Gå til innhold

Permisjon - dele opp pappaperm?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Far skal kun ta ut sine 10 uker med pappaperm, mor skal ha resten. Far ønsker å dele opp permisjonen sin i to omganger. Mor skal ha ulønnet permisjon når far har permisjon.

Hvordan søker vi om dette til NAV?

Noen som har peiling?



Anonymous poster hash: 7ce9e...4a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du eventuelt ta ut ferieuker. Et krav for at far tar ut sine 10 uker er at mor er i minimum 75% arbeid eller studier samtidig. Snakk med NAV.

Anonymous poster hash: d6ff4...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du eventuelt ta ut ferieuker. Et krav for at far tar ut sine 10 uker er at mor er i minimum 75% arbeid eller studier samtidig. Snakk med NAV.

Anonymous poster hash: d6ff4...40e

Det er ikke helt riktig. Det er ingen krav til mors aktivitet når far skal ta sine pappauker. Om hun ønsker å ha ulønnet permisjon denne perioden skal det ikke være noe i veien for det. Kravet til mors aktivitet kommer inn dersom far skal ta ut hele eller deler av fellesperioden.

Jeg er usikker på hvordan dere søker NAV om å dele opp pappapermen, men jeg tror dere må fylle ut søknad om uttsettelse/gradering av permisjon. Der er det mulig å fylle ut hvilke perioder permisjonen skal være. Jeg anbefaler NAV foreldrepenger på facebook, eller evt en telefon til NAV. De er ganske hjelpsomme når du vet hva du lurer på! :) Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at dere må søke arbeidsgiver om dette. Ikke alle arbeidsgivere innvilger oppdelt pappapermisjon pga vanskeligheter med vikar etc.



Anonymous poster hash: dbeeb...734
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å søke om gradert uttak av fedrekvote, arbeidsgiver må signere på at det er greit for arbeidsplassen osv. NAV bryr seg ikke om hva du gjør når han tar fedrekvoten. Det Cascol sier er helt riktig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det han skal er ikke å ha pappaperm, men 5 uker ferie i 2 omganger med deg hjemme. Gjett hvem som blir å ta seg av baby.



Anonymous poster hash: f7e78...217
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele poenget med pappapermen er jo at far skal ta seg av barnet, uten mor tilstede. Når du er hjemme med barnet sammen med far, så vil jo han i praksis ha ferie, for du kommer til å bli den som tar deg av barnet så lenge du er tilstede.

Gjør deg selv en tjeneste, og ikke vær hjemme i permisjon når far er hjemme. La far få prøve seg på egenhånd.

Endret av SmallTalk
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med pappapermen er jo at far skal ta seg av barnet, uten mor tilstede. Når du er hjemme med barnet sammen med far, så vil jo han i praksis ha ferie, for du kommer til å bli den som tar deg av barnet så lenge du er tilstede.

Gjør deg selv en tjeneste, og ikke vær hjemme i permisjon når far er hjemme. La far få prøve seg på egenhånd.

Kunne ikke vært mer enig!

Anonymous poster hash: 9e2fd...220

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med pappapermen er jo at far skal ta seg av barnet, uten mor tilstede. Når du er hjemme med barnet sammen med far, så vil jo han i praksis ha ferie, for du kommer til å bli den som tar deg av barnet så lenge du er tilstede.

Gjør deg selv en tjeneste, og ikke vær hjemme i permisjon når far er hjemme. La far få prøve seg på egenhånd.

Det kommer vel an på familiesituasjonen. Vi fikk barn nr 3 i sommer, og mannen tok ut 5uker pappaperm mens jeg hadde 5 uker ferie. Pappaen tok seg av de fleste bleieskift, var han som trillet vogna når hun skulle sove, jeg ammet men ellers tok pappaen seg mest av babyen... Slik fikk jeg mer tid til å sove og hente meg inn, samt å være mer med de to eldste for å forebygge sjalusi :) det fungerte veldig greit for oss. Endret av Leanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du ser deg nødt til å ha ulønnet permisjon selv om mannen er hjemme i pappaperm? Husk at du har langt færre rettigheter og kommer til å tape veldig, veldig mye penger dersom du blir langtidssyk samtidig som du er i ulønnet permisjon.



Anonymous poster hash: 2afff...7f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på familiesituasjonen. Vi fikk barn nr 3 i sommer, og mannen tok ut 5uker pappaperm mens jeg hadde 5 uker ferie. Pappaen tok seg av de fleste bleieskift, var han som trillet vogna når hun skulle sove, jeg ammet men ellers tok pappaen seg mest av babyen... Slik fikk jeg mer tid til å sove og hente meg inn, samt å være mer med de to eldste for å forebygge sjalusi :) det fungerte veldig greit for oss.

Veldig enig med deg! Her må hver familie nesten bare se an hva som passer for dem. Vi gjorde det også sånn som dette med nummer to, og hos oss var det selvsagt mannen som tok det absolutt aller meste av jobben med babyen mens han hadde permisjon. For oss var det helt logisk at det skulle være sånn, hans permisjon = hans ansvar, og noe annet ville ha vært utenkelig. Men det er tydelig at noen av brukerne her inne har mannfolk som er litt mer unnasluntrere enn hva min og din mann er :fnise:

Anonymous poster hash: 60a12...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Trodde det var vanlig at pappaene ville hjelpe til med barna etter jobb jeg. Mannen her synes han har for lite perm, men vi kommer til og tape mye på at han tar deler av felleskvota. Jeg blir rett og slett lei meg på vegne av barn som ikke har fedre som er intereserte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg! Her må hver familie nesten bare se an hva som passer for dem. Vi gjorde det også sånn som dette med nummer to, og hos oss var det selvsagt mannen som tok det absolutt aller meste av jobben med babyen mens han hadde permisjon. For oss var det helt logisk at det skulle være sånn, hans permisjon = hans ansvar, og noe annet ville ha vært utenkelig. Men det er tydelig at noen av brukerne her inne har mannfolk som er litt mer unnasluntrere enn hva min og din mann er :fnise:

Anonymous poster hash: 60a12...029

Det er vel ikke akkurat unnasluntring når disse fedrene tar fedrekvoten (og mer til, i vårt tilfelle) alene, uten mor tilstede?

Anonymous poster hash: f7e78...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke akkurat unnasluntring når disse fedrene tar fedrekvoten (og mer til, i vårt tilfelle) alene, uten mor tilstede? Anonymous poster hash: f7e78...217

Nei, men jeg sikter til for eksempel brukeren SmallTalk sitt innlegg. Hun skriver at hvis mor er hjemme med barnet så vil jo far i praksis ha ferie, så det sier jo litt om hva hun tydeligvis er vant til i sitt forhold. Slik ville det aldri ha blitt (og ble det heller ikke) hjemme hos oss da vi valgte denne løsningen.

Anonymous poster hash: 60a12...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg sikter til for eksempel brukeren SmallTalk sitt innlegg. Hun skriver at hvis mor er hjemme med barnet så vil jo far i praksis ha ferie, så det sier jo litt om hva hun tydeligvis er vant til i sitt forhold. Slik ville det aldri ha blitt (og ble det heller ikke) hjemme hos oss da vi valgte denne løsningen.

Anonymous poster hash: 60a12...029

Dessverre ser man, både her på KG og andre steder, at det er langt fra normalen. Der mor er hjemme vil hun ha hovedansvaret selv om far også er hjemme. Man kan diskutere om det er frivillig eller ikke, men man vil i de fleste tilfeller tjene mer på at far gjør dette alene - da må mor slippe kontrollen og far må ta ansvaret.

Anonymous poster hash: f7e78...217

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg sikter til for eksempel brukeren SmallTalk sitt innlegg. Hun skriver at hvis mor er hjemme med barnet så vil jo far i praksis ha ferie, så det sier jo litt om hva hun tydeligvis er vant til i sitt forhold. Slik ville det aldri ha blitt (og ble det heller ikke) hjemme hos oss da vi valgte denne løsningen.

Anonymous poster hash: 60a12...029

Ikke akkurat, nei... Trenger man virkelig å ha en udugelig mann for å være negativ til at far har permisjon med mor hjemme når de fleste studier på dette viser at far da benytter muligheten til å gjøre det de vil imens mor fortsatt passer barnet?

Litt poenget med pappapermen er jo at far skal bli kjent med barnet på egenhånd, uten å ha mor hengende rundt seg, og da er jo hele poenget med pappapermen borte når mor er hjemme under far sin permisjon. I noen få tilfeller er det sikkert slik at far faktisk tar all jobben med barnet når han har permisjon med mor hjemme, men det er dessverre ikke slik det fungerer hos majoriteten som velger denne løsningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...