Gå til innhold

Hvorfor adopterer ikke nordmenn hvite (europeiske) barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst: Jeg er ikke rasist. Jeg er utlending selv (kommer fra Øst-Europa).

Men jeg ser noe her i Norge som jeg ikke har sett hjemme: Nordmenn adopterer ikke hvite barn. Hvorfor er det slik? Jeg tenker da på barnets beste. Barnet er jo norsk (statsborger) men utfra utseendet så tror folk at vedkommende er utlending (før de selvsagt hører vedkommende snakke flytende norsk eller før de sjekker legitimasjonen....). Altså jeg mener, får ikke disse barna skikkelige identitetsproblemer? Jeg kjenner selv noen adopterte (noen fra India, andre fra Afrika osv) som har opplevd veldig ubehagelige episoder av fremmede som trodde de var utlendinger. Til og med forskning viser at sånne barn kan oppleve rasisme:

http://kilden.forskningsradet.no/c16880/artikkel/vis.html?tid=83604

Så jeg bare lurer: hvorfor adopterer dere nordmenn ikke hvite barn? I Øst-Europa, der jeg kommer fra, finnes det også en god del foreldreløse og fattige barn. Hvorfor ikke adoptere et av de?



Anonymous poster hash: 7c440...6ad
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vet jeg ikke. Men tror generelt det er "lettere" adoptere barn fra utlandet, enn her i Norge. Det er heller ikke like stort behov for å adoptere bort her hjemme. Mange tar prevensjon eller velger ta vare på barnet. I mange land har ikke kvinnene samme mulighet som i Norge. Med tanker på dekte utgifter, sosialhjelp osv osv. Det er andre løsninger her. Det er med andre ord mer sjeldent at man velger ta vare på barnet hvis man ikke kan/vil ta vare på det. Vi er også mer opplyste rundt prevensjon og tilbud rundt dette. Vi er også mer klare over faren for å bli gravid og evt mulighet til både angrepille og abort. Det skal også sies at voldteksraten i andre land er svært høye i forhold til Norge, og at mange da blir gravide men ikke råd til abort. Da leverer de barna for adopsjon.

Klart det hender barn blir adopert her i Norge også, men ikke i like stor grad da behovet er mindre.

Likevel havner mange av disse "uønskede" barna i fosterhjem, noe som ikke nødvendigvis er bedre. Fins dessverre for mange fosterhjem som ikke fungerer, og barn blir sendt rundt og rundt som byttevarer. Det er vanskelig for barn å bli avvist på denne måten, når de i tillegg ble avvist eller tatt fra foreldrene sine.

Men som sagt, dette har jeg ingen kilder for. Bare noen tanker.

Europa har også mange rike land, mens land som India, Afrika osv generelt er fattigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Jeg er ikke rasist. Jeg er utlending selv (kommer fra Øst-Europa).

Anonymous poster hash: 7c440...6ad

Kanskje rasistisk spurt, men er ikke rasisme et STORT problem i Øst-Europa?

Anonymous poster hash: 23ed5...333

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke er like mange "hvite" babyer som adopteres bort, og disse som blir det kommer ofte fra veldig vanskeligstilte hjem med rusproblemer, som i neste runde har påvirket barnas helse.

Det er klart at det er mere for en familie å takle, samt at adopsjonsprosessen er noe mer komplisert og langvarig når det gjelder et barn med spesielle behov.



Anonymous poster hash: c313d...4bb
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt er at det oftere er mye mer skadede barn fra Øst-Europa. De fleste nordmenn husker kanskje innslagene fra barnehjemmene der hvor babyene bare lå helt alene i sengene sine og ikke hadde noe kontakt. I tillegg er det oftere at de adopteres bort fordi det er rus og lignende inne i bildet, og ikke fattigdom eller at noen har kommet i "uløkka".



Anonymous poster hash: 47a81...a67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest et sted at man i Russland er veldig motvillig til å adoptere barn ut av landet, da man vil de skal forbli russiske og vokse opp i den russiske kulturen.Kanskje det gjelder andre land i Øst-Europa også?

Endret av Sandie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje rasistisk spurt, men er ikke rasisme et STORT problem i Øst-Europa?

Anonymous poster hash: 23ed5...333

Jo, det er det dessverre. Men dessverre ser jeg at rasismen vokser i de vest-europeiske landene også. Og jeg synes synd på de adopterte barna fra Asia, Afrika o.l. som blir utsatt for rasisme.

Det jeg har hørt er at det oftere er mye mer skadede barn fra Øst-Europa. De fleste nordmenn husker kanskje innslagene fra barnehjemmene der hvor babyene bare lå helt alene i sengene sine og ikke hadde noe kontakt. I tillegg er det oftere at de adopteres bort fordi det er rus og lignende inne i bildet, og ikke fattigdom eller at noen har kommet i "uløkka".

Anonymous poster hash: 47a81...a67

Tror neppe dette er alltid tilfelle, selv om det skjer, ja. Men jeg tviler på at forholdene er bedre på barnehjemmene (om de finnes?) i fattige asiatiske eller afrikanske eller latinamerikanske land, der hvor de fleste adopterer fra.

Anonymous poster hash: 7c440...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt spørsmål. Jeg har tenkt tanken selv faktisk...

Norske kvinner jo glade i folk med brun hud, og synes blandingsbarn er så pene. Det i kombinasjon med hvit skam - at vi skylder alle U-land i Afrika og Asia en tjeneste, gjør nok at det blir mange mørke og asiatiske barn.

Hadde jeg vært i en situasjon hvor adopsjon var aktuelt ville jeg helt klart gått for et hvitt barn fra Russland m/omegn hvis det var mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Ja jeg så jo i avisa her om dagen der de lette etter folk som kunne adoptere norske barn fra barnehjem, alt fra små babyer til ungdommer opp til 18 år. Men vet ikke hvor attraktivt det er. Jeg ville heller gått for det hvertfall. Eller så kunne jeg godt tenkt meg et barn fra Hellas eller Italia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det gjør de jo. Men det er få av dem, derfor er det sjelden. Det adopteres bare noen svært få norske barn hvert år, de fleste blir satt i fosterhjem i stedet. De biologiske foreldrene må samtykke til bortadopsjon, og det er det få som gjør, selv om de med all sannsynlighet aldri kommer til å kunne ta seg av barna sine selv.

Nordmenn adopterer barn fra øst-europa også, men det er samme greia - få av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Kanskje rasistisk spurt, men er ikke rasisme et STORT problem i Øst-Europa?

Anonymous poster hash: 23ed5...333

Ja hvertfall albanere. Du trodde kanskje nordmenn var ufine mot rumenske tiggere, da skulle du sett hvordan de oppførte seg mot dem i Albania. Det var latterligjøring på åpen gate rett og slett. Dessuten hater de negre bare på grunn av hudfargen og tror de selv er så utrolig hvite, men de er jo brune i forhold til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Ja hvertfall albanere. Du trodde kanskje nordmenn var ufine mot rumenske tiggere, da skulle du sett hvordan de oppførte seg mot dem i Albania. Det var latterligjøring på åpen gate rett og slett. Dessuten hater de negre bare på grunn av hudfargen og tror de selv er så utrolig hvite, men de er jo brune i forhold til oss.

"Negre"? Du tuller nå, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norskadopterte barn er skjeldne, og ofte kombinert med helseproblemer som følge av rusproblematikk. Tilsvarende er det en vanskelig og lang prosess å adoptere barn fra andre vestlige og rike land, da det er få som adopteres bort og de få som blir det ofte vil ha helsemessige utfordringer videre i livet.

I Norge er det raskest å adoptere fra enkelte asiatiske og sør-amerikanske land. Det går raskere, og prosessene er standardiserte og sikre. De fleste som ønsker seg et barn ønsker seg nettopp det - et barn, og helst så raskt som mulig. Hudfarge er irrelevant. Og de har ventet lenge, derfor velger de land der de har muligheten for at ting skal skje raskt. Nettopp derfor ser vi mange adoptivbarn som er ikke-europeiske.

I tillegg kommer det faktum at det er mer synlig, og derfor oppleves som vanligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mer vanlig å være fosterhjem når det er barn her hjemmefra. En annen ting er jo at man gjerne ikke ser det når de er samme "rase" som foreldrene, så da er det ikke så lett å vite om de er adoptert eller ikke



Anonymous poster hash: e9ee6...15a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke mange europeiske land som samarbeider med Norge om adopsjon i det hele tatt? Tror det bare er Ungarn og Bulgaria som adopterer barn ut til Norge pdd. Russland og de baltiske statene har de norske organisasjonene avsluttet samarbeidet med. Det var snakk om å jobbe med Ukraina, men de fyller ikke kravene i Haag-konvensjonen. Så det er rett og slett et veldig lite antall europeiske barn som kommer til Norge hvert år.

Anonymous poster hash: 704d1...454

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke like mange hvite barn som legges frem for adopsjon. Dette handler mye om synet på abort og muligheten for det i ulike land.

I vesten er abort en mulighet og som regel svaret dersom en kvinne blir gravid og ikke vil ha barn. Dersom en kvinne er blitt uventet gravid er det gjerne en overveielse mellom å avslutte graviditeten eller beholde barnet - det kan du selv lese utifra trådene her inne. Det er sjelden en norsk kvinne sier at hun er imot abort, og derfor skal beholde barnet men vil så gi det opp for adopsjon.

Graviditet er en langvarig og belastende prosess, for ikke å snakke om at det er vanskelig å gi fra seg et barn når du har holdt det i dine egne armer. Adopsjon er derfor noe som langt oftere skjer i samfunn der trygg abort ikke er en mulighet, eller det er store reservasjoner mot det.

Det finnes selvsagt tilfeller der en kvinne beholder barnet, men av uvisse grunner (narkotika, upassende som mor) ikke burde beholde det. Da er det ikke bare å adoptere bort en baby, det er an langvarig prosess å frata henne foreldreretter. Barnet blir eldre, og vil bli plassert i fosterhjem.

Det er andre syn på religion, abort, status som foreldre osv. i ulike land og det spiller en stor rolle.



Anonymous poster hash: c313d...4bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje ikke like "synlig" med hvite adoptivbarn, men jeg kjenner til flere fra Romania, Polen etc. Som noen nevner her så er det ikke bare-bare å adoptere et norsk barn, fosterbarn er løsningen først og fremst før en eventuell adopsjon. Rett meg hvis jeg tar feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har adoptert hvite barn fra østeuropa, men alle de tre barnene er grader av utviklingshemmed. Jeg har et inntrykk av at de ofte er det, hvis de blir adoptert fra europa...?



Anonymous poster hash: aa84a...a8c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...