AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #41 Skrevet 8. oktober 2014 Spør ham om det er greit med en kjapp tur på tinghuset. 75 000 kr og et stort kalas som tar et år å planegge, skjønner jeg godt at han ikke gidder bare fordi det er "koselig" eller "tradisjon". Anonymous poster hash: 04f40...559 Ja, det er jo det jeg sier. Bryllup og ekteskap er to forskjellige ting. Nei, til bryllup er forståelig. Men nei til ekteskap lukter fishy.Anonymous poster hash: 75700...5b1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #42 Skrevet 8. oktober 2014 Er dere forlovet da, TS? Hvor gammel er du? :-)Anonymous poster hash: f1cc6...a16
hubbabubbabubba Skrevet 9. oktober 2014 #43 Skrevet 9. oktober 2014 Hvis det er hvit kjole du er ute etter, så er jeg lost. Sorry. Det er legitimt å ville være prinsesse og ønske pomp og prakt. Hvis det er forpliktelsen, så kan ikke jeg se noen større forpliktelse enn å få en kid. Altså, hvis du finner ei dame som du er villig til å risikere å måtte betale barnebidrag til, som du kun vet eksisterer via julekort, så er du ganske forpliktelsesvillig spør du meg. Jeg hadde tenkt å slenge på en "han fortjener bedre enn deg" kommentar her, men det er ikke sikkert det stemmer, kan jo tenkes dere er skapt for hverandre, om du trekker vekk synet på gammeldagse skikker med tvilsomt verdigrunnlag. 1
hubbabubbabubba Skrevet 9. oktober 2014 #44 Skrevet 9. oktober 2014 Spør ham om det er greit med en kjapp tur på tinghuset. 75 000 kr og et stort kalas som tar et år å planegge, skjønner jeg godt at han ikke gidder bare fordi det er "koselig" eller "tradisjon". Anonymous poster hash: 04f40...559 Helt enig. Men når du ser på disse sidene, så ser du at det er big deal for dama. Jeg syns det å gifte seg er en særdeles lite sjarmerende tradisjon.
juliane Skrevet 9. oktober 2014 #45 Skrevet 9. oktober 2014 Er dere forlovet da, TS? Hvor gammel er du? :-)Anonymous poster hash: f1cc6...a16 Han vil jo ikke gifte seg, så selvfølgelig er de ikke forlovet! TS: Dessverre er dette opp til ham, når dere ikke blir enige er det jo den som ikke vil ha forandring som "vinner". Du kan selvfølgelig være steil og si at det er uaktuelt å få barn før du er gift, men du må selv vurdere hva du ev oppnår med det. Og vil du gifte deg med noen som egentlig ikke vil? Jeg skjønner deg godt, jeg har også et ønske om at vi skal ta et valg om å forplikte oss til hverandre før vi får barn. For meg er det en viktig del av det fundamentet som må være på plass før man velger å få barn, nemlig foreldre som har en forpliktelse til hverandre som innebærer noe mer enn bare felles foreldreskap. Selvfølgelig er det en mye større greie å få barn sammen enn å gifte seg, men nettopp derfor burde det være en smal sak å gifte seg med den personen man ser for seg som mor til sine barn. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #46 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg syns det å gifte seg er en særdeles lite sjarmerende tradisjon. Hva er "usjarmerende" med å ha det formelle i orden og forplikte seg overfor hverandre?Anonymous poster hash: 75700...5b1
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2014 #47 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg ville ikke fått barn med en som ikke ville gifte seg med meg.Anonymous poster hash: 75700...5b1 Enig.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #48 Skrevet 9. oktober 2014 Hva er "usjarmerende" med å ha det formelle i orden og forplikte seg overfor hverandre?Anonymous poster hash: 75700...5b1 Det formelle kan da være i orden uten at man gifter seg. Og som påpekt hundre ganger i denne tråden, så er barn en større forpliktelse enn ekteskap. Med dagens lovverk og muligheter for utfyllende samboerkontrakter, er ekteskap blitt helt overflødig. Det er bare tradisjonen (og romantikken, for de som synes det er romantisk) som gjør at folk gifter seg i dag. Det er overhodet ikke nødvendig lenger. Anonymous poster hash: 04f40...559 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #49 Skrevet 9. oktober 2014 Det formelle kan da være i orden uten at man gifter seg. Og som påpekt hundre ganger i denne tråden, så er barn en større forpliktelse enn ekteskap. Med dagens lovverk og muligheter for utfyllende samboerkontrakter, er ekteskap blitt helt overflødig. Det er bare tradisjonen (og romantikken, for de som synes det er romantisk) som gjør at folk gifter seg i dag. Det er overhodet ikke nødvendig lenger.Anonymous poster hash: 04f40...559 Det å gifte seg er enklere, billigere og gir en ennå bedre dekning enn man får til med samboerkontrakte. Så hvorfor skal man velge kompliserte løsninger, når ekteskapet er en ferdigpakkebman får med en enkelt underskrift. Ja, barn er en ennå større forpliktelse, så å få barn med noen man ikke en gang vil gifte seg med gir ingen mening.Anonymous poster hash: 75700...5b1 1
Pås Skrevet 9. oktober 2014 #50 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg er enig med dem som skriver at de ikke ville fått barn med en som ikke ville gifte seg med dem... Det er noe med å forplikte seg og planlegge fremtiden! For vår del var det HAN som insisterte på at vi skulle gifte oss da jeg ble babysjuk, av akkurat de samme grunnene!
umwar Skrevet 9. oktober 2014 #51 Skrevet 9. oktober 2014 Skjønner godt det å ikke ville ha bryllup. Men jeg ville ikke fått barn med en som ikke ville giftet seg med meg. Det er vanskeligere å gå fra hverandre hvis en er gift, enn som samboere. Og med barn i ligningen syns jeg det å gå fra hverandre skal gjøres så vanskelig som mulig! 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #52 Skrevet 9. oktober 2014 Ja, barn er en ennå større forpliktelse, så å få barn med noen man ikke en gang vil gifte seg med gir ingen mening.Anonymous poster hash: 75700...5b1 Jeg tror at for de fleste som ikke vil gifte seg, så har det ikke noe med at man ikke vil gifte seg med den personen å gjøre, så det argumentet med at man ikke vil få barn med noen som ikke "engang" vil gifte seg, holder ikke helt vann her. Det handler om deres holdning til ekteskapet som institusjon, ikke om deres holdning til forpliktelse og troskap. Anonymous poster hash: 04f40...559 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #53 Skrevet 9. oktober 2014 Tja, min mann "ga" seg og vi ble gift. Jeg forklarte ganske tidlig at jeg hadde ingen planer om å få barn uten å være gift først. Vi diskuterte det og la frem de grunnene vi hadde for og imot. Endte med et kompromiss, vi giftet oss, men ikke i kirken.Anonymous poster hash: b0e07...923 Kompromiss ? Du ville gifte deg, Han ville ikke Dere giftet dere Du fikk det du ville hvor er kompromisset ? Det går faktisk ikke ann og gjøre kompromiss ovenfor ekteskap. Anonymous poster hash: 3fed2...ade 1
Gjest Rhaegar Targaryen Skrevet 9. oktober 2014 #54 Skrevet 9. oktober 2014 Hvorfor skal han strekke seg? Hvorfor ikke henne?Anonymous poster hash: 75160...547 Fordi det alltid er mannen som må strekke seg.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #55 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg tror at for de fleste som ikke vil gifte seg, så har det ikke noe med at man ikke vil gifte seg med den personen å gjøre, så det argumentet med at man ikke vil få barn med noen som ikke "engang" vil gifte seg, holder ikke helt vann her. Det handler om deres holdning til ekteskapet som institusjon, ikke om deres holdning til forpliktelse og troskap.Anonymous poster hash: 04f40...559 Vel, en mann som heller vil tåpelige hangups over ekteskap enn meg, ville ikke vært noe for meg. Hvis man er klar for forpliktelse og troskap, hva er det med ekteskap man har noe i mot?Anonymous poster hash: 75700...5b1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #56 Skrevet 9. oktober 2014 Vel, en mann som heller vil tåpelige hangups over ekteskap enn meg, ville ikke vært noe for meg. Hvis man er klar for forpliktelse og troskap, hva er det med ekteskap man har noe i mot?Anonymous poster hash: 75700...5b1 Tåpelige hangups? Man er nødt til å ha respekt for andres holdninger. Noen personer synes ekteskap er tull. Jeg vet om folk som ville føle seg regelrett dumme om de skulle gifte seg, så latterlige synes de hele oppelgget er. Men det er klart, hvis du ser på din manns (hypotetiske) holdninger som tåpelige hangups, er det vel ikke særlig sannsynlig at det blir et langvarig forhold uansett. Anonymous poster hash: 04f40...559 1
Gjest AnneShirley Skrevet 9. oktober 2014 #57 Skrevet 9. oktober 2014 Tåpelige hangups? Man er nødt til å ha respekt for andres holdninger. Noen personer synes ekteskap er tull. Jeg vet om folk som ville føle seg regelrett dumme om de skulle gifte seg, så latterlige synes de hele oppelgget er. Men det er klart, hvis du ser på din manns (hypotetiske) holdninger som tåpelige hangups, er det vel ikke særlig sannsynlig at det blir et langvarig forhold uansett.Anonymous poster hash: 04f40...559
Gjest AnneShirley Skrevet 9. oktober 2014 #58 Skrevet 9. oktober 2014 Fikk ikke lov til å redigere et forrige innlegget som plutselig var postet med kun siteringen. Men hva er det som er tåpelig med ekteskap? Hva er det som gjør at noen vil føle seg dum? Dersom man skal få forståelse for et slikt syn, bør man kunne begrunne det litt mer enn "det er så dumt og tåpelig".
hubbabubbabubba Skrevet 9. oktober 2014 #59 Skrevet 9. oktober 2014 Hva er "usjarmerende" med å ha det formelle i orden og forplikte seg overfor hverandre?Anonymous poster hash: 75700...5b1 Det er tradisjon. Allerede i det at det er tradisjon, noe man bare gjør fordi man gjør det, så er det usympatisk. Det degraderer deg fra å være et tenkende individ til å bli en sau, en brikke i et spill, der foreldre, svigers, staten, religiøse institusjoner osv har egeninteresse av å se deg underkaste deg. Forpliktelse ser jeg ikke mye bra i. Det er som en blankofullmakt for å gi faen i å pleie forholdet. En oppfordring til damer om å snaue frisyren dritkort fordi det er så praktisk, og gå rundt i joggis. Mann med helsetrøye, ølmage og tv-kontrollen. Not good. Bevisbyrden ligger hos dere som mener at man må gjøre noe. Hva er det jeg får ut av å gifte meg som jeg ikke får ved å gi faen? What's in it for me? I andre land så er det å gifte seg som mann såpass økonomisk risikabelt at det ville jeg ikke valgt for alt i verden. Ikke rart sexkjøp er forbudt. Markedsmonopolet.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #60 Skrevet 10. oktober 2014 Vel, en mann som heller vil tåpelige hangups over ekteskap enn meg, ville ikke vært noe for meg. Hvis man er klar for forpliktelse og troskap, hva er det med ekteskap man har noe i mot?Anonymous poster hash: 75700...5b1 At man ikke vil gifte seg er ikke det samme som å ikke være klar for forpliktelser og troskap Man må ikke være gift for å være forpliktet eller og ha troskap til hverandre. Anonymous poster hash: 3fed2...ade 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå