Gå til innhold

Den store navnetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Veldig - veldig -  tungt (jeg føler jeg nesten må ta sats), men samtidig fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns Årolilja er helt nydelig fint, vært en av mine favoritter i mange år. Men dessverre alt for tungt, mannen og andre jeg har nevnt det for liker det ikke av den grunn, og jeg må si meg litt enig. Iselilja er også fint, og litt lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/8/2019 at 1:36 PM, AnonymBruker said:

Har noen eksempler på dobbeltnavn til jente som "oppfører" som et enkeltnavn? Altså som alle sier det fulle dobbeltnavnet på uansett? Tenker feks. på type Anne Lise (og ikke feks Marie Charlotte). 

Anonymkode: dfd0a...c32

Hvis man skal bruke begge navna ville jeg hatt bindestrek. Men her er en liste med dobbeltnavn jeg kjenner til der det er ganske naturlig å si begge navna uten å spørre:

Anne Lene/Line

Ann Helen

Inger Lise

May Helen

Ine Sofi

Ida Marie

Marie Louise

Lise Lotte

Trine Lise

Kari Anne

Eva Lill 

De fleste av disse ville jeg valgt å ha bindestrek på uansett. 

Navn med Ann, Lill, Sofi, Lise, Marie, Helen er ofte dobbeltnavn føler jeg

 

 

 

Anonymkode: d4443...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Emilie for oppbrukt?

Ønsker egentlig ikke topplistenavn, men ønsker også et lengre, klassisk navn og har låst meg litt fast på dette nå... Kjenner ingen andre Emilie, men to Amalie. 

Anonymkode: 16532...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er Emilie for oppbrukt?

Ønsker egentlig ikke topplistenavn, men ønsker også et lengre, klassisk navn og har låst meg litt fast på dette nå... Kjenner ingen andre Emilie, men to Amalie. 

Anonymkode: 16532...17b

Jeg syns ikke det. Det er mye brukt, men det er så mange navn som er i bruk i dag, så å ha et topplistenavn betyr ikke nødvendigvis flere andre i samme klasse med navnet. Når det ikke er mange i nærmiljø og omgangskrets som heter det, er det ikke oppbrukt for meg. 

Anonymkode: 90e12...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At noe er et topplistenavn betyr vel ikke noe, så lenge man liker navnet? Det er verre hvis det er et jålenavn foreldrene bruker for at de skal virke spesielle gjennom ungen sin.

Emilie er pent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 14.18, Malika skrev:

Nydelig navn! Navn med spenst og styrke. Og sannsynligvis vil hun få kallenavnet Lilja blant venner og det er jo fint det også! Barn klarer å si Årolilja. Barn i dag omgåes barn med alle salgs mulige navn, både norske og utenlandske, så man skal ikke undervurdere barn her altså. Fint at de får trene seg på bokstaven R også, blant alle navn med vokaler og myke konsonanter. 😄

Hvordan vet du det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 9.14, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver heller her. 

Falt pladask for navnet Årolilja fra folkevisen "Bendik og Årolilja". Men det er jo et såpass spesielt navn, hva tenker dere? 

Hun kunne gått for Lilja i dagligtale

Anonymkode: fa505...c9b

Årolilja = Märtha Louse og Ari Behn-navn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er Emilie for oppbrukt?

Ønsker egentlig ikke topplistenavn, men ønsker også et lengre, klassisk navn og har låst meg litt fast på dette nå... Kjenner ingen andre Emilie, men to Amalie. 

Anonymkode: 16532...17b

Noen steder er det for oppbrukt. Utrolig mange Emilie, Emilia, Amalie, Amelia, Emily osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 21.21, Sequel skrev:

Jeg syns Årolilja er helt nydelig fint, vært en av mine favoritter i mange år. Men dessverre alt for tungt, mannen og andre jeg har nevnt det for liker det ikke av den grunn, og jeg må si meg litt enig. Iselilja er også fint, og litt lettere. 

Jeg hadde gått for Iselin og ikke diktet opp et nytt navn, fordi Årolilja er for tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malika
1 time siden, Tøytigern skrev:

Hvordan vet du det?

Hva slags pirking er dette? Hjelpe meg altså.

Jeg sier sannsynlig for at jeg ser dagens unge i mye større grad enn før har kjælenavn på vennene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Malika skrev:

Hva slags pirking er dette? Hjelpe meg altså.

Jeg sier sannsynlig for at jeg ser dagens unge i mye større grad enn før har kjælenavn på vennene sine.

Pirkingen er at du forutsetter et kallenavn som betingelsen for å velge et annet navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg hadde gått for Iselin og ikke diktet opp et nytt navn, fordi Årolilja er for tungt.

Verken Årolilja eller Iselilja er oppdiktede navn, de eksisterer begge to. Iselin syns jeg ikke er fint. 

Uansett, som sagt syns jeg begge er for tunge så de blir ikke aktuelle, men er vel lov å synes at de er fine for det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malika
1 time siden, Tøytigern skrev:

Pirkingen er at du forutsetter et kallenavn som betingelsen for å velge et annet navn.

Nå skal jeg være litt barnslig her. Skaff deg et liv. Det er litt trist egentlig at du føler slikt behov for å pirke på uvesentligheter. Og nei, dette er ikke personhets. Og det er du som sporer av med ditt pirk i denne tråden. Dessuten er Årolilja et gammelt navn. Og du snikhetser ML og Ari ved å antyde at de kunne valgt et slikt navn. Sånn. Ja, jeg er generelt irritable i dag. Verden har ikke vært på min side de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malika skrev:

Nå skal jeg være litt barnslig her. Skaff deg et liv. Det er litt trist egentlig at du føler slikt behov for å pirke på uvesentligheter. Og nei, dette er ikke personhets. Og det er du som sporer av med ditt pirk i denne tråden. Dessuten er Årolilja et gammelt navn. Og du snikhetser ML og Ari ved å antyde at de kunne valgt et slikt navn. Sånn. Ja, jeg er generelt irritable i dag. Verden har ikke vært på min side de siste dagene.

Og jeg skal koke pasta i mitt virkelige liv, så jeg må nok gå nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Sequel skrev:

Verken Årolilja eller Iselilja er oppdiktede navn, de eksisterer begge to. Iselin syns jeg ikke er fint. 

Uansett, som sagt syns jeg begge er for tunge så de blir ikke aktuelle, men er vel lov å synes at de er fine for det :) 

Årolilja er et oppdiktet navn, selv om det ble diktet opp for veldig lenge siden. Navnet ble ikke brukt på mennesker i middelalderen eller århundrene etter det. Det var vanlig at man fant opp navn av den typen når man diktet sanger. Årolilja er ikke et "menneske-navn", men et oppdiktet eventyr-navn. Mener ikke at det nødvendigvis er et argument mot å bruke navnet, og alle navn er jo funnet opp en gang. Men navnet Årolilja har altså ingen tradisjon som personnavn.

Anonymkode: 89e96...2dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Er Emilie for oppbrukt?

Ønsker egentlig ikke topplistenavn, men ønsker også et lengre, klassisk navn og har låst meg litt fast på dette nå... Kjenner ingen andre Emilie, men to Amalie. 

Anonymkode: 16532...17b

Emilie er bedre enn Amalie, - etter min smak :)  Alternativt kan du bruke Emilia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
På 12.5.2019 den 12.04, AnonymBruker skrev:

Er Emilie for oppbrukt?

Ønsker egentlig ikke topplistenavn, men ønsker også et lengre, klassisk navn og har låst meg litt fast på dette nå... Kjenner ingen andre Emilie, men to Amalie. 

Anonymkode: 16532...17b

Syns Emilie er så utrulig mykje bedre enn desse «unike» blandingsnavnene til Emilie og Amalie. Typ Amelia, Emelie, Amilie og Emalie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Belle âme said:

Syns Emilie er så utrulig mykje bedre enn desse «unike» blandingsnavnene til Emilie og Amalie. Typ Amelia, Emelie, Amilie og Emalie.

Enig i at Emilie er bedre, men Amelia har vært et populært jentenavn i England i flere hundre år, vanlig på 1700-1800tallet ihvertfall. Så det sidestiller jeg mer med Emily og Amy - engelske varianter av navna.

Mens de andre tre er mer "unge mødre" 🙈 kaller man barnet sitt Emelie tror jeg bare at du har stavet Emilie feil og er litt dum, sorry 🙃 litt det samme som de som kaller barna sine Chatrine eller Chanett. 

Anonymkode: d4443...258

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...