Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer ikke beundre folk som studerer medisin i Polen, føler det blir en lett løsning og at medisin som prestisjestudie gjelder mer i land i Vest-Europa og USA. Man kan jo komme inn på disse studiene med rundt 3,5 i snitt og skolepengene er 120 000 i året. Man sitter jo igjen med masse i gjeld og i tillegg så er det vel ikke så attraktivt å gå et sted alle kan komme inn? Alle kan klare å få et slikt snitt... Det er spådd at man utdanner for mange leger og leger utdannet i Øst-Europa vil jo stille bakerst i køen når de søker jobb og turnus i Norge...

Hva synes dere?

Anonymous poster hash: 083d1...d93
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Til syvende og sist er det ikke hvor enkelt det er å komme inn på et studium som gjelder - men om man klarer å komme seg gjennom studiet med anseelige resultater. Bruker du å spørre om karakterene legen din hadde på videregående? Eller er du mer opptatt av renomeet denne har som lege idag?

Jeg driter i hvor mange som mottar en utdannelse så lenge de kan det de kan det de skal når de er ferdig utdannet. Hvis for mange som er for dårlige tar studiet vil de aldri kunne bestå uansett. Problem solved. På meg virker det mer som at personer som er opptatt av tidligere eksklusivitet er redd for at legeutdanningen skal bli slik som pilotutdanningene har blitt . At det ikke lengre er store underskudd og lange ventelister og hvor legene i større grad må kjempe om kundene istedet for bare å være sikret inntekt uansett evner og innsats. Kundene vil absolutt tjene mest på dette.

Endret av Guybrush
  • Liker 15
Skrevet

Ingen prestisje å komme inn i øst-europa nei, men skal visstnok være ganske vanskelig å fullføre der nede..

Anonymous poster hash: ed6e8...514
  • Liker 3
Gjest Lille-pus
Skrevet

Å bli tatt opp på et studium er på langt nær det samme som å gjennomføre, inkludert disputas'en.

Hvor er det du vil med denne tråden?

Tror du ikke at en doktor i medisin som har studert i sentral Europa, eller øst for Berlin, er kompetent nok til å kunne behandle Norske pasienter med de samme sykdommer som pasienter i resten av Europa?

• Liker 6
Skrevet

Er du en norsk medisinstudent siden du lager denne tråden?

• Liker 14
Skrevet

Å bli tatt opp på et studium er på langt nær det samme som å gjennomføre, inkludert disputas'en.

Hvor er det du vil med denne tråden?

Tror du ikke at en doktor i medisin som har studert i sentral Europa, eller øst for Berlin, er kompetent nok til å kunne behandle Norske pasienter med de samme sykdommer som pasienter i resten av Europa?

Disputasen? Leger disputerer da ikke, det er evt bare ved en doktorgrad.

Anonymous poster hash: b2765...a9e

• Liker 2
Skrevet

Det er ikkje vanskelig å komme inn nei, men jaggu klare dei å sile ut folk og. Har en venn som studerer medisin i polen, og det er ikkje lett. Dei må lære polsk i tillegg, som btw er eit av verdens vanskeligaste språk. Utrulig mange som måtte slutte fordi dei ikkje har sjans å henge med.

Anonymous poster hash: 70d32...58b
  • Liker 4
Skrevet

Det er ikkje vanskelig å komme inn nei, men jaggu klare dei å sile ut folk og. Har en venn som studerer medisin i polen, og det er ikkje lett. Dei må lære polsk i tillegg, som btw er eit av verdens vanskeligaste språk. Utrulig mange som måtte slutte fordi dei ikkje har sjans å henge med.

Tror undervisningen foregår på engelsk? Varierer kanskje litt hvor man går, men det er visstnok mulig

• Liker 1
Skrevet

Tror undervisningen foregår på engelsk? Varierer kanskje litt hvor man går, men det er visstnok mulig

Mye mulig noe undervisning er engelsk, men pasientene ønsker i all hovedsak å snakke på sitt eget språk...

• Liker 3
Skrevet

I Polen er du iallefall nødt til å gå språkkurs også med medisinsk polsk.

Skrevet

Det meste av undervisningen foregår på engelsk, men noko er på polsk og. Dei må uansett lære polsk, i følge min venn. Har nokon timar i veka med bare polsk.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner fler som studerer medisin i Polen, ingen av de hadde problemer med å skaffe seg sommerjobb på diverse legevakter eller legekontor i år her i Norge...? Kan hende dette var tilfeldig, men.

• Liker 2
Skrevet

Er ikkje mange i Polen, spesielt blant dei eldre som kan engelsk. Når dei skal ha praksis, som eg rekna med dei har i studiet så må dei kunne prate litt polsk.

Skrevet

Er ikkje mange i Polen, spesielt blant dei eldre som kan engelsk. Når dei skal ha praksis, som eg rekna med dei har i studiet så må dei kunne prate litt polsk.

Bommet du kanskje på hvem du svarte her? Hvis ikke skjønner jeg ikke poenget med svaret ditt. Universitetene i Polen er offentlige og har krav om en viss prosentandel undervisning i polsk samt krav om grunnleggende språkevner i polsk for sine studenter. Altså om studentene skal praktisere i Norge eller Polen spiller ingen rolle. Det er skolens språk som er årsaken til kravet.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Hadde jeg vært heleminister hadde skrudd ned legelønningene med 10%. Ikke populært, men når det er tilbudsoverskudd av arbeidskraft skal lønna ned.

Skrevet

To jeg kjenner har studert medisin i Polen. Like prestisje som andre steder ifølge dem

Anonymous poster hash: 8748b...97b
  • Liker 1
Skrevet

Det vil ikke jeg si. Jeg har flere venner som studerer medisin, to av dem studerer medisin i Øst-Europa, ved universiteter som blir rangert høyere enn universiteter i Norge og hvor det er høye krav for å stå på eksamen. Disse to var skoleflinke elever, men hadde ikke toppkarakterer i alle fagene. De andre som studerer her i landet, jobbet med å forberede karakterene for å komme inn - ser jeg på dem som smartere? Nei, absolutt ikke. Fullfører du studiet, så er du godt egnet til å jobbe som lege. Studiet er jo ganske lik i Europa, ellers hadde ikke de som studerte i utlandet fått lov til å jobbe som lege i landet.

Hadde jeg hatt planer om å studere medisin og deretter jobbe i land som USA, hadde jeg valgt et prestisjefylt universitet i Øst-Europa, de norske universitetene er virkelig ikke så gode som noen ønsker å tro.

Anonymous poster hash: fea59...57c
  • Liker 8
Skrevet

Bommet du kanskje på hvem du svarte her? Hvis ikke skjønner jeg ikke poenget med svaret ditt. Universitetene i Polen er offentlige og har krav om en viss prosentandel undervisning i polsk samt krav om grunnleggende språkevner i polsk for sine studenter. Altså om studentene skal praktisere i Norge eller Polen spiller ingen rolle. Det er skolens språk som er årsaken til kravet.

Beklager, gjekk litt fort i svingane her.. Er ikkje sikker på krava, men du har sikkert heilt rett :)

Skrevet

Jeg har ei venninne som studerer i Polen og hun må lære seg å snakke polsk, for å kunne kommunisere med pasientene. Det er nok også mye mer obligatorisk opplegg, flere prøver og eksamenere enn her i landet. De har utallige prøver i løpet av et semester og flere eksamener i løpet av et studieår. Har også ei venninne som studerer medisin ved NTNU, og ja, de har det travelt, men har kun én eksamen i løpet av et studieår.
Den teoretiske kunnskap er også høyere ansett der borte, enn her i landet. I Norge er utdanningen mer praktisk enn i Øst-Europa, så at de norske studentene er flinkere praktisk sett tror jeg er mulig, men har du hatt studierelevant sommerjobb burde ikke dette være et problem for de utenlandske studentene.

Anonymous poster hash: fea59...57c

Skrevet

Hadde jeg vært heleminister hadde skrudd ned legelønningene med 10%. Ikke populært, men når det er tilbudsoverskudd av arbeidskraft skal lønna ned.

Hvis det er overskudd av tjenestetilbydere klarer markedet fint å regulere dette selv. Hvis du som minister skulle tvunget gjennom noe slikt ville det kostet penger, som igjen ville ført til at prisreduksjonen i praksis ble mindre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...