Vimseling Skrevet 5. oktober 2014 #21 Skrevet 5. oktober 2014 Jenter, hva er det beste prevensjonsmidlet for dere? Jeg har aldri brukt annet enn kondom, men føler nå at jeg må ha noe mer safe. Har tenkt mest på p-piller og spiral, men aner ikke hva som er best? Som jeg har hørt, kødder p-piller mye med humøret. Jeg trives med å stortsett være i godt humør. Jeg er heller ikke i et fast forhold, og det kan godt bli ett halvt år mellom hver gang jeg har sex med noen. Må man likevel ta p-piller hver eneste morgen? Spiral synes jeg høres enklest ut. Man slipper å gjøre noe mens man har det der, og hormonene er som normalt. Men har hørt at mensen blir enda verre? Man blør mer, og smertene blir sterkere? Nå er smertene så sterke at jeg bare ligger å vrir meg i senga de to første dagene. Vil dette bli enda verre med spiral?Det tror jeg ikke at jeg takler. Jeg har jo jobb! Bonusspørsmål; Når man går på p-piller, spiral eller annet, må man likevel bruke kondom for å unngå å bli gravid?Så jeg vil gjerne høre deres erfaringer med prevensjon! Anonymous poster hash: d2b19...f1b Alternativ til ppiller er noe som heter Nuvaring. Dette er en plastring som du popper opp i skjeden, og der skal den ligge i 3 uker, tar den ut og har mensen, og popper inn en ny, nøyaktig en uke etterpå. VELDIG greit. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #22 Skrevet 5. oktober 2014 Den beste anbefalingen tror jeg du får av legen din. Jeg for min del har best erfaring med kondom. Forsøkte flere typer p-piller over flere år men måtte slutte pga bivirkningene. Fikk ekstremt kort lunte og mistet all sexlyst. Heldigvis er det ikke sånn for alle. Anonymous poster hash: 9d643...896
PrinsesseNila Skrevet 5. oktober 2014 #23 Skrevet 5. oktober 2014 Etter snart 3 år på p-pille er jeg veldig klar for å slutte på hormoner (har ikke hatt sexlyst på 3 år minus noen få mnd). Vi går tilbake til kondom, noe som funker fint (vi har hatt en prøveperiode med dobbeltbeskyttelse for å finne ut om det går greit å bruke det gjevnlig før jeg slutter på piller) Så jeg anbefaler kondom, men kommer til å ha noen graviditetstester og angrepille liggende i skapet "just in case" 1
Blablab Skrevet 6. oktober 2014 #24 Skrevet 6. oktober 2014 Hormonspiral Ikke mensen på 5 år og for min del ingen bivirkninger bortsett fra muligens litt redusert sexlyst. Og jeg har mistet sexlysten og fått kviser av all annen hormonprevensjon jeg har testet. Eneste minuset er at det gjorde vondt å sette den inn, men jeg synes det er verdt det.
SmallTalk Skrevet 6. oktober 2014 #25 Skrevet 6. oktober 2014 Når du ikke har noen fast partner så må du bruke kondom ved sex uansett, så det er vel like greit å holde seg til det? Vil du ha tilleggsbeskyttelse, så er muligens p-piller det beste alternativet. De kan blant annet være med på å redusere menssmertene dine og du får også muligheten til å kontrollere når du vil ha mensen. Noen reagerer veldig på p-piller, men de aller fleste er vel generelt veldig fornøyde med dem ettersom det finnes så mange typer og dermed finnes noe som passer de fleste og de gir få (eller ingen bivirkninger) dersom man finner en type som fungerer bra.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #26 Skrevet 7. oktober 2014 Anbefaler spiral (Jaydess). Jeg har iallfall ikke fått noen bivirkninger av denne. Spiralen holder i 3-4 år, så etter det må du sette inn en ny en. Lykke til Anonymous poster hash: d419f...655
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2014 #27 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg bruker p-stav og har akkurat satt i ny, da den andre hadde gått ut på dato. Gikk på p-piller (Microgynon) før p-staven pga kraftige mensensmerter. Syns det var slitsomt å huske på pillene hver dag. Fått anbefalt av lege å ha mensen minst mulig siden smertene er intense i perioder. Det fungerer veldig bra på meg. Har lite humørsvingninger og det er godt å slippe smertene ved mensen. Er i fast forhold, men har ingen ønske om barn med det første. J 26 Anonymous poster hash: 24fd5...682 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2014 #28 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg har gått på Yasmin p-piller i årevis, og er kjempefornøyd: mindre kviser (helt ren hud), svak vektnedgang og mindre mensturasjonssmerter. Merker ingen bivirkninger ellers. Jeg forsøkte p-plaster en gang, men likte ikke at det synes, samt at det går av om man dusjer/bader ofte. Jeg vet vanlig kobberspiral gir økte blødninger og økte menssmerter. Hormonspiral derimot gjør det motsatte. Man trenger ikke å bruke kondom sammen med p-piller om man er i et fast forhold,mog begge har sjekket seg for kjønnssykdommer. Men dersom du har sex med ny/flere partnere, så er jo kondom det eneste som beskytter mot kjønnssykdommer.Anonymous poster hash: 6fe3c...84a
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2014 #29 Skrevet 17. oktober 2014 Jenter, hva er det beste prevensjonsmidlet for dere? Jeg har aldri brukt annet enn kondom, men føler nå at jeg må ha noe mer safe. Har tenkt mest på p-piller og spiral, men aner ikke hva som er best? Som jeg har hørt, kødder p-piller mye med humøret. Jeg trives med å stortsett være i godt humør. Jeg er heller ikke i et fast forhold, og det kan godt bli ett halvt år mellom hver gang jeg har sex med noen. Må man likevel ta p-piller hver eneste morgen? Spiral synes jeg høres enklest ut. Man slipper å gjøre noe mens man har det der, og hormonene er som normalt. Men har hørt at mensen blir enda verre? Man blør mer, og smertene blir sterkere? Nå er smertene så sterke at jeg bare ligger å vrir meg i senga de to første dagene. Vil dette bli enda verre med spiral?Det tror jeg ikke at jeg takler. Jeg har jo jobb! Bonusspørsmål; Når man går på p-piller, spiral eller annet, må man likevel bruke kondom for å unngå å bli gravid?Så jeg vil gjerne høre deres erfaringer med prevensjon! Anonymous poster hash: d2b19...f1b Jeg hadde ikke giddet å bruke noe annen prevensjon enn kondom når man har sex sjelden. Det andre frister ikke! Sjekk kondomen hver gang hvis du vil være helt sikker. Fyll den opp med vann før du kaster den. Lekker den ikke kan du være helt sikker på at det ikke blir noe barn på deg. Anonymous poster hash: 67c66...4d5
Guadaloupe Skrevet 17. oktober 2014 #30 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg brukte p-piller i nesten tre år men slutta på det, gadd ikke å kødde mer med kroppen. Jeg hadde null sexlyst, humør på bunn, store og smertefulle blødninger (skiftet p-piller flere ganger uten at det hjalp). Nå går jeg ikke på noen ting, mye bedre humør, det er plutselig blitt liv nedentil og jeg blør mindre og har mindre vondt. Jeg bruker bare kondom nå.
Jolene Skrevet 17. oktober 2014 #31 Skrevet 17. oktober 2014 Har hormonspiral, på min andre nå. Satte den inn første gangen som 18-åring. Den jeg bruker kan du ha inne i inntil 7 år, de første 5 årene med hormoner og de siste 2 uten hormoner. Pga hormonet i denne har jeg omtrent ikke mensen lenger, men mer brunlig/blodig utflod i stedet for mensen. Før jeg satte inn spiral hadde jeg grusomme menssmerter og mensen i 7 dager hver mnd. Blødde gjennom de største tampongene på under en tim etc. Nå bruker jeg kun truseinnlegg når jeg har "mensen". Da jeg var singel sist brukte jeg kondom når jeg hadde tilfeldig sex. Beste valget jeg har gjort når det kommer til slike ting. Sikker prevensjon i tillegg til mindre mens og menssmerter= vinn vinn for meg. Har forøvrig aldri hatt noen bivirkninger av å ha spiral, annet enn at det for meg er grusomt vondt å sette den inn og ta den ut. Derimot tar jeg heller smerter der og da, enn å bli uønsket gravid Er 25 år og barnløs dersom det har noe å si.
Gjest Skrevet 17. oktober 2014 #32 Skrevet 17. oktober 2014 Anbefaler p-stav Den jeg har skal sitte i tre år; deilig å slippe å ta en pille hver dag. 1
kari2 Skrevet 18. oktober 2014 #33 Skrevet 18. oktober 2014 Dere som bruker p-stav og p- sprøyte, har dere merket noe nedsettelse av sexlyst? Er lei pillene nå, for jeg har fått masse mindre sexlyst av dem! 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #34 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg har gått på Yasmin p-piller i årevis, og er kjempefornøyd: mindre kviser (helt ren hud), svak vektnedgang og mindre mensturasjonssmerter. Merker ingen bivirkninger ellers. Jeg forsøkte p-plaster en gang, men likte ikke at det synes, samt at det går av om man dusjer/bader ofte. Jeg vet vanlig kobberspiral gir økte blødninger og økte menssmerter. Hormonspiral derimot gjør det motsatte. Man trenger ikke å bruke kondom sammen med p-piller om man er i et fast forhold,mog begge har sjekket seg for kjønnssykdommer. Men dersom du har sex med ny/flere partnere, så er jo kondom det eneste som beskytter mot kjønnssykdommer.Anonymous poster hash: 6fe3c...84a Har hormonspiral, på min andre nå. Satte den inn første gangen som 18-åring. Den jeg bruker kan du ha inne i inntil 7 år, de første 5 årene med hormoner og de siste 2 uten hormoner. Pga hormonet i denne har jeg omtrent ikke mensen lenger, men mer brunlig/blodig utflod i stedet for mensen. Før jeg satte inn spiral hadde jeg grusomme menssmerter og mensen i 7 dager hver mnd. Blødde gjennom de største tampongene på under en tim etc. Nå bruker jeg kun truseinnlegg når jeg har "mensen". Da jeg var singel sist brukte jeg kondom når jeg hadde tilfeldig sex. Beste valget jeg har gjort når det kommer til slike ting. Sikker prevensjon i tillegg til mindre mens og menssmerter= vinn vinn for meg. Har forøvrig aldri hatt noen bivirkninger av å ha spiral, annet enn at det for meg er grusomt vondt å sette den inn og ta den ut. Derimot tar jeg heller smerter der og da, enn å bli uønsket gravid Er 25 år og barnløs dersom det har noe å si. Mamma fortalte meg at man risikerer å bli steril/blir mindre fruktbar etter hormonspiral? Stemmer dette? Selv om jeg ikke vil ha barn nå, har jeg sikkert lyst på det om 5 - 10 år. Og dere sier det er vondt å sette det i. Hvor lang tid tar det? Er det vondt i bare noen sekunder, eller tar dette sånn en halv time? Hvor sikkert er det? Kjenner dere noe til den? Når dere har sex, for eksempel? Henger det ned en sånn "tråd"? Er ikke det upraktisk? Oh, boy. Så mange spørsmål! Heheh... Har fått resept på p-piller, men det høres så lite fristende ut! Kan godt tenke meg renere hud, men nedsatt sexlyst og varierende humør er ikke så ønsket. Anonymous poster hash: d2b19...f1b
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #35 Skrevet 18. oktober 2014 Anbefaler p-stav Den jeg har skal sitte i tre år; deilig å slippe å ta en pille hver dag. Er det det man har i armen? Ei venninne av meg fikk det, og hun sa det var fryktelig vondt å få den i. I tillegg vistes den skikkelig godt! Det så ikke så behagelig ut heller Er det sånn med deg? Fordeler/ulemper ved det ellers? Anonymous poster hash: d2b19...f1b
Kanutte Skrevet 18. oktober 2014 #36 Skrevet 18. oktober 2014 Hormonspiral fungerer helt supert for meg. Det beste er at jeg ikke har hatt mensen de siste ni årene. :D
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #37 Skrevet 18. oktober 2014 Kondom. Gikk på p-piller i 7 år, men sluttet for en mnd siden. Har hatt bivirkninger med alle jeg har gått på... Ceracette slapp jeg mensen i 2 år, men så kom den hele tiden og etter et halvt år med mensen orket jeg ikke mer og gikk over til Loette, men da fikk jeg helt sykt mye migrene og sluttet etter to mnd. De siste årene har jeg gått på Yaz, men sluttet i høst da jeg helt ut av det blå fikk helt syke blødninger (har aldri blødd mye under mensen, og nå kom det jo utenom de tidene jeg skulle ha mensen uten noen forvarsel, livredd for å få det på skolen feks.) fikk også syke smerter i magen når disse blødningene kom. En gang kom en slik blødning mens jeg var på butikken... Etter jeg sluttet på p-piller har kjæresten min kommentert at jeg er på mye bedre humør og det merker jeg selv også. Dessuten har sexlysten blitt mye mye bedre! Kommer aldri til å gå tilbake til p-piller.. Vurderer å kjøpte noe som kan måle tempen min for å se om jeg er safe den dagen, men det er jo litt dyrt Gynekologen min anbefalte at jeg skulle begynne på p-piller igjen (var hos henne denne uken), men det kommer jeg aldri til å gjøre... Så hun anbefalte spiral, men jeg har ikke bestemt meg helt enda. Anonymous poster hash: eba30...b74 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #38 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg kom over denne faktateksten om hormonspiral. http://www.lommelegen.no/artikkel/hormonspiral Her høres det ganske greit ut, egentlig. Er det noe som er utelatt? Er denne teksten vinklet positivt, og ikke fokusert så mye på det negative? Det eneste som skremte meg litt med hormonspiralen, er at det er vondt å sette den i. Jeg er superpingle når det kommer til smerter Anonymous poster hash: d2b19...f1b
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #39 Skrevet 18. oktober 2014 Kondom. Gikk på p-piller i 7 år, men sluttet for en mnd siden. Har hatt bivirkninger med alle jeg har gått på... Ceracette slapp jeg mensen i 2 år, men så kom den hele tiden og etter et halvt år med mensen orket jeg ikke mer og gikk over til Loette, men da fikk jeg helt sykt mye migrene og sluttet etter to mnd. De siste årene har jeg gått på Yaz, men sluttet i høst da jeg helt ut av det blå fikk helt syke blødninger (har aldri blødd mye under mensen, og nå kom det jo utenom de tidene jeg skulle ha mensen uten noen forvarsel, livredd for å få det på skolen feks.) fikk også syke smerter i magen når disse blødningene kom. En gang kom en slik blødning mens jeg var på butikken... Etter jeg sluttet på p-piller har kjæresten min kommentert at jeg er på mye bedre humør og det merker jeg selv også. Dessuten har sexlysten blitt mye mye bedre! Kommer aldri til å gå tilbake til p-piller.. Vurderer å kjøpte noe som kan måle tempen min for å se om jeg er safe den dagen, men det er jo litt dyrt Gynekologen min anbefalte at jeg skulle begynne på p-piller igjen (var hos henne denne uken), men det kommer jeg aldri til å gjøre... Så hun anbefalte spiral, men jeg har ikke bestemt meg helt enda. Anonymous poster hash: eba30...b74 Hva sier kjæresten din til at du velger kondom fremfor annen prevensjon? Gutter flest vil vel gjøre det "au naturel" på grunn av følsomhet, eller er han helt nøytral, kanskje? Selv merker jeg ikke noe forskjell om vi bruker kondom eller ikke, men jeg vil jo at han skal ha det så deilig som mulig med meg + at det er mye enklere å være spontan uten Anonymous poster hash: d2b19...f1b
Jolene Skrevet 19. oktober 2014 #40 Skrevet 19. oktober 2014 Svarer inni sitering, men TS. Du burde lese deg opp litt mer om prevensjon... Mamma fortalte meg at man risikerer å bli steril/blir mindre fruktbar etter hormonspiral? Stemmer dette? Selv om jeg ikke vil ha barn nå, har jeg sikkert lyst på det om 5 - 10 år. Nei, når den settes inn riktig skal det svært mye til for å bli sterial av spiral. Google er din venn. Og dere sier det er vondt å sette det i. Hvor lang tid tar det? Er det vondt i bare noen sekunder, eller tar dette sånn en halv time? Tok ca 30 min å sette den inn. Det gjorde vondt ja. Etterpå følte jeg meg litt mørbanka der nede, hadde mensen i rundt 1-2 uker, ellers så fint så. Hvor sikkert er det? Kjenner dere noe til den? Når dere har sex, for eksempel? Henger det ned en sånn "tråd"? Er ikke det upraktisk? Den jeg har skal være 99,9% sikker. Kan ikke kjenne noe til den, verken jeg eller partner. Ja, det henger en tråd ut av livmortappen for å kunne fjerne den. Nei, den er ikke upraktisk men må være der. Ellers hadde du måttet operere den ut. Oh, boy. Så mange spørsmål! Heheh... Har fått resept på p-piller, men det høres så lite fristende ut! Kan godt tenke meg renere hud, men nedsatt sexlyst og varierende humør er ikke så ønsket. Anonymous poster hash: d2b19...f1b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå