Gå til innhold

Ta livet av en hjemløs katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og plutselig en dag er det fem små nye nøster i det kattehuset.

Anonymous poster hash: 09949...b8d

Så du ikke at jeg skrev kastrering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var jo bra, men det var en kattunge? Kattunger/ungkatter er ofte mulige å temme, voksne katter er det verre med.

Vi vet ikke akkurat hvor gammel han er, men mest sannsynlig var han 3-4 måneder da vi fikk han i hus. (Dyrlegens anslag da han ble kastrert noen måneder senere) Dette var midt i verste kuldeperioden før jul 2012. Han hadde to søsken som det ikke var håp for.

Dyrlegen vår fortalte om disse to som var helt rabiat, så det var bare én utvei :( Om ikke annet slapp de å gå sultne og redde ute i kulda.

Mora til mellomste pusen vår, hun måtte og avlives. Og det etter en god stund i fosterhjem. Hun ble tatt inn mens hun var drektig. Ikke lenge etter at alle fem i kullet hadde fått permanente hjem var hun visst ikke mulig å sosialisere nok til å fungere i et hjem. Det var kun én vei for henne og :(

Så ja, alder har helt klart sitt å si. Og mat! Han ble skikkelig bortskjemt med mat i begynnelsen. Kokt sei fikk han fram fra under sofaen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i en lignende case selv. Hadde en "hjemløs" katt som gikk utenfor hos meg i ett års tid før jeg fikk fanget han. Veldig sky og redd av seg. Fikk låne felle av Dyrebeskyttelsen og sjekket chip. Til vår store glede hadde han eier, og hadde vært savnet (og antatt død) i over 2 år. Vi bringte han hjem igjen, men en uke senere kom det melding fra eieren om at han var på rømmen igjen. Nå er han utenfor hos meg atter en gang. Har vært i kontakt med eierne, som har bestemt seg for at de ikke kan ha han. De er beredskapshjem og har konkludert med at det antagelgivis er pga alle barna at han ikke trives der, og føler ikke de har tid til han. Han hadde også endret seg på de to årene ute, og kunne plutselig bite under kos etc. Så nå har de sagt fra seg ansvaret, og jeg sitter alene med det. Dyrebeskyttelsen vil ikke ta han inn, fordi han "har en eier", og jeg kan ikke ta han pga allergi. Han er også sky og preget av noen år ute, så det kreves kattevante mennesker. Er veldig bekymret for han nå som det går mot kaldere tider, men er blitt så glad i han at jeg ikke har hjerte til å avlive heller. Synes han fortjener et stabilt og godt hjem, synes det virker som han egentlig ønsker det... Uffåuff, innspill taes i mot med takk! <3 :-/



Anonymous poster hash: dcd0c...85c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i en lignende case selv. Hadde en "hjemløs" katt som gikk utenfor hos meg i ett års tid før jeg fikk fanget han. Veldig sky og redd av seg. Fikk låne felle av Dyrebeskyttelsen og sjekket chip. Til vår store glede hadde han eier, og hadde vært savnet (og antatt død) i over 2 år. Vi bringte han hjem igjen, men en uke senere kom det melding fra eieren om at han var på rømmen igjen. Nå er han utenfor hos meg atter en gang. Har vært i kontakt med eierne, som har bestemt seg for at de ikke kan ha han. De er beredskapshjem og har konkludert med at det antagelgivis er pga alle barna at han ikke trives der, og føler ikke de har tid til han. Han hadde også endret seg på de to årene ute, og kunne plutselig bite under kos etc. Så nå har de sagt fra seg ansvaret, og jeg sitter alene med det. Dyrebeskyttelsen vil ikke ta han inn, fordi han "har en eier", og jeg kan ikke ta han pga allergi. Han er også sky og preget av noen år ute, så det kreves kattevante mennesker. Er veldig bekymret for han nå som det går mot kaldere tider, men er blitt så glad i han at jeg ikke har hjerte til å avlive heller. Synes han fortjener et stabilt og godt hjem, synes det virker som han egentlig ønsker det... Uffåuff, innspill taes i mot med takk! <3 :-/

Anonymous poster hash: dcd0c...85c

Her ville jeg jaggu ha kontaktet Mattilsynet! Når katten er chippet i deres navn, er det deres ansvar! De kan ikke bare "si fra seg ansvaret" og overlate den ute til seg selv. Jeg kjenner jeg blir provosert her... Om han mistrives der, og/eller de ikke har tid til han, så greit nok- men da får de sørge for enten å få omplassert eller avlivet han!

Ring Mattilsynet snarest mulig. Si det som det er at du har funnet en katt, og sjekket chip. Den har eier, og du har kontaktet vedkommende, men eier sier han ikke vil ha katten. Det er en krystallklar sak og det vil forundre meg om ikke (selv) Mattilsynet tar tak i dette! Denne katten er ikke ditt ansvar. Det er eiers. Om så katten hadde vært borte hjemmefra i 10 år, så er den eiers ansvar så lenge den er chippet i deres navn og katten ikke var formelt overdratt til andre.

Endret av Aurora M.
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i en lignende case selv. Hadde en "hjemløs" katt som gikk utenfor hos meg i ett års tid før jeg fikk fanget han. Veldig sky og redd av seg. Fikk låne felle av Dyrebeskyttelsen og sjekket chip. Til vår store glede hadde han eier, og hadde vært savnet (og antatt død) i over 2 år. Vi bringte han hjem igjen, men en uke senere kom det melding fra eieren om at han var på rømmen igjen. Nå er han utenfor hos meg atter en gang. Har vært i kontakt med eierne, som har bestemt seg for at de ikke kan ha han. De er beredskapshjem og har konkludert med at det antagelgivis er pga alle barna at han ikke trives der, og føler ikke de har tid til han. Han hadde også endret seg på de to årene ute, og kunne plutselig bite under kos etc. Så nå har de sagt fra seg ansvaret, og jeg sitter alene med det. Dyrebeskyttelsen vil ikke ta han inn, fordi han "har en eier", og jeg kan ikke ta han pga allergi. Han er også sky og preget av noen år ute, så det kreves kattevante mennesker. Er veldig bekymret for han nå som det går mot kaldere tider, men er blitt så glad i han at jeg ikke har hjerte til å avlive heller. Synes han fortjener et stabilt og godt hjem, synes det virker som han egentlig ønsker det... Uffåuff, innspill taes i mot med takk! <3 :-/

Anonymous poster hash: dcd0c...85c

Ta de tidligere eierne med til dyrlegen og få dem avlivet!

Anonymous poster hash: 92b20...03f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du lånt et fangstbur fra Dyrebeskyttelsen eller andre, legger mat i det og plasserer buret der du pleier å mate den vil den sannsynligvis gå i buret rimelig fort. Ta den til veterinær og få sjekket om den er chippet. Er den ikke det, men at det i stedet er tydelig at den er hjemløs og har vært det i lang tid vil den nok bli avlivet.

Etter min mening er dette det beste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har lenge vært en hjemløs katt utenfor hos meg. Den får mat og vann. Men nå går det mot kaldere tider, og ikke noe særlig for en kattepus å være ute hele tiden. Jeg har to allergikere i huset, så det er uaktuelt å ta den inn. Har kontaktet div. foreninger, men det er sprengt kapasitet som de sier og legger ansvaret over på meg. Har lagt ut katten på dyrebar, hengt opp lapper på butikken og div. sider på fb. Ingen respons. Prøver så godt jeg kan å fange katta, men den er veldig sky. Om jeg får tak i den, ser jeg ingen annen utvei en å ta den med til dyrlegen for avlivning..det er svært kaldt her om vinteren og stakkars har det nok bedre i "himmelen"

Anonymous poster hash: 7245c...107

Jeg tok til meg en slik katt i fjor. Han var stressa og mistrives. Jeg prøvde alt i 6 mndr før jeg kontakter en annen Dyrlege enn den jeg hadde brukt for medisinske ting med han. Hun sa at det beste for katten var å avlive han. Du vet ikke hva katten har vært igjennom og det beste er å la den få slippe. Det er veldig modig av deg å skrive dette men absolutt viktig. Jeg håper du får tak i den og at den snart slipper å ha det vondt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sier nå kommer til å få halve forumet til å skrike opp om dyremishandling, men siden katten er så sky, så vil det å bli fanget og tatt med til dyrlegen for avlivning være svært traumatisk. Derfor foreslår jeg jeger, salongrifle, lyddemper. En rask og utraumatisk vei ut av miseren for den hjemløse katten. Men det er viktig at skytteren er en vant jeger, for ikke å skadeskyte. En pusekatt er jo ikke store dyret.

(Og ja, dette er slett ikke en uvanlig måte å løse løskattproblemer på i en del bygdesamfunn. Det bare snakkes ikke høyt om.)



Anonymous poster hash: f3dd7...37b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok til meg en slik katt i fjor. Han var stressa og mistrives. Jeg prøvde alt i 6 mndr før jeg kontakter en annen Dyrlege enn den jeg hadde brukt for medisinske ting med han. Hun sa at det beste for katten var å avlive han. Du vet ikke hva katten har vært igjennom og det beste er å la den få slippe. Det er veldig modig av deg å skrive dette men absolutt viktig. Jeg håper du får tak i den og at den snart slipper å ha det vondt.

Vi hadde en slik katt selv. han ble aldri tvunget til å være innendørs, da. Ble matet utendørs. Men da vinteren nærmet seg, så måtte vi ta livet av den. Vi visste jo heller ikke om katten var kastrert, og å fange den for å frakte den til dyrlege hadde vi ikke hjerte til.

Anonymous poster hash: f3dd7...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sier nå kommer til å få halve forumet til å skrike opp om dyremishandling, men siden katten er så sky, så vil det å bli fanget og tatt med til dyrlegen for avlivning være svært traumatisk. Derfor foreslår jeg jeger, salongrifle, lyddemper. En rask og utraumatisk vei ut av miseren for den hjemløse katten. Men det er viktig at skytteren er en vant jeger, for ikke å skadeskyte. En pusekatt er jo ikke store dyret.

(Og ja, dette er slett ikke en uvanlig måte å løse løskattproblemer på i en del bygdesamfunn. Det bare snakkes ikke høyt om.)

Anonymous poster hash: f3dd7...37b

Jeg har ikke tenkt å skrike opp om dyremishandling.. Jeg ser at det ofte kan være den beste løsningen, forutsatt at det er en dreven jeger som treffer der h*n skal på første skudd. Problemet her er at det later til å være i tettbygd strøk, og da er det så vidt jeg vet forbudt å skyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt meg av en hjemløs katt i nesten 2 år. Har selv 2 katter, og han er "venn" med dem. Men han er redd og sky i forhold til oss mennesker.

Han er en superflott og pratsom katt. Men jeg har ikke klart å fange ham inn for veterinærtime, han er fremdeles livredd mennesker. Jeg vil helst ikke tenke på hva det skyldes :-(

Han så fryktelig ut da han kom til oss første gang. Sikkert så fæl at andre her ville avlivet ham på flekken. Men nå er han en vakker katt. Skeptisk og redd for mennesker. Men han har et godt liv og ser sunn og frisk ut. Jeg kan jo ikke vite om helsen er 100%, men han ser bra ut. Skinnende pels og høy haleføring!

Vi laget kattehus til ham ute. Fant oppskrift på internett. Og han har fått god mat i 2 år.



Anonymous poster hash: 26735...c7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å skrike opp om dyremishandling.. Jeg ser at det ofte kan være den beste løsningen, forutsatt at det er en dreven jeger som treffer der h*n skal på første skudd. Problemet her er at det later til å være i tettbygd strøk, og da er det så vidt jeg vet forbudt å skyte.

Derfor jeg foreslo salongrifle med lyddemper (og stativ og sikte) i stedet for hagle, som er mer effekt. Man må naturligvis ha sikret bakgrunn.

Anonymous poster hash: f3dd7...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndelag.. Du har sikkert kontaktet FOD Trondheim også?

Som Aurora sier kan en løsning være å finne en gård katten kan være på, men ofte er det veldig vanskelig å ikke få de til å vandre.

Veldig glad det finnes mennesker som deg som tar tak i dette! Hvis pusen tydelig ikke har det bra er det selvfølgelig best å la den slippe dersom det ikke er noe som helst håp for omplassering eller mating/ly i nabolaget.



Anonymous poster hash: 7667e...5ce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Store avstander i trøndelag...jeg bor nesten 4 timer fra Trondheim 😜 jeg får lånt meg felle på mandag eller tirsdag, så får vi se det der ifra!

Anonymous poster hash: 7245c...107

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store avstander i trøndelag...jeg bor nesten 4 timer fra Trondheim 😜 jeg får lånt meg felle på mandag eller tirsdag, så får vi se det der ifra!

Anonymous poster hash: 7245c...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vil bare si at pusen har kommet hjem igjen😀 Eierene flytta i april, ca 7mil her ifra. Den har tydligvis gått "hjem" igjen.

Anonymous poster hash: 7245c...107

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gode nyheter ;) Ønsker Pus alt godt fremover og du som var så flink til å stillee opp for den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...