Gå til innhold

Kontakte barnevernet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For barnas skyld, bør rådet om å varsle barnevernet følges. Forhåpentligvis får både barna og moren hjelp dersom de trenger det.

Ang. hva kona velger: Vet du hvor vanskelig det er å gå (å forlate en mishandler)?

Anonymous poster hash: fc1a9...2e7

enig her.

Anonymous poster hash: b596e...18d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpe meg, kan de ikke bare kjøpe lystette gardiner da?

Anonymous poster hash: 0daa2...74f

Koster penger det vet du. Da er søppelsekker billige i forhold... :)

• Liker 4
Skrevet

Ring! Eller send skriftlig. Hadde du vært en som jobbet med barn eller lignende, kunne du ha blitt straffet i etterkant for å ikke melde. Tenk på det. Hilsen tidligere barnevernansatt.

Anonymous poster hash: c1460...cb1

• Liker 2
Skrevet

det er da ikke noe å lure på en gang!! det handler om et barn! vil du ha det på samvittigheten når (om) det går galt?

Anonymous poster hash: 36c3f...d7c
  • Liker 2
Skrevet

Er det sant?

Hvorfor det???

Anonymous poster hash: 6ced2...ec9

Uhm, billigere og slipper ikke inn altfor mye lys :-P

men til bake til tråden. HÅPER DU HAR RINGT!!!!

Du er faktisk litt delaktig om du ikke ringer, tenker jeg

• Liker 2
Skrevet

Ja, TS, meld fra med en gang. Bedre med en gang for mye enn en gang for lite, og det du skriver høres ikke bra ut. Det er absolutt ikke å gå for langt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville uten tvil varslet barnevernet. Barnevernet kommer ikke stormende på døren og tar barna vekk.. Det skal veldig veldig mye til for at barn blir tatt vekk i fra foreldrene.. Du kan også varsle anonymt. Jeg forhørte meg selv en gang om en burde varsle, og det var en mye mindre dramatisk hendelse og fikk beskjed om at jeg burde varsle. Barnevernet gjør mye annen jobb enn å frata barna!

Ring ring ring!

Anonymous poster hash: a112b...97b

• Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet

Men tenk hvis barna bare er litt sutrete av vesen, da??? Tross alt, så er det et helt år siden du så mannen slå ned kona, og de er fortsatt sammen. Hvorfor er det da slik at andre må overprøve hva kona velger. Vet dere så mye bedre enn henne? Hvor går grensene her? Skal dere bestemme hva slags brudekjole andre skal ha? Hva slags farge de skal ha på bilen sin?

Du er litt ute her om jeg må få si det. Her er det barn i bildet. DE kan ikke velge...

Skrevet

Huff, kontakt alle instanser mener jeg. Politi og. Dette er ikke bra, stakkarns barn.

Anonymous poster hash: 9a340...9e4
Skrevet

Du er litt ute her om jeg må få si det. Her er det barn i bildet. DE kan ikke velge...

Her har vi en sånn ny barneoppdragelses-nazi skjønner jeg. En som liker bortskjemte skrikerunger. Av og til, så skal faktisk ikke barna være de som skal få velge. Det er en fin og demokratisk tanke å involvere barna i alle valg, men du spør ikke barna om du skal ringe barnevernet. Du spør ikke barna om de syns det er en ide å gi kona ørefik. Er ikke det ganske elementært?

Skrevet

Her har vi en sånn ny barneoppdragelses-nazi skjønner jeg. En som liker bortskjemte skrikerunger. Av og til, så skal faktisk ikke barna være de som skal få velge. Det er en fin og demokratisk tanke å involvere barna i alle valg, men du spør ikke barna om du skal ringe barnevernet. Du spør ikke barna om de syns det er en ide å gi kona ørefik. Er ikke det ganske elementært?

At barna ikke kan velge situasjonen familien er i, betyr ikke at de selv må spørres før man kontakter barnevernet.

Skrevet

TS, har du ringt?

Uansett hva som skjer etter telefonen til barnevernet, om det blir en sak eller ikke, er det bra å vite at bv tar kontakt med familien, slik at foreldrene vet at de er i søkelyset, og kan skjerpe seg eller i allefall få fokus på hvordan barn i dette landet skal ha det.

Anonymous poster hash: df774...160
Gjest Blomsterert
Skrevet

Skjønner i grunnen ikke hva du mener her?

Skal barn leve med voldelige foreldre?

Eller?

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Men tenk hvis barna bare er litt sutrete av vesen, da??? Tross alt, så er det et helt år siden du så mannen slå ned kona, og de er fortsatt sammen. Hvorfor er det da slik at andre må overprøve hva kona velger. Vet dere så mye bedre enn henne? Hvor går grensene her? Skal dere bestemme hva slags brudekjole andre skal ha? Hva slags farge de skal ha på bilen sin?

Really?

Søppelsekker på vinduene

Slo ned kona

Skrevet

Ring! Ring heller en gang for mye enn en gang for lite. Er det noe å lure på?

Skrevet

En liten oppdatering i saken! Først og fremst må jeg takke for alle svar. Er først nå jeg ser at det ikke var noe å lure på i det hele tatt!!

Barnevernet ble kontaktet så fort de åpnet, og har allerede vært på hjemmebesøk. Jeg og broren min fikk kontakt med konen, og er i gang med å skaffe henne egen leilighet. Mannen vet ikke dette, men hun ble enige med oss at hun ville vekk. Var ikke helt lett å kommunisere, men vi fikk det til.

Igjen. Tusen takk!

Anonymous poster hash: a6187...933
  • Liker 8
Skrevet

Kjempefint, TS! Flott gjort av deg :) Håper dette går fra for mammaen og barna.

Skrevet

Hvis en i det hele tatt tenker på å ringe barnevern, er det jo bare å gjøre det. Bedre med en gang for mye enn en gang for lite. Betyr ikke at barnevernet MÅ gjøre noe. De ser an meldinga, diskuterer det på møte seg i mellom. Noen ganger blir foreldrene kalt inn til en samtale uten at barnevernet trenger å sette i gang oppfølging.

Skrevet

Hei.

Naboene over gata har to barn, som gråter så og si hele dagen så lenge faren er hjemme. Den yngste kan jeg tenke meg er 2-3 år, mens den andre er nærmere 6-7 år. I fjor ringte jeg politiet, da jeg så mannen slo ned kona si, og tror det kan ha skjedd flere ganger.

Det er lite gråt når faren er ute, eller på jobb. Da er det stort sett helt stille! Gubben kjører taxi, men står alltid utenfor huset når han ikke kjører turer. Og da er kona bortom kjøkkenvinduet konstant.

De har alltid trekt for alt av gardiner (til tider med søplesekker i tillegg), så er ikke godt å se hva som skjer når det bråker som verst. Er ikke lett å snakke med kona heller, når hun hverken snakker norsk eller er utenfor døren så og si.

Kjenner godt ei jente som ble mishandlet fysisk og psykisk i barndommet, og hun sier at det er viktig å tørre å si i fra. Men er det å gå for langt å sende en bekymringsmelding til barnevernet? Et skikkelig dilemma...

Tror nok at du gjør det rette i å sende en bekymringsmelding som en god samfunnsborger. Det du beskriver er for meg ikke normalt.

Skrevet

Aner ikke, men så det hos flere i nabolaget der jeg bodde.

De liker også det grelle blå-hvite lyset fra lystoffrør, så jeg fabulerte om at de kanskje stengte for utsikten og latet som om de var i Pakistan...? :)

Dette må i så fall ha vært tidlig på 80-tallet. Sikker på at du ikke blander pakistanere med asylsøkere, somalere eller noe i den duren? Pakistanere flest har egne boliger eller de leier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...