AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #1 Skrevet 5. oktober 2014 Jenter, hva er det beste prevensjonsmidlet for dere? Jeg har aldri brukt annet enn kondom, men føler nå at jeg må ha noe mer safe. Har tenkt mest på p-piller og spiral, men aner ikke hva som er best? Som jeg har hørt, kødder p-piller mye med humøret. Jeg trives med å stortsett være i godt humør. Jeg er heller ikke i et fast forhold, og det kan godt bli ett halvt år mellom hver gang jeg har sex med noen. Må man likevel ta p-piller hver eneste morgen? Spiral synes jeg høres enklest ut. Man slipper å gjøre noe mens man har det der, og hormonene er som normalt. Men har hørt at mensen blir enda verre? Man blør mer, og smertene blir sterkere? Nå er smertene så sterke at jeg bare ligger å vrir meg i senga de to første dagene. Vil dette bli enda verre med spiral?Det tror jeg ikke at jeg takler. Jeg har jo jobb! Bonusspørsmål; Når man går på p-piller, spiral eller annet, må man likevel bruke kondom for å unngå å bli gravid?Så jeg vil gjerne høre deres erfaringer med prevensjon! Anonymous poster hash: d2b19...f1b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #2 Skrevet 5. oktober 2014 TS her... Jeg er forresten 23 år, om det betyr noe. Anonymous poster hash: d2b19...f1b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #3 Skrevet 5. oktober 2014 Ingen som bruker prevensjon? Anonymous poster hash: d2b19...f1b
Gjest crem Skrevet 5. oktober 2014 #4 Skrevet 5. oktober 2014 den franske prevensjonen: lavær. haha neida jeg har ikke noe å anbefale, jeg gikk på p-sprøyta tidligere og likte den veldig godt da jeg slapp både mensen og menssmerter helt.. minuset er jo det at nå ønsker jeg å få barn, og det kan ta veldig lang tid før sprøyta er ute å kroppen og systemet er på plass igjen
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #5 Skrevet 5. oktober 2014 Hopper av i svingen. Anonymous poster hash: fcd71...b1d
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #6 Skrevet 5. oktober 2014 Du er 23 år og vet ikke det mest basic? JA, du må ta p-piller hver eneste dag. Mini-piller må du være ekstra nøye med å ta til ca samme tid hver dag. P-piller er 95-99.9% sikre. Vil du være helt sikker går du på p-piller og bruker kondom samtidig. Hvis du ikke ha en fast og ligger litt rundt, bruk ALLTID kondom for å unngå sykdom. Anbefaler deg å lese deg skikkelig opp på prevensjon og kroppen, virker som du har hoppet over seksualundervisningen Anonymous poster hash: 23126...996 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #7 Skrevet 5. oktober 2014 Hvis du absolutt ikke vil bli gravid anbefaler jeg sølibat eller p-piller selv om jeg personlig synes det er en pest og en plage pga jeg fikk så mange bivirkinger av pillene. Ellers støtter jeg siste taler om at du har gått glipp av noe undervisning. Anbefaler en tur til lege for en prat! Anonymous poster hash: 9db97...027
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #8 Skrevet 5. oktober 2014 den franske prevensjonen: lavær. haha neida jeg har ikke noe å anbefale, jeg gikk på p-sprøyta tidligere og likte den veldig godt da jeg slapp både mensen og menssmerter helt.. minuset er jo det at nå ønsker jeg å få barn, og det kan ta veldig lang tid før sprøyta er ute å kroppen og systemet er på plass igjen Hvordan fungerer P-sprøyta? Må du ofte innom lege eller noe? Er det ikke "usunt" unngå mensen? Og hvor lang tid tar det? Er det snakk om år her? Anonymous poster hash: d2b19...f1b
Gjest crem Skrevet 5. oktober 2014 #9 Skrevet 5. oktober 2014 Hvordan fungerer P-sprøyta? Må du ofte innom lege eller noe? Er det ikke "usunt" unngå mensen? Og hvor lang tid tar det? Er det snakk om år her? Anonymous poster hash: d2b19...f1b du tar en ny sprøyte hver tredje måned, da må du sette den på legekontoret eller noen som er autorisert til å sette sprøyter... jeg vet ikke om det er "usunt" å unngå mensen, dette er noe du bør spørre legen om det står det skal ta ca. mellom 4-10 måneder etter siste sprøyta før det fleste blir gravid, men det er mange som ikke blir det før rundt to år etter... så om du planlegger barn i nærmeste fremtid, ville jeg holdt meg til kondom eller et mindre sterkt/ kortvarig hormon prevensjon
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #10 Skrevet 5. oktober 2014 Du er 23 år og vet ikke det mest basic? JA, du må ta p-piller hver eneste dag. Mini-piller må du være ekstra nøye med å ta til ca samme tid hver dag. P-piller er 95-99.9% sikre. Vil du være helt sikker går du på p-piller og bruker kondom samtidig. Hvis du ikke ha en fast og ligger litt rundt, bruk ALLTID kondom for å unngå sykdom. Anbefaler deg å lese deg skikkelig opp på prevensjon og kroppen, virker som du har hoppet over seksualundervisningen Anonymous poster hash: 23126...996 Joda, fikk vel seksualundervisningen, men den kom nok litt for tidlig. Lurte ikke på slike ting da jeg var 12 år, så spurte ikke da. Men nå trenger jeg kunnskapen, så det er på tide å greve den fram. Som jeg gjør nå Høres ut som p-piller da er mest egnet for de i fast forhold? Hvis du absolutt ikke vil bli gravid anbefaler jeg sølibat eller p-piller selv om jeg personlig synes det er en pest og en plage pga jeg fikk så mange bivirkinger av pillene. Ellers støtter jeg siste taler om at du har gått glipp av noe undervisning. Anbefaler en tur til lege for en prat! Anonymous poster hash: 9db97...027 Jeg planlegger sølibat en stund fremover, ja. Men jeg klarer jo ikke det i mange år! Folk ligger jo med hverandre selv om de ikke vil ha barn. Gjør ikke du? Du sier at p-piller er en pest og en plage... Hvorfor er det det? Og hva bruker du? Skal til legen i morgen, og tenkte å forhøre meg litt om p-piller mens jeg er der. Men trenger å høre litt erfaringer og sånt først. Så vet jeg nøyaktig hva jeg skal spørre om. Anonymous poster hash: d2b19...f1b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #11 Skrevet 5. oktober 2014 Hvis du vil lese om forskjellige prevensjonmidler, så søk det opp på google, les og lær Anonymous poster hash: 23126...996
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #12 Skrevet 5. oktober 2014 du tar en ny sprøyte hver tredje måned, da må du sette den på legekontoret eller noen som er autorisert til å sette sprøyter... jeg vet ikke om det er "usunt" å unngå mensen, dette er noe du bør spørre legen om det står det skal ta ca. mellom 4-10 måneder etter siste sprøyta før det fleste blir gravid, men det er mange som ikke blir det før rundt to år etter... så om du planlegger barn i nærmeste fremtid, ville jeg holdt meg til kondom eller et mindre sterkt/ kortvarig hormon prevensjon Hvor får du sprøyta? Er den vond/ubehagelig? Hvor mye må du betale hver gang? Og hvor sikkert er det? Planlegger ikke å ha barn på noen år, så sånn sett bør ikke dette være noen hindring for meg Anonymous poster hash: d2b19...f1b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #13 Skrevet 5. oktober 2014 Hvis du vil lese om forskjellige prevensjonmidler, så søk det opp på google, les og lær Anonymous poster hash: 23126...996 Hvorfor er du så spydig? Hvorfor orke å kommentere det der? Du vet at dette er ett av resultatene som dukker opp på Google? Jeg skriver her fordi jeg vil høre om personlige erfaringer. Anonymous poster hash: d2b19...f1b
Gjest Riskjeks Skrevet 5. oktober 2014 #14 Skrevet 5. oktober 2014 Hvis du bare har tilfeldig sex, anbefaler jeg (og helsemyndigheter etc) kondom. Du bør bruke kondom ved tilfeldig sex uansett, pga fare for kjønnssykdommer. I et fast forhold vil de fleste slippe å tenke på kondom hver gang de skal ha sex. P-piller, p-stav eller hormonspiral. Kobberspiral er greit hvis du har lite menssmerter og blør lite - har du mye av dette - styr unna.
Gjest crem Skrevet 5. oktober 2014 #15 Skrevet 5. oktober 2014 Hvor får du sprøyta? Er den vond/ubehagelig? Hvor mye må du betale hver gang? Og hvor sikkert er det? Planlegger ikke å ha barn på noen år, så sånn sett bør ikke dette være noen hindring for meg Anonymous poster hash: d2b19...f1b sprøyta får du på resept fra legen, de stikker den i hofta eller rumpa (de må stikke den i en stor muskel), det er ikke vondt, men kan jo være bittelitt ubehagelig, men du kjenner egentlig ikke stort husker ikke helt hva jeg betalt hver gang for å sette den, men det var ikke mye mellom 60-80 kr tror jeg, tror også de setter den gratis på helsestasjonen, eller hvis du har noen leger/ sykepleiere i familien så kan jo de sette den på deg gratis.. tror den skulle være rundt 99.7 % sikker, altså rimelig sikker rådfør deg med legen om den
Rinta90 Skrevet 5. oktober 2014 #16 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg gikk på p-piller i 7 år. Sluttet nå for å se om smertene har gitt seg. Jeg gikk på piller på grunn av ekstreme menssmerter, hadde ingen forhold heller. Jeg har ikke merket noe på humøret, kan selvfølgelig være litt grinete når eggløsningen egentlig skulle være, men ikke noe mer. Jeg ble anbefalt gynekolog å hoppe over mensen og kun ha den 2-4 ganger i året, og hvis jeg skulle få en mellomblødning. Det er forsket mye og de har ikke kommet frem til at det er skadelig, og det gjør det ikke vanskeligere å bli gravide selv om du har hoppet over mensen. Jeg gikk på Microgynon p-piller, veldig greie piller som fungerte utmerket for meg. Gikk ikke opp i vekt, ingen kviser, ingen humørsvingninger eller depresjoner. Du kan jo søke opp forskjellige p-pille merker og lese litt: Microgynon Loette Yasmin (ikke anbefalt pga høy risiko for blodpropp ved start) Hmm, ellers kommer jeg ikke på flere Det er jo også minipiller hvor det kun er ett hormon. Disse kan være mer ustabile og gi mer mellomblødninger, og du kan ikke hoppe over mensen med disse da du fortsatt får eggløsning. Spiral P-plaster P-ring P-stav (veldig mange som opplever konstant blødninger i 6 måneder eller mer) P-sprøyte (mange som opplever mye blødninger, eller at mensen forsvinner helt, og mange har problemer med å bli gravide ved slutt) Du har MANGE muligheter, bruk en dag på å les deg opp, og spør legen din i morgen om hva h*n anbefaler for akkurat deg. Lykke til 2
Gjest crem Skrevet 5. oktober 2014 #17 Skrevet 5. oktober 2014 anbefaler denne siden til å lese litt basic om noen forskjellige typer prevensjon: http://hormonfritt.no
-Missi- Skrevet 5. oktober 2014 #18 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg anbefaler p-stav! Er selv singel og har gått på p-piller i alle år, men var dritt lei. Kondom er alltid kjekt mot kjønnsykdommer. Er veldig fornøyd med p-staven, var slettes ikke ille å sette den inn i armen, hadde forberedt meg på at det gjorde vondt men gikk så fint så. Milliard ganger bedre enn å skulle ha noen til å tukle med fitta mi hater gyn sjekk Legen sa den var så og si like sikker som sterilisering, man har den i 3 år og etter det er det bare å bytte til en ny eller ta den ut om man vil bli gravid. Han anbefalte og den kontra spiral da man letter får infeksjoner ved spiral og partnerbytte. Har hatt nesten ingen bivirkninger! Blødde kun en kraftig gang etter jeg fikk den, gått 4mnd nå og har ikke hatt mensen siden. Enda en fordel. Har kun vært litt plaget av kviser det er det hele Hør med legen din du! lykke til 1
Gjest Nosoul Skrevet 5. oktober 2014 #19 Skrevet 5. oktober 2014 P-piller og kondom er det som blir brukt her
Gjest Fayme Skrevet 5. oktober 2014 #20 Skrevet 5. oktober 2014 Ppiller liker jeg best, da føler jeg at jeg har litt mer kontroll. Negativt med det er bivirkninger, men det er bare å bytte merke til du finner det som passer deg. Og ja, man må ta ppiller hver dag utenom de dagene man har mensen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå