Gjest Skrevet 7. oktober 2014 #41 Skrevet 7. oktober 2014 Må legge til at personlig hadde jeg satt pris på mest mulig trær mot en sånn nabo! 1
Berit Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter #42 Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Hvorfor må han absolutt vente til vinteren, er det bare på trass? Anonymous poster hash: 88469...d5a Nå har trærne sugd opp masse vann til å ha til vinteren, og trærne har mange blader. Trærne egner seg best å felle om vinteren og blir da best egnet ved som vi vil benytte oss av. Trærne kan også felles nå med litt mer arbeid, og så legge veden som da er våt til tørk. Men da er det lett for at det danner seg litt sopp på veden. Veden blir virkelig tørr og veldig godt egnet som brensel i vedovnen når vi feller veden om vinteren. Vi har den likevel å tørke i 1 år, og da er den knusk tørr. Soter omtrent ikke til i vedovnen på glasset i det hele tatt, og brenner så godt som bare det. Dette er et argument for å ikke ta det nå. Men sant nok ønsker jo naboen å bare ta toppene nå. Min mann mener det kommer til å se stygt ut, og sikkert at det blir en lettere oppgave til sammen å bare felle alt sammen til vinteren. Men tror nok også at han er temmelig lei hele naboen. Pluss at vi begge har erfaring med at hun alltid klager på et eller annet og aldri blir helt fornøyd. Husker godt hun kommenterte at jeg hadde feile farger på de nyinnkjøpte potteplantene mine. De sto ikke til fargen på huset vårt. Endret 7. oktober 2014 av Berit 1
Berit Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter #43 Skrevet 7. oktober 2014 Håper det er til hjelp, det jeg skriver. TV-leverandøren bør hun snakke med selv, for det er hun som har en avtale der. Jeg ville bare vurdert selv å sondere terrenget litt. Hun må legge fram noe skriftlig til dere! Dere skal ikke godta hennes ord her! Fred og ro er en fin ting, men så lenge hun ikke respekterer deg, så får du det ikke. Da er det bedre om dere står sammen, du og din mann, og han setter dere i respekt. Det er hun som lager uro, og om dere føyer dere nå så lærer hun at så fort hun maser gir du deg for å få ro! I forhold til huseiernes landsforbund, eller en kompis som har studert jus eller noe, så er det for å avklare deres plikter i denne saken. Om dere ikke har en juridisk plikt, så har hun ingen rett! Annet en å håpe på deres "goodwill". Og det er akkurat derfor hun går på deg og ikke han, du ønsker fred og at alle er snille, jatter med henne og smiler. Din mann sier nei. Ser du hva som skjer? Han får fred for henne, og ikke du! Det er en del nyttige innspill i denne tråden, som din mann kan bruke som "amunisjon" i praten med henne. Om du ikke synes det er ubehagelig, så bør du la han lese det du har fått som svar her inne. Forstår Han må gjerne lese denne tråden. Naboen også, for den saks skyld. Nei, da blir hun vel lei seg når hun ser vi egentlig er lei av henne. Eller, hun burde jo være klar over at vi ikke synes det er hyggelig med hennes masing om det ene og det andre? Nei, vet du, jeg tror ikke hun er klar over at hun maser om ting gjentatte ganger og sier negative ting. Da hadde hun vel ikke vært sånn. Mennesker er så forskjellige og umulig å forstå seg på noen ganger.
Berit Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter #44 Skrevet 7. oktober 2014 Må legge til at personlig hadde jeg satt pris på mest mulig trær mot en sånn nabo!
Chloe- Skrevet 7. oktober 2014 #45 Skrevet 7. oktober 2014 Men siden du allerede har sagt ja til henne må vel det regnes som en muntlig avtale?
lykkelige.meg Skrevet 7. oktober 2014 #46 Skrevet 7. oktober 2014 Hun kan da vel flytte parabolen? Vi må ha den i "mast" på taket for å få inn signal. Vil det kanskje fungere hos din nabo også? I vinter var vi plaget med at signalet forsvant, og plutselig var det helt borte. Det viste seg at parabolen ikke var satt godt nok fast, evt at skruene etterhvert ble slakke slik at den blåste ut av stilling. Til slutt havnet den helt ut av stilling til tross for at det knapt var vind da signalet ble helt borte.
Kamikatze Skrevet 7. oktober 2014 #47 Skrevet 7. oktober 2014 Men siden du allerede har sagt ja til henne må vel det regnes som en muntlig avtale? Ikke i forhold til avtaleloven. Iflg. paragraf 36 gjelder ikke en avtale som er ensidig bindende. 1
Berit Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #48 Skrevet 8. oktober 2014 Men siden du allerede har sagt ja til henne må vel det regnes som en muntlig avtale? Ja, jeg vil holde en muntlig avtale og det gjør jeg også. Jeg svarte ja til at de trærne må fjernes. Og det vil de bli. Til vinteren. 1
Berit Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #49 Skrevet 8. oktober 2014 Hun kan da vel flytte parabolen? Vi må ha den i "mast" på taket for å få inn signal. Vil det kanskje fungere hos din nabo også? I vinter var vi plaget med at signalet forsvant, og plutselig var det helt borte. Det viste seg at parabolen ikke var satt godt nok fast, evt at skruene etterhvert ble slakke slik at den blåste ut av stilling. Til slutt havnet den helt ut av stilling til tross for at det knapt var vind da signalet ble helt borte. Ja, det ville jeg tro, hvis det nå er de trærne i det hele tatt som er årsaken. Blir mer og mer tvilende til det. For det første hadda vi også parabol før vi skiftet til fiber, og jeg mener at det igrunnen var tettere trær foran den, enn hva hun har. Og vår fungerte utmerket. Det andre er at jeg tror ikke de trærne har vokst veldig på knappe 1 år hvor hun før dette hadde ingen problem. Og at det har blitt verre de siste 14 dagene, sa hun. Det var da rart, for nå er da trærne blitt spinklere etter at de fleste bladene er fallt av. Skal bare se at hun har like store vansker med tv signalet etter at vi fjerner trærne i vinter. Har store mistanker om det, ja.
Berit Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #50 Skrevet 8. oktober 2014 Ikke i forhold til avtaleloven. Iflg. paragraf 36 gjelder ikke en avtale som er ensidig bindende. Nei, og juridisk kommer man vel heller egentlig ikke noe på vei med bare en muntlig avtale. Men moralsk sett vil jeg jo si at man bør kunne stole på muntlige avtaler. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #51 Skrevet 8. oktober 2014 Alvorlig talt, Berit, hvor vanskelig er det å få felt de trærne på din og ikke din mann, sin tomt? Er dette noe å lage enda flere tråder om her inne i tillegg til alle problemene naboene dine alt har med deg og mannen din?Anonymous poster hash: 84fec...1b1 3
Kamikatze Skrevet 8. oktober 2014 #52 Skrevet 8. oktober 2014 Moralsk sett er avtaler tosidige. Begge parter forplikter seg til noe. Når en har plaget seg fram til en svar for husfredens skyld, er det ingen avtale, men en uforpliktende gave i beste fall. Du må selvsagt sette motkrav: Dere er villige til å omdanne noen trær til vinterved, mot at hun først prøver alternative antenneplasseringer og tekniske løsninger. Er trærne da årsaken, bærer hun kostnaden ved å fjerne dem, stykke dem opp i håndterbare biter, og frakte dem et sted hvor dere kan videreforedle dem til brensel. Alternativt venter hun tålmodig på at din mann finner tid og anledning til å påta seg en såpass formidabel oppgave. 2
Chizue Skrevet 8. oktober 2014 #53 Skrevet 8. oktober 2014 Ser for meg ett scenario hvor dere fjerner trærne også får hun enda ikke inn signaler... *Det er fjellet der borte!!Vi må sprenge fjellet, jeg SKAL få inn signaler,koste hva det koste vil!!* 3
Berit Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #54 Skrevet 8. oktober 2014 Alvorlig talt, Berit, hvor vanskelig er det å få felt de trærne på din og ikke din mann, sin tomt? Er dette noe å lage enda flere tråder om her inne i tillegg til alle problemene naboene dine alt har med deg og mannen din?Anonymous poster hash: 84fec...1b1 Alvorlig talt, AnonymBruker, hvor vanskelig er det for deg å la være å klikke deg inn på mine TO tråder det har blitt med en fra august og nå denne hvis du synes det er så tåpelig? For meg handler de trådene om forskjellige ting, da jeg nå ser på det som et dilemma mellom min mann og henne, og selv bare vil trekke meg vekk. Trodde ikke denne tråden ville engasjere og bli så lang, men jeg er glad for at folk engasjerer seg. Du har valget å la være. Jeg oppfatter det ikke sånn at naboene har problemer med oss. Det er denne ene naboen som ønsker trærne hugget og synes sikkert at vi er et problem som ikke følger hennes pipe akkurat nå med en gang. Alvorlig talt, AnonymBruker, er det ikke SÅ utrolig vanskelig å felle de trærne med en eneste gang at det står om liv og død. Men det blir dessverre mye stress og sure miner i vårt forhold mellom min mann og meg. DET er det ikke verdt. Dessuten er jeg egentlig enig med min mann i at vi feller dem til vinteren (av mange årsaker). Eneste er at jeg vil jo helst at alle skal være fornøyde. Men minn mann teller altså mer enn denne naboen. 1
Berit Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #55 Skrevet 8. oktober 2014 Moralsk sett er avtaler tosidige. Begge parter forplikter seg til noe. Når en har plaget seg fram til en svar for husfredens skyld, er det ingen avtale, men en uforpliktende gave i beste fall. Du må selvsagt sette motkrav: Dere er villige til å omdanne noen trær til vinterved, mot at hun først prøver alternative antenneplasseringer og tekniske løsninger. Er trærne da årsaken, bærer hun kostnaden ved å fjerne dem, stykke dem opp i håndterbare biter, og frakte dem et sted hvor dere kan videreforedle dem til brensel. Alternativt venter hun tålmodig på at din mann finner tid og anledning til å påta seg en såpass formidabel oppgave. Det blir nok det siste. Hun mener bestemt at det er vårt ansvar og plikt og få dem fjernet. Hun er ikke villig til å betale eller gjøre noe som helst. Hun er 80 år. Holder seg veldig godt for alderen.
Berit Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #56 Skrevet 8. oktober 2014 Ser for meg ett scenario hvor dere fjerner trærne også får hun enda ikke inn signaler... *Det er fjellet der borte!!Vi må sprenge fjellet, jeg SKAL få inn signaler,koste hva det koste vil!!* Ja, det er det jeg ser for meg også.
Gjest Skrevet 8. oktober 2014 #57 Skrevet 8. oktober 2014 Det blir nok det siste. Hun mener bestemt at det er vårt ansvar og plikt og få dem fjernet. Hun er ikke villig til å betale eller gjøre noe som helst. Hun er 80 år. Holder seg veldig godt for alderen. Uansett så er det et minimum at hun faktisk legger fram dokumentasjon på at trærne er et problem! Det er ikke bare-bare å skulle erstatte store trær! Hvorfor hugge de forjeves? 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #58 Skrevet 8. oktober 2014 Flere nevner flytting av antennen - jeg kan ikke huske om du har skrevet noe om hvordan naboen forholder seg til et slikt forslag, TS? Er hun overhodet villig til å forsøke andre løsninger? Anonymous poster hash: b8d4a...c84 1
Berit Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #59 Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Uansett så er det et minimum at hun faktisk legger fram dokumentasjon på at trærne er et problem! Det er ikke bare-bare å skulle erstatte store trær! Hvorfor hugge de forjeves? Hun hadde med seg et skriv i går som hun hadde fått printet ut. Det var lovverk om felling av trær på naboens tomt. Regelverk om avstand og høyde hvor reglene tilsier at vi kan baholde trærne som de er med den høyden og avstanden det er fra hennes tomtegrense. Men hun har streket under at lovverket tar strengere hensyn nå til om naboen sjeneres av trærne tross dette, det være seg utsikt, parabol, skygge. Vår plan var å hugge gradvis ned noen trær i årenes løp som vi benytter til ved. Vi har nok ved til denne og neste vinter, men av hensyn til denne naboen tar vi disse trærne denne vinteren. Da blir det ikke forgjeves. Og til glede for henne. Men helst vil hun ha dem fjernet nå. Vet dere, jeg ser på det som et mindre og mindre problem. Tusen takk. Endret 8. oktober 2014 av Berit
Berit Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #60 Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Flere nevner flytting av antennen - jeg kan ikke huske om du har skrevet noe om hvordan naboen forholder seg til et slikt forslag, TS? Er hun overhodet villig til å forsøke andre løsninger? Anonymous poster hash: b8d4a...c84 Nei, jeg har ikke kommet på å nevne det for henne de gangene hun har vært her (først i denne tråden at jeg har kommet på det via dere her). Men det skal jeg neste gang jeg ser henne. Jeg har ikke lyst til å oppsøke henne for å si det. Jeg tror ikke hun er villig til å forsøke noen løsninger, nei. Endret 8. oktober 2014 av Berit
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå