Gå til innhold

Første eboladiagnose i USA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest avocadoen

Det er nettopp derfor vi har smittevernprotokoller.

Har du for vane å spørre syke mennesker om de nylig har vært i Afrika?Anonymous poster hash: bf97c...a33

Jeg trenger ikke spørre syke mennesker om noe som helst. Jeg holder meg unna syke mennesker. Uansett om det er forkjølelse eller noe annet :)

Jeg er ikke akkurat i mot smittevern, så jeg forstår ikke hvorfor du skriver dette til meg? Jeg sa i grunn at man kanskje ikke akkurat bør dele samme flaske som syke mennesker, eller ta på blodet om de plutselig begynner å blø. Hva er galt med å si det? Å ikke dele flaske med noen som er syk er en ganske grei regel uansett. Eller synes du kanskje ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trenger ikke spørre syke mennesker om noe som helst. Jeg holder meg unna syke mennesker. Uansett om det er forkjølelse eller noe annet :)

Jeg er ikke akkurat i mot smittevern, så jeg forstår ikke hvorfor du skriver dette til meg? Jeg sa i grunn at man kanskje ikke akkurat bør dele samme flaske som syke mennesker, eller ta på blodet om de plutselig begynner å blø. Hva er galt med å si det? Å ikke dele flaske med noen som er syk er en ganske grei regel uansett. Eller synes du kanskje ikke det?

Jeg hadde ingen annen hensikt enn å si at dette ikke er nok ved så alvorlige sykdommer. Det er ikke noe angrep på deg.

Anonymous poster hash: bf97c...a33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NORSKE MYNDIGHETER MÅ SNART TA EBOLA ALVORLIG!!

Vet ikke hvem du tror norske myndigheter ER, men ihvertfall ikke disse, liksom?

http://www.fhi.no/tema/ebola

Og hvis du går til forsiden finner du til og med telefonnummeret til smittevernvakten.

Selv om innholdet ser beskjedent ut ved første øyekast (og det BØR det være, det har jo ikke skjedd noe her, hvorfor skape panikk?), så lover jeg deg at man følger dette nøye.

Anonymous poster hash: 6fd41...edb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne kalle det en myte. Det blir ikke mer mytisk av det, men kanskje du føler deg bedre.

Dette er ett av de store problemene ved å håndtere epidemien, og stanse spredningen av den. At du ikke forstår hvordan svært mange afrikanere ser på dette, gjør ikke at din virkelighet er riktig.

Din konklusjon har ingen betydning. Den er et resultat av ukvalifisert synsing, trukket på informasjon du ikke har. Jeg tror ikke du forstår hverken smittemekanismene eller de vurderinger som er gjort her.

Anonymous poster hash: bf97c...a33

Rimelig sikkert å si at de ikke har mistenkt ebola når de sender ham hjem. Hadde de spurt om og evt hvor han hadde reist i det siste, og i så fall hvor, hadde de nok vært veldig forsiktige og lagt ham inn på isolat.

Det er forresten kvalmende å høre på hvor skråsikker og nedlatende du er. Det er en sann drøm å diskutere med sånne som deg.

Anonymous poster hash: 60b9d...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. Ebola er i stor grad en selvbegrensende sykdom, litt avhengig av hvilket av de fem virusene epidemien er basert på.

Anonymous poster hash: bf97c...a33

Ebolaorakelet verifiserer din påstand, gratulerer.

Anonymous poster hash: 60b9d...652

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig sikkert å si at de ikke har mistenkt ebola når de sender ham hjem. Hadde de spurt om og evt hvor han hadde reist i det siste, og i så fall hvor, hadde de nok vært veldig forsiktige og lagt ham inn på isolat.

Det er forresten kvalmende å høre på hvor skråsikker og nedlatende du er. Det er en sann drøm å diskutere med sånne som deg.Anonymous poster hash: 60b9d...652

Jeg synes det er ganske greit å være skråsikker på at man ikke bør trekke bastante konklusjoner basert på informasjon man ikke har.

Anonymous poster hash: bf97c...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns at "hysteri" er en legitim reaksjon på et dødelig virus som dreper på under 20 dager, og har tatt livet av snart 4000 msk og man ikke klarer å stoppe. Er ikke personlig redd for at det vil komme hit, men at folk er redde er helt forståelig.

Anonymous poster hash: 7c05c...0cd

Et virus som ikke har andre ofre enn afrikanere innen et begrenset området en halv verden unna, og der det bare er ett kjent tilfelle utenfor Afrika (med unntak av de tre hjelpearbeiderne som ble smittet og sendt hjem for behandling). Joda, det er en overreaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jeg hadde ingen annen hensikt enn å si at dette ikke er nok ved så alvorlige sykdommer. Det er ikke noe angrep på deg.Anonymous poster hash: bf97c...a33

Det eri grunn sånn at ebola først og fremst vil smitte bare de du er aller nærmest (familie) fordi det er de som helst tar borti deg o.l. Ebola er ikke like smittsomt som f.eks influensa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen hevder til og med at ebola nå har vekket en person fra de døde XD XD all hail zombies o'låhd

praise the zahmbis bitch (oh lord praise the zombies bitch)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eri grunn sånn at ebola først og fremst vil smitte bare de du er aller nærmest (familie) fordi det er de som helst tar borti deg o.l. Ebola er ikke like smittsomt som f.eks influensa

Hva er poenget ditt?

Det som er viktig å huske på, er at en sykdom med opp til 90% mortalitetsrate bør man ikke bli smittet av (selv om mortalitetsraten senkes en god del med moderne intensivbehandling), og følgelig er dette mer komplisert enn at man bare skal holde avstand og ikke dele drikkeflasker.

Derfor skal alle pasienter isoleres.

Ebola smitter hvem som helst som får tilstrekkelig kontakt med kroppsvæskene dine, enten de er inne i, eller utenfor kroppen din. Når symptomene kommer, er du smittsom.

At ebola ikke er like smittsomt som influensa burde ikke være nødvendig å poengtere.

Anonymous poster hash: bf97c...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Hva er poenget ditt?

Det som er viktig å huske på, er at en sykdom med opp til 90% mortalitetsrate bør man ikke bli smittet av (selv om mortalitetsraten senkes en god del med moderne intensivbehandling), og følgelig er dette mer komplisert enn at man bare skal holde avstand og ikke dele drikkeflasker.

Derfor skal alle pasienter isoleres.

Ebola smitter hvem som helst som får tilstrekkelig kontakt med kroppsvæskene dine, enten de er inne i, eller utenfor kroppen din. Når symptomene kommer, er du smittsom.

At ebola ikke er like smittsomt som influensa burde ikke være nødvendig å poengtere.Anonymous poster hash: bf97c...a33

Hva er poenget DITT? Det er det jeg ikke skjønner her. Hvorfor diskuterer du med meg når du er enig med meg? Hvorfor skriver du om isolasjon av syke pasienter til meg når jeg faktisk aldri har sagt noe om isolasjon av pasienter.

Jeg skreiv på forrige side at man ikke kan bli smittet før en person får symptomer på denne sykdommen, så hvorfor skriver du det til meg som om at dette er noe du forteller meg? Og tror ikke du jeg er klar over at det er lurt å isolere syke mennesker? :P

Jeg kan ikke tro annet enn at du bare skriver for å skrive her, for du sitter å diskuterer her med noen som ikke er uenig med deg. :fnise:

Det som er viktig her er at dette ikke er en sykdom man skal være utrolig redd for, fordi vi mennesker her i Norge er blandt annet mye mer hygieniske enn de i Afrika, og derfor er ikke denne sykdommen en så stor trussel for oss. Så slapp helt av AB! Om du dør av en smittsom sykdom vil jeg tippe at dette ikke er den sykdommen du dør av. For jeg tviler på at du eller jeg eller nordmenn flest vil bli smittet i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget DITT? Det er det jeg ikke skjønner her. Hvorfor diskuterer du med meg når du er enig med meg? Hvorfor skriver du om isolasjon av syke pasienter til meg når jeg faktisk aldri har sagt noe om isolasjon av pasienter.

Jeg skreiv på forrige side at man ikke kan bli smittet før en person får symptomer på denne sykdommen, så hvorfor skriver du det til meg som om at dette er noe du forteller meg? Og tror ikke du jeg er klar over at det er lurt å isolere syke mennesker? :P

Jeg kan ikke tro annet enn at du bare skriver for å skrive her, for du sitter å diskuterer her med noen som ikke er uenig med deg. :fnise:

Det som er viktig her er at dette ikke er en sykdom man skal være utrolig redd for, fordi vi mennesker her i Norge er blandt annet mye mer hygieniske enn de i Afrika, og derfor er ikke denne sykdommen en så stor trussel for oss. Så slapp helt av AB! Om du dør av en smittsom sykdom vil jeg tippe at dette ikke er den sykdommen du dør av. For jeg tviler på at du eller jeg eller nordmenn flest vil bli smittet i det hele tatt :)

Poenget mitt er helt enkelt å fortelle deg at det ikke er nok med enkle forholdsregler som du beskrev. Hvorfor du kverulerer på det får stå for din egen regning.

Jeg er helt avslappet, jeg. Jeg vet at sjansene for så mye som et enkeltstående tilfelle her er svært små. Nettopp fordi vi isolerer smitte,og ikke bare oppfordrer folk til ikke å dele vannflasker.

Anonymous poster hash: bf97c...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Poenget mitt er helt enkelt å fortelle deg at det ikke er nok med enkle forholdsregler som du beskrev. Hvorfor du kverulerer på det får stå for din egen regning.

Jeg er helt avslappet, jeg. Jeg vet at sjansene for så mye som et enkeltstående tilfelle her er svært små. Nettopp fordi vi isolerer smitte,og ikke bare oppfordrer folk til ikke å dele vannflasker.Anonymous poster hash: bf97c...a33

Alle land som har fungerende helsevesen isolerer mennesker. Men det er uansett en god forhåndsregel å ta at man ikke skal dele vannflasker eller ta på mennesker om de har symptomer på ebola. På grunn av at vi er så hygieniske her i Norge som sagt gjør at det derfor ikke vil smitte de aller fleste. Det er absolutt ikke alene på grunn av isolering av syke mennesker. Jeg jobber i helsevesenet, så er ikke igrunn helt blåst når det kommer til dette. Det står vel også dette i diverse artikler rundt om på nett (altså at det ikke vil smitte folk flest fordi vi blandet annet er hygieniske) så dette er faktisk ikke noe du kan si deg hverken enig eller uenig med. Det er fakta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle land som har fungerende helsevesen isolerer mennesker. Men det er uansett en god forhåndsregel å ta at man ikke skal dele vannflasker eller ta på mennesker om de har symptomer på ebola. På grunn av at vi er så hygieniske her i Norge som sagt gjør at det derfor ikke vil smitte de aller fleste. Det er absolutt ikke alene på grunn av isolering av syke mennesker. Jeg jobber i helsevesenet, så er ikke igrunn helt blåst når det kommer til dette. Det står vel også dette i diverse artikler rundt om på nett (altså at det ikke vil smitte folk flest fordi vi blandet annet er hygieniske) så dette er faktisk ikke noe du kan si deg hverken enig eller uenig med. Det er fakta.

Jeg bestred aldri det. Jeg poengterte at det så ut som om du mente vi kunne stoppe en ebolaepidemi gjennom slike tiltak.

Nå gidder jeg ikke diskutere dette mer med deg.

Anonymous poster hash: bf97c...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle land som har fungerende helsevesen isolerer mennesker. Men det er uansett en god forhåndsregel å ta at man ikke skal dele vannflasker eller ta på mennesker om de har symptomer på ebola. På grunn av at vi er så hygieniske her i Norge som sagt gjør at det derfor ikke vil smitte de aller fleste. Det er absolutt ikke alene på grunn av isolering av syke mennesker. Jeg jobber i helsevesenet, så er ikke igrunn helt blåst når det kommer til dette. Det står vel også dette i diverse artikler rundt om på nett (altså at det ikke vil smitte folk flest fordi vi blandet annet er hygieniske) så dette er faktisk ikke noe du kan si deg hverken enig eller uenig med. Det er fakta.

Det er vel generelt en god forholdsregel å ta at man ikke deler vannflasker med NOEN. Skal jeg innta kroppsvæskene til en annen person, så bør det være en orgasme involvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Det er vel generelt en god forholdsregel å ta at man ikke deler vannflasker med NOEN. Skal jeg innta kroppsvæskene til en annen person, så bør det være en orgasme involvert.

Hehe, det har du rett i :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Man kan nok ikke si det om vest-afrikanere generelt, men det er mange nok som holder seg unna helsevesenet og sykehusene av frykt til at det er umulig å få epidemien under kontroll. For hver syke person som holder seg hjemme og lar familie og venner ta seg av pleien, blir minst et dusin mennesker eksponert for smitte. Da biter det seg fast.

Ser ikke bort fra at det er mange som holder seg vekke fra sykehuset for å ikke bli syk, når det er ebola-epidemi.

Men jeg tror det kommer at at man har resignert og innsett at det ikke er mye hjelp å få mot dette.

I tillegg så blir jo folk satt i karantene inne i husene sine, så de ikke skal dra noen steder.

Så kastes de døde ut på gaten...

Har ikke problem med å tro at mange holder seg unna sykehusene når man hører om at helsepersonellet holder seg borte, også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på er om ebola-virus kommer til å trives så langt nord, da.

Så selv om det skulle komme noen syke personer, er det vel ikke sikkert at viruset liker seg i temperaturer langt under 20 centigrader..

Jeg mener, det kommer fra jungel med regnskogsklima.

Lite varm, fuktig luft med regntid og tåke i tretoppene, her.

Jeg ser for meg at det er langt verre ting en ebola-virus inne i jungelen nedi Vest Afrika, som ennå ikke har krysset over til mennesker. Men det er en grunn til at de samme infeksjons-sykdommene mennesker får i klimaet rundt ekvator ikke trives her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på er om ebola-virus kommer til å trives så langt nord, da.

Så selv om det skulle komme noen syke personer, er det vel ikke sikkert at viruset liker seg i temperaturer langt under 20 centigrader..

Jeg mener, det kommer fra jungel med regnskogsklima.

Lite varm, fuktig luft med regntid og tåke i tretoppene, her.

Jeg ser for meg at det er langt verre ting en ebola-virus inne i jungelen nedi Vest Afrika, som ennå ikke har krysset over til mennesker. Men det er en grunn til at de samme infeksjons-sykdommene mennesker får i klimaet rundt ekvator ikke trives her...

En av grunnene er nok at det ikke finnes noen naturlige bærere av viruset her. Så langt jeg har forstått det, så er forskjellige arter av flygende hunder (fruit bats) reservoar for sykdommen i Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at myndighetene lyver om ebola. De sier at det ikke er luftbårent, når det vitterlig er luftbårent.

En studie utført i 2012 viste at Ebola ble overført mellom griser og aper som var i egne bur og aldri var i direkte kontakt med hverandre.

Alle vet at mennesker som beveger seg mellom disse burene kan drasse med seg smitten fra apeaføringen over til griseburet eller omvendt.

Så det beviser at ebola smitter via kontakt og ikke at det smitter gjennom luften.

I Norge har man den samme mekanismen i verk der folk smittes av --> sykehusinfeksjoner.

Man overfører baktisluskene fra en pasient sitt sår til en annen, gjennom slepphendte prosedyrer.

Gå til en gjennomsnittelig dyrebutikk, så blir du klar over hvordan en som går rundt og vasker burene til dyrene kan ta med seg smitte av salemonella fra et bur til et annet.

På samme måten som det bare er å ta seg en kjapp tur innom MacDonalds om se hvordan de som "vasker der" bruker en skitten mopp de drar over gulvet og mopper med. De bruker samme kluten over alle bordene.

De kan fint overføre smitte fra diaré fra det ene toalettgulvet til det andre med mopp og klut som de dypper i litt vann og guffer rundt med.

Det er direkte ekkelt.

På samme måten overfører man ebola fra ett dyrebur til et annet når man spyler et gulv med en slange og mopper litt.

Dyrene legger seg som kjent ned eller sitter på gulvet i buret.

Voilá har de "smittet hverandre."

Men det var mennesket med moppen som var vektoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...