Gå til innhold

Prøver etter 15 år på ppiller + overvektig


Supramundane

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren har bestemt oss for å prøve, så jeg sluttet på p-pillene for en måneds tid siden. Hadde en helt sinnsyk første blødning som varte i 14 dager, det var rett og slett forferdelig. Nå venter jeg mensen rundt den 25. HVIS syklusen er normal...

Jeg lurer rett og slett på dette med å prøve etter såååå mange år på p-pillene, blir det vanskeligere da? Ulikt fra person til person?

Hvordan kan jeg best holde styr på eggløsning - og ikke minst, hvordan vet jeg at den kommer? Er det sånn at mensen = man har eggløsning og er fruktbar? Eller kan man ha "falsk" mens? Hvor mye påvirker det at man er noe overvektig?

Tusen spørsmål, det er en ekstremt spennende tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) Jeg er litt i samme situasjon som deg. Jeg har gått på piller i mange år og jeg er også overvektig. I begynnelsen etter at jeg sluttet på pillene fikk jeg kraftige blødninger og syklusen kunne jeg ikke regne ut :/ Nå har syklusen begynt å bli mer normal, men det tok rundt 6 måneder før det skjedde.

For meg var det helt annerledes å ha mensen uten piller, for jeg fikk mye mer PMS symptomer, så jeg innbilte meg at jeg var gravid :P Det er så forskjellig fra person til person, om hvordan man reagerer etter p pille slutt. Man må nesten bare vente:/ Jeg fikk beskjed at det skadet heller ikke å gå ned i vekt siden jeg var overvektig og at man kanskje ble lettere gravid da, men det er bare noe gynekologen gjetter på da.

Når det gjelder el kan du jo teste med el tester og se at du har el :) Venninna mi ble gravid første måned etter pille slutt, så er veldig forskjellig fra person til person :)

Vet ikke om det hjalp noe, men noen ganger hjelper det bare å snakke med noen som er i samme situasjon :) Håper det klaffer snart for oss begge :-)



Anonymous poster hash: 35ae8...816
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en gang at det var enklere å bli gravid etter langtidsbruk av ppiller enn kort tid. Hvorvidt dette stemmer fortsatt vet jeg ikke, da det er lenge siden jeg leste dette. Uansett skal ikke bruk av ppiller redusere sjansene dine for å bli gravid.

Etter min erfaring så påvirker ikke overvekt fruktbarhet, men den generelle regel er jo at det gjør det. Detfor vil jeg si at det er helt individuelt, noen påvirkes, andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg er spent på om min syklus normaliserer seg ja.. Føler at "alle" sier til meg at "jeg hadde bare mensen en gang og så var jeg gravid", og jeg tenker mye på om jeg kommer til å bli en sliter. Er jo teit å bekymre seg for noe man ikke rår over, men vi har så utrolig lyst på dette her .. og ja, jeg tenker på det så og si hele tiden. Er vel ikke bra det heller.

Jeg lurer fremdeles på dette med om mensen = at man har eggløsning, eller om den kan være falsk? Og hvor sikre er disse EL-testene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EL-tester er sikre på den måten at de oppdager at LH stiger. Det er dermed ikke sagt at du er garantert en eggløsning. Det betyr bare at du sannsynligvis vil få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fremdeles på dette med om mensen = at man har eggløsning, eller om den kan være falsk?

Menstruasjon er ikke garanti for eggløsning, men det er sjelden å ikke ha eggløsning når menstruasjonen er regelmessig og syklusen har normal lengde.

Prøv å ikke bekymre deg:-) Det er veldig gode sjanser for at du blir gravid innen noen måneder, selv om du er overvektig og nettopp har gått av p-pillen etter lang tid. Eggløsningstester er først og fremst viktig for dem som har prøvd lenge, eller har sex sjelden og må time det best mulig. Det kan hende at syklusen din trenger noen måneder for å komme i gjenge, noen ganger lenger. Det er også helt normalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var nyttig informasjon, takk! Venter spent på om jeg får den som planlagt! Sykluser er vel ikke stabil enda.

I tillegg har jeg lyst til å spørre om en "myte" jeg hørte, nemlig at man ikke bør ha sex for ofte rundt EL fordi sædkvaliteten blir dårligere? Syns det høres merkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nyttig informasjon, takk! Venter spent på om jeg får den som planlagt! Sykluser er vel ikke stabil enda.

I tillegg har jeg lyst til å spørre om en "myte" jeg hørte, nemlig at man ikke bør ha sex for ofte rundt EL fordi sædkvaliteten blir dårligere? Syns det høres merkelig ut.

Modningstiden blir litt kortere hvis det er kort tid mellom, men det ville jeg heller ikke brydd meg om før jeg evt hadde prøvd i mange måneder uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nyttig informasjon, takk! Venter spent på om jeg får den som planlagt! Sykluser er vel ikke stabil enda.

I tillegg har jeg lyst til å spørre om en "myte" jeg hørte, nemlig at man ikke bør ha sex for ofte rundt EL fordi sædkvaliteten blir dårligere? Syns det høres merkelig ut.

Det kommer an på hva man definerer som for ofte. 24 timer mellom er helt kurant. Det er vel gjerne ikke så ofte man har sex mange ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig. Jeg ble gravid første PP etter pilleslutt. Jeg mistet dessverre, og det tok 1 år før jeg ble gravid. Nå er lille bønna 11 uker, og termin april.

Eggløsning fant jeg ved å bruke en app som het calendar 4 lovers eller noe. Finnes andre alternativer. Her skriver du inn når fu får mensen, og når den slutter. Denne sammenligner forrige sykluser, og finner egg løsning

Lykke til :))

Endret av primadonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En app kan aldri noensinne ever never finne eggløsning for noen. Den kan finne en eggløsning basert på snitt og sykluslengde som er antagelig. Den kan IKKE finne noenting som helst om lutealfasen, ergo kan den ikke si når EL er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den ikke anslå basert på brukerens loggede sykluser heller? Jeg har brukt en app mest for å logge mensen for å vite når den kommer. Den anslår EL sånn ca midt mellom hver mens.. Helt bom blir det vel ikke?

Primadonnaer - 18 år!? Wow. Gratulerer så mye med graviditet :))

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En app kan aldri noensinne ever never finne eggløsning for noen. Den kan finne en eggløsning basert på snitt og sykluslengde som er antagelig. Den kan IKKE finne noenting som helst om lutealfasen, ergo kan den ikke si når EL er.

Haha -.- sa jo ikke heller at det var hundre prosent sikkert heller. Jeg syns det er et kjekt pekepinn, når man ikke vil svi av penger på masse El tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den ikke anslå basert på brukerens loggede sykluser heller? Jeg har brukt en app mest for å logge mensen for å vite når den kommer. Den anslår EL sånn ca midt mellom hver mens.. Helt bom blir det vel ikke?

Primadonnaer - 18 år!? Wow. Gratulerer så mye med graviditet :))

En lutealfase er omtrentlig 10-17 dager. En app kan ikke si noe om hvor lang din er. LF er essensiell for å bli gravid. Er den for kort så får ikke egget tid til å feste seg. Som jeg skrev så kan den gi en antagelse. Den vil for eksempel anta at jeg som har en syklus på 28 dager har EL dag 14. Det stemmer ikke. Jeg har EL dag 16-7. Den kan altså bomme og iom at egget kun lever et døgn så er det kjipt å basere seg på noe som absolutt ikke kan finne din EL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha -.- sa jo ikke heller at det var hundre prosent sikkert heller. Jeg syns det er et kjekt pekepinn, når man ikke vil svi av penger på masse El tester.

Man svir ikke av penger på masse EL tester dersom man tar seg en mnd eller to med strips kjøpt på internett. Ei heller dersom man temper. Og det er ikke i nærheten av 100 % sikkert, apper er bare tull. De er bare grei nok for å logge sykluslengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man svir ikke av penger på masse EL tester dersom man tar seg en mnd eller to med strips kjøpt på internett. Ei heller dersom man temper. Og det er ikke i nærheten av 100 % sikkert, apper er bare tull. De er bare grei nok for å logge sykluslengde.

Jeg er helt grønn, så jeg spør videre. :) hvor kjøpes sånne strips? Bruker man dem hele tiden mellom mens eller hvordan timer man det?

Temp-måling vil jeg også gjerne lære mer om! Kan du fortelle litt, eller har du en link?

Nå har vi stort sett sex hver dag så da vil vi kanskje treffe på eggløsning uansett, men kunnskap er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den billigste nettbutikken jeg har funnet her til lands; http://www.sikkertsvar.no/

Når man begynner å teste avhenger litt av sykluslengde. La oss si for eksempel dag 10 dersom man har en gjennomsnittlig 28 dagers syklus. Så tester man om ettermiddagen, evt ettermiddag og kveld når strekene begynner å bli sterke. Det er som oftest alltid to streker på slike tester, men teststreken skal bli like mørk eller mørkere enn kontrollstreken. Det vil si at EL da mest sannsynlig er 24-48 timer unna.

Dersom man temper så må man bruke et digitalt termometer med to tall bak kommaet. Da sjekker man temp hele syklusen. Så kan man plotte det inn, f.eks. her: http://www.fertilityfriend.com/

Når man temper vil man se en forskjell i temp når EL har vært. Så man bruker den ikke for å finne EL, men for å se om den er der. I motsetning til EL-tester som kan vise økning i LH men at man likevel ikke har EL, vil temping vise om EL har vært og er således sikrere for å finne EL og lutealfase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle stå 1 år, ikke 18 :-)

Mener bare for mange kan det ta litt tid. Bruker man 30-40 kr måneden i over ett år blir det litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle stå 1 år, ikke 18 :-)

Mener bare for mange kan det ta litt tid. Bruker man 30-40 kr måneden i over ett år blir det litt :)

Jeg kjøpte 100 tester på e-bay for 50 kroner.

Anonymous poster hash: b87f2...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...