Gå til innhold

Seriekriminell kan ikke straffes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At han "ikke er farlig" som politiet hevder, skal vi ta med en klype salt. Det er klart, så lenge han får herje i fred, er han vel neppe farlig, men hva skjer om noen tar han på fersken og stanser han? Fyren er åpenbart for sjuk til å settes i fengsel, og da vil jeg tro det er kort vei til å "klikke" om noen forsøker å stanse han. Da kan han definitivt være farlig.

Anonymous poster hash: e5451...128

Mange antakelser på ett brett. Jeg tror nok at politiet er bedre skikket enn deg til å mene noe om hvor farlig denne mannen er. De har tross alt nesten daglig kontakt med ham, og har hatt det over år.

Da jeg jobbet i psykiatrien ble jeg kjent med en fyr av omtrent samme kaliber. Han hadde bestemt seg for at han skulle leve resten av livet på institusjon, men han hadde hatt sine år i frihet, og i den tida gikk han inn og ut av et hvilket som helst hus, akkurat som det passet ham. Tok seg litt mat på kjøkkenet, penger hvis de lå fremme. Han mente ikke noe vondt med det, og skadet ingen. Jeg hørte aldri noe om at han hadde vært truende eller utagerende. Han var imidlertid komplett grenseløs og hadde ingen forståelse for hvorfor abstraksjoner som "eiendomsrett" skulle hindre ham i å ta det han til en hver tid hadde lyst på.

Bortsett fra denne "alt ditt er mitt"-innstillingen til verden, så var han en hyggelig fyr. Det kom ganske mye folk i begravelsen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da får den som bor i huset, selv følge innbryteren til utgangsdøra i stedet for å dytte ham ut av et vindu. Dersom innbryteren går til fysisk angrep, er det dog lov å forsvare seg med bruk av makt.

Anonymous poster hash: 807bf...1f1

Ja, jeg er enig i at man ikke uten videre kan ta seg rett til å skade folk fysisk. Særlig hvis det er en som ikke vet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt faen i om jævelen ble skadet etter et fall fra 3 etasje dersom jeg var i en slik situasjon. Å tro at det vil være nok å ringe politiet og få dem til å ordne opp er naivt. Skal man liksom vente til fyren har fått gjort det han kom for, kanskje voldta den som tilfeldigvis måtte finne på å ligge i sengen der han kryper inn?

Anonymous poster hash: 12a1c...588

Mannen er vurdert som ikke farlig. Han stjeler ting. Han har aldri skadet noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får den som bor i huset, selv følge innbryteren til utgangsdøra i stedet for å dytte ham ut av et vindu. Dersom innbryteren går til fysisk angrep, er det dog lov å forsvare seg med bruk av makt.

Anonymous poster hash: 807bf...1f1

Jeg vet ikke med deg, men jeg er høygravid, ikke særlig muskuløs og beveger meg tregere enn en snegle. Hadde en inntrenger først kommet seg inn ville jeg vært sjanseløs.

Tviler sterkt på at han ville latt seg følge til utgangsdøra, og enda sterkere på at jeg ville vært i stand til å yte den minste motstand dersom han hadde slått seg vrang.

Anonymous poster hash: 12a1c...588

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i at man ikke uten videre kan ta seg rett til å skade folk fysisk. Særlig hvis det er en som ikke vet bedre.

Men hvordan skal vi vite hvem som er farlig? Vi har ikke bare èn innbruddstyv her så det er ikke slik at vi momentant skjønner at dette er den mannen.

Man må jo kunne forsvare seg mot inntrengere!

Anonymous poster hash: 54bae...184

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal vi vite hvem som er farlig? Vi har ikke bare èn innbruddstyv her så det er ikke slik at vi momentant skjønner at dette er den mannen.

Man må jo kunne forsvare seg mot inntrengere!

Anonymous poster hash: 54bae...184

Jeg antar at tommelfingerregelen for deg som for alle andre vil være at man kan bruke vold i selvforsvar men ellers ikke. Men det er ikke forbudt å true en inntrenger med fysisk vold hvis han ikke peller seg ut. Så hvis du skaffer deg et balltre av passende størrelse og vekt, så tror jeg du har et ganske bra argument i bakhånd dersom inntrengeren ikke forlater leiligheten din ganske kjapt.

Forøvrig så er det første du må gjøre, alltid å ringe politiet. Helst før du konfronterer inntrengeren. Å gjøre ham oppmerksom på at politiet er på vei, vil sikkert få fortgang i ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse personene kan vel dømmes til tvungent psykisk helsevern. Det blir da helsevesenets ansvar å hjelpe den syke slik at h*n slutter å begå kriminelle handlinger. Dersom vedkommende likevel begår straffbare handlinger, må eventuelle straffereaksjoner rettes mot de i helsevesenet som har mislykkes med sitt behandleransvar.

Anonymous poster hash: 807bf...1f1

Man kan ikke klandre helsevesenet for ikke å få skikk på en gal kriminell, men man bør kreve at helsevesenet kjører best mulig treningsopplegg.

Jeg lurer på hvordan retts- og helsevesenet stiller seg til kleptomane?

Jeg mener uansett at de gale må stilles til ansvar for sine handlinger. Til og med fyllekjørere blir dømt, uansett hvor utilregnelige de var når de satt seg bak rattet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Og jeg ville ikke like å bli utsatt for det selv, heller. Det burde finnes soningsforhold som gjør det mulig å sette en slik gjenganger i fengsel. Men jeg er faktisk stolt over at vi ikke gjør det når det ikke finnes soningsplasser der han kunne settes inn uten å tilte fullstendig.

Så lenge det ikke finnes et annet tilbud må han enten i fengsel eller til psykriatisk behandling. Synd for han men jeg synes ikke det er riktig at han skal kunne gå fritt rundt når han skaper mye smerte for mange andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke finnes et annet tilbud må han enten i fengsel eller til psykriatisk behandling. Synd for han men jeg synes ikke det er riktig at han skal kunne gå fritt rundt når han skaper mye smerte for mange andre

Jeg tror du gjorde en liten skrivefeil. Du kommer helt tydelig med et normativt utsagn her, og burde sagt at han BURDE enten i fengsel eller til psykiatrisk behandling. Rent faktisk så må han jo ingen av delene enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du gjorde en liten skrivefeil. Du kommer helt tydelig med et normativt utsagn her, og burde sagt at han BURDE enten i fengsel eller til psykiatrisk behandling. Rent faktisk så må han jo ingen av delene enn så lenge.

ja men jeg lar det stå, gidder ikke å redigere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...