. Min mann og jeg står sammen om dette. Ja, jeg vil at han skal ta det opp med henne. Og det skjedde i dag at hun kom på døren, igjen når bare jeg var hjemme. Men min mann kom heldigvis hjem mens hun var her. Vi fikk snakket med henne. Det var veldig ubehagelig. Vi opplevde det som at hun snakket og kommanderte og var sint og bestemt. Verken min mann eller jeg fikk sagt stort. Hun ville ikke høre på det vi ville si. Derfor ble det mye mer ubehagelig enn hvordan det kunne ha gått. Min mann lurte egentlig på om hun i det hele tatt fikk med seg at vi skulle hugge trærne til vinteren. For hun svarte ingenting på det. Bare kommanderte at i måtte se og få det gjort nå. Da sa jeg det noen skrev her i tråden om at hun måtte komme med dokumentasjon på at det virkelig var trærne som var årsaken til at det ikke var signal. Jeg sa at det var fint for henne å få den bekreftelsen også, for det var jo synd hvis hun ventet uten signal og så tok vi trærne, men likevel hjalp det ikke på signalet. Men hun ble bare sur. Og gikk til slutt uten å si noe.
Berit Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter #76 Skrevet 12. oktober 2014 Nå er alle de tingene du nevner utelukket. Det har blitt målt flere ganger, av flere personer og det er faktisk trærne som står i veien for signalene. Fiber, kabel og andre mulighetr finnes ikke. Tven er sort. Naboen har lovet, snakket pent, baktalt og laget mye storm i vannglass fremfor å ville samrbeide. Når vi i tillegg finner saken ensidig brettet ut her, så synes jeg dette er å gå langt over streken. Kan moderator få stengt og aller helst fjernet denne og den andre tråden?Anonymous poster hash: 84fec...1b1 Nei. Det er ikke blitt målt flere ganger. Det er kun en mann som har målt og sagt at hun ikke får signal inn. Ifølge nabo hadde han sagt at det var pga trærne. Ingen skriftlig dokumentasjon er gjort at det faktisk er trærne som sperrer for signalet. "Naboen", er det meg du mener? Jeg har hele tiden prøvd å legge frem saken så objektivt som mulig sett fra alles sider. Så forstår ikke hva du mener med at saken er brettet ensidig ut her. Vil gjerne få flere synspunkter på saken. Derfor jeg har laget tråden. 1
Berit Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter #77 Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Hmm, er du trådstarter, eller kanskje naboen med signalproblemene? Tror ikke noen tråd vil bli fjernet, men kanskje et og annet innlegg kan modereres hvis det ligger opplysninger som viser hvem partene er... Nei, jeg har i denne tråden bare stått frem som Berit, aldri som AnonymBruker eller naboen med signalproblemene. Gjør ikke meg noe hvis det ligger opplysninger som viser hvem partene er. Endret 12. oktober 2014 av Berit
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #78 Skrevet 12. oktober 2014 Hvis det virkelig viser seg å være disse trærne som er problemet, hvorfor må dere på død og liv vente til vinteren med å felle de. Da er det vel bare å få det gjort. Vinteren er lang, kan strekke seg fra okrober/november til langt uti april. Og argumentet med kvaliteten på veden er bare vrøvl. Vi driver med vedproduksjon i ganske stort volum ( ca 2000 favner pr år) og utover våren/sommeren er tømmeret seigt og kranglete å jobbe med, men det er ikke noe problem nå på denne årstiden. Men kvaliteten på veden er den samme. Tørketiden kan selvfølgelig variere noe, men det kommer helt ann på hvordan været er også. Jeg syns dere er kranglete ovenfor en gammel dame i 80-årene som ikke får inn tv-signaler. Anonymous poster hash: 5c99c...421 1
Berit Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter #79 Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Hvis det virkelig viser seg å være disse trærne som er problemet, hvorfor må dere på død og liv vente til vinteren med å felle de. Da er det vel bare å få det gjort. Vinteren er lang, kan strekke seg fra okrober/november til langt uti april. Og argumentet med kvaliteten på veden er bare vrøvl. Vi driver med vedproduksjon i ganske stort volum ( ca 2000 favner pr år) og utover våren/sommeren er tømmeret seigt og kranglete å jobbe med, men det er ikke noe problem nå på denne årstiden. Men kvaliteten på veden er den samme. Tørketiden kan selvfølgelig variere noe, men det kommer helt ann på hvordan været er også. Jeg syns dere er kranglete ovenfor en gammel dame i 80-årene som ikke får inn tv-signaler.Anonymous poster hash: 5c99c...421 Vi tar det i januar vintermåned uansett. Har ikke noe å si hvordan været strekker seg. Synes du virkelig at vi er kranglete? Ja vel. Hvis det virkelig viser seg at det er trærne som står i veien (hun mener noen få spinkle høye trær uten blader nå), kan vi tilby henne å flytte parabolen hennes enten litt høyere opp eller på et parabolstativ som kan stå lengre borte ved siden av huset. Det ville min mann foreslå til henne i dag da hun var her, men han kom ikke til ordet, og hun sa at hun ikke ville høre. Da bestemte min mann seg like godt for å la være å forelå dette. Endret 12. oktober 2014 av Berit
Berit Skrevet 14. januar 2015 Forfatter #80 Skrevet 14. januar 2015 Vel, for to helger siden tok min mann og sagde ned to trær som vi har ryddet vekk. Kommende helg skal han og en annen ta ned to trær til. Håper hun blir fornøyd nå
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå