Gå til innhold

Planlegge keisersnitt eller ikke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville valgt planlagt keisersnitt. Og passet på å legge til rette for mye hjelp hjemme den første tiden, av mann og evt besteforeldre:) Lykke til!

Anonymous poster hash: e39f0...059

jeg har bestemt meg for planlagt K. Herlig å få tatt avgjørelsen. Må bare få det godkjent. Skal på et møte om en mnd.

Anonymous poster hash: 6b79e...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var en uke over tid og fødselen ble satt i gang. Det viste seg at det ikke var nok fostervann, dermed fikk jeg drypp. Da jeg fikk drypp sank BT til babyen:(((. Dette holdt de på med i over 18timer.

Jeg som var førstegangsfødende trodde de på legene hadde kontrollen, men pga vaktskifte hadde ingen en konkret plan. Det ble hastekeisersnitt når en av legene kom på vakt og lurte på hvorfor jeg enda ikke hadde født. I tillegg så satt hodet til bayen fast.

I etterkant ble det møter med overlegen etc. De beklaget på vegne av sykehuset. Nå som jeg har flyttet til en annen by er jeg bekymret for hvordan det vil gå hvis jeg går for vaginal fødsel. Jeg orker ikke repetisjon av det som hendte. Får frysninger når jeg leser journalen (Den fikk jeg tak i for en mnd siden. Får frysninger når jeg leser hva som skjedde). Under møtet ble ikke alt tatt opp. Noe jeg trodde var vanlig. Uansett, skjedd har skjedd. Har en herlig liten skjønnas som kryper i racefart. Så jeg skal ikke klage:).

I dag var jeg i kontakt med NAV, og fikk info om at jeg kan bruke K datoen. Nå venter jeg bare på å vite når det er mulig å fa datoen for planlagt K.

Anonymous poster hash: 6b79e...907

Ta keisersnitt!

For det første slipper du å uroe deg for sømmer som sprekker.

For det andre får du sjelefred.

Uansett så vil du vel få en tettere oppfølging mot slutten enn det som er vanlig.

Glad for å høre at det gikk bra med deg og barnet.

Jeg gikk langt over tiden, og de prøvde å få igang fødselen i to døgn (med rier og hele suppa) før de gikk med på å la meg ta rønken. Der viste det seg fort at det ikke var en snøballs sjanse i helvete for at ungen kom ut den normale veien, og de bestemte seg da for keisersnitt. Det var etter at de hadde gitt meg så mye igangsetter at vannet gikk, men ungen satt som en propp.

Jeg må si jeg var glad når alt endelig var overstått! Og insisterte på KS på neste barn. Fødselslegen husket meg faktisk (klisterhjerne) og hjalp til å trumfe det igjennom mot jordmødre som helst vil at alt skjer naturlig. Han sa at det var eneste mulighet for meg.

Jeg måtte selv ringe han for å få han til å utøve litt press.

Jordmora ga seg til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bestemt meg for planlagt K. Herlig å få tatt avgjørelsen. Må bare få det godkjent. Skal på et møte om en mnd.

Anonymous poster hash: 6b79e...907

Så bra :) En veldig god venninne av meg hadde to KS på 15 mnd, første var katastrofesnitt i narkose etter igangsetting og deretter bortfall av fosterlyd etter en time med stormrier. Nr 2 ble forløst med elektivt keisersnitt 15 mnd senere. Hun syntes det var fint å ha en operasjonsdato å forholde seg til og å slippe den forferdelige opplevelsen hun hadde under fødselen med nr 1. Den første måneden etter elektivt snitt med nr 2 ble veldig tøff på grunn av mye sårsmerter og redsel for å få mer smerter, moren hennes måtte komme og bo hos dem de tre første ukene. Og venninna mi klarte ikke å ha begge barna alene på nesten et år etter det, de første måneden pga postoperative plager og deretter fordi, vel, 15 mnd mellom unger er jo veldig tett, og minste var og er veldig krevende. Hun var veldig misfornøyd med magens utseende postoperativt, delte magemuskler og operasjonsarr. Hun vurderte å få utført bukplastikk på en privatklinikk, men heldigvis så ble magen veldig fin i løpet av et års tid :)

Anonymous poster hash: aed4d...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvis du føder SÅ tidlig mister du selvsagt ingenting, for da blir barnet innlagt på sykehus. Da får man pleiepenger i perioden barnet er innlagt, som som oftest blir frem til ganske tett opp mot uke 37.

Føder du derimot i uke 35-36, behøver jo barnet som oftest ikke legges inn, og du mister dermed permisjonspenger for den tiden som gjensto frem til 37+2, som er tidspunktet permisjonen senest kan starte fra. Jeg har selvsagt pratet med NAV om dette, og det er slik systemet er. Jeg synes som sagt det er urettferdig, all den tid man tydeligvis er mye mer lempelig innstilt til de som tar KS (i hvert fall i følge en i tråden her).

Anonymous poster hash: 1c02b...9f6

Det er jo verst hvis man går over tiden, fordi da mister barnet tid hjemme. Går man to uker over må barnet to uker tidligere i barnehagen. Permisjon burde blitt todelt, tiden for barnet etter faktisk fødselsdato, og tiden før termin/avtalt ks for mors del.

Anonymous poster hash: 8d665...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...