Gå til innhold

Endometriose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har aldri hatt plager med smerter rundt menstruasjon, men kjent en del dagen før eggløsning. Jeg blir også gravid lett, men har mistet et utall ganger. Sist i mars. Utredninger, blodprøver og ultralyd har ikke påvist noe unormalt.

Etter siste utskrapning hadde jeg imidlertid to menstruasjoner som varte litt lenger enn normalt. Den stabiliserte seg ved siste mens, som var i september. Spottet dog litt en til to dager før mens.

Så har vi prøvd tre ganger etter siste SA. Vanligvis blir vi gravide på PP2. Nå har mensen dukket opp på nytt, og jeg leser meg selvsagt til alskens sykdommer. Jeg fikk dessuten litt vondt i rumpa ved eggløsning for to uker siden (brukte el-tester). Har selvsagt lest at dette kan være tegn på endo, og at dette MÅ jeg nødvendigvis ha fått etter siste utskrapning. Dette, sammen med spotting før mens, gjør at jeg tenker endo.

Er dette noe jeg trenger å bekymre meg for ut ifra beskrivelsen, eller er jeg bare hysterisk? :sjenert:

Anonymous poster hash: 57616...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt endometriose nesten hele livet, og det ble ikke oppdaget før man fant en stor "sjokoladecyste" i underlivet som vokste da jeg var gravid med førstemann.

I ettertid har jeg jo skjønt at de ekstreme kviv lignende smertene jeg hadde cirka annen hver menstruasjon, og det at det tok litt lang tid å bli gravid første gang (ca 1 år) nok kom av endo... Tror også jeg hadde en cyste som sprakk, etter veldige smerter og blødninger som gikk helt over etter en stund.

Nå finnes det mange symptomer på endometriose, og ofte tar det lang tid å få en diagnose, men jeg opplevde ikke småblødninger utenom, aldri hatt smerter ved eggløsning og kun hatt en abort (vært gravid 4 ganger. Det tok ca 3-4 måneder å bli gravid de 3 siste gangene.

Skjønner godt at du stresser med dette, det er veldig naturlig. Men det er ikke mye som tyder på at du har endo. Abort er ekstremt vanlig og det normale er at det tar litt tid før man blir gravid. Småspotting og uregelmessig mens tror jeg kommer av utskrapning og hormoner etter graviditet,

Uansett lykke til!



Anonymous poster hash: 03d12...728
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette høres ut som endo. Har endo selv og har helt andre plager og hos meg synes det på GU med UL. Men klart...det trengs ikke synes der for alle og ingen har jo helt like plager. Men at du har endo tviler jeg sterkt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...