Gå til innhold

Bitter dame hetser tidligere mobber på nett!


Summers

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:
 

Altså et nederlag.

Eller at jeg bare ikke gidder, når jeg har forsoekt og forsoekt og det fortsatt ikke hjelper. 

 

Ha en fin kveld 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:
 

Nok en gang så tror du noe. Tro er lite meningsfullt i en diskusjon.

Jeg tror basert på det jeg ser at du skriver 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari Y skrev:
 

Jeg tror basert på det jeg ser at du skriver 

Og det er nokså lite meningsfullt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari Y skrev:
 

Eller at jeg bare ikke gidder, når jeg har forsoekt og forsoekt og det fortsatt ikke hjelper. 

 

Ha en fin kveld 

Du forsøker å gjenta en uriktig påstand. Det fører ikke noe sted i en diskusjon mot en som vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:
 

Du forsøker å gjenta en uriktig påstand. Det fører ikke noe sted i en diskusjon mot en som vet.

Tja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Husholdning1 Som sagt, kommer vi ingen vei, og jeg synes dette her begynner aa bli ganske slitsomt.

Jeg velger da å blokkere, da jeg synes det er mye lettere aa ikke svare. 

 

Mitt raad er uansett: Tenk litt på hva du skriver foer du buser ut med påstander. Selv om du selv måtte mene at det du sier er sant. 

 

Det kunne vaere lurt i foerste omgang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari Y skrev:
 

@Husholdning1 Som sagt, kommer vi ingen vei, og jeg synes dette her begynner aa bli ganske slitsomt.

Jeg velger da å blokkere, da jeg synes det er mye lettere aa ikke svare. 

 

Mitt raad er uansett: Tenk litt på hva du skriver foer du buser ut med påstander. Selv om du selv måtte mene at det du sier er sant. 

 

Det kunne vaere lurt i foerste omgang 

Det er sikkert slitsomt å gjenta feilaktige påstander gang på gang. Det kan du unngå ved ikke å komme med dem i utgangspunktet.

Jeg tenker på jva jeg skriver. Derfor kommer jeg med korrekt informasjon i motsetning til deg. 

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari Y skrev:
 

Det er det ikke dermed sagt at det er med mobbing, heller. Faktisk tror jeg ikke all mobbing skjer med viten og vilje, og det, som sagt, ikke slik at hensikten alltid er og å utfoere skade. Det at det faktisk foraarsaker skade er en ting, men det betyr ikke automatisk at mobberen automatisk har til hensikt og å skade. Nettopp fordi at aarsakssammenhengene er ulike, motivene bak hvorfor man mobber er ulike. Utfallet er også ulikt. Det er mao mulig at man kan påfoere offeret skade selv om det kanskje i utgangspunktet ikke var hensikten. 

 

Nå har jeg heller ikke sagt at du gjør det, og du boer heller ikke tolke det jeg skriver 100% prosent bokstavelig. Det jeg har sagt er at selv om man har vaert utsatt for mobbing, så staar man ikke fritt til å gjøre hva som helst. Det var hele poenget med 90 km/t som du tydeligvis ikke tok

Oh, please. Mobbing er selve definisjonen på å trykke noen ned med vilje over tid, det kan ikke sammenlignes med å råkjøre. Hensikten er helt åpenbar, det er å angripe noen andre psykisk, fysisk eller begge deler, og det er en handling med gjør med vilje, og som er rettet mot en spesifikk eller spesifikke mennesker. De aller, aller fleste råkjørere planlegger faktisk ikke å skade mennesker med vilje. Ja, det er dumt å råkjøre, det er idiotisk, og de kan få alvorlige konsekvenser hvis man kjører på noen, men forskjellen er at man ikke -planlegger- det. Forstår man ikke det, så kan resten av diskusjonen like gjerne droppes. 

Anonymkode: 33541...caf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Oh, please. Mobbing er selve definisjonen på å trykke noen ned med vilje over tid, det kan ikke sammenlignes med å råkjøre. Hensikten er helt åpenbar, det er å angripe noen andre psykisk, fysisk eller begge deler, og det er en handling med gjør med vilje, og som er rettet mot en spesifikk eller spesifikke mennesker. De aller, aller fleste råkjørere planlegger faktisk ikke å skade mennesker med vilje. Ja, det er dumt å råkjøre, det er idiotisk, og de kan få alvorlige konsekvenser hvis man kjører på noen, men forskjellen er at man ikke -planlegger- det. Forstår man ikke det, så kan resten av diskusjonen like gjerne droppes. 

Anonymkode: 33541...caf

Det er ikke det. Selve definisjonen er plagsom atferd gjentatt over lengre tid. Hvordan det utarter seg og hvorfor det utarter seg er helt ulikt fra situasjon til situasjon. Det finnes omtrent ikke noen generell fasit utover dette. https://www.ung.no/mobbing/1446_Mobbing_blant_unge.html

Mobbere er ikke noe du kan putte i en boks og si 'sånn er de'. Det er mennesker som faktisk kan vaere snille og greie ellers, selv om det de gjør er krenkende. Det er mennesker med alvorlige atferdsproblemer. En generell gjenganger er også at mange ikke har empati for offeret. Så man kan ikke bare fastslaa kategorisk at mobberen med viten og vilje vil utoeve skade, på samme måte som man ikke kan fastslaa at det ikke er det

 

Om du ikke skjoente sammenligningen så hadde det ingenting med raakjoering aa gjoere i det hele tatt. Men at kun fordi at din mobber plager deg, så betyr ikke det at man kan gjøre det samme tilbake. 

 

Skjoente du det bedre nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mari Y skrev:
 

Det er ikke det. Selve definisjonen er plagsom atferd gjentatt over lengre tid. Hvordan det utarter seg og hvorfor det utarter seg er helt ulikt fra situasjon til situasjon. Det finnes omtrent ikke noen generell fasit utover dette. https://www.ung.no/mobbing/1446_Mobbing_blant_unge.html

Mobbere er ikke noe du kan putte i en boks og si 'sånn er de'. Det er mennesker som faktisk kan vaere snille og greie ellers, selv om det de gjør er krenkende. Det er mennesker med alvorlige atferdsproblemer. En generell gjenganger er også at mange ikke har empati for offeret. Så man kan ikke bare fastslaa kategorisk at mobberen med viten og vilje vil utoeve skade, på samme måte som man ikke kan fastslaa at det ikke er det

 

Om du ikke skjoente sammenligningen så hadde det ingenting med raakjoering aa gjoere i det hele tatt. Men at kun fordi at din mobber plager deg, så betyr ikke det at man kan gjøre det samme tilbake. 

 

Skjoente du det bedre nå? 

Her kommer du nok en gang men feilaktige påstander. Mobbing har alltid til hensikt å skade.

Vedkommende du svarer sier for øvrig  mobbing er definisjonen på å trykke noen ned med vilje, ikke det motsatte som du hevder.

Endret av Husholdning1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet deler av ungdomsskolen og opplevde også en del ganske ubehagelige ting på videregaaende. Pluss en rekke andre ting. Og ja, det har satt visse spor, men det kunne aldri likevel falt meg inn aa gjoere dette. 

 

Er en del her inne som burde bli voksne og ta til fornuften. 

 

Mobbing er et alvorlig problem, såpass alvorlig at noen velger selvmord. Det er noe som er allment kjent i dagens samfunn. 

 

Men det betyr ikke at i kampen mot mobbing så er det greit å bli en mobber. Da er man selve definisjonen på en mobber. 

 

Det ser ut til at en del her inne ikke har latt sine tidligere plageaander slippe taket, men det må man for og å komme seg videre. Selv om det er vanskelig. Det betyr ikke at man skal glemme, men at de ikke får lov til å overtaket så mange aar i etter

Anonymkode: 6c855...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og å tilgi er egentlig beste medisin. Mange tror at tilgivelse handler om den som har gjort deg vondt. Glem alt dette kristenpratet om å rense synderen for skyld osv. Tilgivelse handler mye mer om deg selv enn den som har gjort deg galt. Bitteren skader på lengre sikt. Jeg tror de fleste kan oppleve aa bli urettferdig behandlet i loepet av livet. Mobberne eller de som ikke har blitt mobba inkludert. Det handler ikke om at mobbing ikke skade eller at de skal slippe lett unna, men at man risikerer aa bli sin egen verste fiende  om man lar det konsummere livet sitt

 

Selvsagt er det mulig å konfrontere sine tidligere mobbere, men det er viktig at man gjør det mer privat. Helt uskyldige mennesker kan bli rammet dersom man velger denne metoden. Det er også viktig å huske på at man ikke noedvendigvis faar det svaret man helst vil ha, fordi at mange vil kunne nekte for det/ hevde at de ikke husker. 

Jeg mener at forsoning og tilgivelse kan vaere verdt det, men i tillegg er det heller ikke lett å finne ut av. Lettere sagt enn gjort. Men man har bare ett liv. Er det verdt det å kaste det bort? Er det verdt det å gjøre mer skade på seg selv enn det de allerede har gjort? Skaff hjelp til å takle det som har skjedd, selv om man må rope ut igjen og igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.10.2018 den 17.32, Mari Y skrev:
 

Og å tilgi er egentlig beste medisin. Mange tror at tilgivelse handler om den som har gjort deg vondt. Glem alt dette kristenpratet om å rense synderen for skyld osv. Tilgivelse handler mye mer om deg selv enn den som har gjort deg galt. Bitteren skader på lengre sikt. Jeg tror de fleste kan oppleve aa bli urettferdig behandlet i loepet av livet. Mobberne eller de som ikke har blitt mobba inkludert. Det handler ikke om at mobbing ikke skade eller at de skal slippe lett unna, men at man risikerer aa bli sin egen verste fiende  om man lar det konsummere livet sitt

 

Selvsagt er det mulig å konfrontere sine tidligere mobbere, men det er viktig at man gjør det mer privat. Helt uskyldige mennesker kan bli rammet dersom man velger denne metoden. Det er også viktig å huske på at man ikke noedvendigvis faar det svaret man helst vil ha, fordi at mange vil kunne nekte for det/ hevde at de ikke husker. 

Jeg mener at forsoning og tilgivelse kan vaere verdt det, men i tillegg er det heller ikke lett å finne ut av. Lettere sagt enn gjort. Men man har bare ett liv. Er det verdt det å kaste det bort? Er det verdt det å gjøre mer skade på seg selv enn det de allerede har gjort? Skaff hjelp til å takle det som har skjedd, selv om man må rope ut igjen og igjen. 

Da burde mobberen unnskyld først i det minste 

Anonymkode: 6ec98...d77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎10‎.‎2018 den 19.44, Mari Y skrev:
 

Det er ikke det. Selve definisjonen er plagsom atferd gjentatt over lengre tid. Hvordan det utarter seg og hvorfor det utarter seg er helt ulikt fra situasjon til situasjon. Det finnes omtrent ikke noen generell fasit utover dette. https://www.ung.no/mobbing/1446_Mobbing_blant_unge.html

Mobbere er ikke noe du kan putte i en boks og si 'sånn er de'. Det er mennesker som faktisk kan vaere snille og greie ellers, selv om det de gjør er krenkende. Det er mennesker med alvorlige atferdsproblemer. En generell gjenganger er også at mange ikke har empati for offeret. Så man kan ikke bare fastslaa kategorisk at mobberen med viten og vilje vil utoeve skade, på samme måte som man ikke kan fastslaa at det ikke er det

 

Om du ikke skjoente sammenligningen så hadde det ingenting med raakjoering aa gjoere i det hele tatt. Men at kun fordi at din mobber plager deg, så betyr ikke det at man kan gjøre det samme tilbake. 

 

Skjoente du det bedre nå? 

Å "trykke noen ned" er i praksis det samme som plagsom atferd gjentakende ganger for offeret, det var bare en "dagligdags" definisjon, og jeg tror et mobbeoffer driter i hva som er den formelle definisjonen. Det viktige i denne sammenheng er at mobbing er noe som gjøres for å krenke noen, og noe som gjøres over tid gjennom flere episoder, altså noe som er i tråd med definisjonen du viser til her. 

At de er snille og greie i andre sammenhenger er ingen unnskyldning. Noen seriemordere har vært fine familiefolk i andre sammenhenger de også, men  det å være seriemorder er jo ikke greit av den grunn, for så lenge man har så lite empati at man plager eller skader andre uten forutgående grunn eller som selvforsvar, så er man faktisk et problem i samfunnet, og er en kreftsvulst som må bekjempes. Å joda, hver enkelt tar et valg om man skal mobbe eller ikke, det er et stort problem at samfunnet har blitt så lite orientert rundt personlig ansvar at man forsøker å forklare vekk dårlig atferd med "dårlig oppvekst", "hardt liv" eller hva man nå unnskylder det med. Vel, til det kan jeg si at det er mange som har opplevd mye vondt i livet, ofte fra barnsben av, men som likevel aldri har plaget eller mobbet andre. Til syvende og sist er det å mobbe et annet menneske et valg man tar, og som man etter min mening skal ta de fulle konsekvensene av. 

Jeg er klar over at sammenlikningen med råkjøring ikke er det samme som mobbing, men det er jo nettopp det som var poenget, råkjøring kan få alvorlige konsekvenser men er som regel ikke et bevisst valg om å skade noen andre, mens mobbing er det. 

Anonymkode: 33541...caf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Da burde mobberen unnskyld først i det minste 

Anonymkode: 6ec98...d77

Det kan også vaere uavhengig av om mobberen ber om unnskyldning eller ikke, men dersom mobberen beklager kan det vaere en bra start. Det er uansett ikke til å anbefale at man skal reagere som undertegnede her gjorde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Å "trykke noen ned" er i praksis det samme som plagsom atferd gjentakende ganger for offeret, det var bare en "dagligdags" definisjon, og jeg tror et mobbeoffer driter i hva som er den formelle definisjonen. Det viktige i denne sammenheng er at mobbing er noe som gjøres for å krenke noen, og noe som gjøres over tid gjennom flere episoder, altså noe som er i tråd med definisjonen du viser til her. 

At de er snille og greie i andre sammenhenger er ingen unnskyldning. Noen seriemordere har vært fine familiefolk i andre sammenhenger de også, men  det å være seriemorder er jo ikke greit av den grunn, for så lenge man har så lite empati at man plager eller skader andre uten forutgående grunn eller som selvforsvar, så er man faktisk et problem i samfunnet, og er en kreftsvulst som må bekjempes. Å joda, hver enkelt tar et valg om man skal mobbe eller ikke, det er et stort problem at samfunnet har blitt så lite orientert rundt personlig ansvar at man forsøker å forklare vekk dårlig atferd med "dårlig oppvekst", "hardt liv" eller hva man nå unnskylder det med. Vel, til det kan jeg si at det er mange som har opplevd mye vondt i livet, ofte fra barnsben av, men som likevel aldri har plaget eller mobbet andre. Til syvende og sist er det å mobbe et annet menneske et valg man tar, og som man etter min mening skal ta de fulle konsekvensene av. 

Jeg er klar over at sammenlikningen med råkjøring ikke er det samme som mobbing, men det er jo nettopp det som var poenget, råkjøring kan få alvorlige konsekvenser men er som regel ikke et bevisst valg om å skade noen andre, mens mobbing er det. 

Anonymkode: 33541...caf

Som sagt: mobbere er også ulike. Det finnes ingen intellektuell baas du kan sette dem i og si at 'sånn er de'. Aarsakene er ulike, graden av mobbing er også ulik, og ingen steder har jeg sagt at mobbing kan unnsyldes. Men like lite som det kan unnskyldes, er det greit å forenkle hele bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...