Gå til innhold

Hvorfor tror du? Hvordan føles det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt problemer med å skjønne det, og når jeg har spurt direkte oppfattes det av en eller annen grunn som et personlig "angrep".

En venninne sammenlignet det med min "tro" på vitenskapen, noe som ikke kan sammenlignes, da jeg ikke "tror" på vitenskapen, jeg antar den er rett.

At det finnes "et eller annet" betviler jeg ikke, men at feks bibelen og koranen er skrevet av mennesker med utspring av mennesklig fantasi ser jeg på som et ubeskrivelig faktum. Det er vel her jeg ikke forstår logikken.

Hvordan kan en ha en urokkelig tro på en bok som mennesker PÅSTÅR er rett? Er det en frykt for å dø eller "evig pinsel", som driver dette behovet?

Jeg har aldri følt noen "religiøs tro". Jeg har ofte en lignende følelse som religiøse beskriver om jeg hører på en viss type musikk eller nyter det visuelle i naturen. Opplever troende dette, eller er det kun knyttet til den religiøse biten av livet?

Føler jeg spør om at noen skal forklare farger for en blind person her.

Anonymous poster hash: 36813...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på. Jeg har et behov for å tro. Men jeg må tro i mitt eget sinn med mitt eget hjerte. Så jeg fatter ikke det med alle reglene?

Hvis du skal være en godkjent troende må du for eks be fem ganger om dagen, husk å sitte de veien. Eller du kan ikke tegne gud, du skal faste når det er bestemt at du skal faste. Har du mensen så får du ta igjen noen dager etter det.

Min "gud" er en type energi/kraft/altvitenhet som eksisterer, jeg har ingen regler eller plikter å oppfylle for å bli en bedre troende. Min "gud" (slik jeg tror) vil aldri slå meg av hånden enten jeg blir en massemorder eller er utro for resten av livet. Min "gud" er ikke til for å dømme, men for å gjøre. For å sende meg lærdommer og hjelp. Men ikke ut ifra hva "gud" mener er rett og galt, ut ifra hva som vil bli godt for meg. I lengden vel og merke. Dette er bare min måte men jeg fatter ikke at nettop alle mennesker ikke har hver sin egne måte? Det er jo lite sannsynlig at flere millioner virkelig tror på de ordene i boken og at det er helt ekte? Hva er tro og hva etter "dette er riktig å gjøre, så dette gjør jeg" ?

Så er det mange religiøse som sier at en trenger ikke være firkantet og følge alt som står skrevet og alle regler som har blitt forkynnet, men ærlig talt da, en kristen bør vel godta hele bibelen? Dette "jeg er kristen på min egen måte" fjaset er tilnærmet lik tull. Nei da er du ikke kristen, men ja du er fortsatt troende.

Mulig jeg gikk meg helt vill på veien gjennom hi nå altså, hehe.

Anonymous poster hash: 2971d...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...