Gå til innhold

Det finnes faktisk mennesker utenfor oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte det samme. Kanskje vi skal be om løsrivelse. Oslo blir et eget land. Jeg har ikke mye peiling på dette, men hvor mye bidrar egentlig Oslo med når det gjelder ting vi faktisk tjener penger på?

Jeg tror Vestlandet hadde klart seg greit som et eget land. Vi bergensere er jo så høy på oss selv allerede, så da kunne vi fått den etterlengtede hovedstaden vår :fnise: Vi har jo både olje og vannkraft så hvorfor ikke? :vetikke:

Dere har kommet godt i gang med den prosessen allerede, ser jeg :)

http://heltnormalt.no/nasjonensoye/2014/09/19/094000

Det står i VG, så da er det garantert sant. :jepp:

Anonymous poster hash: c974c...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alltid hatt et intrykk av at folk utenfor Oslo henger litt etter. Både kulturelt og intellektuelt.



Anonymous poster hash: 11b89...e02
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor har man ikke fortjent svømmehaller, de bør bygges på Vestlandet der dekningen er mye bedre? Eller veier som tar unna trafikken? Oslo-området har den dårligste infrastrukturen i landet, og dårligst tilbud av idrettsanlegg, pr innbygger. Allikevel ønsker jeg meg ikke OL, men en svømmehall... Og litt mindre kø.

Livet i blokka er vel ikke annerledes om man bor i Bergen, Trondheim eller Tromsø? Påstår dere at Oslofolk er mer kyniske enn folk i Stavanger? Hvor fordomsfullt er ikke det? Jeg bor i et lokalsamfunn selvom jeg bor i en bygård i Oslo, selvsagt gjør jeg det.

Anonymous poster hash: 7262c...290

Jeg har heller ikke sagt at livet i blokka er annerledes i andre store byer, men dess større by, dess større avstand får man fra de rundt seg! Heller ikke har jeg skrevet at dette er noen årsak til hvorfor vi ikke bør ha OL. Jeg skrev hvorfor jeg ikke liker å tilbringe tid i Oslo, da denne "meg,meg,meg"-kulturen er mer utbredt, nettopp fordi man blir så distansert fra andre i større byer. Om noe så er det en årsak eller en unnskyldning for hvorfor Oslo kan oppleves utrivelig, hver enkelt Osloborger kan jo ikke noe for dette.

Oslo er sist på listen min fordi de har bra standard på idrettsanlegg, infrastruktur og boliger allerede. Det finnes alltid en annen by som har større problemer med et av de nevnte områdene.

Anonymous poster hash: c3ec5...9e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid hatt et intrykk av at folk utenfor Oslo henger litt etter. Både kulturelt og intellektuelt.

Anonymous poster hash: 11b89...e02

Sukk. Det er fordi noen skriver/uttaler seg slik, at folk utenfor Oslo tror alle i Oslo er arrogante, bedrevitende snobber som ser ned på alle andre. Derfor har vi ikke fortjent noe i Oslo, vi kan bare ha det så godt, og alt av infrastruktur og tilbud bør først og fremst gå til distriktene, for "det er der folk bor", og de "uansett trenger det mer".

Jeg tror ikke folk utenfor Oslo er noe annerledes enn folk som tilfeldigvis bor i Oslo, jeg tror de er like oppegående(kulturelt og intellektuelt!) hvor enn man har adresse. Men jeg vet også at det bor masser av hyggelige mennesker i Oslo, som ikke har fortjent et drittsekkstempel pga adressen sin.

Anonymous poster hash: 7262c...290

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/Oslo-en-taper-5574717.html http://stavrum.nettavisen.no/veimilliardene-gar-til-kyst-norge/ http://www.minervanett.no/oslofolk-betaler-regningen/ http://www.klikk.no/motor/bil/article794383.ece http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-trafikk/oestlandet-faar-minst-veipenger-per-innbygger/a/526117/ Himmel og hav ja. I Finnmark: 1600 mennesker per svømmehall. I Oslo: 12 500. Oslo er ikke prioritert når det gjelder veiutbygging, eller kollektivutbygging, eller sykkelveier, eller idrettsanlegg, eller bruer og tunneller, eller skoler, eller noe. Anonymous poster hash: 7262c...290

Dette!

Alle må få føle som de vil, men få i det minste faktagrunnlaget riktig. Gjør litt research før dere kommer med idiotiske påstander om verdiskaping og økonomisk fordeling i dette landet. Les det som står i lenkene. Sjekk i samme slengen opp artikler om distriksttilskudd og hva som gjøres for distriktene i Norge, ikke minst for folk som har litt guts og ikke bare sitter på rompa og sutrer over Oslo og oslofolk.

Anonymous poster hash: 1b814...4c0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forunderlig påstand. Du vet, det finnes faktisk mennesker i Oslo også?

Anonymous poster hash: 7262c...290

Viktigere med tanke på at Oslo allerede ligger langt foran resten av landet når det gjelder veikvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor tror dere oljen kommer fra? Oslo?

Anonymous poster hash: 47cab...f21

Les deg opp i historien. Hvem var det som sørget for å forhandle frem havrettsavtalene som gav Norge eiendomsrett til oljefeltene? (Hint: søk opp Jens Evensen.)

Hvem var det som bekostet og igangsatte prøveboringen? Fiskerne på Utsira? Bergen byråd? Nei, det var nok disse forferdelige "oslopolitikerne". (Forresten: Hvor mange av Stortingspolitikerne er fra Oslo? Tydeligvis alle ifølge ignorante navlebeskuende bønder.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prioritere bedre infrastruktur i resten av landet? Bedre veier i nord, flere idrettsanlegg på vestlandet, flere sykehjem, bedre sykehus etc. Nok av fornuftige ting å bruke penger på.

Anonymous poster hash: 47cab...f21

Ja, for veiene på Østlandet er selvsagt laget av gull. Tanken på at det faktisk trengs penger til infrastruktur på Østlandet også syns å være ikke eksiterende for folk i resten av landet.

(Og ja, uten et OL blir det selvfølgelig mer penger til sykehjem, bedre sykehus osv. HERREGUD!)

Anonymous poster hash: 132ef...d6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Oslo-folk er skyld i at OL komtil Oslo.. det er vel som med alt annet, politikerne som bestemmer!!

Ellers er jo Oslo-folk en blanding av mennesker fra hele landet, også små bygder som har flyttet dit pga jobb foreksempel.

Jeg synes folk fra Oslo er veldig åpne og imøtekommende jeg. -mye mer enn folk fra småplasser hvertfall :)

Hilsen ei som er fra bygda og bor i bygda ;)

Anonymous poster hash: e2389...7ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Oslo-folk er skyld i at OL komtil Oslo.. det er vel som med alt annet, politikerne som bestemmer!!

Ellers er jo Oslo-folk en blanding av mennesker fra hele landet, også små bygder som har flyttet dit pga jobb foreksempel.

Jeg synes folk fra Oslo er veldig åpne og imøtekommende jeg. -mye mer enn folk fra småplasser hvertfall :)

Hilsen ei som er fra bygda og bor i bygda ;)

Anonymous poster hash: e2389...7ab

Ja du er nok inne på noe der. Politikerne i Oslo oppfører seg som om Oslo er hele Norge, det er de som går i mot sine egne innbyggere og alle utenfor Oslo som klart og tydelig ikke ønsker et OL. Signalene de sender ut er at Tromsø ikke er verdt en slik sum ifm. OL, men Oslo er jo selvfølgelig det! Synes alltid at lokalpolitikere fra min plass som blir valgt inn på stortinget umiddelbart gir faen i sin egen by når de først får muligheten til å flotte seg i Oslo.

Anonymous poster hash: c3ec5...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Oslo-folk er skyld i at OL komtil Oslo.. det er vel som med alt annet, politikerne som bestemmer!!

Ellers er jo Oslo-folk en blanding av mennesker fra hele landet, også små bygder som har flyttet dit pga jobb foreksempel.

Jeg synes folk fra Oslo er veldig åpne og imøtekommende jeg. -mye mer enn folk fra småplasser hvertfall :)

Hilsen ei som er fra bygda og bor i bygda ;)

Anonymous poster hash: e2389...7ab

Hyggelig at du liker Oslo, men det er ennå ikke bestemt om det blir OL i Oslo i 2022. Fremdeles gjenstår en votering om statsgaranti i Stortinget, og utfallet der er høyst usikkert. Det er først i begynnelsen av neste år at en eventuell søknad blir sendt. En liten oppsummering her:

http://www.aftenbladet.no/100Sport/idrettspolitikk/Slik-avgjores-slaget-om-Oslo-OL-463564_1.snd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert godt over halvparten av Oslos befolkning er innflyttere fra bondelandet, og en stor andel fra Sverige, så tror de aller fleste er ganske klar over at det eksiterer landområder ovenfor Sinsenkrysset.

Vedrørende OL er det mange i Oslo som ikke er for et OL i Oslo, ca halvparten (?) så ikke noe vits å skylde på Oslo sin befolkning. Skyld heller på de som kom på den latterlige ideen om at Oslo skal ha OL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst på landet (østlandet riktignok, men lagt fra by) og sa også at jeg aldri skulle flytte til Oslo. Endte likevel opp med å bosette meg der og trives. Jeg er litt uenig med beskrivelsen av innbyggerene i hovedstaden. Ja, de er litt mer stressa og det er litt fullere på bussen enn det er på landet. Men sammenlignet med andre byer synes jeg ikke det er ille i det hele tatt. Ta en tur med t-banen i London f.eks, så blir kollektivtransport en drøm i Oslo.

Og som flere har nevnt.. det er veldig mange av Oslos innbyggere som er fra andre steder. Det er da helt normalt at hovedstaden har flere muligheter og kanskje større sjanse for å kunne ha et OL, selv om jeg selv ikke er spesielt engasjert i saken. Det er heller ikke mange av de jeg kjenner. De fleste gir blanke i OL generelt og andre er i mot OL både i Oslo og i Norge. Av ca 50 personer jeg jobber sammen med er det kanskje 5-10 som er fra Oslo-området. Resten er fra hele landet, nord, syd, øst og vest. Slik har det også vært andre steder jeg har jobbet og jammen tror jeg ikke det gjelder for nærområdet mitt også. Vi vet alle at Norge er mer enn Oslo, men hovedstaden er fortsatt hovedstaden og der politikerene sitter og styrer med sitt.

Personlig synes jeg at et annet land kan bruke penger og ressurser på OL.



Anonymous poster hash: 7158e...c6e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er full av bønder i byen, og jeg mistenker at det er dem som ikke klarer å tilpasse seg et storbyliv men som stresser og maser og skal dulte seg hit og dit og ikke klarer å stå i kø eller vente til å gå på banen/bussen for folk har kommet seg av.

OG, det var IDRETTEN SJØL som bestemte seg for å trekke ideen om OL i Tromsø. Det var ikke "Oslo" (hvem pokker er det?). Vi som bor i Oslo har ingentingsomhelstwhatosever med det å gjøre. Går det an å bli så utrolig langsur og grinete på feil personer?

I tillegg: det var Oslo kommune som bestemte seg for å spørre innbyggerne om de ønsket OL gjennom en folkeavstemning, Og svaret var Nei. Andre kommuner kan jo fint gjøre det samme. Men Oslo kommune kan tross alt ikke arrangere folkeavstemninger andre steder, og fortjener egentlig skryt for at det gjorde det her.

For ikke å snakke om at veldig mange mennesker bor eller jobber i Oslo og Osloregionen. Til sammen er det snakk om 1,5 millioner mennesker.

Da er det kanskje ikke så rart at det blir noe fokus på denne regionen i nyhetene, og at det brukes en og annen krone her også. Men våre stemmer teller langt mindre enn innbyggerne i Finnmark sine stemmer.

Jeg er veldig glad for at vi har spredd bosetning i landet vårt, og er for en politikk som støtter opp om det, men vi må da kunne leve med at vi har en hovedstad også? Der det er flere folk og mere ståk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alltid hatt et intrykk av at folk utenfor Oslo henger litt etter. Både kulturelt og intellektuelt.

Anonymous poster hash: 11b89...e02

Holdningene jeg har blitt møtt med av enkelte osloboere når de har fått vite hvor jeg er fra har vært til å bli kvalm av; jeg har opplevd å få dialektordene mine korrigert og blitt snakket til som om jeg var et barn: "Du har kanskje ikke hørt om ditt og datt, du?" Og ikke fra yngre folk, men voksne. Jeg ble litt pinlig berørt på deres vegne og synes ikke det var jeg som hang etter på noe vis i det tilfellet.

Oslo er definitivt ikke noe kulturelt høysete i forhold til resten av landet...

Endret av AmandaVI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er klar over at Oslo er HOVEDstaden, ikke sant? Og den tettest befolkede byen!?! Skjønner ikke den (forkledde) misunnelsen fra resten av landet.

Mye er sentralisert mot Oslo, på godt og vondt. Det satses mye økonomisk i Oslo, men vi har pokkermeg en tilsvarende del av dritt og møkk også.

Anonymous poster hash: f750c...4e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstemmende hvor mange fordommer som finnes mot Oslofolk.



Anonymous poster hash: fb924...a1d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...