Gå til innhold

Hvilket prevensjonsmiddel anbefaler du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mamma fortalte meg at man risikerer å bli steril/blir mindre fruktbar etter hormonspiral? Stemmer dette? Selv om jeg ikke vil ha barn nå, har jeg sikkert lyst på det om 5 - 10 år.

Og dere sier det er vondt å sette det i. Hvor lang tid tar det? Er det vondt i bare noen sekunder, eller tar dette sånn en halv time?

Hvor sikkert er det? Kjenner dere noe til den? Når dere har sex, for eksempel? Henger det ned en sånn "tråd"? Er ikke det upraktisk?

Oh, boy. Så mange spørsmål! Heheh... Har fått resept på p-piller, men det høres så lite fristende ut! Kan godt tenke meg renere hud, men nedsatt sexlyst og varierende humør er ikke så ønsket.

Anonymous poster hash: d2b19...f1b

Når det gjelder prevansjon skal du ikke høre på hva mammaen din sier. Det er så lenge siden hun var i din fase av livet og trengte prevansjon, og utviklingen har gått veldig fort. Det som var sant for henne trenger ikke være sant for deg.

Det du bør spørre henne om er blodpropp, for hvis det har vært det i familien må du fortelle det til legen.

Anonymous poster hash: ac722...fa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest om noen som fikk smerter i flere måneder/år av hormonspiral og måtte ta den ut. Men det er nok sikkert sjeldent. I tillegg er det vanlig å få kraftigere blødninger, så om du blør mye til vanlig er det ikke anbefalt å ta det.

Anonymous poster hash: 50df2...6da

Skrevet

Har lest om noen som fikk smerter i flere måneder/år av hormonspiral og måtte ta den ut. Men det er nok sikkert sjeldent. I tillegg er det vanlig å få kraftigere blødninger, så om du blør mye til vanlig er det ikke anbefalt å ta det.

Jeg har lest det motsatte. Altså at hormonspiral gir mindre blødninger, mens kobberspiral gir kraftigere?

Kanskje du blander? :)

- TS

Skrevet

Er det det man har i armen?

Ei venninne av meg fikk det, og hun sa det var fryktelig vondt å få den i. I tillegg vistes den skikkelig godt! Det så ikke så behagelig ut heller :P

Er det sånn med deg?

Fordeler/ulemper ved det ellers? :)

Er den som sitter i armen ja :)

Jeg fikk i alle fall bedøvelse før den ble satt inn; gjorde ikke vondt i det hele tatt.

Jeg kan kjenne den, men ikke se den :)

Fordelen er at jeg ikke har mensen, at den varer såpass lenge og at jeg som sagt slipper og tenke på å ta en pille hver dag.

Den eneste ulempen jeg kommer på er at jeg av og til har småblødd litt (satt den inn i juni) :)

Skrevet

Jeg har lest det motsatte. Altså at hormonspiral gir mindre blødninger, mens kobberspiral gir kraftigere?

Kanskje du blander? :)

- TS

Åja, ja det kan godt være jeg blander! :)

Skrevet

Siden du ikke er i forhold bør du bruke kondomt, siden det beskytter mot kjønnssykdommer.

Skrevet

Har du kilder? For har hormonspiral selv og kjenner meg ikke igjen. Derfor hadde det vært spennende lesning :) Forøvrig blør man mindre med hormonspiral enn kobberspiral. Selv har jeg ingen smerter etter å ha satt inn min, har derimot fått redusert menssmerter og mens generelt.

Gjest AllisHagtorn
Skrevet

Dette gjelder kobberspiral, også den nye varianten.

Dere som anbefaler kun kondom bør være klar over at det grunnet brukerfeil er mindre sikkert enn ppille.

Ved tilfeldig sex bør man bruke begge deler for å unngå både graviditet og sykdom.

Jeg hadde gode erfaringer med ppiller, og tenker teste spiral etterhvert. Jeg dropper kobber fordi jeg allerede har såpass kraftige blødninger at jeg får jernmangel.

Med ppiller hadde jeg langt mindre smerter, finere hud og langt svakere blødninger.

Ingen andre bivirkninger. Jeg brukte da Synfase.

Nå som jeg ikke ønsker barn(har baby og vil ikke ha tette barn) så synes jeg ikke kondom er sikkert nok alene. Så jeg står mellom ppiller eller hormonspiral(jaydess)

Skrevet

Dere som anbefaler kun kondom bør være klar over at det grunnet brukerfeil er mindre sikkert enn ppille.

Dette er feil. Kondom og p-piller er like sikre. Begge deler kan en ha brukerfeil på, til og med p-piller. Disse brukerfeilene teller med i begge sin prosentandel.

• Liker 1
Skrevet

Har du kilder? For har hormonspiral selv og kjenner meg ikke igjen. Derfor hadde det vært spennende lesning :) Forøvrig blør man mindre med hormonspiral enn kobberspiral. Selv har jeg ingen smerter etter å ha satt inn min, har derimot fått redusert menssmerter og mens generelt.

Jeg mente at en blør ofte mer med kobberspiral, og ikke hormonspiral. Jeg blandet litt. Her er link til en del som har hatt dårlige opplevelser: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=870909&page=1

Skrevet

Jeg mente at en blør ofte mer med kobberspiral, og ikke hormonspiral. Jeg blandet litt. Her er link til en del som har hatt dårlige opplevelser: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=870909&page=1

Da skjønner jeg. Kjenner godt til den tråden, har svart i den selv :) Det til tross, jeg kjenner meg ikke igjen i de fleste skrekkhistorier.

Skrevet

Jeg har hatt p-stav i litt over to år, og jeg er drittlei.

Det første året var jeg veldog forbøyd med at keg ikke trengte å huske på noe, og at jeg ikke hadde mensen. Litt plagsomt er det å trene med den, da den gnager seg inn i muskelen i armen og er konstant øm, men det går å leve med.

Men etter et år kom bivirkningene og den er rett og slett bare plagsom nå. Det verste er mensen, den er så uregelmessig. Noen ganger er den borte i en måneds tid, men jeg blør mye og lenge når den først kommer alt fra 3-5 uker i strekk. Gjerne med kun en ukes pause mellom hver gang

Jeg vil skifte til prevensjon uten hormoner.

Gjest AllisHagtorn
Skrevet

Dette er feil. Kondom og p-piller er like sikre. Begge deler kan en ha brukerfeil på, til og med p-piller. Disse brukerfeilene teller med i begge sin prosentandel.

Statistisk sett, ifølge kilden jeg leste igår, så er det ikke slik.

Statistisk sett er det visstnok flere brukerfeil på kondom.

For ikke å snakke om alle mannfolka på ons som tar den av midtveis uten å si noe. Hvilket gav en venninne av meg både barn og klamydia ;)

Skrevet

Mamma fortalte meg at man risikerer å bli steril/blir mindre fruktbar etter hormonspiral? Stemmer dette? Selv om jeg ikke vil ha barn nå, har jeg sikkert lyst på det om 5 - 10 år.

Stemmer ikke. Du skal i teorien kunne bli gravid med en gang den tas ut. Jeg fikk mensen som normalt måneden etter at jeg tok den ut. Men viktig å sjekke for kjønnsykdommer før den blir satt inn ellers kan du risikere at bakteriene blir med opp. Også veldig viktig å sjekke veldig raskt for sykdommer om du skulle bli smittet mens den sitter inne, da spiralen gjør det lettere for bakteriene å vandre opp.

Og dere sier det er vondt å sette det i. Hvor lang tid tar det? Er det vondt i bare noen sekunder, eller tar dette sånn en halv time?

Hun slet med å få satt den inn hos meg, så kanskje 5 min. Det gjorde ganske så vondt og hadde menssmerter et par uker etterpå. På spiral 2 (har kobber nå) informerte jeg gynekologen og fikk 2 piller jeg skulle føre opp i skjeden kvelden før og åpner opp livmorhalsen. Så denne gangen var det mye mindre vondt, og ingen smerter i ettertid.

Hvor sikkert er det? Kjenner dere noe til den? Når dere har sex, for eksempel? Henger det ned en sånn "tråd"? Er ikke det upraktisk?

Han har aldri kjent noe. Men kjenner tråden om jeg prøver, synes det er greit, da kan jeg sjekke om den ligger på plass.

Er forresten kjempefornøyd med kobber også. Leste mange skrekkhistorier og så for meg et smertehelvete hver måned. Blør noe mer, men har ikke fått mer smerter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...