Gå til innhold

Vil ikke gifte seg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som hadde en slik situasjon - hun ville gifte seg, han ville ikke det, og mente det bare var "snakk om et papir" og "ikke hadde noe å si uansett".

Jeg spurte en (mannlig) venn om hans formening og fikk et svar jeg har tenkt over noen ganger og er veldig enig i;

I prinsippet har typen hennes rett - et ekteskap er ikke garanti for at noen er sammen for alltid - han kan flytte fra deg, papir eller ei.

Men ekteskap er mer enn et papir. Det krever tid, finansielle og lovmessige forpliktelser og en offentlig deklarasjon av forholdet. Mange menn gifter seg med kvinner og velger senere å skille seg fra dem. Men det skjer langt sjeldnere enn de velger å bryte opp med kvinner de er sammen med eller bor med. Barn eller ei - bruddraten er langt høyere for samboere enn for ektepar. Dette indikerer noe vi alle egentlig vet - at den gjennomsnittlige mann har langt høyere standard for en kone enn en samboer.

Og punkt nummer to - når du fjerner all stasen og fjaset ved et bryllup, er ikke ekteskap mer enn to mennesker som lover hverandre at de vil holde sammen til dagen de dør. Han kan si "vi er sammen, vi trenger ikke et bryllup", men har han sett deg i oøynene og lovet at dere skal holde sammen for alltid? Du kan be ham gjøre dette, og at du gjør det samme i retur, og at dette skal bevitnes av venner og familie - menneskene som betyr mest for dere. Hvis han nekter å gjøre dette også, så unngår han ikke ekteskapet av praktiske årsaker, men fordi han frykter forpliktelsen.

Dersom det er sistnevnte, hadde jeg brutt av tvert, selv om det er smertefullt.

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan ikke akkurat si jeg ser poenget med giftemål men hvis det er så viktig for deg bør det vel være mulig for han å strekke seg til å dra en tur på tinghuset og få ordna papirene.

Skrevet

Min erfaring fra et tidligere forhold, er at han sa at han aldri ville gifte seg. Når han ble i lag med neste dame, endte dette i bryllup, så barn. Vi ble aldri samboere, og passet ikke sammen. Men han fant nok ut det bevisst / ubevisst før meg.

Dere bør ta en skikkelig prat sammen.

• Liker 3
Skrevet

TS: Jeg vil bare si at jeg føler med deg og at dette må være en helt forferdelig situasjon å være i. Det er vanskelig å anbefale noe for deg for jeg har vært borti forskjellige tilfeller. Ei venninne av meg har vært sammen med en fyr i 8 år nå og hun har ALLTID hatt lyst til å gifte seg mens han har gjort det klart at det vil han ikke. For noen få måneder siden (etter 2 barn) har han likevel fridd uten press :) Men det blir ikke en kirkelig vielse.

Jeg har også vært borti "jeg vil gifte meg en dag" som så ble til "passer litt dårlig" som igjen ble til "jeg tror kanskje jeg ikke vil gifte meg". Siden ekteskap er viktig for meg og siden det stadig dukket opp verdier vi kolliderte på så slo vi opp. Halvannet år senere var han gift med ei annen. Så i det tilfellet så tror jeg at han ubevisst ikke ville gifte seg med meg. Det var ingenting annet som tydet på det, vi drev med husbygging og hadde ubeskyttet sex så barn var forsåvidt velkomment.

Hvorfor samboeren din har ombestemt seg er jo ikke godt å si. Men det er ikke noe moro å være bitter resten av samlivet deres fordi han ikke vil gi deg det du vil ha. Bitterheten kan fort komme mer imellom dere enn du tror :(

Masse lykke til!! Kanskje parterapi kan være et forsøk for å finne ut hva som er den underliggende grunnen til at han ikke vil gifte seg? (Kanskje teit og kjipt, men verdt et forsøk? Har ingen erfaring med sånt dessverre.)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville også forsøkt parterapi. Ellers tror jeg, som mange, at dette ofte er et tegn på usikkerhet for forholdet.

Å ikke ville ha et bryllup kan jeg godt akseptert, men å overholde ikke ville inngå ekteskap er ikke ok. Da er det på tide å revurdere forholdet, og i alle fall ikke få barn.

Anonymous poster hash: 75700...5b1

Skrevet

Jeg har en venninne som hadde en slik situasjon - hun ville gifte seg, han ville ikke det, og mente det bare var "snakk om et papir" og "ikke hadde noe å si uansett".

Jeg spurte en (mannlig) venn om hans formening og fikk et svar jeg har tenkt over noen ganger og er veldig enig i;

I prinsippet har typen hennes rett - et ekteskap er ikke garanti for at noen er sammen for alltid - han kan flytte fra deg, papir eller ei.

Men ekteskap er mer enn et papir. Det krever tid, finansielle og lovmessige forpliktelser og en offentlig deklarasjon av forholdet. Mange menn gifter seg med kvinner og velger senere å skille seg fra dem. Men det skjer langt sjeldnere enn de velger å bryte opp med kvinner de er sammen med eller bor med. Barn eller ei - bruddraten er langt høyere for samboere enn for ektepar. Dette indikerer noe vi alle egentlig vet - at den gjennomsnittlige mann har langt høyere standard for en kone enn en samboer.

Og punkt nummer to - når du fjerner all stasen og fjaset ved et bryllup, er ikke ekteskap mer enn to mennesker som lover hverandre at de vil holde sammen til dagen de dør. Han kan si "vi er sammen, vi trenger ikke et bryllup", men har han sett deg i oøynene og lovet at dere skal holde sammen for alltid? Du kan be ham gjøre dette, og at du gjør det samme i retur, og at dette skal bevitnes av venner og familie - menneskene som betyr mest for dere. Hvis han nekter å gjøre dette også, så unngår han ikke ekteskapet av praktiske årsaker, men fordi han frykter forpliktelsen.

Det var en lur idè synes jeg. :)

• Liker 1
Skrevet

Nok en innertier fra deg. Begynner å bli mange av dem etterhvert.

Skrevet

kan ikke akkurat si jeg ser poenget med giftemål men hvis det er så viktig for deg bør det vel være mulig for han å strekke seg til å dra en tur på tinghuset og få ordna papirene.

Hvorfor skal han strekke seg? Hvorfor ikke henne?

Anonymous poster hash: 75160...547

• Liker 2
Gjest AnneShirley
Skrevet

Nok en innertier fra deg. Begynner å bli mange av dem etterhvert.

Jeg liker også Marie90. Synes hun har gjennomtenkte svar og er god til å formidle dem :)
  • Liker 1
Skrevet

Jeg liker også Marie90. Synes hun har gjennomtenkte svar og er god til å formidle dem :)

Hun burde begynne å skrive på fulltid, hvis hun ikke allerede gjør det. "Voice of this generation" - materiale :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes ikke du skal vike ditt ønske om å bli gift før barn, trådstarter. Barn er en langt større forpliktelse enn ekteskap og noe en ikke kan fjerne seg fra dersom en finner ut St forholdet ikke skal vare evig likevel.

Og med det mener jeg ikke at man skal tvinge mannen til giftermål, men at han bør tenke alvorlig gjennom forholdet, hvor han vil og hvorfor en registrering av forholdet ikke er aktuelt for han.

Å få barn inn i et forhold som skaker i fortøyningnene - noe det gjør når det er stor uenighet om et så viktig spørsmål - er uansvarlig.

Få frem på bordet nøyaktig hva som er grunnene hans for å ikke gifte seg, og grunnene dine for å gifte deg. Hvis han ikke vil snakke om dette på en ordentlig måte er også det et varsku.

Gjest Kanalje
Skrevet

Jeg forstår ikke de som nekter å gifte seg når de samtidig mener de er sikre på at de vil være sammen for alltid.

Hvis begge partene synes ekteskap er tøys er det jo greit nok, men om den ene synes det er viktig så kan vel den andre bli med hvis han mener det han sier?

Jeg er enig med de som sier det kan være et tegn på usikkerhet, og at det er viktig å finne ut hvorfor han faktisk ikke vil.

Skrevet

Jeg forstår ikke de som nekter å gifte seg når de samtidig mener de er sikre på at de vil være sammen for alltid.

Hvis begge partene synes ekteskap er tøys er det jo greit nok, men om den ene synes det er viktig så kan vel den andre bli med hvis han mener det han sier?

Jeg er enig med de som sier det kan være et tegn på usikkerhet, og at det er viktig å finne ut hvorfor han faktisk ikke vil.

Kan jo hende det er sirkuset rundt bryllupsfesten han ikke orker tanken på. Som nevnt over her kan TS foreslå en tur til tinghuset.

Anonymous poster hash: f38b4...825

• Liker 2
Skrevet

Det finnes ingen statistikk over samboerpar som velger å være sammen for alltid, så jeg skjønner ikke helt hva du baserer denne statistikken på. Ja, mange par slår opp, men de fleste har jo flere kjærester før de finner den de velger å være sammen med for livet. Du kan ikke sammenligne bruddraten for ektepar med bruddraten for alle andre forhold og tro at du får en statistikk som forteller deg noe.

Anonymous poster hash: 04f40...559

• Liker 4
Skrevet

Det finnes ingen statistikk over samboerpar som velger å være sammen for alltid, så jeg skjønner ikke helt hva du baserer denne statistikken på. Ja, mange par slår opp, men de fleste har jo flere kjærester før de finner den de velger å være sammen med for livet. Du kan ikke sammenligne bruddraten for ektepar med bruddraten for alle andre forhold og tro at du får en statistikk som forteller deg noe.

Det finnes statistikk over par med barn, og den viser tydelig forskjellige bruddstatistikk for gifte og samboende foreldre.

• Liker 3
Skrevet

Det finnes statistikk over par med barn, og den viser tydelig forskjellige bruddstatistikk for gifte og samboende foreldre.

Barn er det da mange som får både i og utenfor ekteskap, og det er ofte ikke helt planlagt.

Skrevet

Barn er det da mange som får både i og utenfor ekteskap, og det er ofte ikke helt planlagt.

Nettopp. Mye bedre for barna å være i forpliktende forhold, ikke i et forhold hvor faren ikke er villig til å forplikte seg.

• Liker 1
Skrevet

Nettopp. Mye bedre for barna å være i forpliktende forhold, ikke i et forhold hvor faren ikke er villig til å forplikte seg.

Det kan da godt hende han er en skikkelig mann som anser seg som forpliktet når han er i et samboer forhold og attpåtil har barn. Ekteskap endrer ingenting, man blir bare dyrere å gå fra hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Det kan da godt hende han er en skikkelig mann som anser seg som forpliktet når han er i et samboer forhold og attpåtil har barn. Ekteskap endrer ingenting, man blir bare dyrere å gå fra hverandre.

Ekteskap er kun en forpliktelse. Om han er fint forpliktet til henne, ser jeg ingen grunn til å ikke ordne denne formaliteten.

Skrevet

Ekteskap er kun en forpliktelse. Om han er fint forpliktet til henne, ser jeg ingen grunn til å ikke ordne denne formaliteten.

Spør ham om det er greit med en kjapp tur på tinghuset. 75 000 kr og et stort kalas som tar et år å planegge, skjønner jeg godt at han ikke gidder bare fordi det er "koselig" eller "tradisjon".

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...