Gå til innhold

hvor mye pause har du i løpet av en arbeidsdag, og hva er normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har 45 min ubetalt matpause, men vi kan velge å ha 30 min og ha en 15 min kaffepause tidligere/senere. Ellers går man på do når det er behov for det, men ingen andre lengre pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 30 min. ubetalt lunsjpause de dagene jeg jobbet full dag. Kunne ta 5 min. på ettermiddagen også, men det ble sjelden til at jeg gjorde det.



Anonymous poster hash: bdef1...384
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben min har det utviklet seg en pausekultur som jeg og flere reagerer på. Det er lange morgenkaffer og ettermiddagskaffer og lange lunsjer hver eneste dag. De som trives med dette mener at dette er normalt og at det er en forutsetning for å hindre utbrenthet og for å forebygge sykemeldinger. De legitimerer pausene også ved å hevde at de snakker fag, noe vi har fagdager og fagmøter og teammøter til ganske hyppig.

Så hva er egentlig vanlig i en krevende kontorjobb? Hvor mange pauser er vanlig og hva er lurt med tanke på å bygge sosiale relasjoner til kolleger men samtidig få gjort jobben sin? Noen av mine kolleger ivaretar det meste av sitt sosiale liv på jobb med kolleger, i arbeidstiden, til andres store frustrasjon.

Anonymous poster hash: 33263...358

I en krevende kontorjobb er ikke pauser vanlige. En går og henter seg te/kaffe/vann og veksler på veien et trivelig ord med en kollega en treffer tilfeldig, spør hvordan det går med den nye skolejenta mellom de faglige diskusjonene og holder det sosiale ved like slik.

Men, sånn teoretisk sett så skal du ha lunsj + 5 min pause hver time om du jobber foran en datamaskin. Å få det til i en jobb med høy selvstendihet og ansvar er derimot på ingen måte enkelt.

Men det du beskriver er ikke en krevende kontorjobb. Da har man såpass mye til telefoner og besøkende og tidsfrister at slikt bare ikke er mulig (uten å få tilsnakk av sjefen).

Anonymous poster hash: 043a0...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en halvtimes lunsj. Så har vi to andre pauser på 15-30min. I det siste har vi hatt noen dager med opptil en og en halv times(!) pauser. Fordi vi har hatt veldig lite å gjøre. Men sånn er det sjelden.

Anonymous poster hash: dff5f...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 30 minutter, altså 1800 sekunder. Det inkluderer alt, hente vann, kaffe, gå på do osv. Har du mensen eller er dårlig i magen må du si ifra så du kan få innvilget mer pause. Mange tissetrengte hos oss



Anonymous poster hash: 2ae8f...427
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

jeg har fast en halvtime luncj og forholder meg til det. Jeg røyker så jeg møter opp 10 min tidligere om morgenen og dette er verdsatt. Ellers så er prat imellom kolleger "tillatt" og verdsatt, men det er sjeldent vi blir sittende lenger enn 5 minutter. Jeg jobber på kontor.

Noen av mine kollegaer langpendler og da har de 30 min frokost, 1 time lunsj, og 1 time middag - dette trekker de fra total arbeidstid. Dette er absolutt akseptert.

Dette gjelder for oss kontoransatte. For "utearbeiderne" våre så har de 30 min pause om morgenen, en time til lunsj, og 30 min ettermiddag. Disse jobber turnus og her er det ikke akseptert at man bare tar seg en pause utenom oppsatt pausetid.

Vesentlige forskjeller altså :) Men dette har jo noe med hvilken stilling man har og muligheten til å styre din egen arbeidstid/hverdag.



Anonymous poster hash: e3d77...43c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på kontor hos en entreprenør og vi på kontoret starter stortsett dagen med 15-30 min kaffe. Fungerer stortsett som et uhøytidlig morgenmøte.

Antall pauser i løpet av dagen varierer ettersom hvor travelt det er. I perioder er det knapt tid til å gå på do og spise, samtidig som vi også må ta med arbeid hjem/jobbe utover kveld.

Mens det i andre perioder er pause hele dagen, men det er heldigvis langt mellom disse periodene.

Vi har i utgangspktet 30 min lunsj. Så lenge vi får gjort jobben vår er alle fornøyd. Har ofte ganske klare oppgaver så om jeg tar for mye pauser er det jeg som må jobbe kveld.

Det er forøvrig veldig godt å ikke bli passet opp til en hver tid. Sjefen forventer og har tiltro til at vi gjør det som skal gjøres :-)

Anonymous poster hash: a3b68...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke betalt pause, så vi får bare sitte ned for å slappe av eller spise hvis det er tid. På sommeren har vi en ekstra ansatt sammen med oss, men sommeren er også så hektisk at hele arbeidsdagen er et helvetes stress hvor vi ofte ikke får stoppe opp å drikke litt vann en gang. Resten av året går vi som regel alene hele vakten vår, men da kan det være rolige dager hvor vi har flere timer sammenlagt uten noe å gjøre.

Jobber med mat og servering.

Endret av Kassiopeia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 30 minutters pause som vi kan dele litt opp hvis vi ønsker. Tar som regel mindre pause enn 30 minutter.

Utrolig hvor mye pause enkelte har på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alt i fra 2,5 time til 4 timer pause om dagen. Men er krevende jobb, derfor så mye pause. Så når jeg jobber, er det veldig intensivt, derfor mye pause. Alle på jobben min har det slikt.



Anonymous poster hash: 016d7...6c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...