Gå til innhold

Hvorfor får noen utlendinger dekt sertifikat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk høre dette av en somalisk kollega. Søsteren hennes har fått lappen dekt og det samme har datteren. Det er bare å gå på NAV og søke visstnok, men jeg tviler sterkt på at det samme gjelder nordmenn?

Anonymous poster hash: fbf5e...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk høre dette av en somalisk kollega. Søsteren hennes har fått lappen dekt og det samme har datteren. Det er bare å gå på NAV og søke visstnok, men jeg tviler sterkt på at det samme gjelder nordmenn?

Anonymous poster hash: fbf5e...825

Jo, det samme gjelder nordmenn. Men det er jo i helt spesielle tilfeller, der sertifikatet er tvingende nødvendig for å kunne komme seg i arbeid. Selvsagt har vi ikke regler om dette som bare gjelder "ikke-nordmenn".

Jeg husker jo verdens aller dummeste Facebook-gruppe, nemlig "Nei til gratis førerkort for innvandrere", og dette har altså ingenting med noe sånt å gjøre. Det var det forøvrig bare en eller annen forsker som foreslo, og alle (inkl. innvandrere) bare lo.

Anonymous poster hash: 9d9b2...cfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner som er 100% norsk fikk dekt lastebilsertifikat av nav.

Anonymous poster hash: 1adc3...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det er så dumt å dekke førerkort for de som mottar trygd.

(Uavhengig av nasjonalitet)

  • De kan bo mer avsides (=billigere)
  • De trenger ikke å få dekket kollektivt/taxi
  • Større sjanse for å få jobb og dermed klare seg selv senere



Anonymous poster hash: 24d6d...b06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre dette av en somalisk kollega. Søsteren hennes har fått lappen dekt og det samme har datteren. Det er bare å gå på NAV og søke visstnok, men jeg tviler sterkt på at det samme gjelder nordmenn?

Anonymous poster hash: fbf5e...825

Dette er hverdagsrasisme på sitt beste. Hjemmelen for dekning av "lappen" står i Forskrift for om stønad til motorkjøretøy eller annet transportmiddel § 12:

§ 12. Kjøreopplæring

Det kan gis tilskudd til nødvendig kjøreopplæring når vilkårene for stønad til anskaffelse av kjøretøy etter denne forskriften er oppfylt. Tilskuddet er behovsprøvd og beregnes etter prosentsatsene i § 9.

Det kan gis tilskudd til full dekning av utgifter til installasjon og demontering av ekstra utstyr for kjørelærer der dette anses hensiktsmessig og rimelig og kjøreopplæringen av helt spesielle grunner må foregå ved bruk av medlemmets eget kjøretøy.

Utgifter til førerkortvurdering dekkes fullt ut som tilskudd.

Selv er jeg helt norsk og fikk dekket førerkortet fordi jeg var syk på en måte som ga meg behov for bil og førerkort som jeg ikke ville hatt dersom jeg var frisk.

Det finner sikkert flere hjemler for å dekke disse utgiftene i situasjoner hvor det er nødvendig eller rimelig, og jeg er helt sikker på at ingen av dem setter som vilkår at du må være "utlenning" for å få støtten...

Anonymous poster hash: 18ccc...0ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis av meg (norsk) fikk dekket førerkortet , uten annen grunn enn at ds kunne det bli lettere for han som jobbsøker å få en jobb.. jeg ble irritert for jeg fikk bare til svar på nav at neihei, det skal mye til og det Gjør vi nesten aldri!

Anonymous poster hash: 2f695...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er hverdagsrasisme på sitt beste.

Anonymous poster hash: 18ccc...0ec

Ja, det er på mange måter det. Altså, jeg roper strengt tatt aldri "rasisme" og mener ordet brukes for mye, men det der er så forutinntatt. To personer har fått dekket sertifikatet av NAV, uten at TS engang har visst om muligheten (så hun aner ikke hvem andre hun kjenner som har erfaring med det), og TS reagerer med å automatisk "tvile sterkt på at det samme gjelder nordmenn". Helt uten grunn.

Dette er det jo også en smal sak å finne ut av (og nå har du vært grei nok til å vise til forskriften også), slik at TS ved et enkelt Google-søk kunne sett at dette selvsagt ikke har med hudtone å gjøre, men det ville nødvendiggjort å undersøke det man prater om. TS mener det neppe vondt, men hele den tanken med at slike goder fra felleskassa nødvendigvis bare gis til innvandrere er så forskrudd.

Anonymous poster hash: 9d9b2...cfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner som er 100% norsk fikk dekt lastebilsertifikat av nav.

Anonymous poster hash: 1adc3...e2a

Da går det under omskolering. Spiller ingen rolle om det er lastebilsertifikatet eller om det er sykepleierutdannelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det åpner jo mange jobbmuligheter.

Nordmenn uten utdanning kan også få dette sponset akkurat som noen får støtte til kveldsskole og lignende som man vanligvis må betale for.

Anonymous poster hash: ec334...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner som er 100% norsk fikk dekt lastebilsertifikat av nav.

Anonymous poster hash: 1adc3...e2a

Hvordan fikk han til dette?

Anonymous poster hash: f95da...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikk han til dette?

Anonymous poster hash: f95da...dc4

Det er mange som får dette eller buss, enten som omskolering eller på dagpenger. Det er vanlig klasse B som kun dekkes i svært spesielle tilfeller.

Anonymous poster hash: 4ae9b...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...