Gå til innhold

Dilemma mellom mann og nabo, mitt problem?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Så vidt jeg husker fra den andre tråden, så hadde du vel allerede sagt ja til henne, uten din manns viten? :klo:

Ja, det stemmer. Hun hadde bedt meg flere ganger før dette hvor jeg svarte bare at hun måtte snakke med min mann. Men da hun denne gangen sa at tv signalet forsvant noen ganger, sa jeg ja at vi så klart måtte gjøre det.

Min mann mente egentlig nei, men ble med på å gjøre det til vinteren. Det sa jeg til henne.

Endret av Berit
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte først på å bruke den gamle tråden, men den var litt lang, og temaet var bare nå at jeg følte dilemmaet og at det handler om henne og min mann. Det handler om meg pga at det er min mann, men det er hans avgjørelse nå, så da vil jeg overlate det til han.

Synes også han har bøyd seg, siden han vil fjerne dem til vinteren. Jeg vil at han også skal få følelsen av å bestemme.

Naboen vil ikke betale for noe. Hun mener det er vårt ansvar å gjøre slik at ikke hun har sjenanse av trærne.

Uten at jeg kan granneloven på rams, synes jeg det høres veldig urimelig ut at hun ikke vil betale for det siden dere er innenfor lovens hovedregel. Høres ut som mannen din og henne fortjener hverandre:)

Neste gang hun kommer på døren, får du bare smile pent og si at mannen din desverre ikke er hjemme, men han kan nås på telefon. Så smiler du enda bredere og ønsker henne en god dag mens du lukker døren. Du må bare melde deg helt ut og ikke fungere som en mellommann.

Skrevet

Min mann er skeptisk til at de trærne står i veien for signalet, men han kan muligens skjønne det, som han sa.

Det ble lagt ned fibernett i området her for noen år siden hvor jeg trodde alle fikk lagt tv, pc, telefon forbindelser via dette. Men det gjorde altså ikke hun. Hun har parabol.

Skrevet

Men om det så er tv-signalene som faktisk er problemet, så synes jeg hun kan flytte tv-antennen sin. Det er den enkleste og billigste måten å løse problemet på og man velger gjerne det som er enklest.

Om det er andre ting, som for eksempel sol eller utsikt, så må hun nesten kommunisere dette. Generelt synes jeg man bør strekke seg langt dersom trærne skygger for naboen og kappe de selv om man strengt tatt ikke må. Men når konflikten er så fastslåst, skjønner jeg godt at man ikke har lyst til å strekke seg noe særlig.

• Liker 1
Skrevet

Uten at jeg kan granneloven på rams, synes jeg det høres veldig urimelig ut at hun ikke vil betale for det siden dere er innenfor lovens hovedregel. Høres ut som mannen din og henne fortjener hverandre:)

Neste gang hun kommer på døren, får du bare smile pent og si at mannen din desverre ikke er hjemme, men han kan nås på telefon. Så smiler du enda bredere og ønsker henne en god dag mens du lukker døren. Du må bare melde deg helt ut og ikke fungere som en mellommann.

Hi, hi.

Ja, det er det jeg vil. Melde meg ut. Det har jeg og sagt, både til min mann og til nabo.

Skrevet

Er du veldig underkuet mannen din?

Anonymous poster hash: ffcfe...10b
  • Liker 5
Skrevet

Men om det så er tv-signalene som faktisk er problemet, så synes jeg hun kan flytte tv-antennen sin. Det er den enkleste og billigste måten å løse problemet på og man velger gjerne det som er enklest.

Om det er andre ting, som for eksempel sol eller utsikt, så må hun nesten kommunisere dette. Generelt synes jeg man bør strekke seg langt dersom trærne skygger for naboen og kappe de selv om man strengt tatt ikke må. Men når konflikten er så fastslåst, skjønner jeg godt at man ikke har lyst til å strekke seg noe særlig.

Takk for forståelse.

Skrevet

Enig med snøugla, be henne ringe parabolservice og få dem til å flytte parabolen til egnet sted for henne. Slik kan hun selv enkelt ordne opp i sitt eget problem fremfor å gnaule på naboene.

Anonymous poster hash: 165c5...ed9
Skrevet

Som jeg sa i den andre tråden, hvis dere bestemmer derer for å ta trærne, så husk å gjøre en skikkelig konsekvensutredning først.

Så store trær binder mye vann, og faren for utglidning er rimelig stor dersom trærne står i en skråning, og disse blir fjernet.

Jeg tror jeg foreslo at en støttemur burde settes opp først, før dere fjernet trærne, men jeg husker ikke hva du svarte på dette.

Anonymous poster hash: e91ff...b57
Skrevet

Er du veldig underkuet mannen din?

Anonymous poster hash: ffcfe...10b

Jeg er ikke underkuet på den måten at jeg gjør ting min mann sier, men som jeg er imot. Ikke at han ber meg gjøre ting jeg ikke vil/har imot. Han kan si at det er jeg som er sjefen i forholdet. Men det er det ikke.

Jeg ser på oss begge som ressurs sterke peroner. Men han er ganske sta på sine meninger. Han vil helst at jeg skal gi ham rett, men det gjør jeg ikke. Men jeg krangler heller ikke. Synes det er i orden at man har ulike meninger på ting.

Skrevet

Hi, hi, ja, til den tiden som går med på det, er det vel allerede blitt vinter.

Min mann snakkert også om vekstformen, men som naboen da sier vrer det bare en liten periode.

Har sagt hver gang at hun må snakke med min mann. Vet ikke hvorfor hun aldri kommer på kveldstid når min mann er hjemme. Jeg jobber ofte kveldstid så det hadde vært ypperlig.

Hun maser i det store og det brede. Legger ut om barn og barnebarn, aktiviteter, turer, sommer reiser mm. Kommer nesten ikke til ordet. Så det er jo greit. Behøver nesten bare å nikke.

La meg si det sånn.

Jeg har i min mangslungne utdanning og yrkesbakgrunn lært meg en del om trær.

Furu som er voksen blir fryktelig stygg om den toppes. Furu bryter ikke om den ikke har grønt bar, så om du topper den litt for lavt vil du ha en diger staur utenfor huset! Om furua toppes litt høyere opp vil de øverste greinene begynne å "sloss" om å ta lederrollen. Det blir ikke pent!

Bjørk "blør", dvs rørsystemet i bjørka vil fortsette å pumpe opp vann fra grunnen fordi den tror den har en diger krone, og det vil fosse sevje nedover stammen til stor glede for maur og den slags. Bjørk bryter heller ikke fra stammen, og det er et velkjent ordtak om bjørk at den "beskjæres best 5 cm over bakkenivå". Altså, skal du gjøre noe med bjørka, så må du felle den!

Ask husker jeg minst om, men mener bestemt at den har en tendens til råte, og derfor bør man unngå større sår på den. Ellers er den vel den av trærne dine som vil håndtere beskjæringen best.

Grunnen til at nabokona vil snakke med deg om dette og ikke din mann, er at du framstår som en svakere person, og vil være letter for henne å manipulere.

Kan du ta kontakt med tv-leverandøren hennes og spørre om de kjenner til saken?

Jeg tror du bør vise denne tråden til din mann. Du må slutte å prate med naboen siden du lar deg maipulere av henne. La være å åpne om du ikke greier å prate med henne uten å bli snakka rundt.

Din mann bør:

1. Besøke damen, og be om at hun heretter retter henvendelser om dette til han og lar være å sjenere deg.

2. Framlegger dokumentasjon fra TV-signal leverandør som tilsier at det er en grunn til å felle trærne.

3. Framlegger en vurdering fra den samme på effekten av å flytte sin parabolantenne.

4. Snakke med en rådgiver i Huseiernes landsforbund, eller noe sånt, om deres plikt i denne saken her.

Det går ann å si at på grunn av forfølging og mas fra hennes side har dere nå ombestemt dere i saken om å fellle trærne. Henvis samtidig til at en mann ble dømt til å betale 450.000,- i erstatning pluss 150.000,- i advokatutgifter etter en ulovlig trefelling. Kan bli billigere for henne å flytte antenna.

Antagelig har de satt ned kvaliteten på parabolsignalene for å få flest mulig over på fiber, og det er grunnen til hele problematikken.

Jeg støtter din mann i denne saken her, og håper han er i stand til å håndtere det.

Forstår godt at han ikke vil gå opp og snakke med henne når hun alt har presset ut av deg et løfte om å felle trærne. Vinglingen din gjør at du framstår som illoja, men jeg forstår at det bunner i at du er usikker og konfliktsky.

• Liker 3
Skrevet

Enig med snøugla, be henne ringe parabolservice og få dem til å flytte parabolen til egnet sted for henne. Slik kan hun selv enkelt ordne opp i sitt eget problem fremfor å gnaule på naboene.

Anonymous poster hash: 165c5...ed9

Skal si dette forslaget til henne, eller at hun må vente til vinteren, eller snakke med min mann. Smiiiiiil.

Skrevet

Som jeg sa i den andre tråden, hvis dere bestemmer derer for å ta trærne, så husk å gjøre en skikkelig konsekvensutredning først.

Så store trær binder mye vann, og faren for utglidning er rimelig stor dersom trærne står i en skråning, og disse blir fjernet.

Jeg tror jeg foreslo at en støttemur burde settes opp først, før dere fjernet trærne, men jeg husker ikke hva du svarte på dette.

Anonymous poster hash: e91ff...b57

:tommelopp:

Skrevet (endret)
Min mann snakkert også om vekstformen, men som naboen da sier vrer det bare en liten periode.

Den naboen har ikke peiling på trær.

La trærne stå eller fell dem.

Endret av Maximillian Cohen
Skrevet

Klart du skal stå ved din mann. Du kan be henne flytte antennen sin hvis det virkelig plager hennne. Det å ta vekk trærne bør være siste utvei. Kvinner er noen kjerringer,så ikke la henne ødelegge for dere.

Anonymous poster hash: 95735...95d

• Liker 1
Skrevet

La meg si det sånn.

Jeg har i min mangslungne utdanning og yrkesbakgrunn lært meg en del om trær.

Furu som er voksen blir fryktelig stygg om den toppes. Furu bryter ikke om den ikke har grønt bar, så om du topper den litt for lavt vil du ha en diger staur utenfor huset! Om furua toppes litt høyere opp vil de øverste greinene begynne å "sloss" om å ta lederrollen. Det blir ikke pent!

Bjørk "blør", dvs rørsystemet i bjørka vil fortsette å pumpe opp vann fra grunnen fordi den tror den har en diger krone, og det vil fosse sevje nedover stammen til stor glede for maur og den slags. Bjørk bryter heller ikke fra stammen, og det er et velkjent ordtak om bjørk at den "beskjæres best 5 cm over bakkenivå". Altså, skal du gjøre noe med bjørka, så må du felle den!

Ask husker jeg minst om, men mener bestemt at den har en tendens til råte, og derfor bør man unngå større sår på den. Ellers er den vel den av trærne dine som vil håndtere beskjæringen best.

Grunnen til at nabokona vil snakke med deg om dette og ikke din mann, er at du framstår som en svakere person, og vil være letter for henne å manipulere.

Kan du ta kontakt med tv-leverandøren hennes og spørre om de kjenner til saken?

Jeg tror du bør vise denne tråden til din mann. Du må slutte å prate med naboen siden du lar deg maipulere av henne. La være å åpne om du ikke greier å prate med henne uten å bli snakka rundt.

Din mann bør:

1. Besøke damen, og be om at hun heretter retter henvendelser om dette til han og lar være å sjenere deg.

2. Framlegger dokumentasjon fra TV-signal leverandør som tilsier at det er en grunn til å felle trærne.

3. Framlegger en vurdering fra den samme på effekten av å flytte sin parabolantenne.

4. Snakke med en rådgiver i Huseiernes landsforbund, eller noe sånt, om deres plikt i denne saken her.

Det går ann å si at på grunn av forfølging og mas fra hennes side har dere nå ombestemt dere i saken om å fellle trærne. Henvis samtidig til at en mann ble dømt til å betale 450.000,- i erstatning pluss 150.000,- i advokatutgifter etter en ulovlig trefelling. Kan bli billigere for henne å flytte antenna.

Antagelig har de satt ned kvaliteten på parabolsignalene for å få flest mulig over på fiber, og det er grunnen til hele problematikken.

Jeg støtter din mann i denne saken her, og håper han er i stand til å håndtere det.

Forstår godt at han ikke vil gå opp og snakke med henne når hun alt har presset ut av deg et løfte om å felle trærne. Vinglingen din gjør at du framstår som illoja, men jeg forstår at det bunner i at du er usikker og konfliktsky.

Tusen takk for myttig informasjon.

Så fint å høre din versjon og mening.

Men mener du virkelig at det er vår oppgave å snakke med huseierforbund, tv leverandør osv.?

Min mann foreslo faktisk det du sier om at han skal besøke henne og si sin mening og at hun ikke skal plage meg mer. Men jeg ønsket fred og ro mellom oss alle, og at det kom til å ordne seg at han skulle felle trærne til vinteren.

Men det gjorde det altså ikke. Det var i dag hun var her. Har ikke snakket med min mann. Får sannsynligvis ikke snakket om dette i kveld da vi ikke ser hverandre før sent.

Skrevet

Den naboen har ikke peiling på trær.

La trærne stå eller fell dem.

Min mann har god greie på det med trær og felling på best måte og hvordan. Vi feller 5 - 6 trær til vinteren har han sagt.

:)

Skrevet (endret)

Klart du skal stå ved din mann. Du kan be henne flytte antennen sin hvis det virkelig plager hennne. Det å ta vekk trærne bør være siste utvei. Kvinner er noen kjerringer,så ikke la henne ødelegge for dere.

Anonymous poster hash: 95735...95d

Har også tenkt nettopp det at vi ikke skal la henne få ødelegge noe mellom oss. Det er det ikke verdt.

Vi feller de trærne til vinteren, og sånn blir det. Godt å få luftet tankene på det her. Blir så rådløs og frustrert av den naboen. Er veldig synd på henne med tv signalet, men hun kan jo til nød flytte antennen. Det fins verre problemer rundt omkring.

Nei, dette gidder jeg ikke bruke energi på.

Endret av Berit
Skrevet

Hvorfor må han absolutt vente til vinteren, er det bare på trass?

Anonymous poster hash: 88469...d5a
Skrevet

Tusen takk for myttig informasjon.

Så fint å høre din versjon og mening.

Men mener du virkelig at det er vår oppgave å snakke med huseierforbund, tv leverandør osv.?

Min mann foreslo faktisk det du sier om at han skal besøke henne og si sin mening og at hun ikke skal plage meg mer. Men jeg ønsket fred og ro mellom oss alle, og at det kom til å ordne seg at han skulle felle trærne til vinteren.

Men det gjorde det altså ikke. Det var i dag hun var her. Har ikke snakket med min mann. Får sannsynligvis ikke snakket om dette i kveld da vi ikke ser hverandre før sent.

Håper det er til hjelp, det jeg skriver.

TV-leverandøren bør hun snakke med selv, for det er hun som har en avtale der. Jeg ville bare vurdert selv å sondere terrenget litt. Hun må legge fram noe skriftlig til dere! Dere skal ikke godta hennes ord her!

Fred og ro er en fin ting, men så lenge hun ikke respekterer deg, så får du det ikke.

Da er det bedre om dere står sammen, du og din mann, og han setter dere i respekt.

Det er hun som lager uro, og om dere føyer dere nå så lærer hun at så fort hun maser gir du deg for å få ro!

I forhold til huseiernes landsforbund, eller en kompis som har studert jus eller noe, så er det for å avklare deres plikter i denne saken. Om dere ikke har en juridisk plikt, så har hun ingen rett! Annet en å håpe på deres "goodwill". Og det er akkurat derfor hun går på deg og ikke han, du ønsker fred og at alle er snille, jatter med henne og smiler. Din mann sier nei. Ser du hva som skjer? Han får fred for henne, og ikke du!

Det er en del nyttige innspill i denne tråden, som din mann kan bruke som "amunisjon" i praten med henne. Om du ikke synes det er ubehagelig, så bør du la han lese det du har fått som svar her inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...