Gå til innhold

Dilemma mellom mann og nabo, mitt problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har laget en tråd i august der nabo vil ta ned øverste del av noen trær på vår tomt pga at de står i veien for hennes tv signal.

Loven er på vår side med hensyn til avstand og høyde på trær. Men det bør jo absolutt taes hensyn til naboen, siden de er i veien for hennes tv signal. Loven sier også at de er strengere med å ta hensyn til behov uansett 1/3 regelen om trær avstand/høyde.

Min mann vil absolutt ikke være med på å ta øverste del av noen trær på dette tidspunktet. Men kan være med på å ta dem i februar/mars.

Dypt pust, nå var nabo på døren igjen. Hun ville at vi skulle ta trærne NÅ. Nå var det blitt svart på tv hennes og fikk ikke signaler i det hele tatt, og sånn hadde det vært i minst 14 dager. Før det hadde det riktignok mange ganger bare vært sånn fra og til med noen ganger "får ikke signal".

Hm, hvorfor blitt plutselig helt svart nå når flere blader er fallt av trærne.

Videre sier hun at jeg må be mannen lese et skriv om lov om trær hun har tatt med seg. Noe jeg vet han ikke vil, fordi han mener han vet om det. Jeg har lest igjennom, og det var ikke noe nytt. Så ber hun meg si til han at han skal gå og snakke med henne, og at han kan kontakte husforbund eller et eller annet. Jeg vet at det bare er håpløst å be min mann bruke tid på det. Dessuten synes jeg ikke at det er vår oppgave.

Hvis jeg var henne og følte det sånn, hadde jeg da selv sagt at jeg kunne snakke med han, min mann (det har jeg sagt mange ganger til henne. Likevel fortsetter hun bare med å snakke med meg). Og jeg hadde aldri bedt oss om å skulle kontakte det ene eller det andre. Hun må da vise seg villig til å ta på seg oppgaven når det er på hennes tomt.

Jeg vil bare at alle skal være fornøyd. Det er det samme for meg hva som gjøres. Skal si det til min mann. Ellers tror jeg bare jeg blander meg utenom.

Hva venter hun at skal skje egentlig? Min mann gfidder ikke å kontakte henne.

Kjedelig med nabokonflikter.

Endret av Berit
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min far har hatt samme problemet med tv-signalet sitt. Han har riktig nok Canal Digital, og gått over en uke nå med "ingen signal" på tvskjermen. Han bor også midt i sentrum. Så jeg hadde bedt henne om å sjekke dekoderen sin først!

Trodde uansett at vi hadde kommet så langt i teknologien at et par trær ikke hadde så mye å si for om signalet kom fram eller ikke? Moren min bor på landet, omringet av skog fra alle kanter, og de har ikke slike problemer.

Be hu fikse det selv, eller kom tilbake når mannen din er hjemme!

Anonymous poster hash: 1aa71...e12
  • Liker 4
Skrevet

Kan dere ikke la naboen få fjerne disse trærne nå da, men på den betingelsen at de gjør all jobben selv.

Er jo ikke noe hyggelig å la noen trær gå utover naboforholdet. Det er sikkert ikke noe hyggelig for noen av dere å være ute i hagen heller, når forholdet har blitt såpass betent.

Be mannen din senke skuldrene og ikke la det gå prestisje i noen trær.

Ikke rart det er krig i verden :ler:

Anonymous poster hash: 5c99c...421

• Liker 7
Skrevet

Be hu fikse det selv, eller kom tilbake når mannen din er hjemme!

Har sagt gjentagne ganger at hun må snakke med mannen min. Men hun kommer bare på dagtid de gangene hun ser jeg er hjemme.

Hun sier at jeg kan si til min mann at han kan gå opp til henne og kontakte henne.

Angrer på at jeg ikke sa denne gangen at det er hun som må komme for å snakke med min mann.

Jeg kan ikke be henne fikse det. Det er min mann helt imot.

Kan dere ikke la naboen få fjerne disse trærne nå da, men på den betingelsen at de gjør all jobben selv.

Er jo ikke noe hyggelig å la noen trær gå utover naboforholdet. Det er sikkert ikke noe hyggelig for noen av dere å være ute i hagen heller, når forholdet har blitt såpass betent.

Be mannen din senke skuldrene og ikke la det gå prestisje i noen trær.

Ikke rart det er krig i verden :ler:

Anonymous poster hash: 5c99c...421

Min mann vil ordne dette selv til vinteren, men ikke nå. Ingen får lov nå, mener han.

Helt enig med deg. Synes godt vi kan gjøre det for at hun skal bli fornøyd.

Jeg har et godt forhold til henne uansett. Jeg sier at jeg forstår henne. At jeg har godsnakket flere ganger med min mann om dette. At jeg vil at alle skal være fornøyd, og mener godt vi kan ta ned de trærne nå. Men at det er min mann som er helt imot. Hun maser videre om at det MÅ vi gjøre. Jeg bare smiler og sier at mim mann ser det ikke sånn. Ifølge lov er det heller ikke sånn. Men klart jeg mener at hensynet til naboen teller sterkt, og det står det jo også. Og så må jeg forsvare hans mening om trær som er ressurs, veden som blir bedre når den blir sagd om vinteren. Hun sier at hennes sjenanse over trærne veier mest og er viktigst å ta hensyn til.

Nei, ikke rart det er krig i verden, som du sier. Dette er jo bare bagatell i det store og det hele.

Skrevet

Trodde uansett at vi hadde kommet så langt i teknologien at et par trær ikke hadde så mye å si for om signalet kom fram eller ikke? Moren min bor på landet, omringet av skog fra alle kanter, og de har ikke slike problemer.

Det ville jo jeg også tro. Men ifølge henne er det en fra Canal digital som har sagt dette at det er de trærne som står i veien.

Skrevet

Hun står da helt fritt til å flytte på antennene sine, eventuelt sette opp en antennemast. Trærne må jo nødvendigvis ha kommet først, så det virker litt absurd å sette opp antenner uten å ta hensyn til topografien?

Du bør dessuten snakke med din mann, sånn at dere blir enig om et felles ståsted. Ellers får du ham fremstilt som den store stygge ulven, mens du får konfliktskyhetens glorie. Mot ytre krefter bør en stå skulder ved skulder, ellers vil det nok oppleves som rimelig illojalt.

Slutt å aksepter at noen forteller dere hva dere skal og må gjøre - eller hva din mann skal eller må gjøre. Finn en felles plattform, slik at det er likegyldig om hun møter deg eller din mann i døren. Gjør det helt klart at dere ikke har noen plikter i denne saken, og at de tiltakene dere eventuelt gjør er noe dere gjør for å være grei med henne, ikke fordi dere er lovpålagt noe.

Er det for eksempel muligheter for å flytte antenne, kan hun selvsagt ikke vente at trær skal beskjæres. Dere bør også kreve at hennes tekniske opplegg gjennomgås av en tekniker, slik at dere får en faglig kompetent uttalelse, også for hvorfor antennen ikke kan settes opp andre steder.

Samtidig bør du og din livsledsager ha forståelse for at hver kveld med svart skjerm er kjipt for mennesket.

• Liker 6
Skrevet

Dere kan ikke toppe trærne! Hva slags trær er det snakk om?

• Liker 1
Skrevet

Du skrev da i den andre tråden at det er din tomt, så hvorfor skal da mannen din bestemme dette?

Anonymous poster hash: 88469...d5a
  • Liker 7
Skrevet

Hun står da helt fritt til å flytte på antennene sine, eventuelt sette opp en antennemast. Trærne må jo nødvendigvis ha kommet først, så det virker litt absurd å sette opp antenner uten å ta hensyn til topografien?

Du bør dessuten snakke med din mann, sånn at dere blir enig om et felles ståsted. Ellers får du ham fremstilt som den store stygge ulven, mens du får konfliktskyhetens glorie. Mot ytre krefter bør en stå skulder ved skulder, ellers vil det nok oppleves som rimelig illojalt.

Slutt å aksepter at noen forteller dere hva dere skal og må gjøre - eller hva din mann skal eller må gjøre. Finn en felles plattform, slik at det er likegyldig om hun møter deg eller din mann i døren. Gjør det helt klart at dere ikke har noen plikter i denne saken, og at de tiltakene dere eventuelt gjør er noe dere gjør for å være grei med henne, ikke fordi dere er lovpålagt noe.

Er det for eksempel muligheter for å flytte antenne, kan hun selvsagt ikke vente at trær skal beskjæres. Dere bør også kreve at hennes tekniske opplegg gjennomgås av en tekniker, slik at dere får en faglig kompetent uttalelse, også for hvorfor antennen ikke kan settes opp andre steder.

Samtidig bør du og din livsledsager ha forståelse for at hver kveld med svart skjerm er kjipt for mennesket.

Er så enig med deg i alt du skriver her. Dessverre når det gjelder konflikter har jeg en svak karakter på den måten at det går så inn på meg når noen blir lei seg. Jeg sier min mening, men orker ikke å kjempe for å vinne rett, hvis du skjønner.

Hun tenkte nok ikke på topografien da hun satte antennen opp. Hun kan nok få den flyttet, men hun er en enslig eldre dame.

Har snakket mange ganger med min mann. Vi har ikke felles ståsted når det gjelder det. Han nekter å ta trærne nå. Men har jo gått med på å ta dem i vinter, så litt medgjørelig kan man jo si han er. Dette er et ståsted som jeg også da har sagt til henne at vi har. Men jeg har også gitt mye forståelse for hennes problem, og dermed gjort min mann til den stygge ulven". Det kan man si ikke er særlig fint gjort av meg. Men da får hun føle at i hvertfall jeg har medfølelse for henne. Og jeg er helt åpen med min mann. Det er faktisk han som har sagt at jeg må bare skylde på han til henne og be henne ta ting opp med han og ikke meg.

Felles plattform og stå skulder til skulder. Det er interessant. Noe det idèelt sett bør være. Men hva hvis man har så ulike syn og bare ikke kan bli enige? Synes jo da noen må gi seg, idèelt sett begge, men i det minste den ene parten. Ellers blir det krig eller skilsmisse. Tror ikke nødvendigvis man blir lykkeligere av det. Alltid noe vi mennesker er uenige om. Tror mye på godta og prøve sitt beste på å gjøre den andre fornøyd.

Skrevet

Dere kan ikke toppe trærne! Hva slags trær er det snakk om?

Furu, ask og bjørk, tror jeg. Toppe trærne, er det å kutte dem øverst? Det er i så fall bare det hun vil. Ja, vi burde gjøre det nå. Min mann vil gjøre det til vinteren og blir ikke med på å gjøre det nå.

Skrevet (endret)

Du skrev da i den andre tråden at det er din tomt, så hvorfor skal da mannen din bestemme dette?

Anonymous poster hash: 88469...d5a

Tomten står på meg, ja. Etter rett kan jeg overkjøre min mann og bestemme. Men er et helvete verdt det, da? Er veldig glad i mitt ekteskap.

Endret av Berit
  • Liker 1
Skrevet

Svaret er vel lett og greit det:

Sett ned foten når det gjelder din manns (idiotiske) oppførsel. Fortell han at han har å straks pelle seg over til naboen og ikke komme tilbake før de to har løst saken seg imellom. En påståelig tosk vil nemlig ingen være gift med. Og om han forlater deg heller enn å jekke sitt eget utidig oppblåste ego så bestill inn sjampagne og feir hele helga - velkommen til et rikere liv. Om han jekker seg og oppfører seg som folk så gjør det klart at slik oppførsel tolereres ikke i fremtiden. Vi er da siviliserte, voksne mennesker. Ikke 3-åringer med dårlig oppdragelse. :daane:

Anonymous poster hash: c3bb2...0b6
  • Liker 8
Skrevet

Blir cv'n virkelig svart pga. Trær?

Skrevet

Hvorfor kan du ikke bruke den gamle tråden, slik at vi som ikke har lest den kan forstå hva dette går i?

Ut i fra hva du skriver, så virker det som konflikten har satt seg skikkelig og nå er både din mann og nabodama like vanskelige. Uten at jeg vet noenting om tv-signaler og slikt, så tror jeg det er ren løgn at hun ikke kan motta tv-signaler, det er bare et påskudd for å få fjernet trær hun synes er stygge, skygger for solen eller lignende.

Og jeg tror din mann insisterer på å fjerne de til vinteren fordi det da skjer på hans premisser og han unngår å tape ansikt.

fjern trærne nå og erstatt de med noe annet. La naboen betale for det.

Skrevet

Svaret er vel lett og greit det:

Sett ned foten når det gjelder din manns (idiotiske) oppførsel. Fortell han at han har å straks pelle seg over til naboen og ikke komme tilbake før de to har løst saken seg imellom. En påståelig tosk vil nemlig ingen være gift med. Og om han forlater deg heller enn å jekke sitt eget utidig oppblåste ego så bestill inn sjampagne og feir hele helga - velkommen til et rikere liv. Om han jekker seg og oppfører seg som folk så gjør det klart at slik oppførsel tolereres ikke i fremtiden. Vi er da siviliserte, voksne mennesker. Ikke 3-åringer med dårlig oppdragelse. :daane:

Anonymous poster hash: c3bb2...0b6

Litt for enkel løsning dette. En slags løsning er det vel, men ikke en attraktiv løsning for min mann eller meg, bare naboen.

Vi mennesker kan være oppblåste og dumme når det gjelder noen ting, og ha veldig gode egenskaper og personlighetstrekk på andre ting. Jeg tror det gjelder de fleste ting. Synes ikke løsningen er å bare gjøre det en selv føler for. Tror ikke på at livet blir rikere for det, heller tvert om.

• Liker 1
Skrevet

Furu, ask og bjørk, tror jeg. Toppe trærne, er det å kutte dem øverst? Det er i så fall bare det hun vil. Ja, vi burde gjøre det nå. Min mann vil gjøre det til vinteren og blir ikke med på å gjøre det nå.

Dette er helt idiotisk å skulle toppe furu, ask og bjørk!

Vekstformen blir helt ødelagt!

Be om å få en skriftelig vurdering fra leverandør av signaler på hvorfor trærne er til sjenanse, og be om å få redgjørels på hvorfor antenna ble satt opp slik at trærne er et problem.

Antakelig har disse trærne ikke noe å si for tv-signalet, men er lettvinne å skylde på for leverandøren.

Hun kan jo ikke ture fram og forlange hva som helst bare fordi hun er en søt gammel dame!

Om du ikke håndterer å snakke med henne om dette, så la være å åpne når hun kommer.

Eller si at du ikke vil diskutere det med henne, da du har bedt henne snakke med din mann om det.

Og så spør du henne hvordan det står til med barnebarna!

• Liker 5
Skrevet

Blir cv'n virkelig svart pga. Trær?

Du mener tv? Hun sier så, og det tror jeg at trær kan. Men jeg er litt tvilende på det i dette tilfelle. Jeg tror på naboen og at hun tror det. Men det er da litt rart at det er verre nå de siste 14 dagene enn hva det var i sommer? Det er fallt mer blader vekk nå. Hun mente at det var snakk om tre eller fire trær.

Skrevet

Hvorfor kan du ikke bruke den gamle tråden, slik at vi som ikke har lest den kan forstå hva dette går i?

Ut i fra hva du skriver, så virker det som konflikten har satt seg skikkelig og nå er både din mann og nabodama like vanskelige. Uten at jeg vet noenting om tv-signaler og slikt, så tror jeg det er ren løgn at hun ikke kan motta tv-signaler, det er bare et påskudd for å få fjernet trær hun synes er stygge, skygger for solen eller lignende.

Og jeg tror din mann insisterer på å fjerne de til vinteren fordi det da skjer på hans premisser og han unngår å tape ansikt.

fjern trærne nå og erstatt de med noe annet. La naboen betale for det.

Jeg tenkte først på å bruke den gamle tråden, men den var litt lang, og temaet var bare nå at jeg følte dilemmaet og at det handler om henne og min mann. Det handler om meg pga at det er min mann, men det er hans avgjørelse nå, så da vil jeg overlate det til han.

Synes også han har bøyd seg, siden han vil fjerne dem til vinteren. Jeg vil at han også skal få følelsen av å bestemme.

Naboen vil ikke betale for noe. Hun mener det er vårt ansvar å gjøre slik at ikke hun har sjenanse av trærne.

Skrevet

Så vidt jeg husker fra den andre tråden, så hadde du vel allerede sagt ja til henne, uten din manns viten? :klo:

Skrevet

Dette er helt idiotisk å skulle toppe furu, ask og bjørk!

Vekstformen blir helt ødelagt!

Be om å få en skriftelig vurdering fra leverandør av signaler på hvorfor trærne er til sjenanse, og be om å få redgjørels på hvorfor antenna ble satt opp slik at trærne er et problem.

Antakelig har disse trærne ikke noe å si for tv-signalet, men er lettvinne å skylde på for leverandøren.

Hun kan jo ikke ture fram og forlange hva som helst bare fordi hun er en søt gammel dame!

Om du ikke håndterer å snakke med henne om dette, så la være å åpne når hun kommer.

Eller si at du ikke vil diskutere det med henne, da du har bedt henne snakke med din mann om det.

Og så spør du henne hvordan det står til med barnebarna!

Hi, hi, ja, til den tiden som går med på det, er det vel allerede blitt vinter.

Min mann snakkert også om vekstformen, men som naboen da sier vrer det bare en liten periode.

Har sagt hver gang at hun må snakke med min mann. Vet ikke hvorfor hun aldri kommer på kveldstid når min mann er hjemme. Jeg jobber ofte kveldstid så det hadde vært ypperlig.

Hun maser i det store og det brede. Legger ut om barn og barnebarn, aktiviteter, turer, sommer reiser mm. Kommer nesten ikke til ordet. Så det er jo greit. Behøver nesten bare å nikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...