Gå til innhold

Den store navnetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker den sangen godt, og har tenkt på det navnet selv. 

Men jeg synes det er en munnfull. Det flyter ikke lett ut av munnen, det føles anstrengende å si. 

Og jeg synes det er merkelig å gi et navn man ikke har tenkt å bruke. Hvorfor ikke bare gi henne navnet Lilja i utgangspunktet, tenker jeg, da. 

Anonymkode: d4c2c...af8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe navn. Det forekommer bare i den visen/diktet.

Er du sånn "unge mødre"? Finner på fancy navn ingen andre har, som ungen må skjemmes over når den blir voksen?

 

Anonymkode: 8517e...fd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at dersom planen er å kalle henne Lilja, så bør dere gi henne navnet Lilja. Dersom du vil at hun skal hete Årolilja, og tenker at Lilja kan bli et potensielt kjælenavn, så kaller dere henne Årolilja. Synes det er fint, jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var snakk om en travhest🤭

Anonymkode: 1bbd8...1b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe navn. Det forekommer bare i den visen/diktet.

Er du sånn "unge mødre"? Finner på fancy navn ingen andre har, som ungen må skjemmes over når den blir voksen?

 

Anonymkode: 8517e...fd4

https://www.ssb.no/sok?sok=Årolilja

 

Anonymkode: a468f...e35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årolilja er vel et svenskt navn?

Anonymkode: 926f9...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Jeg liker Årolilja og vil jo selvfølgelig si hele navnet selv.

Det jeg mente, var bare at hvis navnet blir vanskelig å uttale for barn i bhg osv, er jo kallenavnet Lilja også fint. 😊 (Altså at hun heter Årolilja, men at Lilja er kallenavn blant venner) 

Anonymkode: fa505...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her.

Jeg liker Årolilja og vil jo selvfølgelig si hele navnet selv.

Det jeg mente, var bare at hvis navnet blir vanskelig å uttale for barn i bhg osv, er jo kallenavnet Lilja også fint. 😊 (Altså at hun heter Årolilja, men at Lilja er kallenavn blant venner) 

Anonymkode: fa505...c9b

Årolilja er et fint navn i min mening.
https://www.dagbladet.no/tema/navnene-ingen-andre-barn-har/63431392
Her er det foreslått, sammen med Lindelin og Syllborg. 

Et søk på nettet viser at det virker mest populært som mellomnavn, f.eks Maria Årolilja eller Ine Årolilja.

Anonymkode: 01076...7fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe navn. Det forekommer bare i den visen/diktet.

Er du sånn "unge mødre"? Finner på fancy navn ingen andre har, som ungen må skjemmes over når den blir voksen?

 

Anonymkode: 8517e...fd4

Jeg er relativt ung ja, men jeg tar meg ikke nær av det du dømmer mødre basert på alderen deres. 

Årolilja er et sjeldent navn, men jeg har ikke konstruert det selv.

Det er norrønt og kommer av "Olrun Liljan" som betyr den lilje fagre. Det finnes ca 10-20 stk i Norge som har det som første eller andre fornavn, bare sjekk Facebook.. 

 

Anonymkode: fa505...c9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fint, men også litt tungvint å si, syns jeg. 

Anonymkode: 489bb...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint navn, men tenker det kanskje blir litt vanskelig for barnet å uttale, i hvert fall de første leveårene. Ja, kjælenavnet hennes kunne vært Lilja sånn at hun og barn i bhg kunne uttalt navnet, men om at du allikevel kaller henne Årolilja blir det kanskje rart for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen eksempler på dobbeltnavn til jente som "oppfører" som et enkeltnavn? Altså som alle sier det fulle dobbeltnavnet på uansett? Tenker feks. på type Anne Lise (og ikke feks Marie Charlotte). 

Anonymkode: dfd0a...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har noen eksempler på dobbeltnavn til jente som "oppfører" som et enkeltnavn? Altså som alle sier det fulle dobbeltnavnet på uansett? Tenker feks. på type Anne Lise (og ikke feks Marie Charlotte). 

Anonymkode: dfd0a...c32

Mari-Anne

 

Anonymkode: 5f1ea...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen eksempler på dobbeltnavn til jente som "oppfører" som et enkeltnavn? Altså som alle sier det fulle dobbeltnavnet på uansett? Tenker feks. på type Anne Lise (og ikke feks Marie Charlotte). 

Anonymkode: dfd0a...c32

Ann også et navn. Typ Ann Lise, Ann Marie, Ann Marita, Ann Sofie, Ann Emilie osv.

Eller Lise Ann, Stine Ann, Molly Ann, Tara Ann.

 

Anonymkode: 1e316...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for spesielt for min smak, da synes jeg nesten det er bedre å gå for ett typisk unge mødre-navn. Tenker at med et slikt navn, så vil hun bruke store deler av livet sitt på å rette på folk som enten uttaler det feil eller skrive det feil. 

Anonymkode: 8e81d...21a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malika

Nydelig navn! Navn med spenst og styrke. Og sannsynligvis vil hun få kallenavnet Lilja blant venner og det er jo fint det også! Barn klarer å si Årolilja. Barn i dag omgåes barn med alle salgs mulige navn, både norske og utenlandske, så man skal ikke undervurdere barn her altså. Fint at de får trene seg på bokstaven R også, blant alle navn med vokaler og myke konsonanter. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trodde dette var en tråd som handlet om en ku eller en gammel fjordhest eller noe 🙈 Hører liksom rautinga i bakgrunnen. 

 

Lilja er jo fint da 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er et veldig fint navn. Men litt rart å utale. Lilja er mye enklere navn og fortsatt vakkert :)

Iselilja og sylvelin er jo også veldig fine navn :)

Endret av mlifjeld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder Årolilja med bandet Gåte.

Jeg elsket musikken deres for 15 år siden, hadde jeg blitt gravid da kan det tenkes at babyen fikk navnet Årolilja. Men for meg er det litt døgnfluenavn. 

Anonymkode: 3711f...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...